Gå til innhold

Montere vifte på eksisterende bad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har overtatt huset til min tante og onkel, og det har et litt eldre bad som jeg nå har fått beskjed fra fagmann at er i god stand og kan brukes i enda 10-15 år. Men han skrev i sin vurdering at det mangler vifte på badet og at det bør gjøres noe med. 
Spørsmålet mitt er, hvordan monterer man vifte på et eksisterende bad? 
Alle veggene er flislagte, og badet er i første etasje så å ha vifte opp gjennom taket blir tungvindt. Ser for meg at dette blir fryktelig dyrt. Kommer jeg til å trenge både rørlegger, elektriker, snekker og flislegger, eller hvordan gjøres dette? Hvis det blir veldig dyrt tror jeg at jeg heller venter litt og sparer opp penger til å bytte hele badet.
Håper noen her inne har peiling og kan gi meg noen råd. Har ikke akkurat veldig lyst til å ha en rekke ulike folk her på befaring nå mtp. Korona.

Anonymkode: 32d4e...bd1

Videoannonse
Annonse
Gjest Smeltemann
Skrevet

Borre hull i veggen ,de selger gjennomføringer som tres i hullet.

Er du litt, handy får du til det selv, trenger elektriker for å koble strøm

Skrevet
Smeltemann skrev (1 minutt siden):

Borre hull i veggen ,de selger gjennomføringer som tres i hullet.

Er du litt, handy får du til det selv, trenger elektriker for å koble strøm

Takk for veldig raskt svar!

Jeg finnes ikke handy dessverre, så trenger fagmann. 
Men går det an å borre i veggen når det er flislagt? Trodde flisene da ville sprekke og at det ville bli lite pent? I tillegg er vel ikke viften nødvendigvis nøyaktig samme størrelse som flisene, så det må vel "pyntes" litt rundt hullet?

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for veldig raskt svar!

Jeg finnes ikke handy dessverre, så trenger fagmann. 
Men går det an å borre i veggen når det er flislagt? Trodde flisene da ville sprekke og at det ville bli lite pent? I tillegg er vel ikke viften nødvendigvis nøyaktig samme størrelse som flisene, så det må vel "pyntes" litt rundt hullet?

Spørs hvor store fliser du har å😂

Vifta dekker endel rundt hullet, så de syns ikke.

Skrevet

Er det en eksisterende lufteventil der allerede? Såfall kan du sette vifte der og så elektriker til å koble den til.

Anonymkode: b8a90...540

Skrevet

Hvis du har fliser med standardmål kan en fjernes og erstattes med innvendig del av vifta

Skrevet

Man borer gjerne hull på 100 eller 125mm. Vifte og deksel er ofte 15-20cm, så de dekker hullet godt. 

Virker merkelig om badet ikke er utstyrt med en lufteluke fra før. Dersom du finner en slik firkantet sak på veggen er det bare å sette inn vifte i den

Skrevet

En elektriker trenger du nok, men jeg tviler på at du trenger rørlegger, snekker og flislegger. Det skal jo bare lages et hull i veggen der vifta kan stå, også må den kobles til strøm. :) ujevnheter i flisa blir skjult av ramma på viften. 

Anonymkode: a2cc1...436

Skrevet

Åå, skjønner, jeg hadde ikke tenkt på at det er en liten ramme rundt viften. Da kan jeg ihvertfall glemme den bekymringen.

Nei, det er ingen lufteluke eller noe. Det er et eldre bad, hvor man kun har luftet gjennom vindu.

Men hvis det er så enkelt å få satt inn en vifte, da kan kanskje en elektriker gjøre hele jobben? Så slipper jeg å betale to forskjellige håndverkere, og da blir det en god del billigere enn jeg fryktet. 

Skrevet

Det kan tenkes, men jeg ville ikke håpet så altfor hardt... Elektrikere som ikke jobber svart har skadeforsikring på ting de gjør. Det kan fort hende at deres forsikringsselskap ikke tillater hulltaging over 32mm trekkerør pga sekundærskader på badet. Tenk om 2-3 fliser sprekker når man borrer gjennom, eller at man møter en rart plassert stender eller noe annet rart inni veggen. Kan være. Varierer sikkert en del fra selskap til selskap. 

Du har ingen familiemedlemmer eller venner med hullsag med diamanttupp? 

Skrevet

Vi totalrenoverte bad i fjor, og de glemte (tro det eller ei!) å lage ventilasjonssjakt..... da vi påpekte det så fikset de det fort... så rimelig enkelt selv om helflist! 

Anonymkode: 2ab76...4ea

Skrevet

Ikke alle elektrikere har hullsag for flis. Det er derfor mulig du må skaffe det eller at du må betale ekstra for dette, men vertfall her i området er dette noe en elektriker fikser. 

Skrevet

En quick-fix kan være å sette inn en luftavfukter. Det får du til tusenlappen på claes, jula, biltema, osv osv. Om man ikke har ventil eller annen luftemulighet, er det nærmest et must for å unngå fuktskader. 

Anonymkode: 74e7e...e13

• Liker 2
Skrevet

Først og fremst er det greit å finne ut av hva veggen består av. Er det mur/betong/e.l., så er det oftest best å kjernebore. Er det treverk, så holder det med en diamantbelagt hullsag (eller liten vinkelsliper med diamantblad). 

Det er ikke alle elektrikere som vil ta på seg slike oppgaver, så det kan være greit å ringe rundt litt. 

Anonymkode: 0d989...aee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...