Gå til innhold

Krydderhylla for dummies..

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, Meadow said:

Dette krydderet er nydelig, og er det vi bruker mest i tillegg til salt og pepper: 

pasta-rossa.png

Hurra for bildebruk! :klappe: 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Grunnen til at jeg nevnte salvie over er at det er en av mine favoritter med pasta. Litt smør, hvitløk, og salvie, så har du en fantastisk pastasaus. 

Når det kommer til tacoen - ikke kutt ut kjøttet i første omgang, da blir du bare lei. Kjøp kvalitetskjøtt i små mengder, og bland inn bønner eller linser for å 

Anonymkode: 4f880...2b5

Jeg må ha det inn med teskje... hehe. For å mette du mener? 🙂

Salvie høres spennende ut. Kan den brukes til en typ carbonara- vri? (Elsker carbonara.. :Nikke:

Skrevet

Salt- og pepperkvern, hvitløkspepper, peppermix, chiliflak, madras curry, paprika, røkt paprika, oregano, spisskummen, koriander, kardemomme, kanel og gurkemeie.  Har også nylig kjøpt et glass med umami, men har ikke prøvd det enda 😊

Anonymkode: 03f7c...e5b

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Salt- og pepperkvern, hvitløkspepper, peppermix, chiliflak, madras curry, paprika, røkt paprika, oregano, spisskummen, koriander, kardemomme, kanel og gurkemeie.  Har også nylig kjøpt et glass med umami, men har ikke prøvd det enda 😊

Dette trenger nærmere beskrivelse.

Anonymkode: 19acd...29a

• Liker 2
Gjest Føsleguri
Skrevet

Basilikum, estragon, timian, rosmarin, oregano, spisskummen, hvitløk, gressløk, sitronpepper, røkt paprika, røkt salt, urtesalt, karri, gurkemeie, kanel, kardemomme, garam masala, persille, muskat, ingefær, chili, cayenne, sikkert flere som jeg ikke kommer på i farten.

+ hjemmelaget tacokrydder

Noen blir brukt oftere enn andre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette trenger nærmere beskrivelse.

Anonymkode: 19acd...29a

Ha,ha, vet ikke hvor godt jeg kan beskrive det enda siden jeg ikke har testet det 😄 Det er visstnok en smak som heter umami, jeg har kjøpt et blandingskrydder som heter det samme. Egentlig aner jeg ikke hva jeg skal bruke det til...  😏

Skrevet

Det som får plass i mest-brukt krydderhylla på benken er dette:

Kanel og kardemomme (til bakverk, i havregrøt osv.)

Røkt paprika, chilipulver, spiskummen, koriander, gurkemeie - til meksikansk, indisk, middelhavs/midtøsten. 

Oregano, basilikum, timian, rosmarin og dill - de vi bruker mest av tørka urtekrydder.

Muskat - i hvit saus og eggeretter. 

Vanlig salt, og pepperkvern. 

Og så vet jeg ikke om dette fins i Norge også, men i Sverige her jeg bor får man kjøpt fryste hakkede urter, og det er så genialt mye enklere og billigere enn ferske. Har alltid hakka persille, gressløk og korianderblad i fryseren. 

Anonymkode: 8d33f...742

Skrevet

Pepper, salt, Sitronpepper, Røkt paprika, spisskummen er noen vi har. 

Anonymkode: 40fe8...aec

Skrevet

Elsker dette krydderet og bruker det blant annet på pasta og pizza 😊

Ellers vil jeg sterkt anbefale pepperkvern og droppe ferdigmalt pepper da det smaker lite. Jeg holder meg til svartpepper selv i hvite sauser fordi jeg synes hvit pepper smaker fjøs 🤢 (ja, det smaker forskjellig).

Ellers slår jeg et slag for sitronpepper til fisken. Det finnes også et eget fiskekrydder på ferdig kvern som er meget godt å toppe fisken med før du setter den i ovnen.

I kjøttkakene bruker jeg alltid muskat og ingefær i tillegg til salt og pepper.

Kanel til grøten, kardemomme til boller og vafler. 

Screenshot_20210125-193416_Chrome.jpg

Anonymkode: 0fba8...5cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Pepper, salt, Sitronpepper, Røkt paprika, spisskummen er noen vi har. 

Anonymkode: 40fe8...aec

Endelig noen som nevnte røkt paprika. En kjøkken er ikke er kjøkken uten 🙌🏻

Anonymkode: 039e6...6ab

• Liker 1
Skrevet

Maldonsalt og trøffelsalt, cayennepepper, sort pepper, hvit pepper, nellik, ulike karri-blandinger, garam masala, kaffir lime-blader, gurkemeie, sennepsfrø, koriander, spisskummin, muskatnøtt, oregano, merian, timian, basilikum, røkt paprika, allehånde, kanel og estragon er det jeg bruker oftest.

Anonymkode: b98de...0fb

Skrevet

Krydderhylla mi er enorm, har snart ikke plass til mer. 

Spiser helt plantebasert så krydder er essensielt, det vi bruker mest er:

Spisskummin

Røkt paprika

Chillipulver/flakes

Garam Masala

Koriander

Tørkede urter av forskjellig slag

Skrevet

Kjøp hele krydder og en morter hvis det er krydder du bruker sjeldent, da beholder de smaken lenger. 

Selv har jeg kun japansk 7-spice, garam masala og kinesisk 5-spice av ferdigmiksa krydder. Ellers har jeg kanel, kardemomme, basilikum, timian, oregano, chili, safran, laurbær, einerbær, paprika, røkt paprika, gurkemeie, spisskummen, nellik, anis og helt sikkert et par til, men det er de jeg bruker mest 😊

Anonymkode: 2ce7f...e6f

Skrevet

Det eneste krydderet jeg bruker for tiden er salt. Man trenger ikke å dekke over smaken med masse krydder når maten smaker godt. Jeg spiser bare kjøtt. :)

Anonymkode: f52e9...578

• Liker 4
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Det eneste krydderet jeg bruker for tiden er salt. Man trenger ikke å dekke over smaken med masse krydder når maten smaker godt. Jeg spiser bare kjøtt. :)

Anonymkode: f52e9...578

Synd å lese at du ser på det som å dekke over maten, man skal bruke krydder på en balansert måte som løfter retter :) 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Salt av ymse typer, pepper fint pulver og grov på kvern, Paprikapulver, Chili Explosion på kvern, "karri", PiriPiri,  Oregano, tørr gressløk (men har fersk fra hagen også), muskatt. Ulike blandings/grillkrydder. Sitronpepper.

...og mer jeg ikke husker og gidder ikke sjekke nå.   😉

Endret av Jerry Lee
  • Liker 1
Skrevet

- Salt og pepper og gjerne rosa Himalayasalt i tillegg

-Hvitløkspulver

-Oregano

-Rosmarin

-Timian

-Basilikum

-Paprika

-Chipotle

-Muskattnøtt

-Kardemomme

-Curry

-Spisskummen

-Persille

-Gressløk

-Laubærblad

-Nellik

-Kanel

-Chiliflak

-Chillipulver

-Cayennepepper

-Sumac (Fantastisk tyrkisk krydder på blandt annet kylling)

-Garam Masala

Anonymkode: 491eb...297

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synd å lese at du ser på det som å dekke over maten, man skal bruke krydder på en balansert måte som løfter retter :) 

Salt løfter maten. Alle andre krydder maskerer den egentlige smaken av maten.

Anonymkode: e3ac0...7b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.1.2021 den 18.08):

Salt løfter maten. Alle andre krydder maskerer den egentlige smaken av maten.

Anonymkode: e3ac0...7b4

Dette stemmer virkelig ikke!

Anonymkode: 039e6...6ab

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...