Gjest Gjest_Petronella_* Skrevet 15. august 2005 #1 Skrevet 15. august 2005 Har sett en jobb som jeg gjerne vil ha, og vil ringe og vise min interesse før jeg sender søknad, men hva skal jeg si og eventuelt spørre om. Har ikke hatt en seriøs jobb før så dette er nytt terreng for meg. Takker for alle forslag.
MiniMjau Skrevet 15. august 2005 #2 Skrevet 15. august 2005 Hvis du ikke har noe å spørre om så skal du heller ikke ringe. De "gjennomskuer" en som ringer bare for å ringe.
tøydukke Anna Skrevet 15. august 2005 #3 Skrevet 15. august 2005 Jeg er i samme situasjon som deg Petronella og jeg ringer ikke med mindre jeg har et veldig vesentlig spørsmål som jobbannonsen ikke gir noe svar på. Hvis alle søkere skulle ringe bruker bedriften unødvendig mye tid på det, tenker nå jeg.
Gjest gjest1 Skrevet 15. august 2005 #4 Skrevet 15. august 2005 Ring heller etter du har sendt søknaden! Når det nærmer seg tidsfristen. Så kan du spørre om hvor mange søknader du har fått, om de har mottatt din, hvordan saksgangen videre blir etc. Da har de dannet seg et bilde av deg allerede, og de vil sikkert huske navnet ditt etc.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2005 #5 Skrevet 15. august 2005 Hvis du vil ringe, kan du f.eks. spørre om: - Hvordan er det å jobbe hos dere? - Jobber det mange kvinner på avdelingen? - Hva er gjennomsnittslønnen? - Hvordan er miljøet? - Hva slags person ser dere for dere til stillingen? Osv.. Det finnes mange bra spørsmål som viser tegn på engasjement og interesse! Lykke til!
Nala Skrevet 16. august 2005 #6 Skrevet 16. august 2005 Hvis du vil ringe, kan du f.eks. spørre om: - Hvordan er det å jobbe hos dere? - Jobber det mange kvinner på avdelingen? - Hva er gjennomsnittslønnen? - Hvordan er miljøet? - Hva slags person ser dere for dere til stillingen? Osv.. Det finnes mange bra spørsmål som viser tegn på engasjement og interesse! Lykke til! ← Jeg ville nesten sett på det som å være litt "pushy" om man begynte å spørre om lønn allerede før søknaden er sendt. Da har jeg mer sansen for soleil~noirs forslag om å ringe når søknadsfristen nærmer seg, for å forsikre seg om at søknaden er mottatt, og for å høre litt om saksgangen videre.
Gjest gjest1 Skrevet 16. august 2005 #7 Skrevet 16. august 2005 Ting man kan spørre om før man sender søknaden kan være -utdypelse av hva stillingen innebærer i forhold til oppgaver, reisevirksomhet etc? -hva slags kvalifikasjoner som er viktige? hva ser arbeidsgiver for seg at du bør kunne? -om arbeidsplassen/bedriften, størrelse, miljø etc. -jeg bruker også å spørre om de ønsker vedlegg av typen artikler/hovedoppgave der det er relevant (alltid veldig populært med hovedoppgaver:)) Ellers kan det være lurt å si litt om hva man selv kan, hvorfor du har tenkt å søke etc. Dette har jeg gjort med stort hell flere ganger og får ofte mange forslag om hva jeg bør fokusere på i selve søknaden etc. Men vær oppmerksom på signalene du får fra arbeidsgiver. Ikke alle vil snakke med deg, så hvis du merker at de har det travelt etc, så avslutt samtalen:) Vær obs på at de aller fleste noterer ned hvem som ringer og ofte hva det snakkes om.. Utover dette ringer jeg aldri etter at søknaden er sendt bare for å spørre om den er motatt etc. De fleste sender ut brev om at søknad er mottat med opplysninger om antatt behandlingstid etc nettopp for å unngå slike telefoner! Mottar du ikke et slikt brev kan du ringe, men vent en uke ihvertfall:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå