Gå til innhold

Solgt bil - dynamo ødelagt

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem i huleste betaler kun 11 000,- på en bil! Da må man skjønne det er mye i veien med den for så billig penge

Anonymkode: 36f3b...f6e

Man får da mange bra biler til en slik sum. Biler produsert i Frankrike er imidlertid ikke noen av dem.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Joda den kan ryke på minuttet. MVH meg som satt strandet i en oppoverbakke igår med nødblink som sakte døde ut, etter ABS, ESP, batteri og brekk begynte å blinke og skrike på vei hjem fra jobb. Speedometeret var også dødt. Heldigvis kom svigers til unnsetning og tauet meg hjem, og svoger tok bilen for meg mens jeg satt på med dem som tauet.. hadde ikke klart det der, det var jo ikke fungerende vindusviskere og han så ingenting! Alt pga ødelagt dynamo.

Sånne ting skal ikke skje med en bil, det der burde vært fikset før den var ute på veien - enten av deg eller av hun som kjøpte den! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Holdt ikke igjen informasjon, hun fikk omtrent hele historien om bilen så lenge jeg har hatt den. Ikke vært på service i mitt eie, da vi har byttet alt av slitedeler selv. regreim, vannpumpe og multireim ble byttet av mekaniker privat (uten garanti, noe kjøper også ble opplyst om). Hun sjekket ikke så mye selv.

Anonymkode: 8541b...4f1

Hun har ingen sak. Selvsagt er det surt at bilen som du akkurat har kjøpt ryker, men hun visste at hun kjøpte en gammel bil og fikk med alt av historie på den. 

Anonymkode: 33419...8f7

Skrevet

Å kjøpe bil som er så gammel er risiko uansett hvordan man vrir og vender på det. Hun har jo ikke kjøpt med forsikring, og bilen selges i den stand den var da selger forlot bilen. Hvis kjøper skal ha noe sak mot deg, så må det bevises utover rimelig tvil at du visste om feilen i forkant av salget. Noe du sier du ikke gjorde, så her er det bare til å si at den funket når du solgte den, og du visste ingenting om dynamo problemer på det tidspunktet.

Anonymkode: ea93d...6cf

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, skruttveig said:

Joda den kan ryke på minuttet. MVH meg som satt strandet i en oppoverbakke igår med nødblink som sakte døde ut, etter ABS, ESP, batteri og brekk begynte å blinke og skrike på vei hjem fra jobb. Speedometeret var også dødt. Heldigvis kom svigers til unnsetning og tauet meg hjem, og svoger tok bilen for meg mens jeg satt på med dem som tauet.. hadde ikke klart det der, det var jo ikke fungerende vindusviskere og han så ingenting! Alt pga ødelagt dynamo.

Sånne ting skal ikke skje med en bil, det der burde vært fikset før den var ute på veien - enten av deg eller av hun som kjøpte den! 

Men selger sier jo at bilen funket helt perfekt, utenom at motor lyset av og til slo seg på og av. Hvordan kan man vite at noe skal fikses når alt fungerer topp?

Skrevet

Det er nesten som at jeg tror at hun har lånt bilen til noen og dem har råkjørt med den for og ødelegge ting med vilje for og så komme tilbake og kreve nye ting.

Om dynamoen funket da du hadde den og PLUTSELIG e ødelagt nå, så e det noe mystisk ass.

Skrevet
Revenmann29 skrev (5 minutter siden):

Det er nesten som at jeg tror at hun har lånt bilen til noen og dem har råkjørt med den for og ødelegge ting med vilje for og så komme tilbake og kreve nye ting.

Om dynamoen funket da du hadde den og PLUTSELIG e ødelagt nå, så e det noe mystisk ass.

Hvorfor skulle det være mystisk? Og hvorfor skulle dynamoen ta skade av litt økt turtall?

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Men selger sier jo at bilen funket helt perfekt, utenom at motor lyset av og til slo seg på og av. Hvordan kan man vite at noe skal fikses når alt fungerer topp?

Vel når motorlampen skrur seg av og på vil jeg si det er en feil med bilen, hva som er feil man kan man kun gjette seg til. Selger har sitt på det rene. Bilen kan gå fremover selvom motorlampen lyser, men ting som dynamo kan fremdeles være ødelagt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2021 den 17.36):

Så fikk jeg ny melding idag, hvor hun sier at det er dynamoen som har røket. Hun sier hun har fullada batteriet, men at det tapper seg etter 10min kjøring og at bilen derfor stopper. Batteriet er nytt, så det er ikke det.

Anonymkode: 8541b...4f1

Det er da veldig enkelt å finne ut om dynamoen lader eller ikke. Et "nytt" batteri kan også være ødelagt.

• Liker 1
Skrevet

En dynamo klarer helt fint å bare ryke. En dag slutter den bare å virke. Det er ikke noe lysstoffrør som driver og blinker, liksom...

Anonymkode: 69bd6...fd3

• Liker 1
Skrevet
On 1/30/2021 at 5:44 PM, AnonymBruker said:

For en dynamo ryker ikke på dette viset sånn helt uten videre på så kort tid. Der må ha vært forhåndssymptomer. Hvis det er akutt så har jo hun nærmest gått fysisk inn for å skade dynamoen. 

Anonymkode: b143e...544

Det gjør den vel, en dynamo kan så absolutt slutte å fungere raskt. Det er ikke bare børster som gjør at en dynamo slutter å fungere. Jeg har vært borti flere som har gått fra å fungere (produsere strøm) 100%, til 0% - 24v til 0v, 12v til 0v. (røft regna, gjerne litt høyere spenning i praksis da).

Jeg hadde aldri i livet betalt noe her TS; det fungerte fint da du ga fra deg bilen, og du har ikke hatt noe problemer med det tidligere. Dermed ikke holdt tilbake detaljer/visst om feil du ikke opplyste om.

Anonymkode: 489a3...6c5

Skrevet
On 1/31/2021 at 7:41 PM, Revenmann29 said:

Hæ? På en gammal bil, også en renault atpåtil, så synes du er er merkelig at noe slutter å fungere plutselig?

Hvordan er det egentlig du tror ting slutter å fungere? LED-lyspæra du har hjemme for eksempel, den fungerer frem til den ikke fungerer.

Anonymkode: 489a3...6c5

Skrevet

Hvis man selger biler i denne klassen, så er det lurt å skrive at de selges som delebil/reparasjonsobjekt i kontrakten. 

«Selges som forevist» åpner mer for slike dustete hendelser i ettertid.

Anonymkode: 3ac5b...f6b

Skrevet

Når det inngås avtaler av denne typen har selger opplysningsplikt. Mens kjøper har undersøkelsesplikt. Utgangspunktet er imidlertid i norsk rett at partene selv bærer risikoen for sine egne forutsetninger og forventninger, slik at det ikke gjelder et generelt krav om opplysningsplikt for alle forhold. For det andre er alltid utgangspunktet at avtaler skal holdes, som tilsier at det er høy terskel å heve en avtale.

Videre hvis så bilen er solgt "som den er" eller lignende forbehold kan en mangel likevel foreligge hvis du som selger har forsømt å gi opplysninger som kan anses som "vesentlig". Spørsmålet er om du som selger "måtte kjenne" til at dynamoen kunne ryke, og om den er "vesentlig". Slik din sak ligger an, er det klart at dynamoen ikke kan anses som "vesentlig", og det er klart at du ikke "måtte kjenne til" at den ville ryke. Det som ligger i "måtte kjenne til" er ikke en bevisregel som sådan, men en aktsomhetsvurdering som betyr hva ville en alminnelig person ha måtte ha kjent til utifra hans forutsetninger.

Til slutt vil jeg bemerke at saken kunne ha stilt seg annerledes hvis du hadde solgt bilen til en betydelig høyere kjøpesum, samt nyere bil.

Anonymkode: ba2d5...d7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...