AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #1 Skrevet 28. januar 2021 Skal ha visning og må vaske vegger og tak i hele leiligheten. Hva slags vaskemiddel og utstyr trenger jeg? Anonymkode: 8fe9b...20f
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #2 Skrevet 28. januar 2021 Vaske vegger og tak? 😆 Jommen skal man høre mye rart 😁 Anonymkode: c5eed...c82 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #3 Skrevet 28. januar 2021 Det må du være veldig forsiktig med. Hvis veggene og taket ser rene ut så ville jeg unngått å vaske disse flatene og kanskje bare støvsuget eller brukt noe tørre kluter til støv og spindelvev og sliktt. Og kun tatt de veggene som er ment å kunne vaskes som på badet og over kjøkkendisken. Det er egentlig bare før man skal male at man vasker veggene, fordi det uansett skal dekkes over med nytt lag av maling. Det er så stor sjanse for å lage skjolder og rennemerker, og at man kliner støvet utover enn at det blir bedre. Er det smågriseri på en vegg (f.eks. noe søl) så prøv å bare vaske bort akkurat sølet, ikke hele overflaten. Noen steder kan det være du må vaske hele overflaten. F.eks. hvis man sitter mye et sted med bena borti veggen og det er mer skit der enn normalt, så vask det bare forsiktig med en fuktig (men ikke rennende) klut. Trenger ikke nødvendigvis såpe heller. Anonymkode: 512e9...30d 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #4 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vaske vegger og tak? 😆 Jommen skal man høre mye rart 😁 Anonymkode: c5eed...c82 Hva mener du??? Det er vel noe alle gjør. Spesielt når det er flyttevask Ts Anonymkode: 8fe9b...20f 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #5 Skrevet 28. januar 2021 Det kommer vel helt an på hva slags vegger og tak det er snakk om og hvor skittent det er. Røykes det, brukes mye stearinglys, åpen peis etc må man vaske mer enn ellers. Tapet, malte gipsvegger, panel, betong, fliser etc. Enkelte vegger tåler lite vasking uten å bli stygge og skjoldete, her er det nok med tørrmopp. Om du må vaske, prøv først på et lite synlig sted for å se hvordan det blir. Tak er samme greia, tørrmopp om det er hovedsaklig støv det er snakk om, kun vasking om det er så skittent at selv skjolder er å foretrekke... Anonymkode: 702e6...5d2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #6 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det må du være veldig forsiktig med. Hvis veggene og taket ser rene ut så ville jeg unngått å vaske disse flatene og kanskje bare støvsuget eller brukt noe tørre kluter til støv og spindelvev og sliktt. Og kun tatt de veggene som er ment å kunne vaskes som på badet og over kjøkkendisken. Det er egentlig bare før man skal male at man vasker veggene, fordi det uansett skal dekkes over med nytt lag av maling. Det er så stor sjanse for å lage skjolder og rennemerker, og at man kliner støvet utover enn at det blir bedre. Er det smågriseri på en vegg (f.eks. noe søl) så prøv å bare vaske bort akkurat sølet, ikke hele overflaten. Noen steder kan det være du må vaske hele overflaten. F.eks. hvis man sitter mye et sted med bena borti veggen og det er mer skit der enn normalt, så vask det bare forsiktig med en fuktig (men ikke rennende) klut. Trenger ikke nødvendigvis såpe heller. Anonymkode: 512e9...30d Nei sånn sett er det ingen flekker på verken tak eller vegger. Men har hørt at man må vaske det før visning eller når man har solgt og flytter ut Ts Anonymkode: 8fe9b...20f
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #7 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det kommer vel helt an på hva slags vegger og tak det er snakk om og hvor skittent det er. Røykes det, brukes mye stearinglys, åpen peis etc må man vaske mer enn ellers. Tapet, malte gipsvegger, panel, betong, fliser etc. Enkelte vegger tåler lite vasking uten å bli stygge og skjoldete, her er det nok med tørrmopp. Om du må vaske, prøv først på et lite synlig sted for å se hvordan det blir. Tak er samme greia, tørrmopp om det er hovedsaklig støv det er snakk om, kun vasking om det er så skittent at selv skjolder er å foretrekke... Anonymkode: 702e6...5d2 Nei ingen av oss røyker. Bruker ikke stearinlys. Har heller ikke peis. Jeg vet ikke hva slags vegg vi har. Kan legge ved bilde Anonymkode: 8fe9b...20f
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #8 Skrevet 28. januar 2021 Slike vegger er et mareritt å vaske. Det ville jeg faktisk bare latt være om ikke kjøper insisterer, men da hadde jeg heller malt altså.. Anonymkode: 702e6...5d2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #9 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Slike vegger er et mareritt å vaske. Det ville jeg faktisk bare latt være om ikke kjøper insisterer, men da hadde jeg heller malt altså.. Anonymkode: 702e6...5d2 Ok hva heter sånn vegg? Anonymkode: 8fe9b...20f
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #10 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): men da hadde jeg heller malt altså.. Anonymkode: 702e6...5d2 Men du må da uansett vaske før maling. Til ts. En lett fuktig klut med mildt vaskemiddel er det som er mest skånsomt. (Kluten bør være godt oppvridd) Med mildt vaskemiddel tenker jeg på jif allrent i blandingsforhold 1:10 eller lignende. Jeg bruker ofte noen dråper zalo hvis jeg ikke har noe bedre for hånden. For flekker kan du ha en spruteflaske med vaskevann der du spruter direkte på flekken, og vasker bort. Anonymkode: b066a...597
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #11 Skrevet 28. januar 2021 Så klart man vasker før flytting. Vasker vegger og tak minst x1 i året. Fluemøkk, sot, pollen, støv og div må bort. Helt utrolig at folk velger flater som ikke kan vaskes. Anonymkode: 0cd4e...41f 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #12 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Nei ingen av oss røyker. Bruker ikke stearinlys. Har heller ikke peis. Jeg vet ikke hva slags vegg vi har. Kan legge ved bilde Anonymkode: 8fe9b...20f Er det malt strie? I så fall ville jeg bare brukt tørrmopp. Anonymkode: 27b79...99e
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #13 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det kommer vel helt an på hva slags vegger og tak det er snakk om og hvor skittent det er. Røykes det, brukes mye stearinglys, åpen peis etc må man vaske mer enn ellers. Tapet, malte gipsvegger, panel, betong, fliser etc. Enkelte vegger tåler lite vasking uten å bli stygge og skjoldete, her er det nok med tørrmopp. Om du må vaske, prøv først på et lite synlig sted for å se hvordan det blir. Tak er samme greia, tørrmopp om det er hovedsaklig støv det er snakk om, kun vasking om det er så skittent at selv skjolder er å foretrekke... Anonymkode: 702e6...5d2 Har sånn type vegg i resten av leiligheten. Kan den vaskes? Eller burde jeg bare tørrmoppe? Ts Anonymkode: 8fe9b...20f
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #14 Skrevet 28. januar 2021 De veggene der går "greit nok" å vaske. Det er verre med slette vegger malt med matt maling. Siden det er så mye mønstre så er det vanskelig å se eventuelle skjolder, og malingen er sikkert en ganske glansfull en som tåler litt vask. Men bruk en veldig oppvridd klut, ikke noe som er dryppende vått. Anonymkode: 512e9...30d
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #15 Skrevet 29. januar 2021 Bruk microfiberklut det fikk jeg beskjed av jotun npr jeg skulle male veggene mine ble helt rent. Samme type vegg Anonymkode: d543a...d6e
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #16 Skrevet 29. januar 2021 Jeg har kjøpt dampvasker. Tar møkka og tar mye kortere tid 😊 https://www.clasohlson.com/no/p/44-3560?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=Cj0KCQiA3smABhCjARIsAKtrg6KNP_XY3IpsVW3zo_oXlhTGrFkB9MYnuiZnieGOMmekiCu69_WQ3X8aAmg4EALw_wcB Ellers en lang kost med mikrofiberklut, salmiakk og grønnsåpe. Anonymkode: 3f644...3eb
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #17 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bruk microfiberklut det fikk jeg beskjed av jotun npr jeg skulle male veggene mine ble helt rent. Samme type vegg Anonymkode: d543a...d6e Brukte du vaskemiddel også på kluten? Anonymkode: 8fe9b...20f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå