Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sosionom yrket virker spennende! Et omsorgsyrke med mange muligheter virker det som. Har hørt det er vanskelig å få jobb og at man ikke er så mye med personer men jobber mest med papirarbeid? Jobber noen her som sosionomer og vil dere anbefale det? Fordeler og ulemper med jobben?

Anonymkode: decdf...f1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller sosialantropologi? Virker kjempe spennende, men skjønner ikke helt arbeidsmulighetene?

Skrevet

Hei! 

sosionom er et fantastisk flott yrke. Du har svært mange jobbmuligheter, flere mulige valg av etterutdannelser osv. 

Du kan jo feks utdanne deg til klinisk sosionom? Da får man ofte jobber hvor man jobber mer tett på mennesker/barn. 

sosionontittelen gir deg svært mange muligheter. 

Jeg har jobbet i nav, fengsler, barnevern og hos ABUP ☺️

• Liker 1
Skrevet
SpringYard skrev (5 minutter siden):

Hei! 

sosionom er et fantastisk flott yrke. Du har svært mange jobbmuligheter, flere mulige valg av etterutdannelser osv. 

Du kan jo feks utdanne deg til klinisk sosionom? Da får man ofte jobber hvor man jobber mer tett på mennesker/barn. 

sosionontittelen gir deg svært mange muligheter. 

Jeg har jobbet i nav, fengsler, barnevern og hos ABUP ☺️

Så spennende! Men hva går jobben ut på?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så spennende! Men hva går jobben ut på?

Det kommer jo helt an på hvilken jobb 🤷🏻‍♀️

• Liker 1
Skrevet
SpringYard skrev (9 minutter siden):

Det kommer jo helt an på hvilken jobb 🤷🏻‍♀️

Feks i barnevernet og fengsel?

Skrevet

Det anbefales hvis du har personligheten, egenskapene og engasjementet som skal til for å jobbe med mennesker i utfordrende livssituasjoner. Sykepleien gir flere muligheter, så ville vurdert det sterkt først.

Det kan være vanskelig å få fast jobb som sosionom. Noen stillinger er svært populære. På NAV kan det være opptil 200 søkere. 

Jeg jobber som miljøterapeut. Startet som sommervikar og fikk fast jobb etter vel 3 år. 100 % stilling kan jeg se langt etter. Derfor er jeg helt avhengig av ekstravakter for å kunne betale utgiftene mine. 

Mitt råd: Hvis du virkelig brenner for yrket (slik mange sosionomer gjør), ville jeg tatt utdanningen. Hvis du er usikker, ville jeg valgt noe annet. 

Anonymkode: 77bbd...ea1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det anbefales hvis du har personligheten, egenskapene og engasjementet som skal til for å jobbe med mennesker i utfordrende livssituasjoner. Sykepleien gir flere muligheter, så ville vurdert det sterkt først.

Det kan være vanskelig å få fast jobb som sosionom. Noen stillinger er svært populære. På NAV kan det være opptil 200 søkere. 

Jeg jobber som miljøterapeut. Startet som sommervikar og fikk fast jobb etter vel 3 år. 100 % stilling kan jeg se langt etter. Derfor er jeg helt avhengig av ekstravakter for å kunne betale utgiftene mine. 

Mitt råd: Hvis du virkelig brenner for yrket (slik mange sosionomer gjør), ville jeg tatt utdanningen. Hvis du er usikker, ville jeg valgt noe annet. 

Anonymkode: 77bbd...ea1

Ok, takk for svar:) men skjønner liksom ikke helt hva jobben går utpå? Når du brenner for sosionom yrket - brenner du da for å hjelpe folk eller? Sykepleiere hjelper med medisin og lærere underviser og hva gjør sosionomer?

og hva med klinisk sosionom? Er det mye det samme som psykolog?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok, takk for svar:) men skjønner liksom ikke helt hva jobben går utpå? Når du brenner for sosionom yrket - brenner du da for å hjelpe folk eller? Sykepleiere hjelper med medisin og lærere underviser og hva gjør sosionomer?

Driver med saksbehandling i NAV, som miljøterapeut i Bv, kriminal omsorgen som oppfølger. Det er stor forskjell mellom å jobbe som sykepleier og sosionom. Mye mer papirarbeid som sosionom, mye pasient kontakt som sykepleier. 

Anonymkode: a74cc...739

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.1.2021 den 12.16):

Sosionom yrket virker spennende! Et omsorgsyrke med mange muligheter virker det som. Har hørt det er vanskelig å få jobb og at man ikke er så mye med personer men jobber mest med papirarbeid? Jobber noen her som sosionomer og vil dere anbefale det? Fordeler og ulemper med jobben?

Hei! Jeg er sosionom. Jeg er selvfølgelig enig i at det er et spennende yrke med mange muligheter. Men ja, det er vanskelig å få seg jobb. Jeg tok utdannelsen i Oslo for flere år siden, og det var mange fra mitt kull (på nærmere 90!) som ikke hadde fått seg jobb et par år etter at vi var ferdige. Mange hadde vikariater eller tilkalling, men det er klart en del også hadde fått seg fast jobb. Det tok noen år før jeg fikk drømmejobben, men den har jeg nå og det føles verdt det nå!

AnonymBruker skrev (På 26.1.2021 den 17.53):

Forskjellen (litt satt på spissen, selvsagt) på sykepleiere og sosionomer, er at sykepleiere "fikser probleme" mens sosionomen bistår personen i å fikse opp i det selv. I fengsel kan en sosionom forberede en innsatt på det som venter når han løslates, slik at han kommer godt inn i samfunnet igjen og fungerer godt. I kommunen kan en sosionom hjelpe en innbygger å mobilisere seg selv og ting/de rundt så han kan fortsette å mestre hverdagen, stå i jobb, være med barna. På sykehus er sosionmen gjerne bindeleddet mellom pleietrengende hverdag til hverdagen hjemme. Nøkkelen er gjerne "Hva trenger du av de rundt deg, av samfunnet og av deg selv for å klare å mestre utfordringene dine?". Målet er ikke alltid at man oppnår hele målet, men at man klarer det best mulig, Jeg jobber mye med rusmiddelavhengige, og målet er ikke alltid rusfrihet. For noen er det jo det, og mange klarer totalavhold, mens for andre kan målet være å ikke ruse seg på livsfarlige rusmidler, eller målet kan være å ikke sove ute, eller klare å ta trygge valg selv om de er uheldige valg likevel.

Ga dette mening?

Anonymkode: 6001c...8fb

Skrevet

Blir du sosionom og søker jobber i Oslo er det bare å forberede seg på videreutdanning. Det er nesten ikke faste jobber å få med bare en bachelorgrad.

Anonymkode: 18c77...0c6

Skrevet

Jeg jobber som sosionom og kan si litt om hvordan det er for meg :)

Jeg har tidligere jobbet litt i rus og psykiatri, barneverntjenesten og jobber nå på barnevernsinstitusjon. 

Jobben er fantastisk, men også veldig psykisk krevende. Du møter mennesker i kriser, de mest sårbare og de som har vært utsatt for grotesk urett. Disse skal du se inn i øynene, snakke med, støtte og så forlate for å møte neste familie. Det kan holde deg oppe om natten. Du må også stå i situasjoner som er helt bananas på institusjon. Her kan det være alt fra vaser som kastes i vegg og vindu til innleggelser på psyk. Du er der alltid, og skal være den trygge bjelken. Noen ganger er det vanvittig tøft, for man blir veldig preget av det rundt deg. 

Men alt i alt, fantastisk jobb for de som vil, orker og kan dette! 

Anonymkode: 9d83c...fd0

• 2 år senere...
Skrevet

Er ikke sosionom, men utdannelsen er ganske ubrukelig. Det utdannes for mange sosionomer, rundt 800 i året. Det er ikke en utdannelse som er etterspurt på arbeidsmarkedet. Manglende medisinkompetanse trekker utdannelsen ned kraftig, hvor vernepleiere og sykepleiere har en stor fordel. Styr unna denne utdannelsen og yrket, gudskjelov!

Anonymkode: 2693d...17c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...