Gå til innhold

Svenske menn og navn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at svenske gutter/menn har 4 fornavn som ikke passer sammen på noen som helst måte?

Hva er i såfall poenget?

Anonymkode: 3864d...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen svenske som jeg kjenner har forklart det med at barnet får ett navn som er "sitt", mens de andre navnene er oppkalling etter noen i slekten. Og ikke nok med at de har tre-fire fornavn: ofte forkorter de det ene navnet, og så er det tilnavnet de bruker. Han kan hete noe sånt som Ulf Hampus Torbjörn, og bli kalt Tobben. :eeeh: 

Anonymkode: e4366...67d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,alle svensker jeg kjenner har 2-3 fornavn og de passer ALDRI sammen. Og så kalles de noe helt annet allikevel. Merkelig system.

Eksempel:

Sara Emmeline Victoria - kalles alltid for Emma

Sven Olof Tobias - kalles Olle

Alexander Tobias Gustaf - kalles Tobben

Etc etc. 

Anonymkode: da65d...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingen svensker med flere fornavn. Og nå er jeg på min fjerde svenske kjæreste. 

Anonymkode: 89f66...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen er svensk, så jeg kjenner godt til problemstillingen. For han var det også viktig å videreføre en del navnetradisjoner, så barna våre har også fått en drøss av tunge navn🙈 

Anonymkode: ed5e2...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Kjenner ingen svensker med flere fornavn. Og nå er jeg på min fjerde svenske kjæreste. 

Er du helt sikker på at du vet hva han heter?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte sammen med en svenske som het Calle. Jeg kjente ham ikke som noe annet enn Calle, det var det navnet han alltid brukte. Så, i en mer formell sammenheng på studiet, fikk jeg vite at jeg skulle samarbeide med en Carl Johan Fredrik. Jeg ante ikke hvem det var, så jeg spurte om Calle visste, og, ja... Dere skjønner jo, Calle het egentlig Carl Johan Fredrik.

Det var da jeg lærte hvordan det fungerer med navn i Sverige, og selv om jeg synes det høres litt tungvint ut så er det jo et litt morsomt system også. Jeg liker godt den svenske tradisjonen med kallenavn, for eksempel.

Anonymkode: f55f5...2e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2021 den 21.19):

Jeg kjenner ingen svensker med bare ett fornavn. Se i passet deres! 😁

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet på charterhotell i Spania på slutten av 90 tallet. På den tiden skulle alle gjestene levere pass i resepsjonen, så skulle vi notere ned navn osv. skriflig i en bok. Brukte dobbelt så lang tid på de svenske passene siden de hadde ørten navn 🙄

Anonymkode: ae5a3...e11

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor godt rekker du å bli kjent med kjærestene dine?

Anonymkode: 1551c...4a4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2021 den 22.07):

Er du helt sikker på at du vet hva han heter?

minister-mio skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner ingen svensker med bare ett fornavn. Se i passet deres! 😁

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor godt rekker du å bli kjent med kjærestene dine?

Anonymkode: 1551c...4a4

Unnskyld at jeg ler, men denne kommentarrekka er gull. 😂

Jeg har jobbet sammen med en haug svensker oppigjennom, og det er faktisk ikke alle som har disse trippelnavnene. Bare sånn ca 75 % etter hukommelsen. (Jeg hadde en jobb der jeg så de fulle navnene deres, så jeg hadde full oversikt.)

Men om dere synes svenskene har kronglete navn skal dere se de fulle navnene til noen av finlandssvenskene! :P

Anonymkode: 55942...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg datet en svenske som hadde en drøss med navn, det var en periode jeg lurte på om han ikke var av kongelig familie og det var derfor han fikk så mange navn 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Unnskyld at jeg ler, men denne kommentarrekka er gull. 😂

Jeg har jobbet sammen med en haug svensker oppigjennom, og det er faktisk ikke alle som har disse trippelnavnene. Bare sånn ca 75 % etter hukommelsen. (Jeg hadde en jobb der jeg så de fulle navnene deres, så jeg hadde full oversikt.

Anonymkode: 55942...8b8

Så veldig interessant. Fortell mer om denne spennende jobben

Anonymkode: 58288...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent 85% av svenske menn/gutter heter "Svante-Erik Pelle-Axel Olle" til fornavn.

Anonymkode: 8dd25...7b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske vanlig at svensker har tre navn ja. Gjerne har de ett navn etter besteforeldre/foreldre + et navn til. Det gjelder både kvinner og menn.

Som oftest bruker de jo bare det ene navnet, så en kan kjenne en person i årevis før en oppdager at de har minst 2 fornavn til. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Omtrent 85% av svenske menn/gutter heter "Svante-Erik Pelle-Axel Olle" til fornavn.

Anonymkode: 8dd25...7b4

Nå bor jeg i Sverige, og kjenner ingen som heter noe av de nevnte navnene.

Anonymkode: 77b05...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med tradisjon å gjøre og at de kalles opp igjen etter forfedre og eldre slektninger, så helt normalt. Spør en svenske (begge kjønn) om de kan si hele navnet sitt og du får garantert servert en hel rekke. Mannen min er svensk og hele slekta har minst to fornavn. Like vanlig med tre også. :) 

Anonymkode: 2648e...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...