velociraptor Skrevet 23. januar 2021 #21 Skrevet 23. januar 2021 Lana01 skrev (3 minutter siden): Hvorfor er det forsatt noen som tror at man kan sidestille korona med influensa? Se på verden rundt dere, Les og forstå nyhetene . Norge har klart seg ganske bra så langt grunnet alle tiltakene, og har truffet bra med dem Irland lå likt med oss før jul, De fikk en voldsom smittevekst etter jul og nå utsettes 100 vis av cancer operasjoner Sverige har 10 000 døde Storbritannia nesten 100 000 Dette er ikke influensa. En hel verden er i krise. Våkn opp! Ja, Sverige har 10 000 døde av corona. Av de totalt 97 800 som døde det året. Noe som er bare 5000 fler enn de som døde i f.eks. 2018. 10 000 av 10 000 000. Jeg ser faktisk ikke den store krisen. 6
Gjest Sirisiri10 Skrevet 23. januar 2021 #22 Skrevet 23. januar 2021 Coronaviruset har tatt livet av langt flere på verdensbasis enn influensa - selv med smitteverntiltak. Grunnen til at vi ikke har flere døde er pga tiltak som igjen fører med seg lave smittenivåer og bedre kapasitet til å behandle syke. Åpner vi opp helt og tar bort tiltakene, ja da vil tallene se helt anerledes ut. Kapasiteten på sykehusene vil bli sprengt og man får ikke behandlet alle og flere corona-og ikke corona syke vil dø. Andre ting å ta med seg: corona sprer seg raskere, færreste er immune, viruset muterer og vi kan fortsatt svært lite om viruset - både korttids- og langtids virkninger. Skjønner ikke at det skal være så himla vanskelig å forstå.
velociraptor Skrevet 23. januar 2021 #23 Skrevet 23. januar 2021 Sirisiri10 skrev (1 minutt siden): Coronaviruset har tatt livet av langt flere på verdensbasis enn influensa - selv med smitteverntiltak. Grunnen til at vi ikke har flere døde er pga tiltak som igjen fører med seg lave smittenivåer og bedre kapasitet til å behandle syke. Åpner vi opp helt og tar bort tiltakene, ja da vil tallene se helt anerledes ut. Kapasiteten på sykehusene vil bli sprengt og man får ikke behandlet alle og flere corona-og ikke corona syke vil dø. Andre ting å ta med seg: corona sprer seg raskere, færreste er immune, viruset muterer og vi kan fortsatt svært lite om viruset - både korttids- og langtids virkninger. Skjønner ikke at det skal være så himla vanskelig å forstå. corona har på verdensbasis tatt livet av litt over halvparten av antall barn under 5 år som sultet ihjel samme år. 2
OlsenHansen Skrevet 23. januar 2021 #24 Skrevet 23. januar 2021 Psilocybe skrev (28 minutter siden): Bilde fra BBC (med ring rundt det vesentlige): Når BBC rapporterer antallet "koronadrepte" i UK, står det altså med liten skrift at de "koronadrepte" egentlig er folk som dør (av hvilken som helst grunn) innen 28 dager etter en "positiv" test. Også i USA og de fleste andre land rapporteres de "koronarelaterte" dødsfallene på denne måten. (Norge inkludert.) Derfor er det for tiden underdødelighet både i Sverige, Norge og resten av verden, inkludert UK og USA. Jepp. Og med en PCR test som gir positivt utslag for et virus alle har inaktivt i kroppen, så kan på papiret "korona" ta livet av alle de som dør av andre årsaker de neste 28 dagene. Tom. så absurde tilfeller som å dø i en bilulykke med positivt test. Det virker dog som om de ikke gjør dette i Norge i like stor grad. De er nok litt for redde for folket her oppe fremdeles. På kontinentet derimot har folket lang erfaring med overstyring og har vendt seg til det. Så der kan man kjøre på med "koronadødsfall" og full nedstenging. 2
Anniken5 Skrevet 23. januar 2021 #25 Skrevet 23. januar 2021 Dødeligheten for corona er ca 0,12 og for vanlig sesonginfluensa ca 0,1. 4
Gjest Sirisiri10 Skrevet 23. januar 2021 #26 Skrevet 23. januar 2021 velociraptor skrev (3 minutter siden): corona har på verdensbasis tatt livet av litt over halvparten av antall barn under 5 år som sultet ihjel samme år. Og det er helt jævlig og uforståelig at det ikke gjøres mer for å stanse det. Helt grusomt og umenneskelig. Men nå var det snakk om influensa og covid!
