Gå til innhold

Mangel på ungdomsklubber, et Oslo problem?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Madame Butterfly skrev (2 minutter siden):

Essensen er jo omsorgsvikt, og utilstrekkelighet, foreldre som ikke vil, eller evner å ta ansvar. 

Akkurat som når vi snakker om stengte skoler og volds utsatte barn i pandemien. Skolen er et fristed fra elendighet de mister, men elendigheten er fremdeles i hjemmet. 

Ungdomsklubb er et fristed de mister, roten til elendigheten er fremdeles hjemmet. Et klubb tilbud kan være en plasterlapp, men det er hjemmet som må fikses. 

Kanskje kommunen burde jobbe annerledes? En ny tilnærming til denne problematikken? Som kan være mer effektiv? 

Helt enig. Jeg tror ikke de tør rett og slett, gjemmer seg unnskyldninger om kulturforskjeller og rasisme. Det er veldig mange ulike måter å oppdra barn på som er helt flotte og fine, det betyr ikke at omsorgssvikt er ok. Uansett.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
robot skrev (1 minutt siden):

I Oslo indre by finner du mange store familier på svært få kvadratmeter. På bygda er det utbredt at selv sosioøkonomisk ressurssvake barnefamilier har tilgang på enebolig. 

Det gjør noe med barns/unges mulighet til å samles, sosialisere og gjøre aktiviteter sammen. 

(I tillegg har Oslo en langt høyere andel familier med sosioøkonomisk utfordringer, som f.eks fattigdom, enn resten av landet).

Det forstår jeg veldig godt. Jeg hadde selv ikke hatt råd til å ha nok plass om jeg skulle tatt med familien til Oslo. Samtidig må man jo ta konsekvensene av det selv? Har ikke man råd til å bo så sentralt så har man rett og slett ikke råd, da må man faktisk flytte. 

• Liker 2
Skrevet
LeonoraI skrev (Akkurat nå):

Det forstår jeg veldig godt. Jeg hadde selv ikke hatt råd til å ha nok plass om jeg skulle tatt med familien til Oslo. Samtidig må man jo ta konsekvensene av det selv? Har ikke man råd til å bo så sentralt så har man rett og slett ikke råd, da må man faktisk flytte. 

Eller man kan benytte f.eks ungdomsklubber. Det fungerer ganske godt, altså. Alle bydelene jeg kjenner har gode fritidsklubbtilbud. 

Mange av familiene det her er snakk om vil heller ikke ha ressursene til å flytte, men det er litt på siden. 

Skrevet
robot skrev (3 minutter siden):

Eller man kan benytte f.eks ungdomsklubber. Det fungerer ganske godt, altså. Alle bydelene jeg kjenner har gode fritidsklubbtilbud. 

Mange av familiene det her er snakk om vil heller ikke ha ressursene til å flytte, men det er litt på siden. 

Hvem er det som skal drifte de klubbene da? De orker jo ikke stille på dugnad en gang. Det handler ikke bare om penger, det er rett og slett snakk om å orke å ta seg av ungene sine. Er faktisk ikke barna som har valgt å komme til..

• Liker 2
Skrevet

Ja, jo. Man kan sikkert godt si at mange ikke burde få barn, men barna er nå her. Da er det i Norge et offentlig ansvar å kompensere for det foresatte ikke mestrer.

Det er ellers slett ikke min opplevelse at foreldre til barn som benytter fritidsklubbene er noen ensartet gruppe, og mange stiller absolutt opp på både dugnader og annet. 

Skrevet
robot skrev (Akkurat nå):

Ja, jo. Man kan sikkert godt si at mange ikke burde få barn, men barna er nå her. Da er det i Norge et offentlig ansvar å kompensere for det foresatte ikke mestrer.

Det er ellers slett ikke min opplevelse at foreldre til barn som benytter fritidsklubbene er noen ensartet gruppe, og mange stiller absolutt opp på både dugnader og annet. 

Nå må jeg bare klargjøre at jeg er absolutt ikke i mot fritidsklubber, jeg synes det er kjempeflott uansett hvor det er. Det jeg reagerer på er at det blir brukt som forklaring på kriminalitet osv. Altså... det får være måte på ansvarsfraskrivelse mener jeg. Og jeg mener også at dersom det går så langt at foreldrene svikter i så stor grad at ungene ender opp med å reke gatelangs og drive med dop, da bør varselbjellene ringe. Og sannsynligvis BV kontaktes. Ungene fortjener faktisk mye bedre enn det her

• Liker 2
Skrevet
LeonoraI skrev (4 timer siden):

Nå må jeg bare klargjøre at jeg er absolutt ikke i mot fritidsklubber, jeg synes det er kjempeflott uansett hvor det er. Det jeg reagerer på er at det blir brukt som forklaring på kriminalitet osv. Altså... det får være måte på ansvarsfraskrivelse mener jeg. Og jeg mener også at dersom det går så langt at foreldrene svikter i så stor grad at ungene ender opp med å reke gatelangs og drive med dop, da bør varselbjellene ringe. Og sannsynligvis BV kontaktes. Ungene fortjener faktisk mye bedre enn det her

Det vil alltid være familier i en befolkning som ikke kan gi barna sine optimale oppvekstkår. Så er det en mulighet for at det påvirker barna i svært negativ retning. Det kan kompenseres ved en del tiltak fra det offentlige. Så kan man jo diskutere i lange baner hvorvidt det er fordi utgangspunktet er dårlig eller fordi det mangler kompenserende tiltak at man får et gitt resultat, men det er nok utopisk å trylle bort barna med et dårlig utgangspunkt. Fritidsklubber derimot, klarer vi å trylle frem. 

Barneverntjenestene i Oslo samarbeider tett med bl.a fritidsklubbene. Nettopp fordi det er et tiltak som har dokumentert positiv effekt. 

Skrevet

Jeg bor på Tøyen i Oslo, hvor barnefattigdommen er svært høy. Mange ungdommer deler rom med yngre søsken, og kan ikke ha venner på besøk hjemme.

Fra vinduet mitt ut mot fotballbanen ser jeg gutter som spiller fotball sent på lørdagskvelden, i 10 minus. De har ingen andre steder å være. Noen ganger sitter de og prater, og det ser forjævlig bikkjekaldt ut. 

Hadde de hatt en ungdomsklubb så kunne de ha fått en helt annen ungdomstid.

• Liker 1
Skrevet
robot skrev (4 timer siden):

Det vil alltid være familier i en befolkning som ikke kan gi barna sine optimale oppvekstkår. Så er det en mulighet for at det påvirker barna i svært negativ retning. Det kan kompenseres ved en del tiltak fra det offentlige. Så kan man jo diskutere i lange baner hvorvidt det er fordi utgangspunktet er dårlig eller fordi det mangler kompenserende tiltak at man får et gitt resultat, men det er nok utopisk å trylle bort barna med et dårlig utgangspunkt. Fritidsklubber derimot, klarer vi å trylle frem. 

Barneverntjenestene i Oslo samarbeider tett med bl.a fritidsklubbene. Nettopp fordi det er et tiltak som har dokumentert positiv effekt. 

Hva mener du med dette? Forstod ikke helt hva du mener.

Skrevet
LeonoraI skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med dette? Forstod ikke helt hva du mener.

Altså, si du får ungdomskriminelle som resultat. Man kan si det handler om at de hadde et dårlig utgangspunkt hjemmefra, eller man kan si det handler om at ikke det offentlige kompenserte for at de hadde et dårlig utgangspunkt hjemmefra.

Uansett sitter man igjen med ungdomskriminelle. Og siden jeg ikke har noen tro på at det er mulig å trylle bort dysfunksjonelle familier, barnefattigdom, trangboddhet og annet som kan bidra til en skjevutvikling - selv om man gjerne skulle gjort det og selv om man kan gjenta til det kjedsommelige at barn faktisk er sine foreldres ansvar, ja, så ender jeg jo på å være en varm tilhenger av kompenserende tiltak. Som fritidsklubber er, lavterskel sådan. Jeg vil mye heller at en liten promille av skatteseddelen skal gå til å finansiere offentlige tiltak som forhindrer f.eks kriminalitet, enn at den skal gå til å ivareta kriminelle når de først har blitt det.

• Liker 1
Skrevet
Madame Butterfly skrev (På 23.1.2021 den 0.07):

Resten av landet ser ut til å klare seg storveis uten å snakke om mangel på ungdomsklubber, og der er det virkelig manko på fritidstilbud.

Tilbudet er stortsett begrenset til fotball, og korps. I byene har de derimot tilbud om opplæring i alle mulige idretter og kunstformer.

Ser aldri bygdeungdom nevnt i diskusjonene om manko på ungdomsklubber.

Det er fordi problemet som man ønsker påvirke, ikke EGENTLIG handler om fritidstilbud. Det er bare en enkel måte å løse problemet på. 

Vi VET hva problemet er , det er velkjent og velforstått, det handler om rene mennesklige mekanismer, noe som gjør at det BURDE ligge i planene for alle større utbygginger . Det er ikke så relevant for bygda, nettopp fordi bygda ikke har utgangspunktet for problemet. Men det finnes ikke ett eneste utbygningsprosjekt av problematisk størrelse rundt Bergen by som ikke har hatt akkurat samme problem. Og du kan stort sett kalkulere ut problemet basert på befolkningsutviklingen. 

Samme i Oslo. de samme problemene man ser nå, så man da  de samme drabantbyene ble bygd; problemet kom med andre mennesker av samme grunn før og. Vi løste det med enkle verktøy, og den store idiotien, er fantasien om at dette skulle gå over. At folk skulle slutte å være mennesker bare fordi de kom til byen. 

Slutt å sutr, dette er ett valgt problem, med kjente løsninger: Bruk dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...