Gå til innhold

Føler for å gi opp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Dette blir sikkert et kjedelig langt innlegg, men jeg setter pris på om du orker å lese. 

Jeg er i slutten av 20-årene, bor og jobber i England. Lever med min samboer. De siste månedene har jeg følt meg stadig mer nedenfor. Årsaken tror jeg er jobb.

Jeg jobber fulltid nattevakt (37,5t uken på kontrakt). Ofte jobber jeg bare 3-4 nattevakter i uken.  Turnusen kommer ut på slutten av hver måned og gir en oversikt over kommende måned. Oftest blir jeg satt til å jobbe 3-4 netter i uken, og jeg kan derfor legge planer frem i tid på mine fridager. Problemet her er: de ringer meg på fridagene mine for å få meg til å komme inn på jobb. Jeg forklarer at jeg har lagt planer flere uker i forveien, mens de svarer: «la meg minne deg på at kontrakten sier 37,5t/uken, ellers må vi ta dette med HR). Med andre ord: de forventer at jeg er tilgjengelig 24/7 i tilfelle de trenger meg. 

De siste månedene har jeg ikke gjort noe annet enn å jobbe, sove, samt sitte og vente hjemme på mine fridager. Jeg gråter i bilen på vei til jobb, jeg gråter på nattevakt, jeg gråter når jeg er hjem. Jeg er så sliten. Jeg har ikke et liv lengre. 

Enn om jeg hadde bodd i Norge, da kunne jeg tatt meg en uke sykemelding for å få samlet meg, bare det å gå seg en liten tur, eller slappe av med en kaffe og avslått telefon. Dessverre kan jeg ikke det her. «Sykepengene» her er ca 600 kroner i uken. Med andre ord: jeg vil slite med økonomien hvis jeg tar så mye som en uke fri. Å ringe inn syk? Nei det tørr jeg ikke. Da drar de nok HR-kortet igjen.  

Jeg kjenner at jeg har lyst å gi opp. Jeg er ikke den jeg var for 1 år siden. For å være ærlig, så synes jeg livet mitt per dags dato er så forjævlig at jeg egentlig ikke har lyst til å leve det lengre. Jeg orker ikke. Hvordan kommer man seg ut av noe som dette? 

Anonymkode: 711bd...492

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første må du sette deg ned littegrann og tenke hva du egentlig vil med livet. Ikke hva du tror er riktig, men hva du vil innerst inne. 

Ellers burde du sakte, men sikkert søke jobb andre steder. 

Anonymkode: 029b0...6a9

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har du snakket med sjefen der at du vil  bli satt opp på vakter slik at alle 37,5 timer er satt opp med en gang, slik at du kan planlegge fridagene dine for du trenger det?

Endret av WonderWomaan
  • Liker 2
Skrevet

I tillegg til at du har en arbeidsgiver som er dårlig på turnusplanlegging og bruker deg som "ringevikar" i tillegg til oppsatte vakter, tror jeg også at du kan være preget av den generelle samfunnsituasjonen akkurat nå.  JEg vet ikke hvilket yrke du har, men på mange arbeidssteder som ikke har mulighet for hjemmekontor er karantenepålegg  et langt større problem for arbeidsgiver enn at personellet blir syke av korona (eller annet).  Karantenepålegg kan ta ut langt flere enn sykdom slik det er nå, og det blir mer uforutsigbart for de andre på jobb. 
For de som bor i områder med "lockdown" (der jeg bor har alle serveringsssteder vært stengt siden november og alle butikker siden nyttår) består livet stort sett av å gå på jobb og sitte hjemme da det ikke er annet å finne på.  Man kan selvsagt gå ut på tur, eller trene ute, men det er ikke alltid like lett å motivere seg - i allefall ikke i denne runden av nedstengingen.

Jeg kan ikke bistå med annet enn at jeg føler med deg, og at jeg håper du snart ser enden av tunnellen

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For det første må du sette deg ned littegrann og tenke hva du egentlig vil med livet. Ikke hva du tror er riktig, men hva du vil innerst inne. 

Ellers burde du sakte, men sikkert søke jobb andre steder. 

Hei. Takk for at du tok deg tid til å svare. Jeg har en visjon om hvor jeg vil være om 5 år, og jeg er på god vei dit. Jobber for øyeblikket som senior, har intervju for Deputy Manager stilling denne uken. Mitt mål har vært det samme de siste årene, så planen har alltid vært der. Det er bare ekstra tøft akurat nå. 

Skrevet
WonderWomaan skrev (7 minutter siden):

Har du snakket med sjefen der at du vil  bli satt opp på vakter slik at alle 37,5 timer er satt opp med en gang, slik at du kan planlegge fridagene dine for du trenger det?

Sjefen min er ganske grei. Problemet er sjefen over henne (regionssjef) og en annen ansatt som tar seg av turnus. Jeg har tatt opp flerfoldige ganger de siste to årene at jeg trenger forutsigbarhet, mens sjefen min svarer at hun forstår det, men noen ganger er det krise. Jeg sitter da og tenker i mitt stille sinn, at det er ikke krise når det skjer på en ukentlig basis, det koker da ned til mangel på planlegging. 

Arbeidsplassen min ser ikke ut til å ha forståelse for at jeg har et liv utenfor jobb. De er ikke interessert i å betale meg for å være på «standby», men de beordrer meg på jobb flere ganger i måneden på de få fridagene jeg har. I 2020 jobbet jeg 12 helger på rad, hele mars, april og mai. De mente at man måtte belage seg på litt helgearbeid nå og da. Sukk.. 

Skrevet
Whistler skrev (11 minutter siden):

I tillegg til at du har en arbeidsgiver som er dårlig på turnusplanlegging og bruker deg som "ringevikar" i tillegg til oppsatte vakter, tror jeg også at du kan være preget av den generelle samfunnsituasjonen akkurat nå.  JEg vet ikke hvilket yrke du har, men på mange arbeidssteder som ikke har mulighet for hjemmekontor er karantenepålegg  et langt større problem for arbeidsgiver enn at personellet blir syke av korona (eller annet).  Karantenepålegg kan ta ut langt flere enn sykdom slik det er nå, og det blir mer uforutsigbart for de andre på jobb. 
For de som bor i områder med "lockdown" (der jeg bor har alle serveringsssteder vært stengt siden november og alle butikker siden nyttår) består livet stort sett av å gå på jobb og sitte hjemme da det ikke er annet å finne på.  Man kan selvsagt gå ut på tur, eller trene ute, men det er ikke alltid like lett å motivere seg - i allefall ikke i denne runden av nedstengingen.

Jeg kan ikke bistå med annet enn at jeg føler med deg, og at jeg håper du snart ser enden av tunnellen

Jobber som Senior innen helse, så dessverre ikke hjemmekontor. Enkelte skift er over en time kjøring hver vei samt 12 timers vakt, da blir det fort over 14 timer hjemmefra med forbehold om at det ikke er en ulykke på motorveien. Da sitter jeg igjen med 10 timer før neste skift, hvor jeg da må spise, sove, dusje, husarbeid, lage middag - på 10 timer. Det går ikke. Jeg er helt utmattet. 

Jeg har aldri vært noe supersosial, men jeg og samboeren har alltid lagt små planer for helgene, for eksempel lage et godt måltid med god drikke, eller gå oss en tur og mate ender, bare slikere små koselig ting, men til og med det kan jeg ikke gjøre nå - og det er ikke på grunn av korona. Det er bare så utrolig trist. Jeg er så sliten.

• Liker 2
Skrevet

Vil du helst flytte hjem til Norge? Enn samboeren da?

Anonymkode: 1be78...68c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vil du helst flytte hjem til Norge? Enn samboeren da?

Anonymkode: 1be78...68c

Ja! Livet hadde blitt veldig mye lettere. Rettigheter på arbeidsplassen er et fremmedord her. Når sant skal sies, her får man bachelorgrad betalt av arbeidsgiver, så planen var å stå i stormen til den er i boks, men det er bare så innmari mye motstand i livet mitt slik som det er nå. Jeg er så nære å gi opp.

Samboeren snakker ikke noe særlig norsk og er ikke lysten på å flytte til Norge i det hele tatt, men jeg tenker som så: hvis jeg skal «kreve» at han skal flytte til Norge med meg, så må jeg hvertfall gi det en sjans her først. Jeg hadde forventet det samme fra han om rollene var byttet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enn om jeg hadde bodd i Norge, da kunne jeg tatt meg en uke sykemelding for å få samlet meg, bare det å gå seg en liten tur, eller slappe av med en kaffe og avslått telefon. Dessverre kan jeg ikke det her. «Sykepengene» her er ca 600 kroner i uken. Med andre ord: jeg vil slite med økonomien hvis jeg tar så mye som en uke fri. Å ringe inn syk? Nei det tørr jeg ikke. Da drar de nok HR-kortet igjen.  

Det er ikke sånn at vi bare kan ta oss en sykemelding for å komme oss her heller. Man må faktisk være syk for å få sykemelding. 

Ellers har jeg forståelse for at jobb situasjonen din er kjip. 

Anonymkode: 0e3aa...222

Skrevet

Synd det er i England og ikke i Norge. Her har du krav på å bli satt opp timene tilsvarende kontrakt, men kjenner jo ikke til reglene der. Men skjønner at det blir slitsomt. Kan du ikke snakke med HR selv? Forklar hvor vanskelig denne uforutsigbare jobbhverdagen påvirker deg? 

Anonymkode: 8b295...46e

Skrevet

Si at "javel, da får dere ta det opp med hr". Er ikke sikkert de kommer noen vei med truslene sine...

Anonymkode: 415dd...33c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke sånn at vi bare kan ta oss en sykemelding for å komme oss her heller. Man må faktisk være syk for å få sykemelding. 

Ellers har jeg forståelse for at jobb situasjonen din er kjip. 

Jeg vet ikke hvor du jobber, men sykemelding kan man få på bakgrunn av mentale lidelser, eks depresjon, angst o.l. Er man deprimert så er man like syk som noen med en rennende nese. 

Skrevet

Synd det er i England og ikke i Norge. Her har du krav på å bli satt opp timene tilsvarende kontrakt, men kjenner jo ikke til reglene der. Men skjønner at det blir slitsomt. Kan du ikke snakke med HR selv? Forklar hvor vanskelig denne uforutsigbare jobbhverdagen påvirker deg? 

Anonymkode: 8b295...46e

Ja det er leit. HR i England er ganske, nyttesløst, da de jobber for firmaets interesse - ikke de ansatte. Hvertfall hvor jeg jobber. Har snakket med leder selv, samt den ansatte som setter opp turnus, men det er null forståelse. Om jeg blir satt til å jobbe lørdag natt til søndag så mener de at det anses som frihelg, siden jeg har fredag, lørdag og søndag «fri». De tar ikke i betraktning at lørdag kveld går med til å sove, samt søndag morgen, og selvfølgelig hele natten til å jobbe. 

Skrevet

Si at "javel, da får dere ta det opp med hr". Er ikke sikkert de kommer noen vei med truslene sine...

Anonymkode: 415dd...33c

Jeg prøvde meg på den engang, da de fortalte meg fredags kveld at jeg måtte jobbe 12 timers DAG vakt lørdags morgen. De henviste da til kontrakten min at jeg måtte hjelpe til når det er krise. Greia er, det er ikke krise når det skjer på en ukentlig basis - det koker da ned til mangel på planlegging. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke hvor du jobber, men sykemelding kan man få på bakgrunn av mentale lidelser, eks depresjon, angst o.l. Er man deprimert så er man like syk som noen med en rennende nese. 

Jobber i helsevesenet, kommunalt. Men er for tiden på AAP grunnet depresjon. Jeg skreiv ikke at depresjon ikke er sykemeldingsgrunn, men at man faktisk må være syk for å få sykemelding her i Norge. Sykemelding er liksom ikke noe man bare kan bestille for å få noen fridager for å hente seg inn igjen - som jeg fikk inntrykk av at ts ønsket. 

Skrevet

Høres ut som du hadde hatt godt av å bytte jobb som ikke går på helsa løs. Om man ikke får gjort noe med systemet -som det virker som -ut fra det du skriver, så kan jeg ikke helt se at det blir noe bedre. Noe må ihverfall endre seg. 

Anonymkode: 23e99...fd6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men disse mentale lidelser trenger du å ha bevis på at du har på papir fra psykolog/psykiater osv. 

Skrevet

Men disse mentale lidelser trenger du å ha bevis på at du har på papir fra psykolog/psykiater osv. 

Er klar over det, har vært i åpen dialog med fastlege i flere uker og fått henvisning. DET er ikke problemet her. Problemet er at jeg gjerne skulle trukket meg tilbake før jeg møter veggen og går rett i bakken, men da blir det trekk i lønn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...