Gjest Acer Skrevet 23. januar 2021 #27 Skrevet 23. januar 2021 (endret) Sirisiri10 skrev (16 minutter siden): Coronaviruset har tatt livet av langt flere på verdensbasis enn influensa - selv med smitteverntiltak. Grunnen til at vi ikke har flere døde er pga tiltak som igjen fører med seg lave smittenivåer og bedre kapasitet til å behandle syke. Åpner vi opp helt og tar bort tiltakene, ja da vil tallene se helt anerledes ut. Kapasiteten på sykehusene vil bli sprengt og man får ikke behandlet alle og flere corona-og ikke corona syke vil dø. Andre ting å ta med seg: corona sprer seg raskere, færreste er immune, viruset muterer og vi kan fortsatt svært lite om viruset - både korttids- og langtids virkninger. Skjønner ikke at det skal være så himla vanskelig å forstå. NEI, skjønner ikkje at det skal vera så himla vanskeleg å forstå ! Det ville vert lumpet gjordt å angripe Norge med kuler,og krutt etter kl 16 ettersom de fleste da har fri. Dessuten hadde ikkje folk flest fått tid å yttret sine meininger på KG og andre fora. I Danmark har de forlengst avdekket at Engelskviruset var ankommet, og i Danmark har de forlengst vaksinert dobbelt så mange som i Norge. Norge må avbyråkratiseres skal vi bli bedre til å håndtere kriser i framtida. Heilt sikkert er det at eg tar trusselen om smittespredning på allvor, og forsøker å forholde meg til oppmodinga ifra myndighetene. Sålenge ein kan sitte hjemme i stua å bare lene seg tilbake, frisk og opplagd er altting godt. Endret 23. januar 2021 av Skybe
Krantz95 Skrevet 23. januar 2021 Forfatter #28 Skrevet 23. januar 2021 Sirisiri10 skrev (2 minutter siden): Og det er helt jævlig og uforståelig at det ikke gjøres mer for å stanse det. Helt grusomt og umenneskelig. Men nå var det snakk om influensa og covid! I rike vesten bruker man gjerne tusenvis av milliarder på å redde syke og gamle 70-80-åringer. Men noen milliarder til mat til sultne 5-åringer kan ikke vesten bruke. Viktigere å holde "koronakrisen" i gang... 🙂 3
kikkana Skrevet 23. januar 2021 #29 Skrevet 23. januar 2021 Hvorvidt korona er verre en influensa, det vet ikke jeg så mye om annet en at det er individuelt. De fleste ekspertene sier at korona er tøffere for voksne folk generelt, jeg stoler på dem. Influensa virus har vi hatt i evigheter og den er muligens mer stabil på en måte. Korona viruset er nytt for oss og er flinkere til å spre seg. Ergo vil den sirkulere mer og mutere mer. Vi vet nok ikke helt hvor dette viruset kan ende, om den får holde på uforstyrret. Derfor best å få kontroll før den blir til noe verre. 1
Ardwinna Skrevet 23. januar 2021 #30 Skrevet 23. januar 2021 Istedet for å bruke antall tilfeller og døde av influensa som et argument mot covid-19-tiltakene, burde vi vel heller begynne å generelt sett stramme det norske folk mer opp når det gjelder grunnleggende håndhygiene, hosting/nysing i albuekroken og å holde seg hjemme når man har smittsomme sykdommer, også når det ikke er en verdensomspennende pandemi på gang. Ved å holde på gode tiltak, unngår man jo i større grad både covid-19, influensa, spysjuke, you name it. Bonusen er jo at folk generelt sett er mindre syke av smittsomme sykdommer nå, med alle de strenge tiltakene. Jeg hater håndhilsing og høflighetsklemmer fra fremmede, så jeg synes det siste året har vært helt vidunderlig! Håper folk fortsetter med god håndhygiene, respekt for andres intimsone og holder seg hjemme når de får smittsomme sykdommer, også etter covid-19 (ny tidsregning!). 3
Gjest Sirisiri10 Skrevet 23. januar 2021 #31 Skrevet 23. januar 2021 Krantz95 skrev (5 minutter siden): I rike vesten bruker man gjerne tusenvis av milliarder på å redde syke og gamle 70-80-åringer. Men noen milliarder til mat til sultne 5-åringer kan ikke vesten bruke. Viktigere å holde "koronakrisen" i gang... 🙂 Vet du egentlig hvor mye penger som går ut av landet til u land? Skjønner du ikke at det ikke bare er å sende over litt mat og penger, så løser det seg? I mange land hadde vi måtte gått til krig for å i det heletatt hatt sjansen til å hjelpe barn. Og forstår du i det heletatt hvordan det hadde blitt for disse fattige landene hvis vi og andre land ikke begrenser smitten? Dette er en helt annen diskusjon og ganske kompleks, noe jeg ikke orker å diskutere engang med en som ikke forstår seg på corona engang. Hvis du ønsker å diskutere sultne barn og corona får du opprette en annen tråd. Du skrev om corona og influensa.
Collan Skrevet 23. januar 2021 #32 Skrevet 23. januar 2021 2 hours ago, Krantz95 said: Vinteren 2017/18 var det totalt 5.147 innlagte sykehuspasienter som hadde influensavirus. Det var 1400 influensa-dødsfall denne sesongen. Covid-19 har hittil gitt 2.376 sykehusinnlagte og 533 covid-relaterte dødsfall hvor snittalderen er 82 år. Nå er det knapt nok influensa, så koronaviruset er i praksis denne sesongens luftveisinfeksjon/influensa. Ikke værst at koronaviruset har gitt både mindre sykehusinnleggelser og mye lavere dødelighet enn influensaen ga for noen år siden. Lurer også litt på hvorfor det var greit med såpass mange på sykehus og døde i 2017/18 når det ikke er greit i år? Hvor mange ganger må du ha det inn med teskje, spiseskje, kniv og gaffel før du slutter med å komme med varianter av dette "argumentet"? - Siden coronaviruset er helt nytt fantes det før mars 2020 ingen immunitet i befolkningen. Fremdeles er det lite immunitet, det antas at ca. 1% av befolkningen i Oslo har antistoffer. - Dermed ville fravær av smittevernstiltak raskt gitt eksponentiell vekst av smittetilfeller. - Norge har 250 intensivplasser. Disse brukes faktis til andre ting enn å behandle Covid19-pasienter også. Faktisk ble de opprettet flere år før noen visste hva Covid19 var. - I følge VGs oversikt var det på det meste 117 Covid19-pasienter på intensiv i mars 2020. - Da var vi på vei mot eksponentiell vekst, se skjermbilde - Uten tiltak ville vi raskt fått et totalt overbelastet helsevesen, slik nord-Italia fikk det våren 2020. Skal du sammenligne så må du sammenligne likt med likt. Du sammenligner antall døde av sesonginfluensa i en sesong der samfunnet ikke hadde ekstraordinære smittevernstiltak med forløpet av coronapandemien, der vi etter bare noen uker innførte kraftige smittevernstiltak. Norge har i europeisk sammenheng lyktes svært godt med våre tiltak. Det og sannsynligvis kombinert med at vi forflytter oss mye mindre, har gjort at vi i 2020 hadde en underdødelighet ift et normalår på 1,4%. Sverige, som har hatt mye mindre inngripende tiltak og fikk mye større spredning, har hatt en overdødelighet på 6,8%. https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/BlyrM9/tegnell-tar-ingen-selvkritikk-lofven-blir-sittende-med-ansvaret Skal du sammenligne likt med likt må du sammenligne dødeligheten av sesonginfluensa etter mars 2020 med dødeligheten av Covid19. Meg bekjent har det vel knapt vært noen tilfeller av sesonginfluensa i Norge 2020/21, langt mindre dødsfall. Covid19 har vi derimot hatt over 500 dødsfall av. Hvor mange ganger skal du komme med dette ugyldige argumentet? 11
Collan Skrevet 23. januar 2021 #33 Skrevet 23. januar 2021 46 minutter siden, Psilocybe said: Sverige hadde omtrent ingen restriksjoner. Likevel var det normal dødelighet der i fjor. Tallet på døde var f.eks. lavere enn i 1993, da det attpåtil bodde et par millioner færre mennesker i landet. Nei. Sverige hadde en overdødelighet på 6,8% i 2020: https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/BlyrM9/tegnell-tar-ingen-selvkritikk-lofven-blir-sittende-med-ansvaret 8
Lana01 Skrevet 23. januar 2021 #34 Skrevet 23. januar 2021 velociraptor skrev (17 minutter siden): Ja, Sverige har 10 000 døde av corona. Av de totalt 97 800 som døde det året. Noe som er bare 5000 fler enn de som døde i f.eks. 2018. 10 000 av 10 000 000. Jeg ser faktisk ikke den store krisen. Det er veldig forenklet og feil måte å se det på Det er forsatt 10 000. som er døde av Korona. og å sammenligne det med et tilfeldig år blir feil. For det første har det ikke gått et år det første dødsfallet kom vel ikke før i mars eller noe, For det andre har begynte ikke dette å stige særlig før i november. Det viser hvor fort det kan snu,, og derfor kan man ikke se hel året under et, og for det tredje har de satt inn masse tiltak , og uten tiltak hadde tallene vært noe helt annet, og langt fra en influensa sesong. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å se. 7
velociraptor Skrevet 23. januar 2021 #35 Skrevet 23. januar 2021 Lana01 skrev (1 minutt siden): Det er veldig forenklet og feil måte å se det på Det er forsatt 10 000. som er døde av Korona. og å sammenligne det med et tilfeldig år blir feil. For det første har det ikke gått et år det første dødsfallet kom vel ikke før i mars eller noe, For det andre har begynte ikke dette å stige særlig før i november. Det viser hvor fort det kan snu,, og derfor kan man ikke se hel året under et, og for det tredje har de satt inn masse tiltak , og uten tiltak hadde tallene vært noe helt annet, og langt fra en influensa sesong. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å se. Jeg kan godt sammenligne det med mange andre år. Hva mener du med at tallene ikke steg noe særlig før i november? de fikk 5000 døde på våren og så roet det seg på sommeren, og så 5000 til på høst/vinter. Men ja, det er 10 000 døde av corona. Overdødeligheten er ikke på 10 000, men det er 10 000 uansett, det er sant. Jeg synes ikke det er så mange i den store sammenheng. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å se.
Lana01 Skrevet 23. januar 2021 #36 Skrevet 23. januar 2021 Her er en fin oversikt som viser antall intensiv pasienter i Sverige, Alder kjønn underliggende sykdom m.m https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ 5
velociraptor Skrevet 23. januar 2021 #37 Skrevet 23. januar 2021 Sirisiri10 skrev (29 minutter siden): Og det er helt jævlig og uforståelig at det ikke gjøres mer for å stanse det. Helt grusomt og umenneskelig. Men nå var det snakk om influensa og covid! Det setter det litt i perspektiv hvor forsvinnende få to millioner er av straks 8 milliarder. 3
Psilocybe Skrevet 23. januar 2021 #38 Skrevet 23. januar 2021 Collan skrev (12 minutter siden): Sverige hadde en overdødelighet på 6,8% i 2020: https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/BlyrM9/tegnell-tar-ingen-selvkritikk-lofven-blir-sittende-med-ansvaret Hvorfor opplyser du ikke med det samme om underdødeligheten de hadde i 2019? År med underdødelighet pleier å bli fulgt av år med overdødelighet. 3
Lana01 Skrevet 23. januar 2021 #39 Skrevet 23. januar 2021 (endret) velociraptor skrev (2 minutter siden): Jeg kan godt sammenligne det med mange andre år. Hva mener du med at tallene ikke steg noe særlig før i november? de fikk 5000 døde på våren og så roet det seg på sommeren, og så 5000 til på høst/vinter. Men ja, det er 10 000 døde av corona. Overdødeligheten er ikke på 10 000, men det er 10 000 uansett, det er sant. Jeg synes ikke det er så mange i den store sammenheng. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å se. Ja det er riktig de hadde først en topp i vår så roet det seg noen mnd Endret 23. januar 2021 av Lana01
Collan Skrevet 23. januar 2021 #40 Skrevet 23. januar 2021 (endret) 2 minutter siden, Psilocybe said: Hvorfor opplyser du ikke med det samme om underdødeligheten de hadde i 2019? År med underdødelighet pleier å bli fulgt av år med overdødelighet. Jeg har ikke tall for hva undedødeligheten var i Sverige for influensasesongen 2019/20. Jeg vil bli svært overrasket om den var like stor, men med motsatt fortegn, som overdødeligheten vi nå ser. EDIT: Jeg ser at Velociraptor har lagt fram statistikk over antall dødsfall i Sverige fra og med 2011 til nå. Der framgår det tydelig at det er en mye større overdødelighet i 2020 enn det var underdødelighet i 2019. Endret 23. januar 2021 av Collan d 6
Fremhevede innlegg