Gå til innhold

Doble utgifter for single er urimelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er urimelig at antall single husstander stiger i takt med økte utgifter og skatt på den enkelte.

Trenden går mer og mer i retning av at folk etablerer seg mye senere enn for bare 10-20 år siden, og mange flere ønsker å bo alene i dag.

Konsekvensene av dette - hvem har tatt hensyn til det?

Forskere, politiske partier, byråkrater, andre engasjerte: hvem tenker noen skritt foran framfor å vente til problemet får sår?

Jeg lever som selvvalgt enslig i husttanden, og betaler selvfølgelgi alle avgifter, strøm, husleie, og diverse lån helt alene. Jeg vet dessverre ikke om noen gode løsninger her og nå, men jeg synes det er urimelig at samfunnet regner med, og baserer seg på, at normen er og skal være 2.

Håper Aleneforeningen jobber med saken!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du at man skal få billigere strøm, lavere rente på lån, lavere kringkastingsavgift eller hva det måtte være bare fordi man er alene? Du bor i akkurat samme leilighet, bruker akkurat samme strøm, ser akkurat de samme TV-programmene som et par ville gjort. Ting er ikke dyrt fordi man skal "straffe" de enslige. Alt koster det det koster, at du tilfeldigvis er enslig skal vel ikke gjøre at du slipper billigere unna.

Skrevet

Det forstår vel de fleste, Arkana. Svaret ditt høres faktisk ut som om jeg i hovedinnlegget ber om prisavslag på geitosten fordi jeg er 1 i husstanden.

Nei, det ment litt mer kompleks enn som så. Jeg tenkte løsninger mer i retning av skattefradrag eller endring i regelvverket for f.eks. flyresier / hotellrom: der også er prisene på reiser høyere for 1 enn for 2.

Man kan føle seg diskriminert som 1, fordi alt er lagt opp til at man er 2.

Det er heller ikke utenkelig at husstander med bare 1 person i kunne få et annet strømabonnement enn de med 2, altså er slags strøm ssytem etter hvor mange betalende voksne som er registrert i folkeregisteret på adressen.

Gjest Sesselja
Skrevet

Jeg har lest om denne problemstillingen i noen år nå, men jeg klarer ikke å finne sympati for saken. Du spør hvem som skal ta konsekvensene av at flere og flere ønsker å bo alene og sender ballen over til forskere, politikere etc. Men hvorfor skal ikke du og dere som er selvvalgte eneboere ta konsekvensene av det valget?

Å skulle legge til rette for at flere skal bo alene er feil vei å ta. Ikke fordi jeg mener den rette måten å bo på er parforhold/familie og ergo skal alle gjøre det, men fordi det er ressurskrevende å la så store deler av befolkningen bo alene. Jeg synes det er riktig at det er billigere jo flere som lever sammen, på samme måte som kollektivtrafikk bør være billigere enn at alle kjører hver sin egen bil.

Skrevet

Skattefradrag for enslige? Hvorfor det?

Skrevet

det er vel ingen som tvinger deg til å leve alene vel..

synes ikke at de med partner skal bli straffet med høyere skatt bare pga av at de er 2.

og flyreiser er da ikke billgere for par enn for 2 personner??!

Skrevet
Jeg har lest om denne problemstillingen i noen år nå, men jeg klarer ikke å finne sympati for saken. Du spør hvem som skal ta konsekvensene av at flere og flere ønsker å bo alene og sender ballen over til forskere, politikere etc. Men hvorfor skal ikke du og dere som er selvvalgte eneboere ta konsekvensene av det valget?

Å skulle legge til rette for at flere skal bo alene er feil vei å ta. Ikke fordi jeg mener den rette måten å bo på er parforhold/familie og ergo skal alle gjøre det, men fordi det er ressurskrevende å la så store deler av befolkningen bo alene. Jeg synes det er riktig at det er billigere jo flere som lever sammen, på samme måte som kollektivtrafikk bør være billigere enn at alle kjører hver sin egen bil.

Du får det til høres ut som om det å bo sammen kun er en praktisk ordning. Har du noen gang tenkt på de som gjerne vil, men ikke finner noen å bo sammen med? Å flytte sammen gjør man vel fordi man vil eller av kjærlighet, ikke for å kutte ned på utgiftene.

Og at aleneboere er ressurskrevende?? Hva mener du med det?

Jeg sier ja takk til skattefradag for aleneboere.

Skrevet

Hvorfor?

Skrevet

Aleneboere har større vanskeligheter med å få ta opp huslån, og uten huslån kan man vanskelig å få tatt opp andre gunstige lån til feks møbler/innbo/forbruk.

Aleneboere må betale lisens, strøm og telefonabbonement og evnt kommunale utgifter alene.

Når det gjelder flyreiser og hotell, ser jeg ingen grunn til singlerabatt.

Skrevet

Men det gir ingen grunn til skattefradrag. Enslige bruker da sykehus, veier og skoler like mye som par.

Det er samme TV man ser på enten man er en eller to, ingen grunn til at enslige skal slippe billigere unna. Det koster like mye å varme en leilighet uansett hvor mange som bor i den, det er selve strømforbruket man betaler for, hvorfor skal enslige betale mindre når de bruker akkurat like mye strøm? Det samme gjelder kommunale utgifter osv osv. Man betaler for selve bruken, hvis man bruker det samme skal man også betale det samme, uavhengig av hvor mange som bor der. Hvis du kjøper en brus og har tenkt å dele den med en annen, skal du da betale mer for brusen enn en som har tenkt å drikke brusen alene?

Skrevet
det er vel ingen som tvinger deg til å leve alene vel..

Det er ikke alle som er så heldig at de finner seg noen.

Skrevet
Det er ikke alle som er så heldig at de finner seg noen.

nei, men skal de andre bli straffet for det?

Blir det samme som å kreve lik lønn uannsett jobb det.

fordi det er ikke alle som er ehldig nok til å ha kompetanse, lyst, flaks nok til å få en godt betalt jobb.

Skrevet (endret)
nei, men skal de andre bli straffet for det?

Nei, det har jeg ikke sagt. Jeg er bare uenig i at ingen blir "tvunget" til å leve aleine.

Og synes ikke det blir det samme som å kreve lik lønn. Kompetanse og utdanning er noe man kan skaffe seg hvis man vil det. Man kan ikke bare velge å finne seg en partner.

Endret av CocoPuff
Skrevet

Jeg noterer meg at vi er uenige Arkana, og jeg holder på min mening om skattefradag.

Gjest Sesselja
Skrevet
Du får det til høres ut som om det å bo sammen kun er en praktisk ordning. Har du noen gang tenkt på de som gjerne vil, men ikke finner noen å bo sammen med? Å flytte sammen gjør man vel fordi man vil eller av kjærlighet, ikke for å kutte ned på utgiftene.

Og at aleneboere er ressurskrevende?? Hva mener du med det?

Jeg ventet på den...

Hvis du ser av innlegget til både meg og trådstarter så snakker vi begge om SELVVALGTE enslige (skriver det i stort så du ikke går glipp av det denne gangen også). Men det er heller ingenting som sier at man må leve i et kjæresteforhold for å leve sammen med andre? Å flytte sammen kan man godt gjøre uten å blande kjærlighet inn i bildet, men av økonomiske årsaker. Mange velger å leve sammen med venner, noen kjøper boliger sammen med søsken, andre leier ut rom til fremmede for å ha noen å dele de økonomiske utgiftene med.

Aleneboere er ressurskrevende fordi det stort sett kreves mer areal å huse ett menneske i en leilighet enn 2+. Fordi du må varme opp én leilighet for ett menneske, istedet for til flere. Fordi man bruker strøm til å koke mat til en person, ikke flere. Ford det er høyere andel av depresjon, aggresjon og søvnvansker blant enslige, samt at det er mer langvarige sykdom hos de som lever alene (ifølge SSB).

Skrevet
Når det gjelder flyreiser og hotell, ser jeg ingen grunn til singlerabatt.

Her ser jeg egentlig den største grunnen til singlerabatt. Det blir veldig dyrt for enslige som ønsker å reise alene til syden sammenlignet med om to reiser sammen. Dette gjelder ikke bare de som er enslige i hverdagen, men også de som er par, men som ønsker å feriere hver for seg av og til...

I hverdagen sier det seg selv at det ER dyrere å være en i husholdningen enn å være to, vel og merke hvis begge har inntekt. Hva slags fradrag som eventuelt kunne bøte på dette har jeg vanskelig for å se. Vi ønsker oss vel ikke tilbake til den tiden da enslige bare fikk lov til å kjøpe etroms leilighet nettopp fordi de var enslige?

Videre vil jeg tro at spesielle fradrag for enslige vil medføre krav om spesielle fradrag for barnløse. De er med å betale for barnehager, skoler etc uten å få noe tilbake, hvor rettferdig er det?

Men som sagt, billige sydenturer (også) for enslige er noe jeg syns hadde vært fint.

Skrevet

Det går litt fort i svingene noen ganger, Sesselja, så overså vel ordet selvvalgt. Men det utviklet seg til å bli en generell debatt om aleneboere, så jeg valgte å svare på det.

Hva mener du om ikke-selvvalgte aleneboere? Du mener vel det samme, for hvordan skulle man kunne vurdere om det er selvvalgt eller ikke å bo alene?

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg er helt enig i at samfunnet legger alt for mye opp til at man skal være to eller en familie. Alt fra dagligvarer, der men sjelden og aldri finner noe som er tilpasset ett menneske, til ferieavvikling der man bare tar hensyn til dem som har familie.

Men for meg er ikke dette bare et økonomisk spørsmål, men like mye et praktisk spørsmål.

Er det virkelig riktig at ett menneske skal betale samme renovasjonsavgift som et par?

Skal alt skattelette tilfalle par og foreldre, som tross alt kan dele veldig mange av sine utgifter over to lønninger?

Det er ikke billig å være enslig, man betaler full pris på absolutt alt.

Gjest Sesselja
Skrevet

Det har lett for å gå litt fort når man blir engasjert. ;)

Mitt standpunkt er det samme enten man er selvvalgt eneboer eller ikke. For meg er miljøvern viktig, og det er kollektivbegrepet som står sterkt hos meg. Dessuten vil jeg påstå at mange av de som ikke er selvvalgte faktisk ER selvvalgte, nettopp fordi de velger å heller leve alene enn å dele husvær med andre (familie/venner/fremmede).

Skrevet

jeg ser faktisk også flyreiser og hoteller som ett punkt hvor det virkelig burde kunne utjevnes litt.

ikke fordi single/ensligreisende skal få det BILLIGERE en om man reiser par, men for at de ikke skal måtte betale mer slik det faktisk er idag.

en ferietur med charter, er dritdyrt, du FÅR ikke billigturer om du skal reise alene. (stort sett). Det er stor forskjell om man søker på reiser og flyturer og hotellopphold for en kontra for to!

så selv om jeg kun bruker mitt ene sete, og kun betaler for mitt ene sete, så må jeg betale mer for mitt sete en det to som reiser sammen må for sitt sete som den enkelte sitter i akkurat like alene som jeg sitter i mitt.

og det er ikke bare for single, men uansett om man er singel eller ikke forstår jeg ikke hvorfor en ferie skal være dyrere om man er en en om man er to.

ett hotellrom også, det koster mer å bo på enkeltrom en dobbeltrom.

uansett om det er ett enkeltrom som faktisk er mindre en dobbeltrommet, senga er mindre, man kun har en dyne og en pute, badet er mindre og generellt sett er rommet tilpasset kun en person.... hvorfor skal denne ene personen betale mer en hver gjør i dobbeltrom? dobbeltrommet er større.

størrelsen er tilpasset antallet, antall dyner, puter, håndklær, såper etc etc er akkurat likt pr pers, hvorfor betaler man mer for enkeltrom da?

om alle enkeltrom hadde vært ett dobbeltrom for seg selv, joa, men det er det jo gjerne ikke.

at man skal få det billigere jo fler som bor der... det hadde vært greit, om det var samme rommet det var snakk om!

men jo fler du er på rommet, jo større er rommet, ergo ser jeg ikke logikken i at det skal bli billigere heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...