AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #1 Skrevet 27. januar 2021 Jeg har nylig fått jobb, og det var (heldigvis) kun én intervjurunde. Jeg synes intervju er utrolig ubehagelig, og ble lettet da det kun var én runde. Tidligere har jeg vært på intervju med to intervjurunder. Samt intervjuprosesser hvor det også var en rekke tester, både personlighetstester og ferdighetstester. Intervjuer jeg har vært på er alle til samme type arbeidsområde, og jeg har i mitt stille sinn tenkt at slike tester er helt unødvendig og ubrukelige. Så har jeg lest på dette forumet om folk som er innkalt til tredje(!)gangsintervju. Og jeg begynte da å lure på hva slags type jobber som har tre intervjurunder? Er det type lederstillinger? Har noen opplevd flere enn tre runder?😅 Og hvorfor noen har flere runder samt tester? Og hvorfor noen bestemmer seg etter én runde? Anonymkode: 3fbeb...81d
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #2 Skrevet 27. januar 2021 Bare én runde høres useriøst ut, rett og slett. Det er vanlig med minst to, og ja, noen har tre. Jeg har aldri hatt mindre enn to runder, og i den jobben jeg har nå, som er i det firmaet jeg regner som mest seriøs, hadde de tre. Jobber som utvikler, helt vanlig jobb altså, ikke noe leder eller fancypancy. Den første runden er gjerne for å sile ut de helt håpløse kandidatene. Så har man gjerne en runde hvor man går dypere inn på fagkunnskap. I mitt fagfelt innebærer dette ofte at man må gjennom praktiske prøver. Og så er det gjerne enda en runde, med hr, personlighetstester, o.l. Det er dyrt å feilansette folk. Seriøse firmaer bruker derfor ressurser på å gjøre grundige intervjuer. Folk skal både ha nok faglige ferdigheter (vi har fått inn søknader på utviklerjobber fra folk som er utdannet innen teatervitenskap, har null erfaring med utvikling, og mener de er kvalifisert fordi de har Datakortet...) , og de skal ha rette personlige kvalifikasjoner (tåle å jobbe under stress, takle tidsfrister, osv), og de skal helst passe inn i det sosiale miljøet også. Anonymkode: c1a8e...e19 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #3 Skrevet 27. januar 2021 Mitt inntrykk er at 2 runder er standard og passelig mengde. Har søkt jobber innen økonomi den siste tiden, og av de fem stedene jeg har vært innkalt, så har to av de hatt kun én runde før de valgte kandidat, to hadde to runder og én hadde tre runder (potensielt fire🙄). Sistnevnte med 3-4 runder fremstod for meg som mest useriøse, med bare jabb på intervjuene og uklarhet om hvor mye av tiden min de faktisk skulle kaste bort, da hvert intervju endte med "dette var jo mest en sånn uformell hyggelig prat, så får vi kalle inn til et nytt intervju - du hører fra oss ila to uker om du er med videre". Anonymkode: baaa4...e87 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #4 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Bare én runde høres useriøst ut, rett og slett. Det er vanlig med minst to, og ja, noen har tre. Jeg har aldri hatt mindre enn to runder, og i den jobben jeg har nå, som er i det firmaet jeg regner som mest seriøs, hadde de tre. Jobber som utvikler, helt vanlig jobb altså, ikke noe leder eller fancypancy. Den første runden er gjerne for å sile ut de helt håpløse kandidatene. Så har man gjerne en runde hvor man går dypere inn på fagkunnskap. I mitt fagfelt innebærer dette ofte at man må gjennom praktiske prøver. Og så er det gjerne enda en runde, med hr, personlighetstester, o.l. Det er dyrt å feilansette folk. Seriøse firmaer bruker derfor ressurser på å gjøre grundige intervjuer. Folk skal både ha nok faglige ferdigheter (vi har fått inn søknader på utviklerjobber fra folk som er utdannet innen teatervitenskap, har null erfaring med utvikling, og mener de er kvalifisert fordi de har Datakortet...) , og de skal ha rette personlige kvalifikasjoner (tåle å jobbe under stress, takle tidsfrister, osv), og de skal helst passe inn i det sosiale miljøet også. Anonymkode: c1a8e...e19 Jeg trodde at én var mest vanlig jeg.... Anonymkode: b58a2...0dc 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #5 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg trodde at én var mest vanlig jeg.... Anonymkode: b58a2...0dc Nei, ikke til jobber som krever litt mer utdanning og erfaring. Det er kanskje vanlig om du tenker på ikke-spesialist-butikkjobber (matbutikker, klesbutikker, o.l.), eller litt mer "student-type-jobber", men om man skal ansette folk hvor det faktisk er viktig med både faglige evner og egenskaper man bør ha til den type jobb, holder det ikke med én runde om man er litte granne seriøs. Som sagt: aldri vært med på bare én runde, etter tyve år i arbeidslivet og tre runder med jobbsøking. Samtlige har kjørt minst to runder, for å både evaluere personlighet og faglighet. Anonymkode: c1a8e...e19
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #6 Skrevet 27. januar 2021 Jeg har vært på både en og to intervjurunder i samme firma, men på forskjellige avdelinger. Virker som det er opp til hver enkelt leder hva de foretrekker. Når det har vært to intervjurunder så har første vært veldig kjapp og enkel eller gruppeintervjuer. Anonymkode: dbbbe...8a5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #7 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, ikke til jobber som krever litt mer utdanning og erfaring. Det er kanskje vanlig om du tenker på ikke-spesialist-butikkjobber (matbutikker, klesbutikker, o.l.), eller litt mer "student-type-jobber", men om man skal ansette folk hvor det faktisk er viktig med både faglige evner og egenskaper man bør ha til den type jobb, holder det ikke med én runde om man er litte granne seriøs. Som sagt: aldri vært med på bare én runde, etter tyve år i arbeidslivet og tre runder med jobbsøking. Samtlige har kjørt minst to runder, for å både evaluere personlighet og faglighet. Anonymkode: c1a8e...e19 Jeg jobber hos staten, i en stilling som krever master i rettsvitenskap og behandler saker med innviklet juss. Det var bare én runde da jeg ble ansatt. Men det var bare 12 søkere på grunn av kravene til utdanning og erfaring, og jeg var den eneste med erfaring fra fagfeltet. Det er ikke alltid arbeidsgiver ser behov for to runder dersom det er enkelt å velge riktig kandidat. Jeg har faktisk mer erfaring med én runde enn flere. Anonymkode: 5218b...3e5 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #8 Skrevet 27. januar 2021 Hos oss (stort privat firma) så har vi i hovedsak to runder. En hvor leder tar en prat og siler ut de som ikke egnet, og deretter en runde nummer to med fagansvarlige og leder. Anonymkode: fb538...fba
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #9 Skrevet 27. januar 2021 Jeg måtte igjennom tre runder intervjuer til jobben jeg har nå. Det er ett vikariat på litt under ett år, de ønsket personer med fagbrev, men erfaring kunne kompansere. Ikke lederjobb, og ikke noe særlig selvstendig ansvar. Anonymkode: 25701...286
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #10 Skrevet 27. januar 2021 Jeg jobber i staten og er med på intervjuer for mange forskjellige typer stillinger, men alle krever høyere utdanning. Hos oss har vi som oftest bare en intervjurunde. Der det er mange kvalifiserte søkere har vi gjerne en runde med speedintervjuer først og tar med de kandidatene som gjør det best til et lengre intervju. Avhengig av stilling og hvem som leder seksjonen der stillingen hører til, er det av og til noen tester i tilknytning til intervjuet. Lederstillinger har flere intervjurunder. Anonymkode: c4abd...2c9 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #11 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, ikke til jobber som krever litt mer utdanning og erfaring. Det er kanskje vanlig om du tenker på ikke-spesialist-butikkjobber (matbutikker, klesbutikker, o.l.), eller litt mer "student-type-jobber", men om man skal ansette folk hvor det faktisk er viktig med både faglige evner og egenskaper man bør ha til den type jobb, holder det ikke med én runde om man er litte granne seriøs. Som sagt: aldri vært med på bare én runde, etter tyve år i arbeidslivet og tre runder med jobbsøking. Samtlige har kjørt minst to runder, for å både evaluere personlighet og faglighet. Anonymkode: c1a8e...e19 Nope Anonymkode: b58a2...0dc
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #12 Skrevet 27. januar 2021 Jeg er sivilingeniør med en hel del års erfaring, og har jobbet både innen det offentlige og privat. Bare en gang har jeg trengt å gå gjennom mer enn en intervjurunde. De fleste arbeidsplassene har vært virksomheter eller enheter med høyt kompetansenivå. Eneste gangen det var to intervjurunder var også den mest useriøse arbeidsplassen. På nåværende arbeidsplass har vi nylig hatt flere ansettelser, og ingen av stillingene hadde mer enn en intervjurunde. Dette var stillinger som krevde utdanning på masternivå, til nød bachelor hvis relevant erfaring kunne kompensere. Det er helt opp til arbeidsgiver hvordan dette gjøres, for jeg vet at da tilsvarende stilling som min i en liknende virksomhet ble utlyst, var det to intervjurunder. Anonymkode: 2112d...659
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #13 Skrevet 27. januar 2021 I firmaet jeg jobber, er det standard med to runder. Første runde er det lederen som skal ansette som tar inn de som på papiret virker mest interessante (I samarbeid med HR) og snakker litt med disse. Deretter siles de 2-4 beste ut, og tas inn til en runde 2. Der er også leders leder med, for at de to da i samarbeid kan bli enige om personen passer i rollen. Anonymkode: 1aeab...5ef
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #14 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg jobber hos staten, i en stilling som krever master i rettsvitenskap og behandler saker med innviklet juss. Det var bare én runde da jeg ble ansatt. Men det var bare 12 søkere på grunn av kravene til utdanning og erfaring, og jeg var den eneste med erfaring fra fagfeltet. Det er ikke alltid arbeidsgiver ser behov for to runder dersom det er enkelt å velge riktig kandidat. Jeg har faktisk mer erfaring med én runde enn flere. Anonymkode: 5218b...3e5 Er også jurist og har samme erfaring. Intervju er bare en av flere kriterier å vurdere en søker på og sjelden egnet for å vurdere juridisk kompetanse uansett. Men vi har da et vitnemål med karakterer og referanser. Jeg har også blitt bedt om å levere eksempler på skriftlig arbeid et par ganger og forberede en presentasjon (også på førstegangsintervju en gang). De gangene jeg har vært på andregangsintervju har det vært for å møte en leder på høyere nivå eller løse en case. Anonymkode: 6f64b...13e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå