Gå til innhold

Jernmangel

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med jernmangel ? Ble dere friske igjen fort ? 
legen tror jeg har det pga så tungpustet , hvit i fjeset og øyne, hodepine 24/7 og generelt veldig sliten . Får svar på prøver på fredag 

Anonymkode: c397b...44e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var litt lav men vet ikke hvor lav. Jeg mistet veldig mye hår og var mer sliten enn vanlig.   Om du er sterkt anemisk er ikke godt å vite, vent på svar. 

Anonymkode: 9c3ec...15a

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk verdiene raskt opp med piller, men noen år senere fikk jeg jernmangel igjen. For min del viste det seg at jeg fikk vitaminmangel grunnet lavt stoffskifte. Fikk jernmangler noen ganger etter det, men etter at jeg har gått på medisiner er det ikke lenger et problem (så langt)

Anonymkode: e974e...92a

Gjest Heeipådeg
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg fikk verdiene raskt opp med piller, men noen år senere fikk jeg jernmangel igjen. For min del viste det seg at jeg fikk vitaminmangel grunnet lavt stoffskifte. Fikk jernmangler noen ganger etter det, men etter at jeg har gått på medisiner er det ikke lenger et problem (så langt)

Anonymkode: e974e...92

Beklager avsporing: kan lavt stoffskifte føre til vitamin mangel? 😅 Vet du eller legen din hvorfor evt?. Jeg har lavt stoffskifte, og har tidvis jernmangel/folat osv, men aldri fått annet svar enn at ta jern tab og folsyre tab... 

Men til TS, jeg bruker og merke bedring ganske fort, men tar litt tid før du er 100% igjen :).. Vær obs på at jern tab kan gi hard mage, jeg ble anbefalt på apoteket og ta c-vit for Itilegg, tror det var noe med opptaket til jern.. Spør evt på apoteket for mer nøyaktig svar 😅

Skrevet

Tusen takk for svar. Så bra å høre at man blir bedre fort. Gleder meg til det hehe 

Anonymkode: c397b...44e

Skrevet

Jeg har hatt kraftig jernmangel flere ganger pga kraftige blødninger.

Svimmel, tungpustet (trodde kondisen hadde dalt enormt, grusomt å gå opp trappa), hjertebank, hodepine, blek og fullstendig tom for energi.

Jerntabletter hjelper etter et par uker, men det er ikke BRA så fort. Vær forberedt på å merke det på magen!

Skrevet

Ta alle tips jeg gir med en klype salt og hør med legen, legen din har nok bedre kunnskaper enn meg - jeg kan bare om hva som funker for min egen kropp.

Akkurat nå for tiden er det litt vanskelig pga korona, men det går an å få injeksjoner eller jern intravenøst som en litt quick fix - eller blodtransfusjon hvis det er helt krise og man har mangel pga blødninger, men satser på at det ikke er det som er tilfellet.

Jeg har hatt alvorlig anemi før, men grunnet noe annet enn bare generell mangel. Anbefaler å få nok søvn, stresse minst mulig, ta all aktivitet rolig og bruke ekstra tid på å gå opp trapper, drikke mye vann. Dersom jerntilskudd er hardt for magen din så har apoteket som regel gode råd. Regner med at de har tatt utvidede blodprøver, men hvis du har d-vitaminmangel i tillegg så har jeg personlig god erfaring med den ene D3-munnsprayen fra helsekost - faktisk ganske høyt dvitamin, smaker godt å fikk opp d-vitaminnivået mitt veldig fort, og vesentlig billigere enn de reseptbelagte d-vitaminpillene.

Hvis du holder på å besvime, f.eks ved plutselig hodepine eller "føler deg lett i hodet", uklart/tåkete syn eller om du begynner å se svart/rødt/grått, osv, sett deg ned, det beste er å lene seg stående inntil en vegg og segne rolig ned, for å unngå å slå hodet. Det går eventuelt an å sette seg veldig rolig ned nesten på kne og så legge seg over på siden, ulempen er at det ser ut som man faker å besvime. 

Ellers tror jeg hvor fort jernmangel går over kommer an på hvorfor man har anemi, og hvordan man behandler det. 

Anonymkode: db68f...5a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...