Gjest Heisenberger Skrevet 30. januar 2021 #1 Skrevet 30. januar 2021 Hva er normale priser på å låne hannhund til parring om dagen ?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #2 Skrevet 30. januar 2021 Det er et spørsmål du burde ta opp med oppdretteren din. Anonymkode: 33740...5d0 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #3 Skrevet 30. januar 2021 Med mindre hannhunden er særdeles ettertraktet er vanlig pris en valp eller prisen av en valp. Anonymkode: 196fb...b6a
Gjest Heisenberger Skrevet 30. januar 2021 #4 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er et spørsmål du burde ta opp med oppdretteren din. Anonymkode: 33740...5d0 Å hvorfor i alle dager skal jeg gjøre det ? Spør her jeg
gmail Skrevet 30. januar 2021 #5 Skrevet 30. januar 2021 Det kommer ann på flere ting. Er det en rasehund er det også flere ulike avtaler. VI har hatt disse avtalene år vi har parret tispene våre: 1) Hannhund, fra Nederland, sendte sperm( frossent) han tok 14000 norske. 2) Hannhund fra en oppdretter i Norge, hun tar 2000 i avgift + 1500 pr levende valp ved 8 ukers alder 3) hannhund, fra Sverige, prisen av en valp samt 1 rett på en valp, etter at vi hadde valgt vår. Nå skal de sies at vi har hatt premierte tisper og valgt riktig type hannhund, som også er premiert. Nå er det sikkert noen som tenker at det er bare en tull dette med premieringer osv men ikke hos oss har det vært viktig fordi det forteller litt om lynnet til hunden samt at han da er rasestandard riktig. Det er også en forutsetning av vi har funnet hannhunder som har vært ad/hd frie. Han fra Nederland krevde også at vi sendte ned helseattester, rgt resultat og alt som hadde med tispens helse å gjøre samt at det var en premiert tispe han sa ja til. 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #6 Skrevet 30. januar 2021 Heisenberger skrev (2 timer siden): Å hvorfor i alle dager skal jeg gjøre det ? Spør her jeg Fordi oppdretteren din har jo gått gjennom alt av utgifter osv. Regner jo selvsagt med at du har god kontakt med oppdretter siden du nå skal til å avle selv. Anonymkode: 33740...5d0 5
KittySnow Skrevet 30. januar 2021 #7 Skrevet 30. januar 2021 Se på raseklubbens side. Står stort sett der. Da det er forskjellig fra rase til rase. 2
Gjest Heisenberger Skrevet 30. januar 2021 #8 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fordi oppdretteren din har jo gått gjennom alt av utgifter osv. Regner jo selvsagt med at du har god kontakt med oppdretter siden du nå skal til å avle selv. Anonymkode: 33740...5d0 Problemet er at oppdretter har betalt 2800 kr for spranget, og gitt 2800 kr per valp til hannhund eier, å det er for meg en blodpris som ikke kan forsvares. Hvor ble det av en valp eller prisen for en valp?
KittySnow Skrevet 30. januar 2021 #9 Skrevet 30. januar 2021 Heisenberger skrev (4 minutter siden): Problemet er at oppdretter har betalt 2800 kr for spranget, og gitt 2800 kr per valp til hannhund eier, å det er for meg en blodpris som ikke kan forsvares. Hvor ble det av en valp eller prisen for en valp? Det kan da bli mye dyrere å betale prisen av en valp? Rasehunder idag koster stort sett fra 15tusen og oppover. 3
Gjest Heisenberger Skrevet 30. januar 2021 #10 Skrevet 30. januar 2021 KittySnow skrev (2 minutter siden): Det kan da bli mye dyrere å betale prisen av en valp? Rasehunder idag koster stort sett fra 15tusen og oppover. Kullet til tipsa vår var på 11. da betalte de 33600 til hannhund eier, samt de måtte ta seg fri 2 dager for å møtes og få parringen gjennomført. (Utgifter til hotell, bensin etc) Valpene kosta 17000 kr per. Jeg ser på ansvaret en tispe eier har i forhold til hannhund eier, og da henger det ikke helt på stell at en som bidrar med en så liten del av hele opplegget, skal få så godt betalt. Tispeeier må stå for alt av undersøkelser, ansvar etc, som er 99.9999999 prosent mer enn hva en hannhund eier står for i prosessen av dette. Om det skjer noe med valpene etter de er avlevert til nye eiere, så står jo tispeeier enda ansvarlig. Og da regner jeg med at hannhund eier ikke er interessert å betale tilbake penger for en defekt valp eller flere?
KittySnow Skrevet 30. januar 2021 #11 Skrevet 30. januar 2021 Heisenberger skrev (1 time siden): Kullet til tipsa vår var på 11. da betalte de 33600 til hannhund eier, samt de måtte ta seg fri 2 dager for å møtes og få parringen gjennomført. (Utgifter til hotell, bensin etc) Valpene kosta 17000 kr per. Jeg ser på ansvaret en tispe eier har i forhold til hannhund eier, og da henger det ikke helt på stell at en som bidrar med en så liten del av hele opplegget, skal få så godt betalt. Tispeeier må stå for alt av undersøkelser, ansvar etc, som er 99.9999999 prosent mer enn hva en hannhund eier står for i prosessen av dette. Om det skjer noe med valpene etter de er avlevert til nye eiere, så står jo tispeeier enda ansvarlig. Og da regner jeg med at hannhund eier ikke er interessert å betale tilbake penger for en defekt valp eller flere? Velkommen til livet som oppdretter. 😛😛 Hvem har påstått det er en enkel greiehvor man tjener flere hundre tusen? 11x17.000 = 187 000 187.000 - 33600 = 153 400 Du er hjertelig velkommem til å slaffe deg egen hannhund om du ikke er villig til å betale for å låne amdre sin. Du vet det at hannhundavgiften er det minste problemet her. Det er mer trøbblete at du ikke helt forstår hvor mye jobb det er med avlsarbeid 😊 For det lyser veldig igjennom for min del at du ønsker dette billigst mulig, ikke best mulig 6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #12 Skrevet 31. januar 2021 Jeg foreslår at du kjøper en hann, og eventuelt har en fórvert til hunden. Anonymkode: ea2c5...a7b 1
Troyamin Skrevet 31. januar 2021 #13 Skrevet 31. januar 2021 125.000,- for import sperm fra avdød hannhund i Tyskland er jo ingen upris. Kommer jo helt an på hvor ts vil hen med avlsarbeidet sitt. 1
Gjest Heisenberger Skrevet 31. januar 2021 #14 Skrevet 31. januar 2021 KittySnow skrev (22 timer siden): Velkommen til livet som oppdretter. 😛😛 Hvem har påstått det er en enkel greiehvor man tjener flere hundre tusen? 11x17.000 = 187 000 187.000 - 33600 = 153 400 Du er hjertelig velkommem til å slaffe deg egen hannhund om du ikke er villig til å betale for å låne amdre sin. Du vet det at hannhundavgiften er det minste problemet her. Det er mer trøbblete at du ikke helt forstår hvor mye jobb det er med avlsarbeid 😊 For det lyser veldig igjennom for min del at du ønsker dette billigst mulig, ikke best mulig Trist det finnes de som deg der ute, som er mere interessert i å ødlegge en hund for å gagne sine egne lyster på å tjene penger, enn hundens beste. For å si det sånn, en hannhundeier tar betalt for avl utifra rasestandarder, plasseringer/kurs etc hunden har gjennomført/klart. Men ikke på bakgrunn av hvordan hunden er som hund. Disse menneskene bryr seg ikke om helsen til hunden, men kun om hva de selv vil ha. og arbeidet ligger på den som har tispa, ikke den som har hannhunden! utstilling og rasestandarder er det største pisset som finnes, og at det skal være hoved argumentet for å presse opp prisen er piss. bokser burde aldri vært avlet frem pga de sliter med pusteproblemer, det er dyreplageri for meg, og en hel del andre mennesker også. eller Schæfer som var så fin før i tiden, før de ble avlet opp så rompa nå skal subbe