AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #1 Skrevet 26. januar 2021 Fikk telefon fra skolen idag om at min datter var havnet i en alvorlig slåsskamp med en av hennes beste venninner. Min datter hadde begynt å blø neseblod og begynte å blø fra leppen. Måtte på legevakten for å sjekke om kvelden. Etter slåsskampen hadde både hun og venninnen stukket av fra skolen slik at lærerne ikke fikk snakket med noen av de. Min datter nekter og fortelle meg hva slåsskampen handlet om, hvorfor de var sure på hverandre osv. Blir veldig bekymret da dette overhodet ikke ligner henne. Hva burde jeg gjøre? Hvordan skal vi løse konflikten hvis ingen av jentene forteller hvorfor de slåss. Anonymkode: 1e982...f1b
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #2 Skrevet 26. januar 2021 Bor hun ikke med deg? Anonymkode: 82c06...b43 2
Gjest Fnuggolina Skrevet 26. januar 2021 #3 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fikk telefon fra skolen idag om at min datter var havnet i en alvorlig slåsskamp med en av hennes beste venninner. Min datter hadde begynt å blø neseblod og begynte å blø fra leppen. Måtte på legevakten for å sjekke om kvelden. Etter slåsskampen hadde både hun og venninnen stukket av fra skolen slik at lærerne ikke fikk snakket med noen av de. Min datter nekter og fortelle meg hva slåsskampen handlet om, hvorfor de var sure på hverandre osv. Blir veldig bekymret da dette overhodet ikke ligner henne. Hva burde jeg gjøre? Hvordan skal vi løse konflikten hvis ingen av jentene forteller hvorfor de slåss. Anonymkode: 1e982...f1b Jeg hadde absolutt ønsker å få ryddet opp i dette selv, men....alvorlig slosskamp? Hadde skolen sagt det samme om det var to gutter? 🤷♀️ Jeg undervurderer ikke alvorligheten i fysisk vold altså, men det er jo ikke bedre med skjult mobbing/utestengelse osv som få andre merker. Kan ikke dere foreldre samles med begge jentene? Gi dem en sjanse til å forklare før det evt blir videre konsekvenser?
Illuminatum Skrevet 26. januar 2021 #4 Skrevet 26. januar 2021 Hvorfor kan de ikke selv få løse opp konflikten? 16
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #5 Skrevet 26. januar 2021 Vi har snakket med begge jentene og ingen av dem vil si hva det egentlig handler om. Fnuggolina skrev (1 minutt siden): Jeg hadde absolutt ønsker å få ryddet opp i dette selv, men....alvorlig slosskamp? Hadde skolen sagt det samme om det var to gutter? 🤷♀️ Jeg undervurderer ikke alvorligheten i fysisk vold altså, men det er jo ikke bedre med skjult mobbing/utestengelse osv som få andre merker. Kan ikke dere foreldre samles med begge jentene? Gi dem en sjanse til å forklare før det evt blir videre konsekvenser? Anonymkode: 1e982...f1b
miztyia Skrevet 26. januar 2021 #6 Skrevet 26. januar 2021 Alder på jentene? De kan kanskje klare å ordne opp selv? Kan godt forstå at de ikke vil blande inn voksne. Kanskje har de allerede ordnet opp. Tatt en real slåsskamp og blitt ferdig med det. 5
Morten1 Skrevet 26. januar 2021 #7 Skrevet 26. januar 2021 Siden ingen av de vil si hva det handlet om ville jeg lagt den ballen død. Men jeg hadde sagt hva jeg ville innført av konsekvenser hjemme hvis det fortsatte 8
Gjest Fnuggolina Skrevet 26. januar 2021 #8 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har snakket med begge jentene og ingen av dem vil si hva det egentlig handler om. Anonymkode: 1e982...f1b Er det mistanke om at de er med i typiske «jentegjenger» som driver med vold? Eller var det kun de to? Om ingen vil si et kvekk høres det iallefall likestilt ut. Kanskje det handlet om en gutt de begge har vært invovlert med 🤷♀️ Jeg hadde gitt dem en eneste sjanse og tydelig advarsel. En episode til, og det blir null sosialt liv og telefon på begge to. Bli enige med de andre foreldre om konsekvenser.
SoWhat? Skrevet 26. januar 2021 #9 Skrevet 26. januar 2021 På legevakt for neseblod og sår på leppa? Hvorfor?? Alvorlig er vold uansett, men spør som en bruker over : Hadde denne "oppstandelsen" skjedd om det var to gutter? La henne være i fred. Før dere eventuellt tar det opp igjen. Ikke mas og vær så irriterende pedagogiske. Det kan for intelligente ungdommer gjøre alt verre! Vold er ikke greit. Men det skjer når man ikke finner ord og kommuniserer. Som voksne selvfølgelig må klare. Ungdom og barn er litt unnskyldt her. 12
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #10 Skrevet 26. januar 2021 Alder har en del å si her, er de 6 år, eller 15? Konsekvensen og hvordan man håndterer det videre har også en del å si ut i fra alder. Anonymkode: 848af...42c 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #11 Skrevet 26. januar 2021 miztyia skrev (6 minutter siden): Alder på jentene? De kan kanskje klare å ordne opp selv? Kan godt forstå at de ikke vil blande inn voksne. Kanskje har de allerede ordnet opp. Tatt en real slåsskamp og blitt ferdig med det. Begge er 15 år. Anonymkode: 1e982...f1b
miztyia Skrevet 26. januar 2021 #12 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Begge er 15 år. Anonymkode: 1e982...f1b Da er de store nok til å ordne opp selv og jeg skjønner de ikke vil ha innblanding av foreldre. Kanskje vil de ikke være venner lenger? Kanskje har de skværet opp med denne slåsskampen? Tenker det viktigste du kan gjøre er å være tydelig på at vold ikke er løsningen og at du håper det var et engangstilfelle. Og at det i tilfeller kan være straffbart. 11
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #13 Skrevet 26. januar 2021 Jeg hadde ikke bekymret meg så voldsomt. Hadde det vært to gutter hadde det ikke fått like mye oppmerksomhet. Antagelig handler det om en gutt. Den ene kan ha spredd rykter om den andre, fortalt en hemmelighet videre eller de har vært ufine mot hverandre på SoMe. Da jeg var på den alderen sloss jeg også. Ganske ofte, faktisk. Jeg hadde ikke bekymret meg før det hadde vært gjentagende atferd. og legevakt for neseblod og sprukket leppe? Hvordan så den andre jenta ut? Om hun kom fra det med mildere skader må du lære jenta di selvforsvar. Anonymkode: f4c2f...c3c 9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #14 Skrevet 26. januar 2021 Be skolen ta kontakt med konfliktrådet eller gjør det selv. Det er gratis og til stor hjelp i slike saker. Siden jentene er over 15 kan de risikere at dette blir en politisak.. Og da er det bedre å gå gjennom konfliktrådet. Anonymkode: 5f20a...155 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #15 Skrevet 26. januar 2021 Ser mange sier ordne opp selv..hva??? To mindreårige bestevenninner som slåss så blodet fyker? Og de skal få lov til å «ordne opp selv»? Nei, vet du hva? Sannsynligvis har de to sammen gjort noe alvorlig, og den ene vil sladre etc. Det at datteren din ikke vil si noe ts, vitner jo om noe sånt. Man skal lytte, støtte etc, men neimen om mindreårige barn bare skal få slippe å forklare seg når de har løst en konflikt med vold. Her må det voksne foreldre inn- på begge sider. Anonymkode: f868f...2f4 8
Gjest Dævendøtte Skrevet 26. januar 2021 #16 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser mange sier ordne opp selv..hva??? To mindreårige bestevenninner som slåss så blodet fyker? Og de skal få lov til å «ordne opp selv»? Nei, vet du hva? Sannsynligvis har de to sammen gjort noe alvorlig, og den ene vil sladre etc. Det at datteren din ikke vil si noe ts, vitner jo om noe sånt. Man skal lytte, støtte etc, men neimen om mindreårige barn bare skal få slippe å forklare seg når de har løst en konflikt med vold. Her må det voksne foreldre inn- på begge sider. Anonymkode: f868f...2f4 Hadde du ment det samme om det var to gutter på 15 år som slåss? 15 åringer er ikke barn, de er tenåringer og tre år unna definisjonen voksne.
n_97 Skrevet 26. januar 2021 #17 Skrevet 26. januar 2021 Hadde inndratt goder. Sloss så blodet spruter er alvorlig uansett hvem som begynte. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #18 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ser mange sier ordne opp selv..hva??? To mindreårige bestevenninner som slåss så blodet fyker? Og de skal få lov til å «ordne opp selv»? Nei, vet du hva? Sannsynligvis har de to sammen gjort noe alvorlig, og den ene vil sladre etc. Det at datteren din ikke vil si noe ts, vitner jo om noe sånt. Man skal lytte, støtte etc, men neimen om mindreårige barn bare skal få slippe å forklare seg når de har løst en konflikt med vold. Her må det voksne foreldre inn- på begge sider. Anonymkode: f868f...2f4 Enig med deg. Føler de er for unge til å bare skulle ordne opp selv. Vold er mye mindre vanlig blant jenter enn gutter, så når jenter faktisk begynner å slåss på den måten, er det noe som har skjedd. Anonymkode: 1e982...f1b 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #19 Skrevet 26. januar 2021 Fnuggolina skrev (1 time siden): Jeg hadde absolutt ønsker å få ryddet opp i dette selv, men....alvorlig slosskamp? Hadde skolen sagt det samme om det var to gutter? 🤷♀️ Jeg undervurderer ikke alvorligheten i fysisk vold altså, men det er jo ikke bedre med skjult mobbing/utestengelse osv som få andre merker. Kan ikke dere foreldre samles med begge jentene? Gi dem en sjanse til å forklare før det evt blir videre konsekvenser? Selvfølgelig! En ringer hjem uansett om det er gutter eller jenter. Dette skjedde i skoletiden og førte til både sår og blod, i tillegg til at de forsvant fra skolens område. Det blir betegnet som alvorlig uansett kjønn. Anonymkode: 4a86f...c22 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #20 Skrevet 26. januar 2021 Dævendøtte skrev (52 minutter siden): Hadde du ment det samme om det var to gutter på 15 år som slåss? 15 åringer er ikke barn, de er tenåringer og tre år unna definisjonen voksne. Selvfølgelig! En mindreårig er en mindreårig- uansett kjønn. Anonymkode: f868f...2f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå