Gå til innhold

Nye boliger, ingen bortstuingsplass.

Fremhevede innlegg

Skrevet
A-hunter skrev (15 minutter siden):

Da er det vel ikke så viktig som tråden gir inntrykk av heller. 

Jeg vet ikke - jeg tror at det er mange som ikke tenker på bodplass når de kjøper leilighet, og må leve med konsekvensene av det. 

På leilighetsmarkedet i Oslo burde egentlig en stor bod kunne trekke opp prisen ganske mye. Dersom man bor på 30-50 kvadrat er bodplass viktig for at leiligheten ikke skal føles overfylt.

Anonymkode: cd0d1...7a8

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her. Vi får fortsette å lete men behovet blir nok det samme. Av tre barn kommer to til å bo såpass langt borte at de må ha ett sted å komme til i jula etc. Vi ønsker iallefall at det skal være mulig. Nå sist så vi på enebolig i rekke, spenn ny. 3 soverom, 2 bad, kombi vaskerom/teknisk og måtte nok også brukt det til sko og jakker pga smal gang. Garasje. Ikke alt kan oppbevares i en garasje, må tåle kulde og fukt der. Dessuten var ikke garasjen stor nok til å få ut sykkelen med bilen inni. Jeg sykler for det meste. Utvendig bod var det ikke, vi måtte evt satt opp en uisolert hagebod men veden måtte vi stablet foran vinduene til soverommene.

Leilighet tror jeg ikke vi kommer til å kjøpe, de er usannsynlig dyre her. Over 4 mill for 50 kmv mens en ny enebolig i rekke koster ca 4 mill...

Anonymkode: 9168c...2ca

• Liker 1
Skrevet

Vi bor riktignok i leilighet, men laget mer oppbevaring.

På det største soverommet har vi skyvedørsgarderobe opp til taket, langs kortveggen. Det stod to IKEA Pax her da vi flyttet inn, men vi har byttet ut med Elfa. Fått plass til så mye mer når det går fra gulv til tak, og man ikke mister areal på sidene. 

Ellers har vi en bod i kjeller og loft, de er fulle, enda vi har gitt vekk alt vi ikke bruker og kun har det nødvendige som ekstra ovn, skiutstyr, etc. Så vi kunne gjerne hatt enda mer oppbevaring.

Anonymkode: 0e883...5f7

Skrevet

Har en liten leilighet med to boder som er for små. Men bedre enn ingenting. Har fått lagt en god hylle løsning på loftet. Verandaen brukes også, men ikke alt passer der. Inneboden blir brukt til klær og noe av hobby-utsyr. Veldig kjedelig, var opptatt av bod før jeg kjøpte, men fikk ikke se boden på loftet av megler. Spurte, fikk nei, han hadde ikke nøkler... 

Jeg så da for meg en liten bod som var stappet full før visning, og ja, den var /er liten. Men har fått utnyttet plassen bedre takket være hjelp fra en handy-man. 

Vurderer å glasse inn verandaen, det å kunne ha en trimsykkel osv. Er lite der når det er som varmest. 

Tror noe av grunnen til at nyere boliger ikke har bod er etter at reglene om at alt må være tilpasset handicappede kom. Var så "dum" å si det til en i rullestol, merket hun ble litt mutt men hvor ofte er hun her? Hun giddet ikke engang å bli med inn og se på leiligheten en gang hun tilfeldigvis var i området. Kjenner en annen i rullestol som har vært på besøk flere ganger, og som bruker pose og ikke trenger gå på do. Vi er naboer så det er jo greit sånn. 

Jeg advarte en venninne som er veldig kreativ mot å selge og gå ned fra 280 kvm til nittifem. (nybygg) Hvor skulle hun gjøre av alt utstyret til hobbyene og til hagen? Støvsugeren, tørkestativet... julepynten og gardinene... hun ble der hun bodde. 

