Gå til innhold

Passer sibirkatter som innekatter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en sibirkatt i nabolaget og har forelsket meg helt i den katten. Han kommer løpende når han ser meg og majuer høyt av glede. Han er så utrolig skjønn!

Men har overhørt flere naboer som absolutt IKKE deler min begeistring. Katten er visstnok «lystmorder« og tar livet av massevis av fugler om våren og sommeren. Om vinteren ligger det døde mus og lemen langs veien, som katten har drept. Han spiser dem ikke, han river dem bare i to... Og andre katteeiere er redde for å slippe ut sine egne katter fordi sibirkatten er så stor at den vil vinne enhver slåsskamp og kanskje skade andre katter skikkelig.
Jeg har så lyst på sibirkatt en gang i fremtiden, men nå begynner jeg å lure på om den i så fall bør være innekatt. Hva tenker dere som har erfaring med rasen?

Anonymkode: 2dd57...58b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må gjerne ha den inne. Men er dette eneste grunn? Katter er katter, de dreper. Sånn er det bare. 

Anonymkode: b347b...794

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må gjerne ha den inne. Men er dette eneste grunn? Katter er katter, de dreper. Sånn er det bare. 

Anonymkode: b347b...794

Ja, det gjør de, men det hadde vært grusomt hvis katten min skadet andre katter alvorlig. Sibirkatter ER jo svære. Jeg hadde vel egentlig inntrykk av at de var snille kjemper fordi nabokatten er så herlig, men skjønner at jeg muligens tok feil.

Skrevet

At en katt dreper fugler, mus og annet smått er helt naturlig, de er rovdyr. Det er ikke dermed sagt at den slåss med andre katter selv om den er stor. Jeg hadde en stor norsk skogkatt, og den var veldig stor, den var ikke noen slåsskjempe. Den gikk store omveier forbi andre katter.

Anonymkode: b4b40...102

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

At en katt dreper fugler, mus og annet smått er helt naturlig, de er rovdyr. Det er ikke dermed sagt at den slåss med andre katter selv om den er stor. Jeg hadde en stor norsk skogkatt, og den var veldig stor, den var ikke noen slåsskjempe. Den gikk store omveier forbi andre katter.

Anonymkode: b4b40...102

Helt enig, Maine Coon som er verdens strørste tamkattrase. Er jo regnet som veldig rolige og fredlige av seg.

Men dog dyktige jegere. De blir gjerne omtalt som de vennlige kjempene.

Skrevet

Men hva gjør man med naboer som er livredd katten? Skjønte ikke hvor mange som misliker store katter før jeg hørte naboene snakke.

Skrevet

Jeg har sibirkatt. Makan til kjærlig katt har jeg aldri møtt. Så hengiven og kosete. Veldig sterkt knyttet til min datter og meg. 
han er ute så mye han vil. Går stort sett i en radius på ca 50 meter fra huset. 
finnes ikke bedre ❤️❤️ 
Men kunne aldri vært innekatt. Alt for stor trang til å komme ut. Innimellom fanger han mus, men ikke ofte. Aldri sett ham ta noe annet. 

Anonymkode: 4977c...456

• Liker 4
Skrevet

Vi har to sibirkatter, de går ute begge to. Men de er utrolig snille, kjærlige og hengivne. Den eldste (3 år) tar en mus eller fugl innimellom, den yngste (1 år) har tatt en spissmus en gang, og det ble med det. Den yngste går heller ikke langt fra huset, og vil gjerne inn igjen etter en halvtime - time.

Sibirkatter er kjent for å være sosiale og kosete, de kan riktignok bli store og kan virke tøffe, men de er ikke slåsskjemper slik jeg kjenner dem i hvert fall. Må legge til at vi har hunnkatter, og kjenner lite til hannkatter av rasen sibirkatt. Men tror neppe de faller i kategorien «gatas skrekk».

Anonymkode: f287b...08f

• Liker 1
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har sibirkatt. Makan til kjærlig katt har jeg aldri møtt. Så hengiven og kosete. Veldig sterkt knyttet til min datter og meg. 
han er ute så mye han vil. Går stort sett i en radius på ca 50 meter fra huset. 
finnes ikke bedre ❤️❤️ 
Men kunne aldri vært innekatt. Alt for stor trang til å komme ut. Innimellom fanger han mus, men ikke ofte. Aldri sett ham ta noe annet. 

Anonymkode: 4977c...456

12 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har to sibirkatter, de går ute begge to. Men de er utrolig snille, kjærlige og hengivne. Den eldste (3 år) tar en mus eller fugl innimellom, den yngste (1 år) har tatt en spissmus en gang, og det ble med det. Den yngste går heller ikke langt fra huset, og vil gjerne inn igjen etter en halvtime - time.

Sibirkatter er kjent for å være sosiale og kosete, de kan riktignok bli store og kan virke tøffe, men de er ikke slåsskjemper slik jeg kjenner dem i hvert fall. Må legge til at vi har hunnkatter, og kjenner lite til hannkatter av rasen sibirkatt. Men tror neppe de faller i kategorien «gatas skrekk».

Det er denne oppfatningen jeg selv har av sibirkatter. Nabokatten er så utrolig skjønn og kosete, og han blir så glad når han ser meg at jeg blir helt varm i hjertet :hjerter_rundt:

Ble bare så i tvil når jeg hørte de andre naboene.

Skrevet

Jeg har to skogkatter, hvor den ene er ganske stor. De er begge veldig pysete, hehe. Jeg har prøvd å ta de ut i bånd, men de piler inn igjen med en gang. Så da er de innekatter og koser seg med det. 

Anonymkode: d9e06...63e

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Men hva gjør man med naboer som er livredd katten? Skjønte ikke hvor mange som misliker store katter før jeg hørte naboene snakke.

Ærlig talt, de må manne/kvinne seg opp. Hvis de skjelver i buksene når en katt lunter forbi bør de ta en tur til legen.

Anonymkode: cd9cd...b5a

Skrevet

Ja ❤️ Vi har 2 sibirkatter, og de trives godt som innekatter. Går selvsagt tur med de hver dag da i sele. Viktigere å aktivisere og bruke tid på de om de er innekatter en utekatter, så viktig at du setter av tid nok til de osv da, om du skal ha de inne - sånn som med hund.

Anonymkode: 02f2a...a7d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en sibirkatt og en vanlig "huskatt". Sibirkatten er definitivt den snilleste av dem, mot mennesker og mot den andre katten (aldri vist aggresivitet mot den andre selv når den har frest og knurret på sibirkatten, kosete og leken med den andre katten) Sibirkatten er veldig kjærlig, kosete og sosial. Mine er begge inne så jeg vet ikke noe om jakting, men alle katter jakter og dreper og spiser ikke nødvendigvis byttet sitt... at noen gjør det mer enn andre kommer nok mer an på kattens personlighet enn rase. 

Det funker greit å ha mine inne, de leker med hverandre, men sibirkatten krever litt mer oppmerksomhet og aktivisering. Jeg tenker å venne den til bånd nå for merker at den er mer nysgjerrig på hva som er utenfor døren osv enn det den andre katten er, og kjeder seg litt mer inne. Dessverre er det ikke trygt å ha dem ute alene her jeg bor pga mye trafikk ++ og jeg har ikke mulighet til å flytte. Hadde inntrykk av at rasen skulle være litt roligere enn det min er.

Sibirkatten er jo en litt stor rase men det er mye pels som gjør at de ser større ut enn de er.. mange katteraser og vanlige huskattblandinger er større og sterkere. Rart av naboene dine å være redd en katt, den dreper fugler og mus men ikke mennesker... Katten i ditt nabolag, er den kastrert? Ville hørt med eierene ang det kanskje, for en ukastrert hannkatt vil sloss, og bør ikke gå ute. 

Anonymkode: 04155...c8c

• Liker 1
Skrevet

Bare sånn til opplysning så er min  2,5 kg tunge hukatte gatas skrekk her. Hun kan ikke fordra andre mennesker og hun er veldig klar overfor andre dyr hvor eiendommen hennes er. Hankattene mine på 5 og 7 kg er noen store kosegriser bare. Så selve størrelsen behøver ikke ha noe å si.

Hadde glatt kjøpt meg en sibirkatt om jeg hadde fått lov.

Alle mine tre er jegere og i år som det er museår så har vi inne sikkert 10 mus til dagen.

De fleste katter vil nok fungere som innekatter hvis de får nok stimuli, men jeg personlig ikke vil ha innekatt igjen.

Anonymkode: b180b...ea7

• Liker 1
Skrevet

Har Sibir (Neva masquerade) og hun er ikke spesielt stor. 5 kg nå og på størrelse med de andre huskattene rundt her.

Naboens skogkatt er større.

Hun har ila sine 2,5 år kun fanget en frosk som vi har fått med oss.

Sibir er en nydelig rase- og både str og drapsinstinkt varierer nok.

Vår pus har blirt nabolagets kjæledegge ihvertfall- hun vil hilse på alle.

Anonymkode: 5a124...923

Skrevet

De fleste av dere med sibirkatter har det mest sannsynlig pga. allergi? Hvordan er den erfaringen med denne katten? Hørt om den siden jeg var barn, og vet den er den eneste katten som mangler et gen som gjør at den er allergivennlig -men har aldri testet selv. 

Anonymkode: 1db11...efb

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De fleste av dere med sibirkatter har det mest sannsynlig pga. allergi? Hvordan er den erfaringen med denne katten? Hørt om den siden jeg var barn, og vet den er den eneste katten som mangler et gen som gjør at den er allergivennlig -men har aldri testet selv. 

Vi står på venteliste for en sibirkatt nå. Vært i besøkshjem (som jeg absolutt anbefaler hvis du skal ha en!) og ingen reaksjon på noen av oss :) 

Samboeren min er litt allergisk mot katt og jeg er veldig allergisk.

Anonymkode: a72ff...e0b

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi står på venteliste for en sibirkatt nå. Vært i besøkshjem (som jeg absolutt anbefaler hvis du skal ha en!) og ingen reaksjon på noen av oss :) 

Samboeren min er litt allergisk mot katt og jeg er veldig allergisk.

Så bra! :) Jeg har kjempelyst til å leve med dyr, men har denne allergien da som gjør det ekstra vanskelig. Men, når du snakker om venteliste så skjønner jeg at det er oppdrett(?) -hva er egentlig prisen på slike katter da?

Skrevet

Vi har to sibirkatter, og jeg er allergisk mot «vanlig» katt, hund, støv, div. pollen m.m. Da vi først begynte å tenke for alvor på sibirkatt, tok vi kontakt med Sibirkattens venner og avtalte med et besøkshjem som lå i nærheten av oss (de har besøkshjem over hele landet). Da jeg ikke reagerte på kattene i besøkshjemmet, bestemte vi oss for å gå for det, og tok kontakt med ulike oppdrettere gjennom Sibirkattens venner. Sto på venteliste i ca. 1 år (ja, man må nok regne med betydelig ventetid på denne rasen), før vi fikk tilbud om kattunge.

De koster rundt 13 000. Ofte er det et depositum også.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Så bra! :) Jeg har kjempelyst til å leve med dyr, men har denne allergien da som gjør det ekstra vanskelig. Men, når du snakker om venteliste så skjønner jeg at det er oppdrett(?) -hva er egentlig prisen på slike katter da?

Rundt 14 000. Ventelistene er laaaaange, så det er lurt å komme i gang hvis du for alvor har lyst på en :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...