bakken. Rottweiler som plutselig skal ha så bredt hode at den har gått fra en fantastisk fin hund til å se ut som noe helt jævlig. Og ødlegge tispene pga fødslene. les litt info før du langer ut med at jeg er ute etter billigst og ikke best mulig. En rapport fra RSPA skisserer de vanligste plagede hos selskapshunder: 1. Pusteproblemer Raser med veldig butte fjes. Lengden på skallen er kortet inn, men mengden av mykt vev i skallen er den samme, bare skvist inn på et mindre areal. Hundene har små og innsnevrede nesebor og en myk gane som henger ned i luftveiene. Begge deler gjør det vanskeligere å puste. Enkelte hunder må gjennom en operasjon for å lette pusten og bedre livskvaliteten. Raser: pekingeser, engelsk bulldog, cavalier king charles spaniel, fransk bulldog, mops, staffordshire bull terrier, shih tzu, shar pei, boxer med flere. 2. Fødselsproblemer Hunder med store hoder og brede skuldre er over tid valgt som avlsdyr i enkelte raser for å tilfredsstille rasestandarden. Valpenes store hoder gjør det nødvendig med keisersnitt og tispene kan ikke lenger føde på normalt vis. Raser: engelsk bulldog, mops, boston terrier og skotsk terrier. 3. Problemer med å gå Selektiv avl for fysiske trekk kan føre til problemer med gange. Seleksjon for dvergvekst med unormal vekst av brusk fører til korte og buede lemmer. Den unormale bruskveksten gjør at rasene er utsatt for ryggskader og ryggprolaps. Symptomer er sterke smerter og bevegelsesproblemer. Raser: basset hound, flere typer dachshund, shih tzu og lucas terrier blant andre. 4. Øyeproblemer Selektiv avl for et rasespesifikt utseende har ført til tre vanlige øyelidelser. Raser med korte ansikt og kort nese har på grunn av avlen fått grunnere øyehuler og mer fremtredende og utstående øyne. Øyelokkene kan være for små i forhold til øyet og lukker seg derfor ikke helt over øynene, med tørre øyne og sårdannelse som resultat. Raser: alle raser med butte fjes, slik som mops, shih tzu og pekingeser. Seleksjon for mye hud og skrukkete ansiktstrekk har ført til en tilstand hvor øyelokkene folder seg innover og gnisser på overflaten av øyet. Tilstanden fører til sårdannelse på øyet. Symptomene er ubehag, sårhet og mulig blindhet. Raser: shar pei, chow-chow, british bulldog, pekingeser, mops, shih tzu, pomeranian og cocker spaniel blant andre. Genetisk disponering for øyesykdom (PRA) som over tid gir tap av syn og eventuelt blindhet. Lidelsen er genetisk recessive, og sykdomsgen må opptre i begge genene i et genpar for å gi sykdom. Innavl gir en betydelig økt sannsynligheten for sykdom. Mange raser er disponert for sykdommen. 5. Alvorlige hudproblemer Seleksjon for rasespesifikt utseende har ført til alvorlige hudlidelser hos mange raser. Overdrevet rynket hud fører til hudirritasjon, arvelige allergier og betennelser. Raser genetisk disponert for allergier opplever konstant kløe og har ofte ørebetennelse. Tilstanden kan bli kronisk og vanskelig å behandle. Raser: west highland white terrier, shar pei, schæfer, bull terrier, mops, engelsk springer spaniel og amerikansk aocker apaniel blant mange andre. Så kan vi kanskje snakke om det med hva jeg er ute etter. Hvert fall ikke hva som er billigst mulig.
Min_hund_er_Grå Skrevet 1. februar 2021 #15 Skrevet 1. februar 2021 Nå avles endel av de hunda som @Heisenberger lister opp ikke etter den satte rasestandard, men etter de subjektive syn til dommere og oppdrettere. 1
KittySnow Skrevet 1. februar 2021 #16 Skrevet 1. februar 2021 Gjest Heisenberger skrev (16 timer siden): Trist det finnes de som deg der ute, som er mere interessert i å ødlegge en hund for å gagne sine egne lyster på å tjene penger, enn hundens beste. For å si det sånn, en hannhundeier tar betalt for avl utifra rasestandarder, plasseringer/kurs etc hunden har gjennomført/klart. Men ikke på bakgrunn av hvordan hunden er som hund. Disse menneskene bryr seg ikke om helsen til hunden, men kun om hva de selv vil ha. og arbeidet ligger på den som har tispa, ikke den som har hannhunden! utstilling og rasestandarder er det største pisset som finnes, og at det skal være hoved argumentet for å presse opp prisen er piss. bokser burde aldri vært avlet frem pga de sliter med pusteproblemer, det er dyreplageri for meg, og en hel del andre mennesker også. eller Schæfer som var så fin før i tiden, før de ble avlet opp så rompa nå skal subbe bakken. Rottweiler som plutselig skal ha så bredt hode at den har gått fra en fantastisk fin hund til å se ut som noe helt jævlig. Og ødlegge tispene pga fødslene. les litt info før du langer ut med at jeg er ute etter billigst og ikke best mulig. En rapport fra RSPA skisserer de vanligste plagede hos selskapshunder: 1. Pusteproblemer Raser med veldig butte fjes. Lengden på skallen er kortet inn, men mengden av mykt vev i skallen er den samme, bare skvist inn på et mindre areal. Hundene har små og innsnevrede nesebor og en myk gane som henger ned i luftveiene. Begge deler gjør det vanskeligere å puste. Enkelte hunder må gjennom en operasjon for å lette pusten og bedre livskvaliteten. Raser: pekingeser, engelsk bulldog, cavalier king charles spaniel, fransk bulldog, mops, staffordshire bull terrier, shih tzu, shar pei, boxer med flere. 2. Fødselsproblemer Hunder med store hoder og brede skuldre er over tid valgt som avlsdyr i enkelte raser for å tilfredsstille rasestandarden. Valpenes store hoder gjør det nødvendig med keisersnitt og tispene kan ikke lenger føde på normalt vis. Raser: engelsk bulldog, mops, boston terrier og skotsk terrier. 3. Problemer med å gå Selektiv avl for fysiske trekk kan føre til problemer med gange. Seleksjon for dvergvekst med unormal vekst av brusk fører til korte og buede lemmer. Den unormale bruskveksten gjør at rasene er utsatt for ryggskader og ryggprolaps. Symptomer er sterke smerter og bevegelsesproblemer. Raser: basset hound, flere typer dachshund, shih tzu og lucas terrier blant andre. 4. Øyeproblemer Selektiv avl for et rasespesifikt utseende har ført til tre vanlige øyelidelser. Raser med korte ansikt og kort nese har på grunn av avlen fått grunnere øyehuler og mer fremtredende og utstående øyne. Øyelokkene kan være for små i forhold til øyet og lukker seg derfor ikke helt over øynene, med tørre øyne og sårdannelse som resultat. Raser: alle raser med butte fjes, slik som mops, shih tzu og pekingeser. Seleksjon for mye hud og skrukkete ansiktstrekk har ført til en tilstand hvor øyelokkene folder seg innover og gnisser på overflaten av øyet. Tilstanden fører til sårdannelse på øyet. Symptomene er ubehag, sårhet og mulig blindhet. Raser: shar pei, chow-chow, british bulldog, pekingeser, mops, shih tzu, pomeranian og cocker spaniel blant andre. Genetisk disponering for øyesykdom (PRA) som over tid gir tap av syn og eventuelt blindhet. Lidelsen er genetisk recessive, og sykdomsgen må opptre i begge genene i et genpar for å gi sykdom. Innavl gir en betydelig økt sannsynligheten for sykdom. Mange raser er disponert for sykdommen. 5. Alvorlige hudproblemer Seleksjon for rasespesifikt utseende har ført til alvorlige hudlidelser hos mange raser. Overdrevet rynket hud fører til hudirritasjon, arvelige allergier og betennelser. Raser genetisk disponert for allergier opplever konstant kløe og har ofte ørebetennelse. Tilstanden kan bli kronisk og vanskelig å behandle. Raser: west highland white terrier, shar pei, schæfer, bull terrier, mops, engelsk springer spaniel og amerikansk aocker apaniel blant mange andre. Så kan vi kanskje snakke om det med hva jeg er ute etter. Hvert fall ikke hva som er billigst mulig. Ehm hvordan ødelegger jeg hunden om jeg tør spørre? 🤔 Jeg avler kun på friske individer. Inen av de har kort snute og pustetrøbbel. Ingen har HD/AD, PL eller øyeproblemer. Men fortell meg gjerne hva jeg gjør som ødelegger hunden? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå