Gå til innhold

Prevensjon og menstruasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en ung kvinne på 20 år, som sliter litt med hva jeg skal gjøre. Jeg går på prevensjon (Cerazette for øyeblikket, har gått på de i snart 1,5 år) og har veldig uregelmessige blødninger. Noe som stresser og plager meg en del, da samboeren min ikke vil ha samleie med meg da jeg har blødninger, noe jeg kan forstå, men synes også det er vondt og vanskelig (spesielt hvis jeg blør lite..)

Jeg vil egentlig bytte prevensjon, enten til noe som gjør til at jeg mister blødningene helt, eller slik at jeg har vanlig syklus. Noen som har erfaringer som muligens har noe å anbefale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ærlig tatt hatt problemer med en slik mann. Jeg har ikke hatt mange partnere, men de har ikke brydd seg om blødninger og oppfordrer til sex selv om jeg har vært litt tilbakeholden med det. Det har vært veldig betryggende, og sunt for meg. Man kan ikke styre kroppen sin. Det er veldig varierende hvordan kroppen reagerer på prevensjon. Du kan være heldig og miste menstruasjon med for eksempel spiral eller p-stav, men det kan også hende du får mange småblødninger. Umulig å vite på forhånd. Selv går jeg på p-piller. Noen kan hoppe over mensen i det uendelige, mens andre får småblødninger av det. Jeg kan hoppe over mensen kun 1 gang, og av og til gir bare det småblødninger. 

Ja, det er greit at slikking og slikt utgår ved menstruasjon, men utover det verdsetter jeg en partner som behandler det så naturlig som mulig og ikke er redd for litt søl. Tar et håndkle, og eventuelt hiver sengesett til vask ved behov. Det har vært veldig betryggende for meg og min seksualitet, og i tillegg er jeg typisk på mitt kåteste under menstruasjon. Jeg er veldig raus med oralsex (som jeg alltid er), men det er ikke noe problem med vaginalsex eller analsex, eller fingring. 

Det er så klart ikke for alle, men sexliv er nå en viktig del av et samliv. Man skal muligens være sammen i mange år, og det går mye tid vekk hvis samlivet forsvinner litt på grunn av mensen. 

Håper du finner ut av et prevensjonsmiddel som passer for deg. Hvordan er syklusen din når du ikke går på prevensjon? Er den regelmessig da og uten mellomblødninger?

Anonymkode: 6ab9c...68c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...