Gå til innhold

Hvordan fortelle daten at man har herpes?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt herpes så lenge jeg kan huske. Hadde en litt vel utsvevende ungdomstid, der kondom ikke nødvendigvis ble prioritert, og dette endte selvsagt med herpes. Har hatt samboer i 15 år, han visste ingenting om dette. Jeg fikk første utbrudd etter endel år sammen, og da hadde vi uansett så sjelden sex at jeg ikke følte det var nødvendig å si noe. Men nå som jeg er singel, så vil jeg at en ev. ny kjæreste skal få vite om det. Men hvordan si det? Synes det er forferdelig pinlig... 

Anonymkode: 829d8...192

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke å fortelle det. Ikke føl at det er pinlig ❤ Herpes er vanligere enn man tror. Det sies jo at en stor del av nordmenn har herpes uten å vite det.

Anonymkode: 24817...d32

• Liker 2
Skrevet

Her er en podcastepisode som handler om akkurat dette!

Anonymkode: 9b6c4...65b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har hatt herpes så lenge jeg kan huske. Hadde en litt vel utsvevende ungdomstid, der kondom ikke nødvendigvis ble prioritert, og dette endte selvsagt med herpes. Har hatt samboer i 15 år, han visste ingenting om dette. Jeg fikk første utbrudd etter endel år sammen, og da hadde vi uansett så sjelden sex at jeg ikke følte det var nødvendig å si noe. Men nå som jeg er singel, så vil jeg at en ev. ny kjæreste skal få vite om det. Men hvordan si det? Synes det er forferdelig pinlig... 

Hvilken type herpes er det da? Det er jo flere typer. Kjæresten min har herpes, men det er den "minst alvorlige" som kun fører til utbrudd i/rundt munnen, og aldri på kjønnsorganer. Derfor er han veldig nøye med å aldri f.eks. slikke meg om han har kuttet seg på leppene eller har sår i munnen. Venter med oralsex til eventuelle sår og/eller utbrudd har grodd/er borte.

Anonymkode: 7b853...00e

Skrevet

Bedre å bare si det som det er. Eksen sa ikke noe til meg før han plutselig hadde utbrudd (munn.) Så sier han først at han har hatt det hele livet og at søsken har det også. Kun et år senere sier han at det har han aldri sagt, at han ikke vet hvor han fikk det. 

Så mye bedre å bare si det som det er. For alt du vet kan daten din ha litt samme greier. 

Anonymkode: 27936...1ce

• Liker 4
Skrevet

Jeg ble smittet av min nye kjæreste, som visstnok ikke visste at det var det han hadde. Det var slettes ingen krise for meg altså, men hadde han visst at han hadde det, hadde jeg selvsagt satt pris på å få vite det, slik at jeg lettere kunne unngått det selv. Men, jeg ble smitta, og lever veldig godt med det. Vi er samboere nå, så det var definitivt ingen deal-breaker.  Jeg ville rett og slett sagt det som det er. Si at "før vi går videre, vil jeg bare at du skal vite at jeg har herpes, så kan du selv bestemme hva du ønsker gjøre" 

Som andre skriver, er herpes veldig vanlig, så ikke tenk på det som en flau ting. 

Anonymkode: 8bece...dd9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du trenger ikke å fortelle det. Ikke føl at det er pinlig ❤ Herpes er vanligere enn man tror. Det sies jo at en stor del av nordmenn har herpes uten å vite det.

Anonymkode: 24817...d32

Jeg er ganske sikker på at det er ulovlig å ikke si det, akkurat som HIV virus. I hvertfall er det sånn i USA. Usher blant annet har blitt saksøkt av flere for å ikke ha sakt noe om at han har herpes, og angivelig ha smitta andre. 

Anonymkode: d1939...8fe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at det er ulovlig å ikke si det, akkurat som HIV virus. I hvertfall er det sånn i USA. Usher blant annet har blitt saksøkt av flere for å ikke ha sakt noe om at han har herpes, og angivelig ha smitta andre. 

Det burde ha vært ulovlig å ikke si det, men det er ikke det. Herpes er mer alvorlig enn andre kjønnsykdommer, da den er kronisk.  Ser på det som en selvfølge å opplyse nye partnere om det:) 

• Liker 3
Skrevet
Smeltemann skrev (14 minutter siden):

Trenger du å si det?

Du hadde aldri skrevet noe slikt, hvis du noensinne har sett et underliv med et kraftig herpesutbrudd. 

