AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #1 Skrevet 27. januar 2021 Nå snakker de om at VGS skal slippe å ha eksamen i år også, noe som vil føre til skyhøye poenggrenser for årets inntak til høyere utdanning. Påtide å endre opptaksreglene? Anonymkode: bb919...83e 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #2 Skrevet 27. januar 2021 Vi slapp eksamen da jeg gikk siste året på videregående. Pga streik ikke korona da. Anonymkode: 1ad18...aa9 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #3 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi slapp eksamen da jeg gikk siste året på videregående. Pga streik ikke korona da. Anonymkode: 1ad18...aa9 Det var sikket èn eksamen og ikke de 4 en skal igjennom på vg3. Anonymkode: bb919...83e
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #4 Skrevet 27. januar 2021 Kjenner jeg blir provosert over hvor lett de slipper unna. Eksamensperioden er krevende, men det er noe alle studenter bør gå gjennom slik at det blir rettferdig for alle. Jeg hadde hatt et mye høyere snitt dersom det kun ble beregnet ut fra standpunktkarakterene. Jeg kom opp i fransk, og det sank snittet mitt betraktelig.. Studenter (vgs) går på skolen som normalt til tross for pandemi. Da kan de også ta eksamen. Anonymkode: 38ef9...06f 7
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #5 Skrevet 27. januar 2021 Jeg synes i grunnen at dersom de slipper eksamen, bør ikke eksamen tas med i opptaket for de som søker ordinært til høyere studier. Anonymkode: 18da0...b00 5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #6 Skrevet 27. januar 2021 Hvorfor kan de ikke ha hjemmeeksamen sånn som andre? Med hjelpemidler og strengere krav til innhold? Anonymkode: 30ef4...dcf 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #7 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det var sikket èn eksamen og ikke de 4 en skal igjennom på vg3. Anonymkode: bb919...83e Jeg slapp også eksamen på VG3 grunnet streik. Dette var i 2012, streiken varte lenge og vi slapp alle eksamener (tre skriftlige, en muntlig). Anonymkode: 89c84...16e 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #8 Skrevet 27. januar 2021 Jeg har mine tvil på at mange vil søkere høyere utdanning. Hvis digital undervisning er tungt for dem vil få takle det digitale på høyskole og universitet.. Anonymkode: ec819...877 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #9 Skrevet 27. januar 2021 22 minutter siden, AnonymBruker said: Kjenner jeg blir provosert over hvor lett de slipper unna. Eksamensperioden er krevende, men det er noe alle studenter bør gå gjennom slik at det blir rettferdig for alle. Jeg hadde hatt et mye høyere snitt dersom det kun ble beregnet ut fra standpunktkarakterene. Jeg kom opp i fransk, og det sank snittet mitt betraktelig.. Studenter (vgs) går på skolen som normalt til tross for pandemi. Da kan de også ta eksamen. Anonymkode: 38ef9...06f Det er vel ikke rettferdig for alle dersom noen i Norge har gått på mer eller mindre ordinært nivå med undervisning på skolen, samtidig som andre har blitt henvist til hjemmeskole over lange perioder? videregående skoler er på rødt nivå her jeg bor og har vært det lenge Anonymkode: 33ee0...d88
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #10 Skrevet 27. januar 2021 Veldig bra for dem. De har mistet mange fordeler tidligere kull har hatt, og undervisningen er ikke i samme kvalitet som tidligere. Flott at de ikke må til eksamen og ta eksamen i fag når de ikke har fått ordentlig undervisning. Anonymkode: 5831e...000 7
Havregrøt Skrevet 27. januar 2021 #11 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veldig bra for dem. De har mistet mange fordeler tidligere kull har hatt, og undervisningen er ikke i samme kvalitet som tidligere. Flott at de ikke må til eksamen og ta eksamen i fag når de ikke har fått ordentlig undervisning. Anonymkode: 5831e...000 Helt enig!
Connie80 Skrevet 27. januar 2021 #12 Skrevet 27. januar 2021 Er de slik at de slipper eksamen fordi undervisningen ikke er tilstrekkelig nok - og så får de allikevel vitnemål og kan søke seg videre selv om de ikke har vært gjennom all opplæring de skal ? 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #13 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Veldig bra for dem. De har mistet mange fordeler tidligere kull har hatt, og undervisningen er ikke i samme kvalitet som tidligere. Flott at de ikke må til eksamen og ta eksamen i fag når de ikke har fått ordentlig undervisning. Anonymkode: 5831e...000 Men så gamle elever har vel et ansvar for egen læring? Man kan virkelig ikke sy puter under armene på voksne, myndige personer, samfunnet må stille krav til dem. Å ikke få avlagt eksamen er en bjørnetjeneste. Elevene mister en svært god anledning til å få vist frem sine kunnskaper. Anonymkode: 7628f...a8d 6
Gjest Kastanjefrø Skrevet 27. januar 2021 #14 Skrevet 27. januar 2021 (endret) Det problematiske med dette er at snittet blir kunstig høyt over en periode på flere år, da den store majoriteten får betydelig dårligere eksamenskarakter enn standpunktkarakter. Vi så eksempelvis medisin NTNU som økte med ett helt karakterpoeng. Det betyr at faglig svakere elever som ikke hadde eksamen tar plassen til faglig sterkere elever fra 00-kullet, og andre som konkurrerer med førstegangsvitnemålet. Senere når de får alderspoeng vil de ha et stort fortrinn i primærkvota. Dette får spesielt utslag for fag med veldig høye karakterpoeng fra før av, som er ekstra kjedelig for de det gjelder som åpenbart har lagt en stor innsats i å få det vitnemålet de har. Det burde strengt tatt være selvsagt at de andre som eks. Søker med førstegangsvitnemål kunne fått søke uten eksamenskarakterene på vitnemålet, slik at de søkte på samme grunnlag, men det blir neppe å skje. Endret 27. januar 2021 av Kastanjefrø
KapteinJ Skrevet 27. januar 2021 #15 Skrevet 27. januar 2021 (endret) Kastanjefrø skrev (1 time siden): Det problematiske med dette er at snittet blir kunstig høyt over en periode på flere år, da den store majoriteten får betydelig dårligere eksamenskarakter enn standpunktkarakter. Vi så eksempelvis medisin NTNU som økte med ett helt karakterpoeng. Det betyr at faglig svakere elever som ikke hadde eksamen tar plassen til faglig sterkere elever fra 00-kullet, og andre som konkurrerer med førstegangsvitnemålet. Senere når de får alderspoeng vil de ha et stort fortrinn i primærkvota. Dette får spesielt utslag for fag med veldig høye karakterpoeng fra før av, som er ekstra kjedelig for de det gjelder som åpenbart har lagt en stor innsats i å få det vitnemålet de har. Det burde strengt tatt være selvsagt at de andre som eks. Søker med førstegangsvitnemål kunne fått søke uten eksamenskarakterene på vitnemålet, slik at de søkte på samme grunnlag, men det blir neppe å skje. Helt uenig, søknadene bør være basert på all tilgjengelig informasjon om søkerne. Rettferdighet og likhet må ikke nødvendigvis være den øverste prioriteringen, tross alt bør løpet legges opp og tilrette for de som går rett fra VGS til høyere utdanning. Om noen har somlet i 2 år og dermed har eksamenskarakterene så er ikke det noe systemet burde ta hensyn til. Det er klart i min klasse (nano på ntnu) at det var mye mer gunstig å komme rett fra vgs enn fra folkehøyskole og andre friår, det koster heller ikke samfunnet så mye, derimot er det en ganske stor samfunnsøkonomisk kostnad med somlere som bruker år på å ikke være produktive. Endret 27. januar 2021 av KapteinJ
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #16 Skrevet 27. januar 2021 På studspes bør eksamen gjennomføres. Der er jo poenget å forberede elevene til høyere utdanning og det gjøres ikke ved å senke kravene. Der må elevene også ta ansvar for egen læring og jobbe. Muligens elever på yrkesfag må behandles annerledes. Anonymkode: 76bcc...fc8 1
KapteinJ Skrevet 27. januar 2021 #17 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): På studspes bør eksamen gjennomføres. Der er jo poenget å forberede elevene til høyere utdanning og det gjøres ikke ved å senke kravene. Der må elevene også ta ansvar for egen læring og jobbe. Muligens elever på yrkesfag må behandles annerledes. Anonymkode: 76bcc...fc8 I teorien ikke uenig i det, men heller bruk standpunktkarakterene enn å gi dårlige eksamener. I alle fall på NTNU gikk hjemmeeksamen svært dårlig, og jeg har liten tro på at Udir og VG skolene gjør det noe mye bedre. Når det er sagt støtter jeg eksamen i alle fag på studiespesialiserende på vgs, det gir jevnest vurdering over hele kullet og er mest beskrivende for hvordan de kan gjøre det på universitetsnivå.
Gjest Kastanjefrø Skrevet 27. januar 2021 #18 Skrevet 27. januar 2021 (endret) KapteinJ skrev (17 minutter siden): Helt uenig, søknadene bør være basert på all tilgjengelig informasjon om søkerne. Rettferdighet og likhet må ikke nødvendigvis være den øverste prioriteringen, tross alt bør løpet legges opp og tilrette for de som går rett fra VGS til høyere utdanning. Om noen har somlet i 2 år og dermed har eksamenskarakterene så er ikke det noe systemet burde ta hensyn til. Det er klart i min klasse (nano på ntnu) at det var mye mer gunstig å komme rett fra vgs enn fra folkehøyskole og andre friår, det koster heller ikke samfunnet så mye, derimot er det en ganske stor samfunnsøkonomisk kostnad med somlere som bruker år på å ikke være produktive. Med din logikk burde man bare skyte uføre i nakken fordi de ikke er produktive. De fleste samfunnsordningene i dagens vestlige samfunn er basert på rettferdighet, bla. Gratis helsevesen, økt skatt ved økt inntekt etc. et samfunn basert på hva som er mest produktivt ville nok neppe verken du eller jeg ønsket å levd i. Ved opptak til høyere utdanning er det soleklart at rettferdighet burde være det som ble prioritert høyest. Endret 27. januar 2021 av Kastanjefrø
KapteinJ Skrevet 27. januar 2021 #19 Skrevet 27. januar 2021 (endret) Kastanjefrø skrev (5 minutter siden): Med din logikk burde man bare skyte uføre i nakken fordi de ikke er produktive. De fleste samfunnsordningene i dagens vestlige samfunn er basert på rettferdighet, bla. Gratis helsevesen, økt skatt ved økt inntekt etc. et samfunn basert på hva som er mest produktivt ville nok neppe verken du eller jeg ønsket å levd i. Ved opptak til høyere utdanning er det soleklart at rettferdighet burde være det som ble prioritert høyest. Tja, det er forskjell på å skyte uføre i nakken, noe som er et ganske stort moralsk onde (og en brutal reductio ad absurdum fra din side), og å legge opp utdanningssystemet i favør av de som går mest rett fra vgs til høyere utdanning med førstegangsvitnemål, som tross alt er flertallet. Alternativet er at man skal se bort fra kunnskap man har om visse kandidater av rettferdighetshensyn. Man legger nok også ikke opp samfundet med rettferdighet øverst, de fleste vestlige samfunn designes ganske så utilitaristisk, man lar folk bli rike og man gjør ikke uføre godt betalt, dette fordi total rettferdighet ikke er en effektiv måte å drive et samfunn på. Hele opptakssystemet er uansett basert på evner som absolutt ikke er jevnt fordelt i befolkningen, men heldigvis er det ingen som argumenterer for lavere opptakskrav på medisin så det er rettferdig for de som ikke fikk enorm arbeidskapasitet eller klisterhjerne. Endret 27. januar 2021 av KapteinJ
Gjest Kastanjefrø Skrevet 27. januar 2021 #20 Skrevet 27. januar 2021 KapteinJ skrev (3 minutter siden): Tja, det er forskjell på å skyte uføre i nakken, noe som er et ganske stort moralsk onde (og en brutal reductio ad absurdum fra din side), og å legge opp utdanningssystemet i favør av de som går mest rett fra vgs til høyere utdanning med førstegangsvitnemål, som tross alt er flertallet. Alternativet er at man skal se bort fra kunnskap man har om visse kandidater av rettferdighetshensyn. Man legger nok også ikke opp samfundet med rettferdighet øverst, de fleste vestlige samfunn designes ganske så utilitaristisk, man lar folk bli rike og man gjør ikke uføre godt betalt, dette fordi total rettferdighet ikke er en effektiv måte å drive et samfunn på. Altså er det et ganske godt alternativ, da det gjør at søkere vil konkurrere på likt grunnlag. Om du mener at man ikke kan ha et rettferdig samfunn, til tross for at goder er ujevnt fordelt, skulle jeg gjerne likt å vite på hvilket grunnlag. (Om du i det hele tatt vet det selv) Det er rimelig tydelig at rettferdighet er en verdi som vektlegges framfor effektivitet i alle deler av samfunnet. Bla. I prioritering av hvem som skal motta organer, gratis helsevesen, flere grunnleggende rettigheter etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå