Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som har hatt kolikkbaby, hadde alle babyene dine det eller bare en? Har vært gjennom heftig runde med kolikk på første nå og er 100 prosent sikker på at neste baby også vil få det.. 

Anonymkode: d1735...8c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 av 4 fikk det.

Anonymkode: 73121...09b

Skrevet

Av de jeg kjenner til er det ikke slik at alle barna har hatt kolikk, men maaaange har kolikk til de er minst 3 mnd, så det er jo stor sjanse uansett. 

Hvis babyen din hadde kolikk lenge og det var veldig heftig, så skal det mye til at nr.2 blir verre, i hvert fall. 

Anonymkode: 1b893...cc6

Skrevet

Min jordmor sa at bare 4% av barna får kolikk😬 så får håpe du slipper en ny runde med det. 

Skrevet

Husk at kolikk ikke er en diagnose. De fleste babyer som noen mener har "kolikk" har faktiske plager som ikle blir undersøkt og babyene har vondt og ubehag i lang tid... 

- luft i magen

- reflux(mye gulp) / skjult reflux(sure oppstøt) 

- låsninger i nakke

- kløe, vondt 

- stramt tungebånd

- allergier 

- generelt ubehag

- behov for nærhet som bli avvist 

Kun noen av tingene som gir "kolikk". 

Anonymkode: 1a248...953

• Liker 12
Skrevet
Henschi skrev (1 time siden):

Min jordmor sa at bare 4% av barna får kolikk😬 så får håpe du slipper en ny runde med det. 

Hørtes veldig lite ut, men regner da med at de 4% kun er de få som faller innunder kategorien "gråtetokter på minst tre timer daglig". Det er vel strengt tatt det som er kolikk, men vedvarende mageplager blir jo ofte kalt kolikk. Vår baby kunne f.eks roes med pupp, men kun det. Jeg satt dermed med puppene ute 24/7. Hylskriking med én gang puppen ble fjernet, selv om jeg bysset. Fikk beskjed på helsestasjonen om at dette ikke var kolikk, siden hn roet seg på puppen. Hadde jeg gjort som "i gamle dager" og ammet etter klokka, ville hn plutselig havnet innenfor definisjonen. Det må jo være mange flere enn 4% som har kolikk-symptomer, men som man får roet før det har gått tre timer.

Anonymkode: 1b893...cc6

Skrevet

Ei jeg kjenner fikk to kolikkbarn. Moren min fikk først et kolikkbarn og så to som ikke hadde. Så det er nok dessverre helt umulig å si. 

Anonymkode: 7add9...f7d

Skrevet

En av to fikk det her. Sannsynligheten er like stor andre gang som første gang - men hvis det stemmer at kun 4% får kolikk er jo det veldig usannsynlig :) 

Anonymkode: d5343...b73

Skrevet

Første gråt hysterisk og ustanselig fra kl. 22-05 i 12 uker, i tillegg til flere runder på dagtid. Sover til gjengjeld som en stein hele natten nå, fra kl 20-08. Er 2 år 😅

Den andre gråter maks en time for dagen, og sover fra 10 til 08 hver natt ( drikker 2-3 ganger som jeg knapt legger merke til). Trodde slike babyer var en myte 😆

Anonymkode: b2a7f...c2c

Skrevet

Jeg blir litt usikker på hva som er kolikk . Definisjonen er vel sammenhengende gråt/gråtetokter på 2 timer eller mer, 5 dager i uka eller mer? Hvis det stemmer har begge mine hatt kolikk fra 2 -10 uker uten at jeg tror de har hatt noe annet enn vanlige nyfødtplager. Jeg er ganske sikker på at om jeg får flere barn vil nok de oppføre seg helt likt, men jeg tenker  ikke at jeg har hatt kolikkbarn siden jeg anser dette som normal oppførsel. 

når det gjelder disse som får babyer som gråter hysterisk halve døgnet, så tenker jeg at er oddsen for å få flere av dem etter hverandre er ganske lav🤔

Anonymkode: 2f907...293

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Husk at kolikk ikke er en diagnose. De fleste babyer som noen mener har "kolikk" har faktiske plager som ikle blir undersøkt og babyene har vondt og ubehag i lang tid... 

- luft i magen

- reflux(mye gulp) / skjult reflux(sure oppstøt) 

- låsninger i nakke

- kløe, vondt 

- stramt tungebånd

- allergier 

- generelt ubehag

- behov for nærhet som bli avvist 

Kun noen av tingene som gir "kolikk". 

Anonymkode: 1a248...953

Ja, men kolikk er jo en grei beskrivelse likevel. Allergi f.eks kan være så uskyldig som utslett eller skriking døgnet rundt. Det er jo ikke sånn at om man får beskjed om at det er kolikk så slutter man å finne grunnen til kolikk. Kolikk er en sekkebetegnlse.

2 av mine hadde mpa og stramt tungebånd. Kun en av de hadde kolikk-symptomer.

Anonymkode: a844b...e2b

Skrevet

Første hadde null tegn til kolikk og var en «sovebaby». Nr. 2 hadde kraftig kolikk, men gikk seg til da vi behandlet stramt tungebånd. 

Viktig å sjekke hva som kan være årsaken til kolikk. Ikke alltid at det lar seg behandle innen det går over av seg selv, men det er i utgangspunktet alltid en underliggende årsak for smertene.

Anonymkode: d93d2...d7d

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg blir litt usikker på hva som er kolikk . Definisjonen er vel sammenhengende gråt/gråtetokter på 2 timer eller mer, 5 dager i uka eller mer? Hvis det stemmer har begge mine hatt kolikk fra 2 -10 uker uten at jeg tror de har hatt noe annet enn vanlige nyfødtplager. Jeg er ganske sikker på at om jeg får flere barn vil nok de oppføre seg helt likt, men jeg tenker  ikke at jeg har hatt kolikkbarn siden jeg anser dette som normal oppførsel. 

når det gjelder disse som får babyer som gråter hysterisk halve døgnet, så tenker jeg at er oddsen for å få flere av dem etter hverandre er ganske lav🤔

Anonymkode: 2f907...293

Minst 3 timer sammenhengende* utrøstelig gråt, minst 3 dager i uken i minst 3 uker var definisjonen da jeg hadde små.

• Liker 1
Skrevet

Har lest at 1 av 5 barn i alderen 2-16 uker skriker over snittet, og innenfor kategorien kolikk. Altså 3X3: minst 3 timer daglig, 3x i uken og i over 3 uker. 

Alle babyer gråter mest i alderen 2-16 uker, så mange hevder det også er en del av utviklingen til barnet. Og går under forskjellige begrep som kveldsuro, purple hour og fjerde trimester. Ikke alle med kolikk har en årsak til økt skriking. 

http://purplecrying.info/sub-pages/crying/why-does-my-baby-cry-so-much.php Synes grafen på denne siden er veldig forklarende.

Min første fikk kolikk, og vet ikke om jeg orker nr 2 på grunn av risikoen for å få en kolikkunge til. 

Anonymkode: 73feb...cc1

Skrevet

Ingen av mine tre har hatt kolikk, men de er vidt forskjellige alle mann, også som baby. De har hatt helt forskjellige behov for nærhet, kontakt, hjelp til raping, og behov for smokk. Regner med det samme hadde gjeldt dersom en hadde kolikk, med mindre det er noe som går i familien, typ mye magetrøbbel eller allergier.

Anonymkode: cb021...874

Skrevet

1 av 2 fikk det.

Anonymkode: 4f849...00b

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men kolikk er jo en grei beskrivelse likevel. Allergi f.eks kan være så uskyldig som utslett eller skriking døgnet rundt. Det er jo ikke sånn at om man får beskjed om at det er kolikk så slutter man å finne grunnen til kolikk. Kolikk er en sekkebetegnlse.

2 av mine hadde mpa og stramt tungebånd. Kun en av de hadde kolikk-symptomer.

Jeg har inntrykk av at mange som får beskjed om at babyen deres har kolikk tror at det er en diagnose og at det ikke er noe de kan gjøre for å få det bedre. At de bare godtar at det er sånn det er og håper det går over av seg selv. Håper selvfølgelig mitt inntrykk er feil. 

Anonymkode: 8909c...a6d

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde kolikk som baby, men mine to søsken hadde ikke.

Anonymkode: a7ef8...453

Gjest Lama_Drama
Skrevet

Halvparten fikk kolikk. Det fine er han man blir mer herdet. man tåler mer for hver unge som hyler. På første fikk jeg nesten magesår, på siste var jeg chill som en isbjørn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...