Gå til innhold

Trenger kaktuser gjødsel?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei :) 

Jeg har en kaktus som er 8 år (siden jeg kjøpte den) Har aldri gitt den noe mer enn vann, men trenger den gjødsel eller å bli pottet om? Kom til å tenke på at den har ikke vokst. Hva tror du? 

Anonymkode: c7ed8...51f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den trenger helt klart å bli pottet om.  Mener å ha hørt at det bør man gjøre hver vår på kaktuser.  

Har sett at det selges egen kaktusgjødsel, men det er nok mer for å få oss til å kjøpe enn et reelt behov.  Kaktus trenger ikke kaktus, men har ikke vondt av å få det èn gang i måneden.  Men ikke så kraftig blanding som den du gir andre planter i huset.  

Skrevet

Jeg hadde en liten kaktus fra Ikea i en liten potte i mange år. Potta var kanskje 6cm i diameter. Så pottet jeg om, og iløpet av et år ble kaktusen over dobbelt så stor. Og vokser fortsatt. Så de liker mer plass og mer jord. Såjord er fint for kaktuser. Husk gode hansker når du potter om, ellers kan det bli litt ubehagelig. 

Skrevet

Større potte, ny jord og litt gjødsel iblant hadde den nok ikke hatt vondt av. 

Enklere å gi råd om vi får vite hva slags kaktus det er også 👍

Skrevet
AlocasiaAmazonica skrev (30 minutter siden):

Større potte, ny jord og litt gjødsel iblant hadde den nok ikke hatt vondt av. 

Enklere å gi råd om vi får vite hva slags kaktus det er også 👍

Den ser ut som de runde som står rundt kanten her :) Min er som en stor grapefrukt da, men ser like ut, jeg tror min ville blitt større om jeg stelte bedre med den. Jeg veit dessverre ikke hva slags sort den er. Jeg er litt redd for å potte den om i for "fet" jord, for da råtner den på rot? 

Bilderesultat for kaktus typer     

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er litt redd for å potte den om i for "fet" jord, for da råtner den på rot? 

Såjord. Tørr og luftig

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (1 minutt siden):

Såjord. Tørr og luftig

Takk for svar 😁 Ville du ventet med å potte om til våren? Eller er det bare å gjøre det nå? 

Skrevet
newman01 skrev (3 timer siden):

Jeg hadde en liten kaktus fra Ikea i en liten potte i mange år. Potta var kanskje 6cm i diameter. Så pottet jeg om, og iløpet av et år ble kaktusen over dobbelt så stor. Og vokser fortsatt. Så de liker mer plass og mer jord. Såjord er fint for kaktuser. Husk gode hansker når du potter om, ellers kan det bli litt ubehagelig. 

Så flott! 😊 Håper min åså kommer til hektene.

Skrevet

Jeg ville potte den om til en litt større potte. Bruk ferdigblandet kaktusjord. 

Sett et sted hvor den går godt mer lys (sol) og gjødsle litt om 5-6 uker. Tror det er nok å gjødsle denne 1-2 ganger gjennom vekstsesongen. 

Tror det er en Barrel Cactus, så kan finne mye info om du googler den. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville du ventet med å potte om til våren?

Den står antagelig varmt og innendørs, og får sikkert lys nok gjennom vinduet. Kaktuser kan man stort sett fikle med hele året

Skrevet

Jeg potter om alle slags planter hele året, ingen som har tatt skade av det hittil. Mine får sjelden gjødsel, det glemmes, men de er frodige og vokser. 

Jeg har pottet om alle mine kaktuser i kaktusjord, men gjødsel har de aldri fått.  Vokser godt alle sammen. 

Anonymkode: 1aa1e...0c1

Skrevet
AlocasiaAmazonica skrev (6 timer siden):

Jeg ville potte den om til en litt større potte. Bruk ferdigblandet kaktusjord. 

Sett et sted hvor den går godt mer lys (sol) og gjødsle litt om 5-6 uker. Tror det er nok å gjødsle denne 1-2 ganger gjennom vekstsesongen. 

Tror det er en Barrel Cactus, så kan finne mye info om du googler den. 

Oi, tror du har rett! 😮 Da har den vokse potensiale 😄 Takk for hjelpen, gleder meg til å potte den om 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...