Gå til innhold

Kan man arve spesifikke interesser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man arve spesifikke interesser, for eksempel for politikk? Jeg har samme politiske ståsted og interesse som min far, eller er dette tilfeldig?

(Ble kjent med han i voksen alder)

Anonymkode: 5ac2b...868

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipper man kan bli påvirket av de man omgås på en måte, hvis man er vokst opp med foreldre som er politisk aktive i på samme parti vil jeg tro du kommer til å stemme det samme.

Og hvis du er med faren din på fisketur i helger og ferier blir du nok en hobbyfisker du også.

feks.

Skrevet
Teardrop skrev (På 25.1.2021 den 22.09):

Tipper man kan bli påvirket av de man omgås på en måte, hvis man er vokst opp med foreldre som er politisk aktive i på samme parti vil jeg tro du kommer til å stemme det samme.

Og hvis du er med faren din på fisketur i helger og ferier blir du nok en hobbyfisker du også.

feks.

Skjønner, men hva om man ikke har hatt kontakt med vedkommende. Tror du det bare er tilfeldig da?

Skrevet

Er det andre enn din far som deler samme politiske ståsted og interesse som deg, eller er han den eneste?

Jeg tipper at dette er helt tilfeldig. 

Du kan arve anlegg for en ting, men for å utvikle det anlegget til en interesse må det nok mer til enn gener, tror jeg.  :)

Anonymkode: ac070...1a4

Gjest Hipparchia
Skrevet

Det er faktisk en studie som fortellet at politisk syn er arvelig og derfor er det liten vits å prøve å motbevises andres syn. Tror hvis du søker på det kommer det opp. Amerikansk studie mener jeg å huske. 

Skrevet

Blir jo et arv vs. miljøspørsmål.

Min far var en lesehest, friluftsmann, likte kampsport og reising samt teknologi. Brutter'n er lesehesten og teknologinerden, jeg trener kampsport, reiser mye(vel, ikke akkurat nå) og liker noe friluft. Jeg deler ingen interesser med min mor dog.

Anonymkode: ccb87...de4

Skrevet

Predisposisjoner? javisst. Klart det.

Anonymkode: 4504b...b77

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2021 den 9.37):

Er det andre enn din far som deler samme politiske ståsted og interesse som deg, eller er han den eneste?

Jeg tipper at dette er helt tilfeldig. 

Du kan arve anlegg for en ting, men for å utvikle det anlegget til en interesse må det nok mer til enn gener, tror jeg.  :)

Anonymkode: ac070...1a4

Helt tilbake til oldeforeldrene mine var folk politisk engasjerte i samme parti. Da kan jo miljø forklare det hos de, men jeg må jo være enten en tilfeldig eller et genetisk «tilfelle» da?

Skrevet
Hipparchia skrev (På 29.1.2021 den 16.30):

Det er faktisk en studie som fortellet at politisk syn er arvelig og derfor er det liten vits å prøve å motbevises andres syn. Tror hvis du søker på det kommer det opp. Amerikansk studie mener jeg å huske. 

Spennende!

Skrevet

Jeg trodde alle var født like og at alle har samme utgangspunkt og sånt? 

/s

Anonymkode: f44ba...6fb

Skrevet

Her så er jeg så forskjellig fra mine foreldre, at noen ganger har jeg lurt på om de virkelig er mine foreldre. Jeg stemmer ikke det samme som de, de er kristne, jeg er ikke. De har aldri holdt på med idrett, jeg holdt på med idrett på høyt nivå, de leste aldri bøker, jeg ble lesehest. Tok og høyere utdannelse. De hadde bare grunnskole. Og vi har virkelig ikke hatt noe felles. 

Anonymkode: e6e51...2be

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2021 den 16.43):

Blir jo et arv vs. miljøspørsmål.

Min far var en lesehest, friluftsmann, likte kampsport og reising samt teknologi. Brutter'n er lesehesten og teknologinerden, jeg trener kampsport, reiser mye(vel, ikke akkurat nå) og liker noe friluft. Jeg deler ingen interesser med min mor dog.

Anonymkode: ccb87...de4

Gøy

Skrevet

Tror ikke man arver interesser, men man kan bli påvirket og få samme interesser som foreldrene.

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke. Jeg har i vertfall ingen like interesser som foreldrene mine.

Gjest FemaleFuryFancies
Skrevet (endret)

Slettet av bruker.

Endret av FemaleFuryFancies

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...