• Liker 8
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Skrevet (endret)

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Herpes og kjønnsvorter er ikke noe man må fortelle om, da de anses som så vanlige at poenget blir litt borte. 

Anonymkode: 99de4...a73

Delryddet for sitering av slettet innlegg.
Chantielle mod.

Endret av Chantielle
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Herpes og kjønnsvorter er ikke noe man må fortelle om, da de anses som så vanlige at poenget blir litt borte. 

Anonymkode: 99de4...a73

Delryddet for sitering av slettet innlegg.
Chantielle mod.

Kanskje vi hadde sluppet at det ble så vanlige om folk faktisk var ærlige 🤷‍♀️ ingen blir glad for sånne sykdommer. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje vi hadde sluppet at det ble så vanlige om folk faktisk var ærlige 🤷‍♀️ ingen blir glad for sånne sykdommer. 

Nei for problemet er jo at 80% av befolkningen har herpesvirus men de fleste vet ikke om det, det er jo derfor så mangen egentlig har det 🙄🙄🙄det smitter fint uten utbrudd også, burde vel være mer opplæring i hva og hvordan herpes er ser jeg.

jeg sa det helt casual til min partner, men jeg visste ikke at jeg hadde det men at det var en mulighet for det.

Anbefaler å lese deg opp, gjerne ha kor noen linker som kan sendes fra gode kilder som faktisk forteller om herpes.

Jeg har slitt mye psykisk med skammen av å ha det, men alle leger jeg har møtt sier det er så vanlig bare ar de ikke er kor over det så er ikke noe å tenke over en gang.

det er også svært skjeldent at man får begge herpes virus, har man herpes 1 er det sjeldent man blir smittet av herpes 2 i etterkant.

har man herpes 1 på leppene eks å har sex med noen med herpes 1 i underlivet så skal ikke dette forflytte seg tiø underlivet da man allerede har antistoffer :)

Anonymkode: 6a13d...d5d

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Var egentlig forberedt på å bli stablet ned siden jeg ikke fortalte eksmannen om det😅 Men vil ikke starte noe nytt uten å være ærlig, så om han ikke takler det så får jeg vel bare godta det. Har hatt maks uflaks og har både herpes 1 og 2. 

Ts

• Liker 3
Skrevet

Syns man skal si ifra. Jeg fikk paralyse som varte i fire måneder mitt første utbrudd, og det får jeg fortsatt om utbrudd kommer samtidig som sterk forkjølelse eller influensa. Da får jeg ikke lov til å kjøre bil fordi jeg mister mye av synet på ene øyet, og jeg må igjennom masse tester på sykehus og på kortisonbehandling. Er skikkelig dritt, men visstnok ikke uvanlig. Så det er jo stas. Syns ikke det er noe å bagatellisere. 

Anonymkode: 28847...ce0

• Liker 4
Skrevet

Jeg har også en venninne som ble skikkelig syk av det, og hun ble skikkelig forbanna på han som gav henne det, fordi han hadde ikke vært ærlig på det. Synes det i utgangspunktet var teit at hun ikke brukte kondom, men.. enig i at det ikke er en liten bagatell!

• Liker 1
Skrevet

Herpes er jo en sykdom som smitter. Så hvis man vet man har det og ikke sier noe så smitter man jo andre med vilje. Rart å smitte en man lissom er glad i med vilje?

Herpes viruset forårsaker også en del alvorlige sykdommer og plager hos noen, så man bør tenke seg om før man smitter andre uten å bry seg.

Kanskje den nye partneren din ikke forteller at han har kjønnsvorter eller hiv, så blir det litt smitte begge veier.

Anonymkode: 28af5...fdc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Herpes er jo en sykdom som smitter. Så hvis man vet man har det og ikke sier noe så smitter man jo andre med vilje. Rart å smitte en man lissom er glad i med vilje?

Herpes viruset forårsaker også en del alvorlige sykdommer og plager hos noen, så man bør tenke seg om før man smitter andre uten å bry seg.

Kanskje den nye partneren din ikke forteller at han har kjønnsvorter eller hiv, så blir det litt smitte begge veier.

Anonymkode: 28af5...fdc

Men, jeg har ikke nevnt at jeg ikke skal si noe. Jeg ba bare om tips til hvordan jeg skulle si det. Stor forskjell det vettu😉 ts

• Liker 1
Skrevet

Alle har herpes, men nesten ingen tørr si det. Tror du virkelig du er så spesiell, TS?

Anonymkode: 4e5da...e32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...