Gå til innhold

Feilvaksinerte 28 sykehjemsbeboere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Thoringen
Skrevet (endret)
26 minutter siden, Little Diva said:

"28 beboere på Orkerød sykehjem i Moss fikk tirsdag nesten dobbelt dose med Pfizer/Biontech-vaksinen."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R9mqp2/satte-nesten-dobbel-dose-med-coronavaksinen

Er det noen egentlig som har kontroll for tiden? 

354 forskjellige vaksineplaner i landet, produsert i løpet av fire dager. Det sier seg selv at prosjektmetodikken som anvendes her er av typen "det går seg til".

De har ikke hatt double key system ved dosering (noe som f.eks er lovlig pålagt hvis du f.eks deler ut medisin på en helseinstitusjon) - en person har laget dosene og det har ikke vært en som dobbeltsjekket. Jeg har ikke all fakta men det er det jeg konkluderer ut fra det jeg leser i teksten.

Endret av Thoringen
Skrevet
PzMan skrev (21 timer siden):

354 forskjellige vaksineplaner i landet, produsert i løpet av fire dager. Det sier seg selv at prosjektmetodikken som anvendes her er av typen "det går seg til".

De har ikke hatt double key system ved dosering (noe som f.eks er lovlig pålagt hvis du f.eks deler ut medisin på en helseinstitusjon) - en person har laget dosene og det har ikke vært en som dobbeltsjekket. Jeg har ikke all fakta men det er det jeg konkluderer ut fra det jeg leser i teksten.

Det er mulig at det er dobbeltkontrollen som har svikter her, i tillegg til flere alvorlige avvik. Foreløpig har det ikke blitt rapportert ang alvorlige bivirkninger etter denne hendelsen (såvidt jeg vet), men det er tydelig svikt i systemet som ikke skal skje. 

• Liker 1
Skrevet
Little Diva skrev (22 timer siden):

"28 beboere på Orkerød sykehjem i Moss fikk tirsdag nesten dobbelt dose med Pfizer/Biontech-vaksinen."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R9mqp2/satte-nesten-dobbel-dose-med-coronavaksinen

Nice. Da får vi sett om det får noen konsekvenser for helsen med dobbel dose 🙄

også at sånt skjer i verdens beste land a gitt

• Liker 4
Skrevet

Dette har vi allerede en tråd om.

Skrevet

I min kommune har vi full kontroll. Dette er en feil som overhodet ikke skal kunne skje. 

Det er ettertrykkelig presisert i alle vaksinasjonsveiledere hvordan vaksinen skal fortynnes og administreres. 

Så denne feilen forstår jeg faktisk ikke - med mindre det IKKE er sykepleiere med autorisasjon som står bak. 

Prosedyrer som dette, ligger i ryggmargen på oss - også dobbelkontroll fra første til siste steg, siden dette er helt delikate saker. 

• Liker 2
Skrevet
Little Diva skrev (22 timer siden):

Tror ikke det er så innmari farlig, men den andre dosen funker ikke så godt om det går for kort tid imellom. Det er jo dumt for da blir det voldsomt sløseri

• Liker 2
Skrevet

Sykepleiere med autorisasjon kan også gjøre feil. Det har da vært mange historier om det i media. Til og med leger gjør feil. De er mennesker.

• Liker 1
Skrevet
Muskath skrev (2 minutter siden):

Sykepleiere med autorisasjon kan også gjøre feil. Det har da vært mange historier om det i media. Til og med leger gjør feil. De er mennesker.

Vel - IKKE med covid-vaksiner. Man skal være rimelig nedsnødd for å klare noe sånt, med flere sykepleiere tilstede.

• Liker 5
Skrevet
Hellisinhello skrev (3 minutter siden):

Vel - IKKE med covid-vaksiner. Man skal være rimelig nedsnødd for å klare noe sånt, med flere sykepleiere tilstede.

Er merkelig at feilen er blitt gjort så himla mange ganger..

• Liker 4
Skrevet
Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Da er de aktuelle sykepleierene uskikket til sitt arbeid - så enkelt er det. Dessverre får det sjelden til aldri konsekvenser for den ansatte, ikke i det offentlige, anyways.

Det skal sies at covid-vaksiner ikke er morfin, men samfunnsøkonomisk er det likevel en katastrofe når slike feil blir begått.

• Liker 2
Skrevet
Hellisinhello skrev (3 minutter siden):

Da er de aktuelle sykepleierene uskikket til sitt arbeid - så enkelt er det. Dessverre får det sjelden til aldri konsekvenser for den ansatte, ikke i det offentlige, anyways.

Det skal sies at covid-vaksiner ikke er morfin, men samfunnsøkonomisk er det likevel en katastrofe når slike feil blir begått.

Jeg tenker mer på at de har brukt opp og sløst med vaksinene jeg slik at det blir for lite igjen til andre 

• Liker 3
Skrevet
Maleficenta skrev (8 minutter siden):

Tror ikke det er så innmari farlig, men den andre dosen funker ikke så godt om det går for kort tid imellom. Det er jo dumt for da blir det voldsomt sløseri

Enig. Sløseri og ikke minst at det ble feil til 28 beboere. 

Hellisinhello skrev (12 minutter siden):

I min kommune har vi full kontroll. Dette er en feil som overhodet ikke skal kunne skje. 

Det er ettertrykkelig presisert i alle vaksinasjonsveiledere hvordan vaksinen skal fortynnes og administreres. 

Så denne feilen forstår jeg faktisk ikke - med mindre det IKKE er sykepleiere med autorisasjon som står bak. 

Prosedyrer som dette, ligger i ryggmargen på oss - også dobbelkontroll fra første til siste steg, siden dette er helt delikate saker. 

Enig. Det er nok snakk om folk med autorisasjon, men kan det tenkes at en person har blandet alle vaksinene som ble gitt? 

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker mer på at de har brukt opp og sløst med vaksinene jeg slik at det blir for lite igjen til andre 

Det er det som påpekes i siste avsnitt i mitt innlegg.

Tro meg - er det noen som ønsker seg fortgang i dette vaksineringshelvetet, er det vi sykepleiere som må ta oss av det - uke inn og uke ut.

• Liker 2
Skrevet

Hele prosessen med vaksineringen bør dobbeltsjekkes. Absolutt alt fra a til å.

Det som kan skje, er at den som skal kontrollere, stoler for mye på personen som istandgjør medikamentet. Viktig at man har fokus og er våken.

Når det er sagt, kan det tenkes at helsepersonell med autorisasjon og som kan vaksinere, ikke nødvendigvis har de beste arbeidsforholdene eller den beste turnusen. Enda en grunn til at ledere bør tenke gjennom om det virkelig er nødvendig med quick returns, dvs. jobbe aften for så å komme tilbake morgenen dagen etter. Helsepersonell trenger å være opplagt for å kunne konsentrere seg. Men selvsagt må man ta ansvar selv.

Det er ellers flere saker på nettsiden til Helsetilsynet om både leger, sykepleiere og vernepleiere m.m. som har gjort mer eller mindre alvorlige feil og med ulike konsekvenser. Ingen overraskelse at feil kan oppstå innen helse, tenker jeg. Alle disse yrkene har autorisasjon som helsepersonell, og det er dessverre ingen av yrkene som ikke har blitt nevnt på nettsiden...

Skrevet
Maleficenta skrev (9 timer siden):

De har fått 2 i en ferdig de da😊. Håper det ikke gir alvorlige bivirkninger ... sånn skal ikke skje men alt mennesker holder på med kan potensielt gi menneskelig svikt det må vi ikke glemme 

Skrevet
Muskath skrev (10 timer siden):

Det er forskjell på å gjøre en feil og at man gjør 28 feil :P 

• Liker 1
Gjest Atheena
Skrevet
Maleficenta skrev (12 timer siden):

Vaksinen skal fortynnes. Så hvis man ikke har riktig blandingsforhold så blir dette fort en følgefeil som får ringvirkninger for mange doser. 

Så leser jeg også at det ble oppdaget og ikke gitt feil dose til pasientene. 

Skrevet (endret)
Atheena skrev (1 time siden):

Vaksinen skal fortynnes. Så hvis man ikke har riktig blandingsforhold så blir dette fort en følgefeil som får ringvirkninger for mange doser. 

Så leser jeg også at det ble oppdaget og ikke gitt feil dose til pasientene. 

Da må man regne og dobbelkontrollere og gjerne få hjelp av andre til å regne ut og gjøre dette en del ganger sånn at man er sikker på at man har gjort riktig. Dsmma det om de ikke ble gitt. De ble kasta. Mange 1000 kroner rett i dass og flere som må vente på å få bli vaksinert... 

Endret av Maleficenta
  • Opprett ny...