Gå til innhold

Kjøpe 4x4, hva kjører dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan finner man ut vilken vil som passer en, egentlig? Skulle hatt en 4x4, god å kjøre, gjerne litt kraft. Pris opp til ca 400 000. Kan være elektrisk. Skal ikke har barn så ingen familiebil for min del

Hva kjører dere og er dere fornøyde?

Anonymkode: d9522...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor kjører du da? Holder det med en personbil med 4WD eller tenker du høy bakkeklaring/SUV? Hvilken type 4WD system har du behov for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du ny eller brukt? Suzuki har noen kompetente biler til lave priser, de er greie bruktkjøp også. Subaru har god kvalitet, men motorer som sluker drivstoff og blir utette jf. oljeforbruk litt for tidlig (boksermotorer). Det er en del gode stasjonsvogn å få også, Škoda har da de mest kurante bilene. Så er det jo de grommeste bilene à la Landcruiser (toppen av kransekaka) og Pajero. I den klassen ender du opp med å bruke sinnssvakt mye penger på bil, men til gjengjeld kommer du frem overalt.

Anonymkode: e02d7...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Subaru Forrester 2015 modell, 4x4, dieselmotor. Den reagerer veldig kjapt, har god kraft, veldig god kjørekomfort, bruker 0,5 l/mil på langkjøring og ca 0,6 på småkjøring. Jeg har tidligere hatt eldre Subaru og de har også brukt relativt lite drivstoff og jeg har aldri hatt behov for å etterfylle olje utenom oljeskift som er gjort etter definerte intervaller.

Anonymkode: b4d72...2b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Julie said:

Hvor kjører du da? Holder det med en personbil med 4WD eller tenker du høy bakkeklaring/SUV? Hvilken type 4WD system har du behov for?

Jeg bor på vestlandet, på landet, med bratte, smale veier der pløyingen kan være så som så. Derfor 4x4, for jeg er lei av slalåmkjøringen jeg har hatt med mine tidligere biler og den der "nå må jeg strap in i tilfelle dette blir min siste kjøretur" følelsen. Nå har jeg også god inntekt så jeg kan kjøpe meg noe som er bra og som jeg liker skikkelig godt. 

Just now, AnonymBruker said:

Tenker du ny eller brukt? Suzuki har noen kompetente biler til lave priser, de er greie bruktkjøp også. Subaru har god kvalitet, men motorer som sluker drivstoff og blir utette jf. oljeforbruk litt for tidlig (boksermotorer). Det er en del gode stasjonsvogn å få også, Škoda har da de mest kurante bilene. Så er det jo de grommeste bilene à la Landcruiser (toppen av kransekaka) og Pajero. I den klassen ender du opp med å bruke sinnssvakt mye penger på bil, men til gjengjeld kommer du frem overalt.

Tenker ny er minst stress, men om jeg kan kjøpe brukt via forhandler så har jeg ikke problem med det. Bil er ikke akkurat ett økonomisk gevinstprosjekt. At jeg liker utseende, følelsen av å kjøre og at den er ok priset i forhold til hva den tilbyr er det viktigste. Vil ikke ha fancy overpriset greier, vil ikke ha "stygg" praktisk husmor bil 😅 En tøff liten bil som er ærlig med hva den er og kan tilby, som kommer seg frem, gjerne med litt praktisk plass i baggasjen, men trenger ikke allverden. 

Vet ikke om jeg burde vurdere elektrisk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Subaru XV, kan ikke få fullrost hvor bra den tar seg fram på snøføre! Den er som reklamen sier, ustoppelig. Den er litt tørst, ja, men når du først har fått den varm er det heller ingen som går på så lite som 0,54pr.mil med bensinmotor. Det er eller ikke noe problemer som det hevdes over her, med utett motor osv. Det jeg fikk høre fra verkstedet jeg bruker, var at dette var biler som var lite tull med. De som det er tull med, er hvor eier slurver med vedlikeholdet. Min brukte en del olje etter første service, men har stablisert seg. Viktig å holde serviceintervall(uansett merke) og bruke samme oljemerke hele tida. Akkurat det høres rart ut, men slik er det. Kommer til å ha denne så lenge den går, og deretter en nyere Subaru👍😊

Anonymkode: 10a6b...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du ha en bil med best mulig framkommelighet er det lite som overgår Subaru. 4WD er ikke det samme, varierer veldig fra merke til merke utfra hvilket system de bruker. Har prøvd ulike typer og aldri vært borti noen andre som er så rå til å ta seg fra som Subaru. 

Anonymkode: cd68e...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Toyota Rav-4. Bor i Finnmark og bilen går godt i mye kulde, snø, is og veier som krøtterstier. Den bruker lite diesel, jeg syns den har god kjørekomfort og den ligger godt på veien 

Anonymkode: 0f3cb...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har Toyota Rav-4. Bor i Finnmark og bilen går godt i mye kulde, snø, is og veier som krøtterstier. Den bruker lite diesel, jeg syns den har god kjørekomfort og den ligger godt på veien 

Framkommeligheten til Rav er elendig sammelignet med Subaru. Har hatt begge deler og er to forskjellige verdener. Og ja jeg skriver Subaru uten å spesifisere type for jeg har hatt flere og alle overgår Toyota på framkommelighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte 16 i mange år, men fant ut at jeg egentlig har behovet så gått over til vanlig forrige gang jeg kjøpte bil.

16 er ellers bare en annen måte å skrive 4x4 på.

Anonymkode: fad41...235

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Framkommeligheten til Rav er elendig sammelignet med Subaru. Har hatt begge deler og er to forskjellige verdener. Og ja jeg skriver Subaru uten å spesifisere type for jeg har hatt flere og alle overgår Toyota på framkommelighet.

Begge deler er billig japansk drit. Utrolig at folk kjører rundt i sånt, men hver sin smak. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Begge deler er billig japansk drit. Utrolig at folk kjører rundt i sånt, men hver sin smak. 

Uuuu 

Hva kjører en kakse som deg da? Hummer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er godt mulig. Sier bare min erfaring😊 Og jeg har aldri hatt problemer med fremkommelighet. Verken i Finnmark, på trange og bratte og lite brøyta veier, eller i Finland eller i nord-Sverige (men der er det ganske gode veier da) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det kom fra en som ikke vet noe som helst, om noe.

Anonymkode: 10a6b...565

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du mye personlig erfaring med japanske biler? Jeg og mannen har kjørt det i 20 år, og det kan oppsummeres med billig vedlikehold og driftsikre biler. 

Anonymkode: 332bb...33e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har tesla modell 3, long range. Den har 4x4. Veldig fornøyd :) Hvis du skulle få familie en dag er det plass i den, og hvis ikke er den gøy som fri og frank også :)

Du kan jo google litt og finne 4-5 biler som er aktuelle, og prøvekjøre. Vi stod mellom helelektrisk eller hybrid, men Teslaen ga så mye kjøreglede at det endte opp med den.

Anonymkode: e08ef...e44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg bor på vestlandet, på landet, med bratte, smale veier der pløyingen kan være så som så. Derfor 4x4, for jeg er lei av slalåmkjøringen jeg har hatt med mine tidligere biler og den der "nå må jeg strap in i tilfelle dette blir min siste kjøretur" følelsen. Nå har jeg også god inntekt så jeg kan kjøpe meg noe som er bra og som jeg liker skikkelig godt. 

Tenker ny er minst stress, men om jeg kan kjøpe brukt via forhandler så har jeg ikke problem med det. Bil er ikke akkurat ett økonomisk gevinstprosjekt. At jeg liker utseende, følelsen av å kjøre og at den er ok priset i forhold til hva den tilbyr er det viktigste. Vil ikke ha fancy overpriset greier, vil ikke ha "stygg" praktisk husmor bil 😅 En tøff liten bil som er ærlig med hva den er og kan tilby, som kommer seg frem, gjerne med litt praktisk plass i baggasjen, men trenger ikke allverden. 

Jeg har Honda CRV, er veldig imponert over framkommeligheten. Bor også på Vestlandet, og har en del av de samme behovene som deg. Veldig god plass i bagasjen (jeg kjører nok en bil som er noen år og ikke helt ny), på min kan man flytte baksetene litt frem så man får enda større bagasjerom. Er imponert over at bilen er så stor til å ikke være stasjonsvogn. Kommer seg godt frem på det meste av føre, og drikker ikke ekstremt mye diesel. 

Anonymkode: 8c003...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dacia Duster?

10391985.jpg?imageId=10391985&x=0&y=0&cr

Dette er så nærme en ærlig bil du kommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...