AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #1 Skrevet 24. januar 2021 Hei! Jeg og samboer ønsker å få tak i hund etter hvert. Om det skjer i løpet av dette året eller neste, er usikkert. Vi har likevel begynt å satt oss inn i hvilken rase vi ønsker, men vi er utrolig usikre - for de rasene vi har sett på virker ganske "like" ut i fra NKK og raseklubbenes generelle informasjon. Utseendet er ikke viktig, annet enn at de ikke er så store slik at jeg har mulighet til å ta den med på jobb, og den må være "godt pelset" da vi bor på fjellet med svært lave temperaturer. Vi ønsker en liten krabat som kan være med på alt vi gjør (kose seg hjemme med oss, jobb, skiturer, løpeturer, sykkelturer, bilturer, etc). Rett og slett en selskapshund, som også kan være med på sporty greier. Jeg VURDERER også agility på hobby basis, men det er absolutt ikke sikkert. Ut i fra hva vi ønsker og har lest, virker det som om de rasene under her virker å passe fint til oss. Er det noen som har hatt eller vært borti disse forskjellige rasene som kan utdype forskjellene? Volpino Italiano Mittelspitz Kleinspitz Japansk spisshund Anonymkode: 80dd1...66c
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #2 Skrevet 24. januar 2021 TS her: Alternativt er vi også åpen for flere forslag av raser :-) Anonymkode: 80dd1...66c
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #3 Skrevet 24. januar 2021 Bor i gamle midt Troms. Hatt både samojed og japaner. Samojeden kunne ligge lengre ute alene, mens japaneren var desidert mest sporty! Folk lo av den «lille hunden» som skulle være med på lange skiturer, men endte opp med å måtte bære de store hundene sine som gikk gjennom og samlet svææære isklumper i pelsen😂 og der tasset japaneren pent over skara! Den som ler sist... har aldri passet bedre! Fantastisk hund! Hatt flere raser og dette var den def beste! God på absolutt alt! Agility, lek, turer osv. Anonymkode: 9a923...014 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #4 Skrevet 24. januar 2021 Kan forøvrig også si: Hold deg inna KS, den bjeffer så sinnsykt og tåler LANGT mindre! Anonymkode: 9a923...014
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #5 Skrevet 24. januar 2021 Har en kompis med japansk spisshund. Kjempesnill, får godt overens med alle og elsker å bli med på alt. Går gjerne timesvis på fjellet. De er lettrente også. Men de har en tendens til å gneldre...mye. Anonymkode: cb6ad...df7 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #6 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg og samboer ønsker å få tak i hund etter hvert. Om det skjer i løpet av dette året eller neste, er usikkert. Vi har likevel begynt å satt oss inn i hvilken rase vi ønsker, men vi er utrolig usikre - for de rasene vi har sett på virker ganske "like" ut i fra NKK og raseklubbenes generelle informasjon. Utseendet er ikke viktig, annet enn at de ikke er så store slik at jeg har mulighet til å ta den med på jobb, og den må være "godt pelset" da vi bor på fjellet med svært lave temperaturer. Vi ønsker en liten krabat som kan være med på alt vi gjør (kose seg hjemme med oss, jobb, skiturer, løpeturer, sykkelturer, bilturer, etc). Rett og slett en selskapshund, som også kan være med på sporty greier. Jeg VURDERER også agility på hobby basis, men det er absolutt ikke sikkert. Ut i fra hva vi ønsker og har lest, virker det som om de rasene under her virker å passe fint til oss. Er det noen som har hatt eller vært borti disse forskjellige rasene som kan utdype forskjellene? Volpino Italiano Mittelspitz Kleinspitz Japansk spisshund Anonymkode: 80dd1...66c Alle de bjeffer mye, det er naturlig for dem å bruke stemmen sin så hvis du skal ha spisshund må du tolerere mye bjeffing. Jeg har en japansk spisshund og de liker å vokte/være vakthund, hun liker også å være med overalt Anonymkode: 878ca...c3c
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #7 Skrevet 24. januar 2021 Bjeffing er absolutt ikke noe problem 😊-ts Anonymkode: 80dd1...66c
KittySnow Skrevet 24. januar 2021 #8 Skrevet 24. januar 2021 Alle JS bjeffer ikke som gale. Og i stor grad kan det jobbes med fra de er valper. Vær konsekvent på å lede oppmerksomheten til noe annet når det bjeffes. Jeg har flere japper og det er kun 2 av de som virkelig er såkalt gneldrete. Jappen er allrighte dyr, jeg syns de er litt VEL smågale som valper, men det roer seg heldigvis forholdsvis fort ned. Men de først 5-7mmd kan være litt heftige da de er OVERALT 🤣 Alt ettersom hvilke linjer man kjøper fra samt kjønn, så er det pelsstell naturligvis. Pelsen holder seg i stor grad naturlig hvit da de har selvrensende pels. Så dritten detter av de eller kan børstes av enkelt. Hanner krever stort sett oftere en god runde med stålkam enn tispene. Tispene igjen røyter mye mer heftig enn gutta 😂 Så her kan man velge å vrake 😛 Og det er røyting, MASSE pels som fyker av, dog kun 2 ganger i året når de røyter 😊 Men anbefaler ALLTID hundeføner, det gjør livet som jappeier 100% lettere. Karde bruker man fint som valp, men man må over på stålkam og børste med "tagger" når de blir eldre. Og d er VIKTIG at man bruker tid m stålkammen og ikke slurver med arbeidet 😊 Det er en trivelig rase som sagt og veldig omgjengelig. De er glad i familien sin og folk generelt. Glad i å være med der det skjer. De tåler en dag på sofaen og de tåler en dag på fjelltur. 😊 Veldig friske helsemessig. Men selvfølgelig 100% kan man jo aldri garantere. Om noen gjør d så løp😂 Det som kan komme på disse er som på alle andre "småraser" og det er patellaluxasjon. Ved å bygge god musklatur bak vil man hjelpe hunden godt uansett. 😊 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #9 Skrevet 24. januar 2021 Vi har en Kleinspitz og er kjempefornøyd. Den lille tassen elsker å være med på alt som skjer, er lettlært , vannvittig kjærlig og lojal. Hun kan gå lange turer eller korte turer - hun er fornøyd bare hun får være med. Eneste minuset er bjeffingen. Men vi trenger ihvertfall ikke alarm i huset😬 Anonymkode: a8aa4...bc7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #10 Skrevet 24. januar 2021 Meg igjen som har hatt JS, vår bjeffet altså virkelig ALDRI! Men til sammenligning så har ingen av hundene mine gjort det så kan jo være en sammenheng der sånn også! Signerer selvrensende pels! Det sklir rett og slett av! Fascinerende! Anonymkode: 9a923...014
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå