Tradegy Skrevet 25. januar 2021 #1 Skrevet 25. januar 2021 Jeg vil ha det så enkelt som mulig. Da mener jeg ikke piffi og gastromat Salt og pommesfrites krydder, dèt har jeg. Er generelt elendig på å krydre mat. Vet ikke engang om jeg har smakt hvitløk utenom restaurant mat, så dette er blodfattig stusselig utgangspunkt Spice me up! Hva er dine musthaves? 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #2 Skrevet 25. januar 2021 Paprika Chilli Salt Pepper Hvitløk Muskat Blandingskrydder Basilikum Anonymkode: fded5...d7d 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #3 Skrevet 25. januar 2021 Må ha salt, pepper, hvitløk, paprika, chili og Gastromat. Pluss kyllingkrydder, pastakrydder, pizzakrydder og fiskekrydder. Har mye mer, men disse MÅ jeg ha 🙂 Anonymkode: 30a7e...4a6
Muskath Skrevet 25. januar 2021 #4 Skrevet 25. januar 2021 Oregano, gurkemeie, paprikapulver, malt ingefær. Og jeg syns sitronpepper er godt.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #5 Skrevet 25. januar 2021 Har 50+ typer krydder og urter. De mest brukte er; paprika sterk, paprila mild, chili, chiliflakes, gurkemeie, five spice, ingefær, koriander (hel, og kvernet), stjerneanis, muskat (hel nøtt), løkpulver, hvitløkspulver, oregano, timian, estragon, dill, salvie, ramsløk, gressløk, persille, laubær, rosmarin, kardemomme, kanel, sitrongress, kajennepepper, spisskummin. senneppulver. Har ulike typer pepper; rosè, grønnpepper, hvit... Og saltblandinger, sikkert 10+ ulike typer. Men er jo ingen vits i å kjøpe kun for å kjøpe? Her lager jeg supper, curryer, gryter, pastaretter, og mye mer, fra grunnen. Så alt er i jevnlig bruk. Om du skriver hvilke retter du liker å lage, er det enklere å nevne hvilke krydre du vil ha glede av? For eksempel er mange retter mye bedre med fersk hvitløk, enn hvitløkskrydder. Men lager jeg for eksempel dippingsauser synes jeg hvitløkspulver gir en mindre skarp smak. Anonymkode: 4f880...2b5 12
tussi84 Skrevet 25. januar 2021 #6 Skrevet 25. januar 2021 (endret) Vi har følgende i krydderblanding alltid: Salt, pepper Gressløk Oregano Pizzakrydder Hvitløkskrydder Grillkrydder Piffi krydder Kylling krydder Karri Pommes fritez krydder Muskat Dill Sitronpepper All round krydder Chinize Five krydder Kanel Krydderblanding. Dette er minimum. Det hender vi har vilt krydder, biff krydder og paprika krydder i hus også. Endret 25. januar 2021 av tussi84 1
Tradegy Skrevet 25. januar 2021 Forfatter #7 Skrevet 25. januar 2021 (endret) Wow! Jeg hadde faktisk kanel også! Jeg spiser altfor mye pasta og (kjøper da små pestoglass fra Eldorado. Jøss..Pastakrydder, dèt var nytt for meg). Kylling, Laks, (og svin en sjelden gang). Ønsker å gjøre tacoen og pastaen hèlt kjøttfri. Har et sterkt ønske om å trappe ned på kjøtt. Om jeg skal bruke ting som cottage cheese, rømme og litt syrlige ting må det kamufleres skikkelig...🙈 Jeg kan greie en tzatsiki. Den ene jeg elsker, finner jeg ikke igjen. Takk for gode svar! Endret 25. januar 2021 av Tradegy
ada@ Skrevet 25. januar 2021 #8 Skrevet 25. januar 2021 Må ha spisskummin, pepper, oregano, chilli, urtesalt, kanel, kardemomme, koriander og paprikakrydder. 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #9 Skrevet 25. januar 2021 Tradegy skrev (1 minutt siden): Wow! Jeg hadde faktisk kanel også! Jeg spiser altfor mye pasta og (kjøper da små pestoglass fra Eldorado. Jøss..Pastakrydder, dèt var nytt for meg). Kylling, Laks, (og svin en sjelden gang). Ønsker å gjøre tacoen og pastaen hèlt kjøttfri. Har et sterkt ønske om å trappe ned på kjøtt. Om jeg skal bruke ting som cottage cheese, rømme og litt syrlige ting må det kamufleres skikkelig...🙈 Jeg kan greie en tzatsiki. Den ene jeg elsker, finner jeg ikke igjen. Takk for gode svar! Om du liker taco: lær å lage eget tacokrydder. Det er superenkelt, rimeligere, sunnere, og smaker mye bedre. Og du kan justere opp/ned hva du liker best med krydderet. Grunnen til at jeg nevnte salvie over er at det er en av mine favoritter med pasta. Litt smør, hvitløk, og salvie, så har du en fantastisk pastasaus. Når det kommer til tacoen - ikke kutt ut kjøttet i første omgang, da blir du bare lei. Kjøp kvalitetskjøtt i små mengder, og bland inn bønner eller linser for å Anonymkode: 4f880...2b5 3
Meadow Skrevet 25. januar 2021 #10 Skrevet 25. januar 2021 Dette krydderet er nydelig, og er det vi bruker mest i tillegg til salt og pepper: 3
Alauda Skrevet 25. januar 2021 #11 Skrevet 25. januar 2021 Må i hvertfall ha provence-krydder (urter), kayennepepper, chili og karri (tre siste fra innvandrerbutikker - den norske er altfor mild), hvit og sort pepper, timian, rosmarin, oregano... og sikkert noen jeg har glemte. Kjøper ikke blandingskryddere som piffi, gastromat, pizzakrydder, pommes frites-krydder etc. 1
Million Skrevet 25. januar 2021 #12 Skrevet 25. januar 2021 Salt pepper hvitløkspepper paprikapulver chiliflak tørket malt timian laurbærblad (til gryteretter) Dette er de jeg bruker oftest og som står "på første rad".
T-Rex Skrevet 25. januar 2021 #13 Skrevet 25. januar 2021 1. Salt og pepper 2. Hvitløk, oregano og basilikum 3. Chili, karri 4. Sitrongress og kaffir lime leaves 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #14 Skrevet 25. januar 2021 Har noen nevnt kardemomme? 😊 Bruker det masse i baking. Anonymkode: 913ca...4ae 1
T-Rex Skrevet 25. januar 2021 #15 Skrevet 25. januar 2021 Just now, AnonymBruker said: Har noen nevnt kardemomme? 😊 Bruker det masse i baking. Anonymkode: 913ca...4ae Brukes også mye i indisk (og pakistansk?) matlaging, altså middagsmat. Men det har jeg liksom aldri kommet inn i, selv om jeg synes det er kjempegodt, på en god restaurant. 1
Vampira Skrevet 25. januar 2021 #16 Skrevet 25. januar 2021 Maldonsalt, havsalt, diverse chilikrydder, kanel, oregano, spisskummin, sort pepper, kajennepepper, sitronpepper, hvitløk, paprikapulver, muskat, laurbærblader, basilikum, timian. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #17 Skrevet 25. januar 2021 Hvitløk Chili Koriander Mynte Persille Pepper Spisskummen Gurkemeie Paprika Korianderfrø Kardamomme Ajwainfrø Laurbærblad Nellik All around Libanesisk syvkrydder Hot madras curry Jeg lager mye forskjellig mat, og det er så godt med ekstra smak 😊 Anonymkode: e654a...985 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #18 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvitløk Chili Koriander Mynte Persille Pepper Spisskummen Gurkemeie Paprika Korianderfrø Kardamomme Ajwainfrø Laurbærblad Nellik All around Libanesisk syvkrydder Hot madras curry Jeg lager mye forskjellig mat, og det er så godt med ekstra smak 😊 Anonymkode: e654a...985 Timian og basilikum, sistnevnte dyrker jeg selv og tørker, og det er godt med fersk 😍 Anonymkode: e654a...985 1
Pringle Skrevet 25. januar 2021 #19 Skrevet 25. januar 2021 Salt, pepper (finmalt, hel), peppermix (svart, hvit, rosé), chili, paprika, løk, hvitløk, oregano, timian, gressløk, persille, laurbærblad, spisskum, gurkemeie, karri, ingefær, nellik, muskatnøtt, kanel, Natvigs krydderblanding. Jeg har faset ut mange og holder på å fase ut fler. Dette er mine must-haves. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #20 Skrevet 25. januar 2021 Dette er det jeg alltid har i skapet og bruker mest hvertfall Har haugevis av andre kryddere og. Salt og pepper (kvern og vanlig) Hvitløkskrydder Oregano Provencekrydder Chiliflak Sitronpepper Gressløk Anonymkode: 061fd...e1a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå