Gå til innhold

Avslutte terapien

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal avslutte hos psykologen min, har 2 timer igjen. Gruer meg litt og er litt redd for tanken på å ikke ha det kloke menneske å snakke med som kjenner meg godt. Samtidig blir det greit å avslutte også, og fokusere på andre ting i livet. 
noen som har erfaring med å avslutte terapien? Gikk det greit å gå videre uten? Har gått til henne i 4 år og hun har vært elt fantastisk! Hjulpet meg ekstremt mye og vi har jobbet godt 

Anonymkode: e0177...eaa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Gratulerer. Jeg ble avsluttet for halvannet år siden, og ting har vært veldig bra de to siste årene. Jeg har fokusert mest på ting som gir meg stabilitet og glede. Lykke til!

Anonymkode: 5f94f...d69

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Gratulerer. Jeg ble avsluttet for halvannet år siden, og ting har vært veldig bra de to siste årene. Jeg har fokusert mest på ting som gir meg stabilitet og glede. Lykke til!

Anonymkode: 5f94f...d69

Så godt å høre 👍🏼 Tror det kommer til å gå bra, har fått snakket gjennom alt, og det jeg egentlig har brukt psykologen til de siste månedene er bare støttesamtaler.. og det er fint det, men hun sier jeg er mye sterkere og hun har full tro på at jeg vil klare meg godt. 
hun er dønn ærlig, og jeg har vært dønn ærlig, det har tatt meg langt. Ingen blir uansett 100% og vi vil alle kjenne på nedturer og tunge dager, men det er normalt. 

• Liker 2
Skrevet

Kan jeg spørre hvordan dere som skal slutte i behandling fungerer i hverdagen? Klarer dere å ha nettverk, jobb, utdannelse osv? Jeg skal selv snart slutte i behandling men føler meg overhodet ikke klar for det siden jeg er lavtfungerende.

Anonymkode: d60ea...116

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke når jeg skal slutte. Har gått til psykolog i ca 1/2 år nå, traumebehandling. 

Jeg begynte å føle meg bedre, og sa til psykologen at jeg hadde hatt en fin jul med lite uro og angst, samt at jeg merket bedring etter traumebehandling. Etter det så begynte jeg å bli redd, redd for at behandlingen kanskje nærmet seg slutten. Den uken og frem til neste time så var jeg full av uro og angst igjen, redd for at jeg snart blir sendt ut i samfunnet igjen. Jeg hadde visst ikke blitt så bra  som jeg trodde.

Anonymkode: a59c6...ce5

Skrevet

Jeg skal avslutte, men ikke fordi jeg føler meg bedre. Psykologen min hjelper meg ikke i det hele tatt. Hva er vitsen da? 

Anonymkode: e2bba...fd2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skal avslutte, men ikke fordi jeg føler meg bedre. Psykologen min hjelper meg ikke i det hele tatt. Hva er vitsen da? 

Kanskje du kan prøve en annen type behandling?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kanskje du kan prøve en annen type behandling?

Jeg lurer på hvor mange år av mitt liv jeg skal bruke på det. Prøve én psykolog, fortelle alt....Etterpå prøve en annen, fortelle det samme igjen, og igjen...Ingen fremgang og følelse av bortkastet tid. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 23.1.2021 den 1.05):

Jeg føler med deg.

Har du vurdert å sette deg på venteliste til en ny? :) 

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hvor mange år av mitt liv jeg skal bruke på det. Prøve én psykolog, fortelle alt....Etterpå prøve en annen, fortelle det samme igjen, og igjen...Ingen fremgang og følelse av bortkastet tid. 

Ja jeg ser den. Jeg er i den situasjonen nå siden jeg har gått årevis i behandling og føler ikke helt at det er vits, men jeg veto o mange har jo måtte lete i årevis etter den rette behandling og fått det bedre, så kanskje det er verdt å prøve ut.

Uatskillelig skrev (33 minutter siden):

Jeg føler med deg. Jeg har også avsluttet med min nåværende psykolog fordi jeg ikke følte at det fungerte helt, og jeg er satt på venteliste til privatpraktiserende psykiater med refusjonsavtale. Ventetiden er på 1,5 år!!

Må du vente hele 1.5 år på å få komme til den psykiateren? Hva gjør du i mellomtiden?

• Liker 1
Skrevet

Virker positivt at du også tenker selv at det er på tide å slutte. Men føles sikkert som et stort steg etter å ha vært "avhengig" av kontakten i såpass mange år. 

Sluttet etter 8-9 måneder hos min psykolog nå på nyåret. Trodde det skulle bli verre enn det det har vært. Går ikke så bra i livet mitt men gikk helt fint å slutte der. 

Anonymkode: a2dba...a27

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 23.1.2021 den 2.47):

Ja jeg ser den. Jeg er i den situasjonen nå siden jeg har gått årevis i behandling og føler ikke helt at det er vits, men jeg veto o mange har jo måtte lete i årevis etter den rette behandling og fått det bedre, så kanskje det er verdt å prøve ut.

Jeg synes du skal prøve en ny om du ikke føler det hjelper med behandleren du har. ❤️

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan jeg spørre hvordan dere som skal slutte i behandling fungerer i hverdagen? Klarer dere å ha nettverk, jobb, utdannelse osv? Jeg skal selv snart slutte i behandling men føler meg overhodet ikke klar for det siden jeg er lavtfungerende.

Ts her. Jeg har både utdannelse og fast jobb, det har jeg hatt hele tiden. 
har familie, barn, venner osv.

husk at det er mange grunner il at man går til psykologsamtaler, en trenger ikke ha en psykiatrisk diagnose for å gå til samtaler. 
noen er mer høytfungerende enn andre, noen kommer seg aldri ut i jobb uansett, noen havner på ufør. Behandling gjør at en kan få det bedre med seg selv, men behandling i seg selv fikser ikke problemene. Det er det en selv som må gjøre. Det er mellom timene en må jobbe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. Jeg har både utdannelse og fast jobb, det har jeg hatt hele tiden. 
har familie, barn, venner osv.

husk at det er mange grunner il at man går til psykologsamtaler, en trenger ikke ha en psykiatrisk diagnose for å gå til samtaler. 
noen er mer høytfungerende enn andre, noen kommer seg aldri ut i jobb uansett, noen havner på ufør. Behandling gjør at en kan få det bedre med seg selv, men behandling i seg selv fikser ikke problemene. Det er det en selv som må gjøre. Det er mellom timene en må jobbe. 

Nei det er jo klart, jeg var bare nysgjerrig siden jeg selv er så usikker på det å slutte.

Skrevet

Jeg har blitt skrevet ut av forskjellige behandlingsløp tidligere, og på sett og vis følt det som nederlag. Nå vurderer jeg selv å avslutte forholdet til behandler, selv om han fraråder det. Jeg har vært til behandling av og på siden 2007, men aldri opplevd å få noe særlig ut av det.

Anonymkode: f64f6...8cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har blitt skrevet ut av forskjellige behandlingsløp tidligere, og på sett og vis følt det som nederlag. Nå vurderer jeg selv å avslutte forholdet til behandler, selv om han fraråder det. Jeg har vært til behandling av og på siden 2007, men aldri opplevd å få noe særlig ut av det.

Hav sier han når du forteller at du føler du ikke får noe ut av timene du har der?

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hav sier han når du forteller at du føler du ikke får noe ut av timene du har der?

Han skylder på meg, sier jeg har feil innstilling og må prøve å tenke annerledes, etc. Jeg spørs hvordan man tenker annerledes, men det kan han ikke fortelle meg. Føler dette er en rød tråd med de fleste behandlere. Blir mye selvfølgeligheter og lite praktiske råd.

Skrevet
Uatskillelig skrev (12 timer siden):

Jeg føler med deg. Jeg har også avsluttet med min nåværende psykolog fordi jeg ikke følte at det fungerte helt, og jeg er satt på venteliste til privatpraktiserende psykiater med refusjonsavtale. Ventetiden er på 1,5 år!!

Jeg har prøvd minst tre forskjellige...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...