GrønnNellik68 Skrevet 28. januar 2021 #21 Skrevet 28. januar 2021 (endret) AfterTheRain skrev (9 minutter siden): Ville du flyttet inn i et hus som er bygget av folk som aldri har jobbet med dette og har bare fått opplæring på stedet? Ikke jeg... hadde en gang to elektriker lærlinger som skulle installere stikkontakt til oppvaskmaskin, endte opp med at de rev vannledningen i stykker(!), ble store vannskader og nytt kjøkken... Alt funker i teorien, men virkeligheten er dessverre litt mer kompleks. Dessuten er ikke mennesker bare brikker i et spill som kan skubbes og flyttes på. Men du stoler blindt på at polakker og romaniere gjør skikkelig jobb? Nå fins det mye annet en trenger håndverkere til enn å bygge hus så d må da være mulig å finne ting de kan gjøre? Fiske industrien der kunne de vel ha lært opp noen ... nå jo ikke ha master i alt. Det jeg mener at i en slik tid må en begynne å tenkelig mer kreativt finne løsninger enn å få slengt nei i trynet hver gang en kommer på nav for å søke hjelp til å komme seg i jobb mener jeg. De som vil jobbe trenger litt økonomisk hjelp til å ta nødvendig kurs osv for å komme dit. Det kunne vært en del av korona støtten fra regjeringen også? I lengden hadde de spart på det med å få folk i jobb. Jeg vet i hvertfall da jeg gikk på nav og søkte jobber og innså at jeg ikke kom til å få jobb i det jeg er utdannet for om det var mulig å ta f. Eks 1 års kurs for komme i en jobb. Men det var bestandig nei fordi jeg hadde en bachelor fra før som egentlig er null verd. Endret 28. januar 2021 av Bente1234 1
GrønnNellik68 Skrevet 28. januar 2021 #22 Skrevet 28. januar 2021 AfterTheRain skrev (13 minutter siden): Ville du flyttet inn i et hus som er bygget av folk som aldri har jobbet med dette og har bare fått opplæring på stedet? Ikke jeg... hadde en gang to elektriker lærlinger som skulle installere stikkontakt til oppvaskmaskin, endte opp med at de rev vannledningen i stykker(!), ble store vannskader og nytt kjøkken... Alt funker i teorien, men virkeligheten er dessverre litt mer kompleks. Dessuten er ikke mennesker bare brikker i et spill som kan skubbes og flyttes på. Men er det vilje så burde det utnyttes 1
AfterTheRain Skrevet 28. januar 2021 #23 Skrevet 28. januar 2021 19 minutter siden, Bente1234 said: Men er det vilje så burde det utnyttes Jada absolutt. Men akkurat denne "bare to uker til" strategien gir lite motivasjon for de fleste til å prøve seg på nye jobber. For bare to uker til så blir alt bra. Hvem gidder da å finne seg en ny jobb, når regjeringen ødela arbeidsplassen man trivdes godt på, men alt blir normalt senest til sommeren?
GrønnNellik68 Skrevet 28. januar 2021 #24 Skrevet 28. januar 2021 AfterTheRain skrev (5 minutter siden): Jada absolutt. Men akkurat denne "bare to uker til" strategien gir lite motivasjon for de fleste til å prøve seg på nye jobber. For bare to uker til så blir alt bra. Hvem gidder da å finne seg en ny jobb, når regjeringen ødela arbeidsplassen man trivdes godt på, men alt blir normalt senest til sommeren? De fleste må vel ha innsett nå etter 10 mnd’er at det blir ikke 2 uker til og Erna har jo sagt at det er bare å finne seg ny jobb så det tyder vel på at ting vil ta tid. 1
KvinneguidenBruker Skrevet 28. januar 2021 #25 Skrevet 28. januar 2021 AfterTheRain skrev (56 minutter siden): Jada absolutt. Men akkurat denne "bare to uker til" strategien gir lite motivasjon for de fleste til å prøve seg på nye jobber. For bare to uker til så blir alt bra. Hvem gidder da å finne seg en ny jobb, når regjeringen ødela arbeidsplassen man trivdes godt på, men alt blir normalt senest til sommeren? Alt blir bedre i 2023. Bare å om skolere alle. Og vi får en ny bølge uføre, så det trengs flere i NAV også. 1
OPIgirl Skrevet 28. januar 2021 #26 Skrevet 28. januar 2021 Smeltemann skrev (12 timer siden): Vi får riste noen NAV snyltere ned fra trærne så de kan begynne å jobbe. Hvorfor tror du arbeidsgivere vil ha utlendinger til å jobbe? Fordi de er billig arbeidskraft og kan utnytte dem. Svert mange arbeidsgivere vil ikke betale norske arbeidere. Så svaret ditt henger ikke på greip. 1
OPIgirl Skrevet 28. januar 2021 #27 Skrevet 28. januar 2021 AfterTheRain skrev (1 time siden): Ville du flyttet inn i et hus som er bygget av folk som aldri har jobbet med dette og har bare fått opplæring på stedet? Ikke jeg... hadde en gang to elektriker lærlinger som skulle installere stikkontakt til oppvaskmaskin, endte opp med at de rev vannledningen i stykker(!), ble store vannskader og nytt kjøkken... Alt funker i teorien, men virkeligheten er dessverre litt mer kompleks. Dessuten er ikke mennesker bare brikker i et spill som kan skubbes og flyttes på. For myndighetene er vi mennesker brikker i et spill. Jo. 2
Capt. Obvious Skrevet 28. januar 2021 #28 Skrevet 28. januar 2021 OPIgirl skrev (3 minutter siden): Hvorfor tror du arbeidsgivere vil ha utlendinger til å jobbe? Fordi de er billig arbeidskraft og kan utnytte dem. Svert mange arbeidsgivere vil ikke betale norske arbeidere. Så svaret ditt henger ikke på greip. Det er dessverre slik at en del arbeidsgivere spekulerer i det ja, men samtidig: Det finnes ikke mange tusen bygningsarbeidere som er klare for å jobbe med det fra dag 1. Omskolering tar lang tid, og det er urealistisk at mange tusen nordmenn står parat til å ta jobbene som de utenlandske bygningsarbeiderne nå ikke kommer inn i landet for å gjøre.
Gjest Smeltemann Skrevet 28. januar 2021 #29 Skrevet 28. januar 2021 OPIgirl skrev (Akkurat nå): Hvorfor tror du arbeidsgivere vil ha utlendinger til å jobbe? Fordi de er billig arbeidskraft og kan utnytte dem. Svert mange arbeidsgivere vil ikke betale norske arbeidere. Så svaret ditt henger ikke på greip. Svaret mitt henger på greip, har vi hatt høy arbeidsledighet de siste årene? Mye av jobbene de utenlandske arbeiderne kommer å får er jobber vi norske ikke vil ha. F.eks industrien har det vært underskudd på arbeidere.,vi har utdannet en haug ingenører de siste årene som det ikke er jobber til.
AfterTheRain Skrevet 28. januar 2021 #30 Skrevet 28. januar 2021 Forresten er det ikke større krise enn det var til nå, bare at tiltakene gjelder akkurat nå en så stor antall mennesker på et så stort politisk nøkkelområde (=Oslo) at nå ser Erna at det er reell fare for at dette kan påvirke valget. Situasjonen må nå gå litt utover kapitalistene også, ikke bare Ola Nordmann. Men dette går fort over, så blir det igjen bare barna våre, foreldrene våre og de svakeste i samfunnet som må bære størsteparten av tiltakene igjen. 2
Gjest Tutte Skrevet 28. januar 2021 #31 Skrevet 28. januar 2021 KvinneguidenBruker skrev (2 timer siden): Alt blir bedre i 2023. Bare å om skolere alle. Og vi får en ny bølge uføre, så det trengs flere i NAV også. Lurer på hvor penger til en da evt ny bølge uføre skal komme i fra? Hvis disse tiltakene blir langvarig, så blir det ikke mye igjen til velferdsgoder.
KvinneguidenBruker Skrevet 28. januar 2021 #32 Skrevet 28. januar 2021 Tutte skrev (2 timer siden): Lurer på hvor penger til en da evt ny bølge uføre skal komme i fra? Hvis disse tiltakene blir langvarig, så blir det ikke mye igjen til velferdsgoder. Oljefondet? Gjeld til andre land?
AfterTheRain Skrevet 28. januar 2021 #33 Skrevet 28. januar 2021 7 hours ago, Bente1234 said: Men du stoler blindt på at polakker og romaniere gjør skikkelig jobb? Nå fins det mye annet en trenger håndverkere til enn å bygge hus så d må da være mulig å finne ting de kan gjøre? Fiske industrien der kunne de vel ha lært opp noen ... nå jo ikke ha master i alt. Det jeg mener at i en slik tid må en begynne å tenkelig mer kreativt finne løsninger enn å få slengt nei i trynet hver gang en kommer på nav for å søke hjelp til å komme seg i jobb mener jeg. De som vil jobbe trenger litt økonomisk hjelp til å ta nødvendig kurs osv for å komme dit. Det kunne vært en del av korona støtten fra regjeringen også? I lengden hadde de spart på det med å få folk i jobb. Jeg vet i hvertfall da jeg gikk på nav og søkte jobber og innså at jeg ikke kom til å få jobb i det jeg er utdannet for om det var mulig å ta f. Eks 1 års kurs for komme i en jobb. Men det var bestandig nei fordi jeg hadde en bachelor fra før som egentlig er null verd. Mangelfull hasteopplæring er ikke en god idé uansett, hvem som skal ta ansvaret hvis det skjer materielle eller personskader? Alt sånt har strenge regler og det med god grunn.
Gjest Tutte Skrevet 28. januar 2021 #34 Skrevet 28. januar 2021 (endret) KvinneguidenBruker skrev (1 time siden): Oljefondet? Gjeld til andre land? Ja, det varer nok lenge. NAV utbetalte totalt 447 milliarder til folk bosatt i Norge i 2019, 1,25 milliarder per dag, og det var til og med før denne pandemien. Tror kanskje at den nye virkeligheten vi kommer til å se i fremtiden er mindre arbeidskraft fra andre land, og at nordmenn i større grad blir tvunget til å ta jobber man helst ikke vil ha hvis man skal klare seg. På mange måter kan jo det i så fall det kanskje være positivt også, for jammen begynte det å bli mye kresenhet. Og folk som ikke hadde de beste jobbene og av de høyeste utdanningene kunne bli sett ned på. Bare se her på KG hvor det har blitt opprettet flere tråder med spørsmål om hvilke jobber folk så ned på. Endret 28. januar 2021 av Tutte
Ansvar Skrevet 28. januar 2021 #35 Skrevet 28. januar 2021 19 hours ago, Psilocybe said: Ja, nå er det endelig alvor for første gang, men Erna har sagt at vi er på oppløpssiden nå. Dette er siste innspurt før mål, det er bare to uker igjen med restriksjoner, og så er vi tilbake til 2019-normalen igjen. Så la oss holde ut og stå sammen mens vi sørger for at alle blir vaksinert i løpet av disse to ukene med dugnad som alle er med på. Da får vi flokkimmuniteten vår. Tror du virkelig på dette selv? Men Erna's gode borger, det skal du ha.
Fremhevede innlegg