AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #1 Skrevet 23. januar 2021 Hei, har i ca 10 dager hatt vondt i tenne. Kjennes ut som ising, bare at det er vondt konstant. Det gjør også vondt å ta på tennene. Mest vondt i fortenner. Tannkrem mot ising fungerer muligens litt, men er ikke sikker. Har også hatt litt metallsmak i munnen, men vet ikke om det har sammenheng. Tannlegevakten her jeg bor er stengt, så spør her om noen kan kjenne igjen sykehistorien og si noe om hva det høres ut som? Borret en tann i november, det var mitt andre hull. Fine tenner, god tannhygiene. Bruker tanntråd hver dag. Er ikke gravid. Anonymkode: 5fe4e...9cb
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #2 Skrevet 23. januar 2021 Syreskader og hull Anonymkode: c0a63...b36
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #3 Skrevet 23. januar 2021 Høres ut som meg når jeg har drukket mye surt eller spist mye surt, jeg har dårlig emalje da. Den tannkremen gir ikke momentant lindring, det tar noen dager, og for meg går isingen tilbake etter en uke ca når jeg ikke spiser surt. Aner ikke om dette er tilfellet for deg da Anonymkode: 9a358...fff
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #4 Skrevet 23. januar 2021 Har du vært forkjølet? Tenkte på bihulene. Anonymkode: a66fd...0d4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #5 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Syreskader og hull Anonymkode: c0a63...b36 Men leste du ikke hl? Anonymkode: a66fd...0d4 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #6 Skrevet 23. januar 2021 Ts her. Har ikke vært syk. Takk for svar! Det har vart i ca 10 dager, men det ser ikke ut til å gi seg. Sliter i å få i meg mat, og blir helt utslått av smerten. Anonymkode: 5fe4e...9cb
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #8 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Covid-19? Anonymkode: 18182...75c Er det et symptom? 😮 Anonymkode: 9a358...fff
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #9 Skrevet 23. januar 2021 Ts igjen: Heller ikke covid, er testet denne uken. Anonymkode: 5fe4e...9cb
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #10 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ts her. Har ikke vært syk. Takk for svar! Det har vart i ca 10 dager, men det ser ikke ut til å gi seg. Sliter i å få i meg mat, og blir helt utslått av smerten. Anonymkode: 5fe4e...9cb Nei men da må du kontakte tannlegen på mandag morgen! Du kan ikke fortsette å ha det så vondt Anonymkode: 9a358...fff
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #11 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei men da må du kontakte tannlegen på mandag morgen! Du kan ikke fortsette å ha det så vondt Anonymkode: 9a358...fff Det skal jeg. Takk! Håper det er noen som kan ha en formening om hva det kan være, og tiltak jeg kan gjøre på egenhånd for at det skal hjelpe mens jeg venter på mandag. Smertestillende virker ikke:( Anonymkode: 5fe4e...9cb
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #12 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 23.1.2021 den 20.45): Nei men da må du kontakte tannlegen på mandag morgen! Du kan ikke fortsette å ha det så vondt Anonymkode: 9a358...fff Folk med tannlegeskrekk klarer ikke å kontakte tannlege. Sånn er det bare. Anonymkode: 31a2b...493
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #13 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Folk med tannlegeskrekk klarer ikke å kontakte tannlege. Sånn er det bare. Anonymkode: 31a2b...493 Det skjønner jeg, men ser ikke at ts nevner dette, og jeg vil ikke spekulere i noe ts ikke vil diskutere. Anonymkode: 9a358...fff
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #14 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 23.1.2021 den 20.24): Hei, har i ca 10 dager hatt vondt i tenne. Kjennes ut som ising, bare at det er vondt konstant. Det gjør også vondt å ta på tennene. Mest vondt i fortenner. Tannkrem mot ising fungerer muligens litt, men er ikke sikker. Har også hatt litt metallsmak i munnen, men vet ikke om det har sammenheng. Tannlegevakten her jeg bor er stengt, så spør her om noen kan kjenne igjen sykehistorien og si noe om hva det høres ut som? Borret en tann i november, det var mitt andre hull. Fine tenner, god tannhygiene. Bruker tanntråd hver dag. Er ikke gravid. Anonymkode: 5fe4e...9cb Når var du sist på undersøkelse/røntgen før du fikk lagt fyllingen i november? Du må selvsagt ringe tannlege få deg en akutt time, for ingen her inne på et forum kan gi deg en korrekt pekepinn på hva smertene og isingen kommer fra. Ut i fra den lille informasjon høres det ut som at du har syreskader og muligens hull. Trenger ikke være stor grad av karies hvis det er en kombinasjon av syreskader og karies. Begge kan utvikles til tross for god tannhygiene og bruk av tanntråd (f.eks er det mange som bruker tanntråd feil, og mange får også pusseskader fordi de pusser tennene for hardt). Drikker man brus (med eller uten sukker, kullsyrevann, juice, div smoothie osv gir også dette syreskader, spesielt om man drikker litt av gangen og eller ofte, eller drikker det utenom måltider. Mange pusser også tennene like etter de har spist måltider som ikke er bra for emaljen. Igjen, uten at en tannlege eller tannpleier får undersøke tennene dine og tatt bilder blir det umulig å vite hva som konkret er årsaken, og da er det også lite lurt å begynne med egne tiltak på egenhånd. Håper du har fått deg time nå? Anonymkode: 7cbd7...31e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå