Gå til innhold

Solgt bil - dynamo ødelagt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg solgte min Renault Laguna 2006modell til en hyggelig dame litt tidligere i uka.

Bilen ble solgt for 11500, og kjøper ble opplyst om (skrev det også i kontrakta) at motorlampa kommer og går litt som den vil. Vet ikke om det har noe med det jeg skal skrive videre å gjøre, menmen.

Det er altså en gammel bil, som har gått 243tusen km.

Jeg opplyste kjøper om at nøkkelen/brikka må tas ut og inn to ganger ved stopp, for at tenninga skal slå seg ordentlig av. 

Så fikk jeg mld igår om at batteriet tappet seg for strøm, og hun trodde dynamoen hadde røket. Fant ut at det var hun som hadde glemt å gjøre sånn at tenninga slo seg ordentlig av, og da tapper bilen seg selvsagt for strøm.

Så fikk jeg ny melding idag, hvor hun sier at det er dynamoen som har røket. Hun sier hun har fullada batteriet, men at det tapper seg etter 10min kjøring og at bilen derfor stopper. Batteriet er nytt, så det er ikke det.

Men hvilke rettigheter har hun, evt jeg som selger? Det er en gammel bil, den har gått langt, motorlampe lyser til tider. Den har gått som ei kule så lenge jeg har hatt den (3,5år). Jeg er ikke akkurat villig til å betale for en ny dynamo, en dynamo kan ryke når som helst og det er aldri noen garantier for det og sjeldent forvarsler. Har hun rett på å feks heve kjøpet eller kreve at jeg betaler(da er det uans. mer lønnsomt for meg å hente bilen tilbake og vrake den) dersom dynamo er ødelagt? Bilen ble solgt som den er.

Anonymkode: 8541b...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dynamo er ikke så dyrt. Kjøp via bildeler.no eller skruvat.no og få noen til å bytte for deg. 

Anonymkode: 34cf9...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei!

Jeg solgte min Renault Laguna 2006modell til en hyggelig dame litt tidligere i uka.

Bilen ble solgt for 11500, og kjøper ble opplyst om (skrev det også i kontrakta) at motorlampa kommer og går litt som den vil. Vet ikke om det har noe med det jeg skal skrive videre å gjøre, menmen.

Det er altså en gammel bil, som har gått 243tusen km.

Jeg opplyste kjøper om at nøkkelen/brikka må tas ut og inn to ganger ved stopp, for at tenninga skal slå seg ordentlig av. 

Så fikk jeg mld igår om at batteriet tappet seg for strøm, og hun trodde dynamoen hadde røket. Fant ut at det var hun som hadde glemt å gjøre sånn at tenninga slo seg ordentlig av, og da tapper bilen seg selvsagt for strøm.

Så fikk jeg ny melding idag, hvor hun sier at det er dynamoen som har røket. Hun sier hun har fullada batteriet, men at det tapper seg etter 10min kjøring og at bilen derfor stopper. Batteriet er nytt, så det er ikke det.

Men hvilke rettigheter har hun, evt jeg som selger? Det er en gammel bil, den har gått langt, motorlampe lyser til tider. Den har gått som ei kule så lenge jeg har hatt den (3,5år). Jeg er ikke akkurat villig til å betale for en ny dynamo, en dynamo kan ryke når som helst og det er aldri noen garantier for det og sjeldent forvarsler. Har hun rett på å feks heve kjøpet eller kreve at jeg betaler(da er det uans. mer lønnsomt for meg å hente bilen tilbake og vrake den) dersom dynamo er ødelagt? Bilen ble solgt som den er.

Det er ingenting som heter "solgt som den er" lenger. I teorien skal hun få heve kjøpet eller du dekke denne dynamoen, for den var defekt ved kjøp. Så står hun på for at du skal dekke det, så har hun alt på sin side. Men bilen kostet 11.000 kr og hadde en del feil, og det er svært lite sannsynlig at hun er villig til å dra deg til retten eller forbrukerrådet med tanke på kjøpssummen. Så jeg ville nektet å gjøre noe med det. Igjen, dette var i utgangspunktet et vrak, og når man kjøper vrak så må man forvente seg litt av hvert. 

Anonymkode: b143e...544

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke kjøpt ny dynamo til henne, det er en gammel bil,mye kan skje med gamle biler.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er ingenting som heter "solgt som den er" lenger. I teorien skal hun få heve kjøpet eller du dekke denne dynamoen, for den var defekt ved kjøp. Så står hun på for at du skal dekke det, så har hun alt på sin side. Men bilen kostet 11.000 kr og hadde en del feil, og det er svært lite sannsynlig at hun er villig til å dra deg til retten eller forbrukerrådet med tanke på kjøpssummen. Så jeg ville nektet å gjøre noe med det. Igjen, dette var i utgangspunktet et vrak, og når man kjøper vrak så må man forvente seg litt av hvert. 

Hvordan kan du hevde at den var defekt ved kjøp?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En så gammel bil og til en så billig sum må jo forstås som nærmest et vrak. Pris henger sammen med kvalitet, og ut fra bilens alder/bruk og pris så har hun ingenting å si, spesielt ikke siden du opplyste henne om dette med tenningen.

Tenker du har to valg: enten å tilby deg å hente bilen tilbake igjen og bare vrake den, hun får pengene igjen. Eller du kan stå på ditt og sannsynligvis vil det gå helt fint for din del. Kommer an på hvor dårlig stemning du takler.

Anonymkode: 18870...fb4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan kan du hevde at den var defekt ved kjøp?

For en dynamo ryker ikke på dette viset sånn helt uten videre på så kort tid. Der må ha vært forhåndssymptomer. Hvis det er akutt så har jo hun nærmest gått fysisk inn for å skade dynamoen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En så gammel bil og til en så billig sum må jo forstås som nærmest et vrak. Pris henger sammen med kvalitet, og ut fra bilens alder/bruk og pris så har hun ingenting å si, spesielt ikke siden du opplyste henne om dette med tenningen.

Tenker du har to valg: enten å tilby deg å hente bilen tilbake igjen og bare vrake den, hun får pengene igjen. Eller du kan stå på ditt og sannsynligvis vil det gå helt fint for din del. Kommer an på hvor dårlig stemning du takler.

Bilen er i forventet tilstand ut i fra pris, alder og bruk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke betalt for ny dynamo.

1. bilen er eldre og gått 243.000km

2. Den er solgt for 11.500kr

3.Den normale grensen for klaging på billige biler er rundt 30.000kr, alt under det har man veldig dårlig sak på klaging med mindre bilen er fremstillt som strøken, noe du ikke har utifra kontrakt. 

Jeg ville forklart enkelt at dette er en eldre bil til 11.500kr så jeg føler at dette er en sjanse kjøper må ta.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en dynamo ryker ikke på dette viset sånn helt uten videre på så kort tid. Der må ha vært forhåndssymptomer. Hvis det er akutt så har jo hun nærmest gått fysisk inn for å skade dynamoen. 

Anonymkode: 

Bilen ble brukt av meg frem til hun kjøpte den, og nei - det var ingen forhåndssymptomer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bilen ble brukt av meg frem til hun kjøpte den, og nei - det var ingen forhåndssymptomer.

En dynamo ryker uansett ikke akutt ved normal kjøring. 

Men igjen, jeg ville ikke brydd meg om det. Eller henne. Hun kjøper et vrak, og må da også forvente at det er en del smårusk. Ingen kan kjøpe en bil til 11.000 og forvente nybilkvalitet. 

Bare si nei til henne, og la det stå til. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker også det samme. Gammel bil til såpass lav pris - da må man forvente at ting kan gå i stykker kjapt og ta på seg ansvaret for det. Dessuten så har TS informert kjøper om alt det relevante som er til å informere om. Når man kjøper bil som koster mindre enn en grei sofa, så kan man ikke forvente annet enn ekstra utgifter. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har hun funnet ut at det er dynamoen som er røket?, har hun hatt bilen på verksted?.

Et nytt batteri kan lett bli ødelagt hvis det er helt utladet, spesielt hvis det er kaldt.

Hvis jeg var selger så ville jeg ha hevet kjøpet, dette høres ut som en dame som ikke skjønner at det er mye som kan gå galt med en gammel fransk bruktbil til 11500. Hun kan komme å klage på ting som går galt i to år så dette kan bli veldig dyrt for selger.

Anonymkode: 94b85...b7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre du har holdt tilbake informasjon om bilen da avtalen ble inngått har hun ingen sak. En gammel bil til den prisen - da må du nesten regne med at noe ryker når som helst. Er det lenge siden bilen var på kontroll/service? Og sjekket kjøper noe selv?

Anonymkode: 33419...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Med mindre du har holdt tilbake informasjon om bilen da avtalen ble inngått har hun ingen sak. En gammel bil til den prisen - da må du nesten regne med at noe ryker når som helst. Er det lenge siden bilen var på kontroll/service? Og sjekket kjøper noe selv?

Anonymkode: 33419...8f7

Holdt ikke igjen informasjon, hun fikk omtrent hele historien om bilen så lenge jeg har hatt den. Ikke vært på service i mitt eie, da vi har byttet alt av slitedeler selv. regreim, vannpumpe og multireim ble byttet av mekaniker privat (uten garanti, noe kjøper også ble opplyst om). Hun sjekket ikke så mye selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dynamoer ryker på minuttet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En dynamo ryker uansett ikke akutt ved normal kjøring. 

Men igjen, jeg ville ikke brydd meg om det. Eller henne. Hun kjøper et vrak, og må da også forvente at det er en del smårusk. Ingen kan kjøpe en bil til 11.000 og forvente nybilkvalitet. 

Bare si nei til henne, og la det stå til. 

Det gjør den da absolutt. Enten genererer den nok eller så gjør den ikke det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi henne muligheten til å heve kjøpet, om hun ikke vil det får hun fikse ting som dukker opp for egen regning. Kjøper en bil til så lav pris kan en ikke få selger til å betale for småfeil som dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig at dynamo ryker på denne tiden av året! Har 2 biler fra 2006 og begge røyk så fort kulda kom. Med 2 ukers mellomrom vel å merke. Bildeler.no er der de fleste handler.

Anonymkode: d8163...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem i huleste betaler kun 11 000,- på en bil! Da må man skjønne det er mye i veien med den for så billig penge

Anonymkode: 36f3b...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...