Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig mange kvinner her inne skriver «men jeg vet om noen som...», «jeg og mine venninner gjør ...bla,bla,bla, derfor kan ikke dette stemme, bla,bla,bla..» som svar på innlegg som presenterer statistiske undersøkelser. Skjønner dere ikke at statistikk ikke er absolutt, men måler trender og mønstre? Veldig ofte blir venninnegjengen brukt som referanse mot både blindtester og undersøkelser med flere tusen målte observasjoner. 

Kvinner ser på søylediagrammer og tror figurene er boligskisser og forstår ikke at det er en grafisk fremstilling av et statistisk materiale. Og så kan det jo ikke stemme, for den ene venninnen har gjort noe som ikke statistikken har sagt er mulig. Dette spennende konseptet med unntak som liksom kullkaster all statistikk. Og hvis dere ikke har hørt om noen unntak, så er det å føle at statistikken ikke er riktig , osv. Det klassiske: En venninne har gjort handling b, statistikken har vist klart flest tilfeller av a, derfor må det være noe rart med statistikken. Eller så blir det på bakgrunn av venninnens handling hevdet at «ja, men b er jo mulig da...» Typisk kvinnelogikk.

Anonymkode: 91467...1a2

• Liker 7
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet om en del menn som ikke forstår statistikk.

• Liker 36
Skrevet

Jeg forstår statistikk, det er bare så fryktelig kjedelig.

Anonymkode: e5823...0dc

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det blir usaklig i så mange sammenhenger når menn skal dra opp at "statistisk sett så lykkes kun 12% menn på tinder mens 87% av kvinner gjør det!!" Asså hvor har du de talla fra da? Du har jo bare dratt dem ut av rævva! Det får deg ikke til å høres smart ut i det hele tatt. Dette kan man si om de fleste "statistiske" tilfellene på KG, eller som du gjerne ville ha sakt 98%. 🤣

Anonymkode: 8c223...eb6

• Liker 12
Skrevet

Det er mange, både kvinner og menn, som ikke forstår statistikk. Ikke alle har mastergrad eller høyere der mange lærer statistikk som en del av metodeemnet. Og så har man de her inne (gjerne menn) som presenterer forskning som om at de presenterer verden slik den er, noe de fleste med høy utdannelse (forhåpentligvis) har lært ikke stemmer. Det er gjerne ikke veldig nyttig å presentere forskning om man ikke har evne til å kritisk vurdere den, da en del forskning er full i bias. 

Anonymkode: fd85e...d3d

• Liker 12
Skrevet

Dårligere enn menn i snitt, men idioter er det nok av i begge kjønn.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hjelpes for en generalisering! «veldig mange kvinner her inne» (osv.) skriver du, legg fram statistikken på det, da. 

Uansett, nå som betydelig flere kvinner enn menn tar høyere utdanning (https://www.ssb.no/utuvh) vil nok andelen kvinner som bruker anekdotiske bevis være i retur i forhold til antallet menn som bruker det.

Og så er det vel, for å bruke et anekdotisk «bevis», avhengig av hvor du står i utgangspunktet? For her på KG (som selvsagt ikke avspeiler samfunnet som sådan) ser jeg jo også nok av menn som påstår både dette og hint uten snev av seriøs forskning til å backe synet sitt opp. De har sett, følt, kjent, mener, tror, «vet» osv. 

Så da, ts, kan du jo vise til seriøs, nyere, forskning som konkluderer med din oppfatning av at det finnes (sitat deg) «typisk kvinnelogikk». 

Endret av Hedy Lamarr
  • Liker 13
Skrevet
Hedy Lamarr skrev (9 minutter siden):

Hjelpes for en generalisering! «veldig mange kvinner på KG», osv. legg fram statistikken herfra da. 

Uansett, nå som betydelig flere kvinner enn menn tar høyere utdanning (https://www.ssb.no/utuvh) vil nok andelen kvinner som bruker anekdotiske bevis være i retur i forhold til antallet menn som bruker det.

Og så er det vel, for å bruke et anekdotisk «bevis», avhengig av hvor du står i utgangspunktet? For her på KG (som selvsagt ikke avspeiler samfunnet som sådan) ser jeg jo også nok av menn som påstår både dette og hint uten snev av seriøs forskning til å backe synet sitt opp. De har sett, følt, kjent, mener, tror, «vet» osv. 

Så da, ts, kan du jo vise til seriøs, nyere, forskning som konkluderer med din oppfatning av at det finnes (sitat deg) «typisk kvinnelogikk». 

Jeg tror ikke TS er mottagelig for det du skriver, men jeg kan ta feil.

• Liker 12
Skrevet
Kågebruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke TS er mottagelig for det du skriver, men jeg kan ta feil.

Statistisk sett er jeg jammen usikker 😅

• Liker 9
Skrevet

ok

Anonymkode: 6bde5...b14

Skrevet

Jeg fikk B i Statistikk på NTNU. Vil påstå jeg forstår det😅

Skrevet
Hedy Lamarr skrev (1 minutt siden):

Statistisk sett er Ts en

Mann

Bitterpikk

Jordan Peterson hardon

• Liker 7
Skrevet

Min beste veninne har en doktorgrad i en form for statistikk så ikke dra alle under samme kam, da. 

Anonymkode: e08d1...522

• Liker 4
Skrevet
Kågebruker skrev (Akkurat nå):

Statistisk sett er Ts en

Mann

Bitterpikk

Jordan Peterson hardon

Spot on! Statistisk sett. 

• Liker 3
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Veldig mange kvinner her inne skriver «men jeg vet om noen som...», «jeg og mine venninner gjør ...bla,bla,bla, derfor kan ikke dette stemme, bla,bla,bla..» som svar på innlegg som presenterer statistiske undersøkelser. Skjønner dere ikke at statistikk ikke er absolutt, men måler trender og mønstre? Veldig ofte blir venninnegjengen brukt som referanse mot både blindtester og undersøkelser med flere tusen målte observasjoner. 

Kvinner ser på søylediagrammer og tror figurene er boligskisser og forstår ikke at det er en grafisk fremstilling av et statistisk materiale. Og så kan det jo ikke stemme, for den ene venninnen har gjort noe som ikke statistikken har sagt er mulig. Dette spennende konseptet med unntak som liksom kullkaster all statistikk. Og hvis dere ikke har hørt om noen unntak, så er det å føle at statistikken ikke er riktig , osv. Det klassiske: En venninne har gjort handling b, statistikken har vist klart flest tilfeller av a, derfor må det være noe rart med statistikken. Eller så blir det på bakgrunn av venninnens handling hevdet at «ja, men b er jo mulig da...» Typisk kvinnelogikk.

Anonymkode: 91467...1a2

Er det noe som kommer så nær absolutt som mulig, unntatt døden, så er det statistikk.

Hilsen kvinne.

• Liker 1
Skrevet
MiaHI skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk B i Statistikk på NTNU. Vil påstå jeg forstår det😅

Nå understreket du jo Ts sitt poeng....

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min beste veninne har en doktorgrad i en form for statistikk så ikke dra alle under samme kam, da. 

Anonymkode: e08d1...522

Nok en som understreker Ts sitt poeng. 

• Liker 1
Skrevet
Hedy Lamarr skrev (6 minutter siden):

Dette ga ingen mening. 

Skrevet (endret)
SoWhat? skrev (2 minutter siden):

Dette ga ingen mening. 

Forbauser meg ikke at du ikke forsto.

Endret av Hedy Lamarr
  • Liker 4
Skrevet

78 % av alle tall på internett er dratt ut av ræva uansett.

Anonymkode: 8e1d7...4ce

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...