Gå til innhold

Felleski - hvor viktig er vekten?

Hengebuksvinet

Anbefalte innlegg

Har ca 10 kg for mye, som jeg har planer om å bli kvitt før neste sesong. Ødelegger jeg skiene om jeg kjøper dem 10 kg under den vekten jeg har nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SS skrev (På 29.1.2021 den 20.03):

Har ca 10 kg for mye, som jeg har planer om å bli kvitt før neste sesong. Ødelegger jeg skiene om jeg kjøper dem 10 kg under den vekten jeg har nå?

Jeg er 100kg og brukte min mor sine felleski beregnet for ca 70 kilo. Det som skjer er at det kan «lugge» litt, men jeg merket lite til det. Var å sjekket ut felleski, og fikk beskjed at det var lurt å ligge ca midt på vektskalaen på skiene, så jeg hadde kjøpt de for 10 kilo mindre om jeg var deg. Tror ikke du kommer til å merke det sånn veldig. Det er verre om du er for lett.. Så om du har planer om å droppe 10 kg før neste sesong hadde jeg gått for det😊 men jeg har ikke sånn veldig peiling da.. utenom den erfaringen jeg har selv😅

Anonymkode: 43d4c...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en gang du IKKE skal juge på vekta er det når du kjøper deg ski... Riktig vekt er viktig for å finne det spennet på skia som passer deg (det spennet varierer fra ski til ski).

Anonymkode: d9fd6...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du står på begge skiene ned en bakke skal midten (der du har føttene) ikke gå ned. Buen skal altså stå opp slik at du får god glid. Når man legger vekt på den ene skien skal denne buen gå ned. Derfor er vekt veldig viktig. Både for grep når du trenger det, og for god glid når du trenger det. Man smører jo ikke under hele skien fordi man ønsker ulik effekt ned bakken og opp/bortover.

Anonymkode: 76124...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på felleski som var beregnet på en lettere  person, men dette var stive racingski som jeg da klemte ned med for mye vekt.

Mine egne felleski er beregnet på meg og min vekt. Du kan oppleve veldig treg glid hvis du kjøper for myke ski.

Anonymkode: 65b1a...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...