Gå til innhold

Vegansk shampoo og balsam - anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Ser etter en rensende og pleiende vegansk shampoo og balsam som ikke irriterer hodebunnen eller tynger håret.  Jeg sparer til langt hår så jeg synes det er viktig å investere i noen gode produkter. 

Er det noen som kan anbefale noe? Setter pris på svar 😊

Anonymkode: 47db6...274

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står vegansk på den her:

https://www.lushnorge.no/produkt/har/sjampo/shan-kui-wasabi-sjampo-ny

(Jeg bruker den selv og synes håret har vokst ekstra fort siden første gangs bruk  ^^,  Har allerede langt hår, men det kan bli lengre ^_^ )

Står og vegansk på den her: 

https://www.lushnorge.no/produkt/har/balsam/veganese

(Bruker den og etterpå. Håret blir elsk! ^^, )

Vil anbefale å lese kommentarene, også gjerne på LUSH USA/UK/Australia om man vil lese hva folk ellers synes om dem. 

Skrevet

Som et innspill kan jeg nevne at jeg har prøvd sjampoen over her bare i banan, og den gjorde ikke annet for håret mitt en å gjøre det ekstremt tørt.

Nå har jeg tørt krøllete hår fra før av da, mulig den passer for andre hårtyper. Jeg ser uansett at den består av mye sterk såpe. 

Anonymkode: b1d94...5e3

Skrevet

Vegansk betyr bare at produktet ikke inneholder noen animalske ingredienser, ikke at de ikke er testet på dyr. Om du lurer på det :) 

The body shop har gode shampoer, ikke alle er veganske, men det er god oversikt over hvilke som ikke er det der. Ikke dyretestet heller. Ingen av de jeg nevner er testet på dyr og er veganske. 

Noughty (finnes på HM foreksempel) 

Love beauty and planet (på de fleste dagelivare butikker)

Maria NiIla (Lyko foreksempel, litt dyrere) 

Pureology

Jason og Dr.organic får du på helsekost, men der er enkelte av produktene ikke veganske, de har bivoks og honning i noen av produktene men der står det på innholdsfortegnelsen. oliven og cocconut serien er vegan, sikkert flere. Tror alle til Jason.

Anonymkode: b9d64...111

Skrevet
Peanut skrev (17 timer siden):

Det står vegansk på den her:

https://www.lushnorge.no/produkt/har/sjampo/shan-kui-wasabi-sjampo-ny

(Jeg bruker den selv og synes håret har vokst ekstra fort siden første gangs bruk  ^^,  Har allerede langt hår, men det kan bli lengre ^_^ )

Står og vegansk på den her: 

https://www.lushnorge.no/produkt/har/balsam/veganese

(Bruker den og etterpå. Håret blir elsk! ^^, )

Vil anbefale å lese kommentarene, også gjerne på LUSH USA/UK/Australia om man vil lese hva folk ellers synes om dem. 

Kan man bruke den sjampoen hvis man sliter med håravfall?

Anonymkode: 53cd6...e95

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kan man bruke den sjampoen hvis man sliter med håravfall?

Anonymkode: 53cd6...e95

Det ville jeg ikke gjort, den har ganske sterk såpe i som irriterer og tørker ut hodebunnen, mulig høy ph også. Dette fører hos mange til hårtap.

Skrevet

Jeg ville anbefalt serien "C" som er Norsk og vegansk..fungerte fantastisk på mitt hår! Men nå har jeg ikke funne balsam derfra på over ett år! Bruker fortsatt shampoen derfra da, og balsam fra Lush. Det fungerer også. "C" selges på mange helsebutikker og Meny-butikker her på østlandet hvertfall. 

Anonymkode: 921f4...6d6

Skrevet

Vet ikke om du har hørt om head and shoulders som er en god shampoo som også er bra mot flass osv? Her er en shampoo som har noen av de samme effektive virkemidlene: https://www.kinsarvik.no/kroppspleie/haarpleie/shampoo/jason-dandruff-relief-2-in-1-355-ml

Jeg bruker den. Håret blir mykt og jeg liker lukten veldig godt. Jeg har problemhud- og hodebunn (enkelte shampoer får meg til å klø bl.a) og denne har bare gitt meg positiv effekt. 

JASON-produkter er fri for kunstige farger, parabener, GMO og sulfater. I tilegg er de ALDRI testet på dyr.

Anonymkode: 5ae8c...229

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Som et innspill kan jeg nevne at jeg har prøvd sjampoen over her bare i banan, og den gjorde ikke annet for håret mitt en å gjøre det ekstremt tørt. 

Eh? :blink: Banan? Hva het den? <_<

(Jeg har for øvrig aldri opplevd tørt hår ved bruk av de shampooene fra LUSH og den jeg nevnte har bare gjort håret og hodebunn happy  ^^,  )

Skrevet

Bruker Rema 1000s egne, billige og veganske.

Anonymkode: 52c48...6af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2021 den 2.41):

Vegansk betyr bare at produktet ikke inneholder noen animalske ingredienser, ikke at de ikke er testet på dyr.

Nei, et vegansk produkt skal være fritt for animalske ingredienser og fritt for dyretesting.

"Cruelty free" betyr fritt for dyretesting, men ikke nødvendigvis fritt for animalske ingredienser.

Skrevet
linnlikesbras skrev (2 timer siden):

Nei, et vegansk produkt skal være fritt for animalske ingredienser og fritt for dyretesting.

"Cruelty free" betyr fritt for dyretesting, men ikke nødvendigvis fritt for animalske ingredienser.

Nei vegansk sier kun at ingrediensene ikke har noe animalsk opphav. Cruelity free betyr at det ikke testet på dyr, det er riktig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nei vegansk sier kun at ingrediensene ikke har noe animalsk opphav. Cruelity free betyr at det ikke testet på dyr, det er riktig. 

I Vegan Society sin definisjon av veganisme står det:

Veganisme beskriver en filosofi og måte å leve på som søker å ekskludere – så langt det er mulig og praktisk – alle former for utnytting av og grusomhet mot dyr for mat, klær eller andre formål; og derfor promoterer utvikling og bruk av dyrefrie alternativer til det beste for mennesker, dyr og miljøet.

Dyretesting er ikke vegansk, fordi det medfører lidelse for dyr.

Dersom det kun står "vegansk formula" betyr det at ingrediensene er veganske, men det kan likevel være dyretesting med i produksjonen, som gjør at produktet ikke er vegansk.

Skrevet
linnlikesbras skrev (8 minutter siden):

I Vegan Society sin definisjon av veganisme står det:

Veganisme beskriver en filosofi og måte å leve på som søker å ekskludere – så langt det er mulig og praktisk – alle former for utnytting av og grusomhet mot dyr for mat, klær eller andre formål; og derfor promoterer utvikling og bruk av dyrefrie alternativer til det beste for mennesker, dyr og miljøet.

Dyretesting er ikke vegansk, fordi det medfører lidelse for dyr.

Dersom det kun står "vegansk formula" betyr det at ingrediensene er veganske, men det kan likevel være dyretesting med i produksjonen, som gjør at produktet ikke er vegansk.

Hvordan kan garnier og clarins ha vegansk kolleksjon da? (som eksempel, gjelder flere merker) De tester på dyr, og vegan kolleksjonen deres inneholder neppe helt nye ingredienser som ikke er testet, og firmaet i seg selv er jo årsak til mye lidelse? Jeg trodde de brukte begrepet "vegan" som et smutthull. Men smutthullet her er vel at man kan definere begrepene forskjellig. Din kilde er jo Vegan society, det er deres filiosofi og hvordan de definerer det.

Jeg synes man alltid skal sjekke merket, ikke lese "vegan" og ta det for å være et produkt som ikke er dyretestet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan kan garnier og clarins ha vegansk kolleksjon da? (som eksempel, gjelder flere merker) De tester på dyr, og vegan kolleksjonen deres inneholder neppe helt nye ingredienser som ikke er testet, og firmaet i seg selv er jo årsak til mye lidelse? Jeg trodde de brukte begrepet "vegan" som et smutthull. Men smutthullet her er vel at man kan definere begrepene forskjellig. Din kilde er jo Vegan society, det er deres filiosofi og hvordan de definerer det.

Jeg synes man alltid skal sjekke merket, ikke lese "vegan" og ta det for å være et produkt som ikke er dyretestet. 

Godt spørsmål! De har brukt smutthullet jeg skrev om. De har skrevet at de har "vegansk formula/veganske ingredienser", selv om produktene ikke er veganske. De burde ha vært straffet for å villede forbrukerne sånn.

Skrevet

Veldig fornøyd med Einerlåg shampoo og balsam. Kjøper på helsekost

Anonymkode: d8039...369

Gjest Smeltemann
Skrevet

Ville samlet løvetann bladet og kokt opp til en Shampo ekstrakt,det blir veldig glansfullt hår av det. En liten dråpe lime så blir det veldig god lukt også.

Skrevet
linnlikesbras skrev (18 timer siden):

Godt spørsmål! De har brukt smutthullet jeg skrev om. De har skrevet at de har "vegansk formula/veganske ingredienser", selv om produktene ikke er veganske. De burde ha vært straffet for å villede forbrukerne sånn.

The body shop sier at ingen av produktene deres er testet på dyr, men de sier at ikke alle er vegan så de har en egen kategori for de produktene. De aller flest hinter til at ingrediensene ikke inneholder noe av animalsk oppbrinnelse når man sier vegan. Når et av merkene som fortsatt tester bruker "vegansk formula" er det i deres rett vil jeg tro. De villeder ikke forbrukerne, vi må bare ta det for det som det er og forstå forskjellen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...