Jeg bor trangt, for så si det sånn er det ikke plass til en mann her. I senga joda, men ellers. Selv om jeg har plass til seks gjester rundt bordet (og fire, fem rundt stuebordet) så bor jeg i en liten leilighet. Han måtte ha bodd i koffert hvis vi hadde funnet ut hvor kofferten skulle være. 

Men har luft rundt meg, ikke mye nips og overfylte vegger. 

Hvis jeg skulle kjøpt nybygg måtte jeg kjøpt fireroms. Har bodd i treroms, men der var det to boder, en ute og en ganske romslig inne. En jeg kjenner kjøpte nybygg her i Oslo, men solgte før overtakelse. Alt var for smått, hun er vant til å bo i en eldre bygård. 

• Liker 3
Skrevet

Ja, det er noe jeg ikke forstår, det med lagringsplass. Det er nå visst meningen at familier med barn også skal bo i en leilighet, hvis de vil bo i Oslo. Og det er inn med minimalisme. Men med barn, og vi har bare to.. Det er 3 år imellom mine barn, og den ene er fortsatt i barnehagen, og eldste begynte på skolen. Det blir så mye ting! Vi snakker klær, ja, de må jo lagres imellom tid, mens de venter fra barn 1 til barn 2. Barnehagen krever at barnet er fult påkledd med parkdress, regntøy, vinterdress, vintersko, cherrox, sekk. Men det er bare en liten del, for sportsutstyr? Sykler, skøyter, ski, fotballer osv osv.

Man kan jo ikke leie alt? Vi eier f.eks ikke slalåm utstyr til oss eller barna. Og ønsker i så fall å kunne leie. Men det er dyrere å leie, enn å kjøpe brukt på finn. Og BUA - de er jo alltid tomme, og nå er det også ofte stengt, med Korona? 

Vi trenger jo en del utstyr for å underholde barna? Nei, det er ikke MÅ HA, men vi ønsker jo å ha noe å gjøre sammen, som alle liker. Med små gutter, sport og aktiviteter ute er en must, må jeg si. 

ja, og vi har bare 2 barn, som sagt, og de er ennå små.. 

Anonymkode: b4614...029

• Liker 2
Skrevet

Dessverre et velkjent problem. Se etter om det er lett å sette opp en lettvegg et sted, og lage din egen lille bod. Dele av bakerste delen av et soverom, en del av gangen e.l. 

Anonymkode: 0fbd6...74f

• Liker 1
Skrevet
Jytte skrev (21 timer siden):

jeg advarte en venninne som er veldig kreativ mot å selge og gå ned fra 280 kvm til nittifem. (nybygg) Hvor skulle hun gjøre av alt utstyret til hobbyene og til hagen? Støvsugeren, tørkestativet... julepynten og gardinene... hun ble der hun bodde. 

95kmv burde holde for en person med mye hobbyer?? Så synes ikke du skulle advart henne. Jeg bor alene på 70kvm.  Har MYE klær og flere hobbyer. Likevel nok plass. Man kan kjøpe møbler som har smarte løsninger og også lage egne.  Være kreativ. Jeg har ikke innebod. Men kjøpte seng med oppbevaring under, endret skapløsningen osv. For å få plass til støvsuger fjernet jeg hyllene i et langskap på kjøkkenet. God plass til mopp og støvsuger der.  Har balkong da, men masse plantejord og vaser. De er plassert i et skap på kjøkkenet. Det samme med verktøy. Hobby (maling, tegning, strikking) har jeg i en skuff i stuen. Tørkestativ på balkongen. Man må bare justere tankegangen og lære seg å kaste/gi bort det man ikke bruker. 

Hvor stor er leiligheten din forresten?

Anonymkode: 5ae93...0a9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

95kmv burde holde for en person med mye hobbyer?? Så synes ikke du skulle advart henne. Jeg bor alene på 70kvm.  Har MYE klær og flere hobbyer. Likevel nok plass. Man kan kjøpe møbler som har smarte løsninger og også lage egne.  Være kreativ. Jeg har ikke innebod. Men kjøpte seng med oppbevaring under, endret skapløsningen osv. For å få plass til støvsuger fjernet jeg hyllene i et langskap på kjøkkenet. God plass til mopp og støvsuger der.  Har balkong da, men masse plantejord og vaser. De er plassert i et skap på kjøkkenet. Det samme med verktøy. Hobby (maling, tegning, strikking) har jeg i en skuff i stuen. Tørkestativ på balkongen. Man må bare justere tankegangen og lære seg å kaste/gi bort det man ikke bruker. 

Glemte  gjesterom til sønn og svigerdatter og barnerom til tre... 

De bor i forskjellige byer.  Alene hadde det gått, men med barnebarn pluss en hage som er halve livet. 

Skrevet

Et annet problem med leiligheten er jo gang. Spesielt for småbarnsfamilier. 1 kvm gang, jeg må få plass til alle klær, sko, ryggsekker, skotørker, gymbager (for ukentlige aktiviteter).. 🙃 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Et annet problem med leiligheten er jo gang. Spesielt for småbarnsfamilier. 1 kvm gang, jeg må få plass til alle klær, sko, ryggsekker, skotørker, gymbager (for ukentlige aktiviteter).. 🙃 

Hvem er det som sier at alle MÅ ha ryggsekkene og fritidsbagene sine i gangen? Sikkert noe du er så vant med at det er nærmest for naturlov å regne, men det går an å ha det på rommet. 

Anonymkode: 9eab2...c70

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har ikke mye hobby hvis du får plass til alt i en skuff i stua. 

Jeg har en skuff og en bedroller bare til maling. Har en kommode med fem skuffer til tegneutstyr, og må likevel oppbevare mye på skrivebordet. Jeg bruker et helt klesskap til andre hobbysaker (smykkelaging, stempler, dies, scrapbookinggreier, leire, trearbeid m.m.)  Har ofra øverste hylla i klær-klesskapet for å få plass til strikke-/heklesaker og garn. Under senga er det fullt av bedrollere med stoff. Droppa TV for å få plass til dukkehus, men har ikke plass til dukkehuset jeg egentlig vil ha. I boden har jeg stabla diverse verktøy og materiale til større prosjekter, blir ras og kaos hver gang jeg prøver å få tak i noe. Har heller ikke plass til å bruke verktøyet, må bruke kjøkkenet/stua/soverommet/badet, og det blir sagflis og støv overalt. Jeg ønsker meg scanner, 3D-printer, cricut-maskin m.m., men jeg har ikke plass!

Anonymkode: 26150...f37

• Liker 2
Skrevet

Vi bor i nybygg på 90 kvm med to barn. Har innvendig bod på ca 3 kvm og kjellerbod på 5 kvm. Alle leilighetene her har innvendig bod, og det har mange av de andre nybyggere jeg av nysgjerrighet kikker på på finn. Vi har to barnehagebarn, og tre soverom. Synes vi har plass til alt vi trenger. Hoper seg opp med ting til barna, så må selvsagt rydde litt innimellom. 

Anonymkode: 68a67...ed3

• Liker 1
Skrevet

Fot en flott mulighet til å rette et kritisk blikk på hver eneste eiendel, og kun pakke med videre det dere absolutt behøver. 

• Liker 3
Skrevet

Dette har jeg reagert på og. Ser nå på helt nye rekkehus på 170 m2, men det er ikke bod innvendig, og heller ikke plass til vaskemaskin på noen av de 3 badene, og det er ikke vaskerom der. Så hvor skal vaskemaskinen stå? Og man skulle da virkelig tro at med så mange m2, så burde de få plass til bod og vaskerom.

Anonymkode: 6012a...3b9

• Liker 3
Skrevet

Hmmm, jeg har sett dette i nyere leiligheter, men ikke nyere hus. Selv bor jeg i et hus fra 2018, masse innvendig lagringsplass i form av kryploft, to innvendige boder og en utvendig bod. Dette er et ferdighus. 

Anonymkode: 46297...b90

• Liker 1
Skrevet
MiniMjau skrev (8 timer siden):

Fot en flott mulighet til å rette et kritisk blikk på hver eneste eiendel, og kun pakke med videre det dere absolutt behøver. 

Joda. Men så er det nå engang sånn at mange av oss har ting vi faktisk MÅ ha. Vi KAN selvsagt kaste all julepynten etter hver jul, og kjøpe nytt hvert år, men det er ikke spesielt økonomisk eller miljøvennlig, er det vel? Vi KAN selvsagt kaste akebrettene til ungene hver vår og kjøpe nye når vinteren kommer, men altså.. igjen.. ikke økonomisk, og ikke praktisk. 

Så har man støvsuger som må ha en plass å bo, gamle barneklær som er for små til eldsten men for store til minsten så man må oppbevare dem et sted til de kan arves, osv osv. 

Anonymkode: 0fbd6...74f

• Liker 4
Skrevet

Vi bruker teknisk rom som bod, og har fått laget en ekstra bod i andre etasje. Sjekk plantegning om det er noe arel som kan benyttes som bod. Ellers må man nesten ha garasje, og vi har isolert garasjetaket sånn at vi kan stu ting der. 

Anonymkode: 7fbde...bc0

Skrevet

To-romsleiligheter må være bygget for en person. Har nylig vært inne i en slik bitteliten leilighet og jeg klarer ikke se for meg hvordan et par skulle kunne bo der. Det er så trangt! Ingen bod heller, innvendig.  Upraktisk bitteliten kjøkkenvegg med veldig lite oppbevaringsplass. 

Ser ut som størrelsen på leiligheter stadig krymper. 33 kvm er den minste nye leiligheten til salgs her i området akkurat nå, og ja, det er en to-roms. 

Anonymkode: 10e61...f29

• Liker 1
Skrevet
On 1/26/2021 at 7:48 PM, AnonymBruker said:

Hvem er det som sier at alle MÅ ha ryggsekkene og fritidsbagene sine i gangen? Sikkert noe du er så vant med at det er nærmest for naturlov å regne, men det går an å ha det på rommet. 

Anonymkode: 9eab2...c70

Men barnerom i nye leiligheter er 6 kvm og 8 kvm. Det er også begrenset hvor mye man får stappe inn der. 

Men ja, jeg synes sekker skal ligge der det er mest bruk for de. Sånn sett kan man legge hva som helst, hvor som helst, men man vil jo gjerne at bestikk og tallerken skal ligge ved siden av oppvaskmaskin, og ikke i boden på loftet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.1.2021 den 15.28):

Les svaret under. Ga ikke et dårlig råd, hun var enig når hun fikk tenkt seg om. Hvorfor vil jeg ikke gå inn på. 

AnonymBruker skrev (På 26.1.2021 den 20.14):

Du har ikke mye hobby hvis du får plass til alt i en skuff i stua. 

Jeg har en skuff og en bedroller bare til maling. Har en kommode med fem skuffer til tegneutstyr, og må likevel oppbevare mye på skrivebordet. Jeg bruker et helt klesskap til andre hobbysaker (smykkelaging, stempler, dies, scrapbookinggreier, leire, trearbeid m.m.)  Har ofra øverste hylla i klær-klesskapet for å få plass til strikke-/heklesaker og garn. Under senga er det fullt av bedrollere med stoff. Droppa TV for å få plass til dukkehus, men har ikke plass til dukkehuset jeg egentlig vil ha. I boden har jeg stabla diverse verktøy og materiale til større prosjekter, blir ras og kaos hver gang jeg prøver å få tak i noe. Har heller ikke plass til å bruke verktøyet, må bruke kjøkkenet/stua/soverommet/badet, og det blir sagflis og støv overalt. Jeg ønsker meg scanner, 3D-printer, cricut-maskin m.m., men jeg har ikke plass!

Anonymkode: 26150...f37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...