AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #1 Del Skrevet 29. januar 2021 Har noen her leid ut med nav-garanti? Har dere positive erfaringer? Er det kun junkier som ønsker å leie? Bør vi leie ut til folk med nav-garanti? Får man penger, hvis leietaker har ødelagt noe? Hvor vanskelig er det? Anonymkode: 61e66...d43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Folkabernard Skrevet 29. januar 2021 #2 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har noen her leid ut med nav-garanti? Har dere positive erfaringer? Er det kun junkier som ønsker å leie? Bør vi leie ut til folk med nav-garanti? Får man penger, hvis leietaker har ødelagt noe? Hvor vanskelig er det? Anonymkode: 61e66...d43 Bruk utleiemegleren så slipper du å forholde deg til det 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #3 Del Skrevet 29. januar 2021 Er det noe poeng forresten å tillate nav-garanti hvis husleien er 17.500,- -25.000,-? Anonymkode: 61e66...d43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #4 Del Skrevet 29. januar 2021 https://www.help.no/fagomrader/naborett-og-eiendom/leie-utleie/nav-garanti-i-husleieforhold/ leier aldri ut til noen med nav garanti. Anonymkode: c361c...34d 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #5 Del Skrevet 29. januar 2021 Jeg driver med utleie, leier aldri ut til noen med Nav garanti. Den er ikke verdt papiret det er skrevet på Anonymkode: 4a5b7...f80 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #6 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): https://www.help.no/fagomrader/naborett-og-eiendom/leie-utleie/nav-garanti-i-husleieforhold/ leier aldri ut til noen med nav garanti. Anonymkode: c361c...34d Takk! Anonymkode: 61e66...d43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #7 Del Skrevet 29. januar 2021 Kommer ALDRI til å gjøre det igjen! hver gang jeg har leid ut til noen med nav garanti har det blitt problemer. dels fordi leietager ikke har jobb/ruser seg etc eller fordi når jeg etter leieforholdet har krevd betaling for skader så stiller ikke nav opp med den garantien de lover. Anonymkode: 67f3d...bd3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #8 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det noe poeng forresten å tillate nav-garanti hvis husleien er 17.500,- -25.000,-? Anonymkode: 61e66...d43 Om de må ha nav garanti så tviler jeg på at de har evne til å betale husleie på 17-25.000 Anonymkode: c361c...34d 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #9 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg driver med utleie, leier aldri ut til noen med Nav garanti. Den er ikke verdt papiret det er skrevet på Anonymkode: 4a5b7...f80 Ok. Vi har aldri vurdert det tidligere. Syns det er greit å få andre innspill her. Anonymkode: 61e66...d43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #10 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kommer ALDRI til å gjøre det igjen! hver gang jeg har leid ut til noen med nav garanti har det blitt problemer. dels fordi leietager ikke har jobb/ruser seg etc eller fordi når jeg etter leieforholdet har krevd betaling for skader så stiller ikke nav opp med den garantien de lover. Anonymkode: 67f3d...bd3 Virkelig? Det er det jeg er litt bekymret for. Anonymkode: 61e66...d43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #11 Del Skrevet 29. januar 2021 Ett alternativ til nav garanti er vanlig depositum hvor leietaker får ett rentefritt depositumslån fra nav. Da slipper man garantien, og får «ekte» penger på en vanlig depositumskonto. Det er med andre ord ingen grunner til å godta garanti, da samme leietaker kan få «vanlig depositum» fra samme innstans. Anonymkode: fb86e...28c 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #12 Del Skrevet 29. januar 2021 Jeg godtok garanti en gang, leieboer forsvant over natten uten å flytte ut og uten å betale, uten oppsigelsestid. Informerte kun og leverte tilbake nøkler Ryddet opp og leide ut igjen, da jeg ikke orket eller trodde at det ville komme noe ut av å forsøke å få garantien til å dekke noe. Anonymkode: fb86e...28c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melena Skrevet 29. januar 2021 #13 Del Skrevet 29. januar 2021 Nav- garanti gjelder kun for misligholdt husleie, såfremt jeg har forstått riktig. Så om leieboere ødelegger/ skader noe dekker dessverre ikke nav dette! Har personlig erfaring med rolig småbarnsfamilie med dårlig økonomi. Er bevisst på at jeg løper en risiko i forhold til eventuell erstatning i ettertid. Velger likevel å stole på dem! Så får jeg evt lære av erfaring til senere. Håper isåfall også forsikringsselskap og forvalter kan hjelpe om det er av betydelige summer. Jeg bruker forvaltningstjeneste, men igjen er depositum/ nav- garanti noe du velger selv. Nav- garanti er forresten kun gyldig i ett år av gangen (før den må fornyes). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melena Skrevet 29. januar 2021 #14 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg godtok garanti en gang, leieboer forsvant over natten uten å flytte ut og uten å betale, uten oppsigelsestid. Informerte kun og leverte tilbake nøkler Ryddet opp og leide ut igjen, da jeg ikke orket eller trodde at det ville komme noe ut av å forsøke å få garantien til å dekke noe. Anonymkode: fb86e...28c Dette er jo en klassiker der jeg er rimelig sikker Nav hadde dekket 3 mnd oppsigelsestid (eller annet som står i kontrakten). Husleie er en safe sak,,, alt annet vanskelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #15 Del Skrevet 29. januar 2021 1 minutt siden, Melena said: Dette er jo en klassiker der jeg er rimelig sikker Nav hadde dekket 3 mnd oppsigelsestid (eller annet som står i kontrakten). Husleie er en safe sak,,, alt annet vanskelig! Ja, det er godt mulig. Men i situasjonen kjente jeg at jeg heller ville rydde opp selv, og ikke starte en papirmølle med nav. Anonymkode: fb86e...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #16 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har noen her leid ut med nav-garanti? Har dere positive erfaringer? Er det kun junkier som ønsker å leie? Bør vi leie ut til folk med nav-garanti? Får man penger, hvis leietaker har ødelagt noe? Hvor vanskelig er det? Anonymkode: 61e66...d43 Aldri godta nav-garanti. Den er ikke verdt hverken blekk eller papir. Den dekker kun skyldig husleie, og du risikerer å få boligen herpet og ødelagt for din egen regning. De fleste banker tilbyr lån til depositum. Har leietaker ikke penger til depositum eller såpass styr på egen økonomi at banken nekter å innvilge depositumslpn bør du vurdere å leie ut til noen andre. For da har de sannsynligvis såpass dårlig økonomi atdu ikke kan regne med at husleien kommer når den skal. Og å få folk kastet ut via namsmann tar MÅNEDER. Styr unna. Anonymkode: fc1e1...2af 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #17 Del Skrevet 29. januar 2021 Styr unna! Folk som har økonomien på stell og er skikkelige mennesker får depositumslån i en bank, og trenger ikke nav-garanti. Anonymkode: 39f29...9b2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #18 Del Skrevet 30. januar 2021 Nei. Har du tenkt å ha utleieforsikring, får du ingenting igjen om du har godtatt nav-garanti. Anonymkode: 65707...36e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #19 Del Skrevet 30. januar 2021 Jeg har godtatt navgaranti to ganger fordi vi ønsket å hjelpe. Valgte begge gangene enslig mor med barn og dårlig økonomi. Det gikk til helvete begge gangene. Slik jeg forstår det så er det vanlig at nav betaler husleien til leietaker, og leietaker står dermed fritt til p betale husleie eller andre ting. Dette skjedde med oss begge gangene. Vi var i kontakt med nav, men de sa det var vennlig praktisk og de kunne ikke betale direkte til oss. Når du leier ut er det også vanskelig å kaste ut noen, spesielt om de har barn, selvom de ikke betaler. Vi leier absolutt aldri ut ned navgaranti igjen! Sist gang ble også leiligheten delvis ødelagt, leietaker tok med seg røykvarslere, brannslukningsapparat osv og veggene hadde utallige hull etter ting og tang hun hadde hengt opp. Ikke vasket ut heller Anonymkode: b8ca5...22b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #20 Del Skrevet 30. januar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har godtatt navgaranti to ganger fordi vi ønsket å hjelpe. Valgte begge gangene enslig mor med barn og dårlig økonomi. Det gikk til helvete begge gangene. Slik jeg forstår det så er det vanlig at nav betaler husleien til leietaker, og leietaker står dermed fritt til p betale husleie eller andre ting. Dette skjedde med oss begge gangene. Vi var i kontakt med nav, men de sa det var vennlig praktisk og de kunne ikke betale direkte til oss. Når du leier ut er det også vanskelig å kaste ut noen, spesielt om de har barn, selvom de ikke betaler. Vi leier absolutt aldri ut ned navgaranti igjen! Sist gang ble også leiligheten delvis ødelagt, leietaker tok med seg røykvarslere, brannslukningsapparat osv og veggene hadde utallige hull etter ting og tang hun hadde hengt opp. Ikke vasket ut heller Anonymkode: b8ca5...22b Dette! Jeg har også gått i fellen å leie ut til noen jeg syns synd på, for å være «snill». Veldig flaut nå, da jeg kunne forutse alle problemene, og vet jeg ikke var snill, men dum. Leieboeren som jeg var «snill» mot syns heller ikke jeg er snill, da hun ikke forstår at jeg forventer leie til avtalt tid, og at avtalen vi inngikk følges. Når hun flytter mistenker jeg hun har funnet en ny «snill» utleier, og så fortsetter den valsen. Håper bare jeg slipper unna med minst mulig tap. Anonymkode: fb86e...28c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå