Gå til innhold

Ha 2 katter, hvilket kjønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker kjøpe 2 katter til neste år. Har alltid visst at jeg vil ha en jente katt, men har nå funnet ut at jeg ønsker 2 stk. 

Er egentlig et hunde menneske, og lest med det en del om søsken krangling osv om man kjøper 2 tisper fra samme kull. Er det slik med katter også? 

Jeg tenkte egentlig 2 jente katter som skal være ute katter og de skal selvfølgelig kastreres. Men går 2 jente katter godt overens, eller er det bedre med en jente og en gutt? Eller vil det bli slitsomt for jente katten og bo med en hannkatt? 

Hva er best? 

Anonymkode: 8cd32...9c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 hannkatter eller en av hver. To hunnkatter går dårligst sammen. Men får du de samtidig (f.eks søsken) skal det ikke være noe problem.

Anonymkode: 2957a...594

• Liker 1
Skrevet

Tja, det kommer an på kattene det. Har hatt to jenter og en gutt. To jenter og to gutter. Har nå en jente og tre gutter. Det var ikke noe mer bråk med to jenter enn det er med guttene.

Anonymkode: f71eb...69c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

2 hannkatter eller en av hver. To hunnkatter går dårligst sammen. Men får du de samtidig (f.eks søsken) skal det ikke være noe problem.

Oj så spennende, er ganske omvendt enn det er i hunde verden 😜

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Tja, det kommer an på kattene det. Har hatt to jenter og en gutt. To jenter og to gutter. Har nå en jente og tre gutter. Det var ikke noe mer bråk med to jenter enn det er med guttene.

Takk for erfaring! 😊 men bare lurer, du skriver «det var ikke noe mer bråk», bråkte kattene dine mye sammen generelt? 😅 Kanskje alle katter gjør det? Liker de kanskje best å bo alene? Har så lyst på sto stk da 😅

ts

Skrevet

Jeg har tre hunnkatter. En gammel kattedame og to kattunger fra ulike kull. Funker kjempebra, har ingen aggresjon hos noen. Gammelkatten har bare hatt hannkatter som samboere før, men det er tydelig hun trives bedre med hunnkattene i hvertfall enn så lenge. 

Anonymkode: ab7fb...39c

Skrevet

Jeg har hatt bror og søster, det gikk veldig fint. Begge sterilisert. 

Anonymkode: 93d55...6fc

Skrevet

Det stemmer nok ikke alltid det. Jeg hadde to hunnkatter i 15 år og det gikk kjempebra. Man har aldri garanti om det er to hannkatter eller en av hver heller. 

Anonymkode: 7ff3b...6a8

Skrevet

Har to hannkatter som går kjempefint sammen. Begge er selvfølgelig kastrert. Har ikke hatt hunnkatter men har hørt at de kan være mer sær, men man har nok ingen garanti for noen av delene egentlig tenker jeg.. Det beste er vel kanskje å velge søsken som er vant med hverandre eller via dyrebeskyttelsen etc der de vet hvem som passer sammen :)

Skrevet

Har to hunnkatter. En på snart 5 år og en på 1,5. Vært litt styr, men de går godt overens nå. De leker masse!

Anonymkode: 6372f...2a7

Skrevet

Om du vet du vil ha to la to søsken få være sammen! Mange oppdrettere gir rabatt om en kjøper to, nettopp fordi det er så fint for søsken å være sammen. De vet sikkert hvem som er mest kompiser også.

Jeg har gutt og jente nå, som er bestevenner. Det er mye bedre å ha to enn en🙏🏻 De har så mye glede av hverandre. En god måte å få ut rampe energi, som hindrer «problematferd», og de er aldri alene. Anbefaler ikke spesielt å ha en av hvert kjønn, men for min egen del vil jeg ha minst en jente. 

De er kanskje særere som en over nevnte, mer kritisk til hvem de liker og ikke liker, og favoriserer. Men jeg elsker å blir favorisert, og elsker den omsorgen hunnkatter gir.

Anonymkode: e27bd...d76

Skrevet

Vi har 2 katter. De er begge hunkatter og fra samme kull, så de er søstre. Grunnen til at vi valgte begge to, er fordi de var de to siste igjen av kullet og vi ville ikke skille dem. Og samtidig så har de selskap i hverandre når vi er ute av huset eller er på ferie (med kattepass selvfølgelig). 

Skrevet

Takk for erfaring! 😊 men bare lurer, du skriver «det var ikke noe mer bråk», bråkte kattene dine mye sammen generelt? 😅 Kanskje alle katter gjør det? Liker de kanskje best å bo alene? Har så lyst på sto stk da 😅

ts

Nei, de har ikke bråket. 😂😂😂 Var litt utydelig der. Beklager. 

• Liker 1
Skrevet

Har 2 kastrerte hunnkatter,  fått de samtidig fra forskjellige oppdrettere. De leker sammen, men ligger ikke å koser. De har delt inn huset i soner på eget initiativ🙃

Anonymkode: e5ad6...330

Skrevet

Har to gutter, ikke i slekt. De går kjempefint sammen, ligger og koser, vasker hverandre, leker osv. Fikk nummer 1 da nummer 2 var voksen også, men det var aldri krangling og slåssing mellom de. Godguttene mine❤️

Anonymkode: 51c77...8a1

Skrevet

Dersom det er mulig, ville jeg valgt et søskenpar fra samme kull. Flere av våre katter har vært bror og søster som har vokst opp sammen. Så de har allerede en sterk tilknytning til hverandre. 

Anonymkode: 086d2...4a0

Skrevet

Det kommer nok litt an på. Samme kjønn kan gå veldig bra, men det kan også bli konflikter. Vanskelig å si på forhånd. Du bør uansett kastrere/sterilisere kattene. Det roer jo også gjerne gemyttene en del. 

Jeg synes det er gode forslag med søsken som vokser opp sammen, eller en av hvert kjønn.🌝

Skrevet

Så lenge de er kastrert, er min erfaring at kjønnet har lite å si. Jeg har nå en  yngre aktiv hannkatt og en lat gammel hunnkatt. De er stort sett gode venner, men noen ganger blir "gamlemor" lei av "guttungen" som stadig vil leke. 

Skrevet

Har to jenter, med 7 år mellom. De likte hverandre fra første møte, koser, og leker.  Men nå var "gamla" vant med andre katter, og junior veldig selskapssyk. 

Så finnes ingen fasit. Beste tipset har du allerede fått - to stk fra samme kull, uavhengig av kjønn. 

Anonymkode: 012c8...d41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...