Gå til innhold

Blir det hamstring i Oslo også?

Xfreya

Anbefalte innlegg

Bladlusa skrev (1 minutt siden):

Er det hamstring på gang i Oslo, altså? Vi andre snakker ellers om (ikke-eksisterende) hamstring i Follo-traktene. Lokalavisene pleier å bite seg merke i den minste lille klickbait-sak, men det er ingen som rapporterer om kaos og overfylte handlevogner på Ski storsenter eller Vinterbrosenteret så vidt jeg kan se. Tvert i mot har ØB en artikkel med bilde av folk som står i kø med plastkurv på armen på en liten lokal Coop Ekstra e.l. Ser ikke veldig ut som hamstring for meg. 

Følg med på spørsmålet i HI du, før du svarer. Jeg har ikke sagt det blir hamstring, jeg skrev jeg var redd for det. Noe du kommenterte. Det var hamstring i Oslo i mars, så det kan skje igjen om det blir portforbud. Har mennesker blitt mindre griske siden forrige gang? Neppe. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CorvusCorax skrev (9 minutter siden):

Ta det med ro? Det var ingen som hintet om å stenge dagligvarebutikker i mars heller. Men mennesker er griske. Dessuten skulle jeg ikke ut for å raide, akkurat. Bare vanlig daglig innkjøp. 

Nei, men i mars visste vi ikke hva koronaen kunne ha å si for transport og import av varer. Nå har vi levd med pandemien nesten et år, og varetilgangen har ikke sviktet på noen veldig viktige områder enda. 

Og det var ikke ment som noen beskyldning til deg. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladlusa skrev (Akkurat nå):

Nei, men i mars visste vi ikke hva koronaen kunne ha å si for transport og import av varer. Nå har vi levd med pandemien nesten et år, og varetilgangen har ikke sviktet på noen veldig viktige områder enda. 

Og det var ikke ment som noen beskyldning til deg. 

Det var ikke fordi folk ikke visste hva covid ville si for transport og import av varer. Det var fordi folk var redd for lock-down, og at de derfor ikke skulle komme seg på butikken. Med portforbud vil det igjen oppstå frykt (for noen) om man ikke kommer seg på butikken når man ønsker - derfor begynner noen å hamstre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CorvusCorax skrev (1 minutt siden):

Følg med på spørsmålet i HI du, før du svarer. Jeg har ikke sagt det blir hamstring, jeg skrev jeg var redd for det. Noe du kommenterte. Det var hamstring i Oslo i mars, så det kan skje igjen om det blir portforbud. Har mennesker blitt mindre griske siden forrige gang? Neppe. 

Jeg har stort sett svart på innlegg om hamstring i Follo. Jeg ser du var mest bekymret for Oslo, og beklager misforståelsen, men jeg ser egentlig ikke noen grunn til at det skal bli så mye verre i Oslo enn i Follo som pr. nå har det aller strengest. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CorvusCorax skrev (2 minutter siden):

Tror du ikke de har lært litt fra forrige gang da, sånn at det er mindre sjanse for at det gjentar seg? De som hamstret ble jo litt latterliggjort og fikk tyn for å være tåpelige folk.

Butikkene ble jo aldri stengt, det ble aldri noen matkrise og folk sitter fremdeles og tørker seg med dasspapir fra mars og har fylt halve boden med Spaghetti a la Capri og Joikakaker som de aldri kommer til å spise med mindre det blir atomkrig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett svart på innlegg om hamstring i Follo. Jeg ser du var mest bekymret for Oslo, og beklager misforståelsen, men jeg ser egentlig ikke noen grunn til at det skal bli så mye verre i Oslo enn i Follo som pr. nå har det aller strengest. 

Ja, men denne tråden handler om "blir det hamstring i Oslo også". Og jeg svarer ut i fra HI. Jeg driter vel i Follo, bor ikke der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cuntzilla skrev (Akkurat nå):

Tror du ikke de har lært litt fra forrige gang da, sånn at det er mindre sjanse for at det gjentar seg? De som hamstret ble jo litt latterliggjort og fikk tyn for å være tåpelige folk.

Butikkene ble jo aldri stengt, det ble aldri noen matkrise og folk sitter fremdeles og tørker seg med dasspapir fra mars og har fylt halve boden med Spaghetti a la Capri og Joikakaker som de aldri kommer til å spise med mindre det blir atomkrig.

Ha ha. Jeg håper de har lært! 

Husker det var tomt for toalettpapir i lange stunder. 🙈 Men, jeg er ikke livredd altså. Det er ikke krise. Men jeg bare håper det ikke skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke fordi folk ikke visste hva covid ville si for transport og import av varer. Det var fordi folk var redd for lock-down, og at de derfor ikke skulle komme seg på butikken. Med portforbud vil det igjen oppstå frykt (for noen) om man ikke kommer seg på butikken når man ønsker - derfor begynner noen å hamstre. 

Var det? Jeg hadde et bestemt inntrykk av at folk var redde for at butikkene skulle gå tomme for varer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det? Jeg hadde et bestemt inntrykk av at folk var redde for at butikkene skulle gå tomme for varer. 

Ja, jeg var redd for det skulle gå tomt for varer fordi folk hamstret. Jeg kjenner til dagligvarebransjen, og jeg visste at det ikke ville komme færre varer. Men når folk går amok og handler ti ganger så mye - tar det litt tid før de får justert bestillingene. Og ja, det gikk tomt for varer. Toalettpapir, egg, brød, løk, poteter, kjøttdeig, kyllingfilet...etc. var tomt hver dag jeg gikk på butikken i nesten to uker - fordi jeg ikke rakk å kjøpe før hamsterne kom. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var redd for det skulle gå tomt for varer fordi folk hamstret. Jeg kjenner til dagligvarebransjen, og jeg visste at det ikke ville komme færre varer. Men når folk går amok og handler ti ganger så mye - tar det litt tid før de får justert bestillingene. Og ja, det gikk tomt for varer. Toalettpapir, egg, brød, løk, poteter, kjøttdeig, kyllingfilet...etc. var tomt hver dag jeg gikk på butikken i nesten to uker - fordi jeg ikke rakk å kjøpe før hamsterne kom. 

Ja? Da var det jo varemangel de var redde for da, og ikke at de ikke skulle få lov til å gå på butikken. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Da var det jo varemangel de var redde for da, og ikke at de ikke skulle få lov til å gå på butikken. 🤔

Ja, pga. av hamsterne. Ikke pga. produksjonen av varer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CorvusCorax skrev (3 minutter siden):

Ha ha. Jeg håper de har lært! 

Husker det var tomt for toalettpapir i lange stunder. 🙈 Men, jeg er ikke livredd altså. Det er ikke krise. Men jeg bare håper det ikke skjer. 

Det var aldri helt tomt for toalettpapir i min butikk, men såpass skrapet for utvalg at jeg måtte kjøpe den kjipe, harde typen. Så det var en litt røff periode for min anus, men vi kom oss gjennom det. 

Snakket litt med han i kassen på den Kiwien jeg sogner til da folk hadde topp på handlevognen, han syntes hamstring var bra, for da gikk folk færre ganger i butikken. Så det er jo ikke helt på trynet å storhandle mht smittevern heller.

Bare la det være litt Lambi igjen til andre folk plz.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xfreya skrev (3 timer siden):

Tror dere det blir hamstring av matvarer i Oslo denne helgen, som følge av mulig nedstenging?

Hvorfor skal folk hamstre nå matbutikkene er åpne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CorvusCorax skrev (17 minutter siden):

Ja, pga. av hamsterne

Ja, de hamsterene er noen skikkelig råtasser, grådige som juling 🐹

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, CorvusCorax said:

Her jeg bor var det ikke tomt for noe annet enn gjær. (Sørlandsby) Så det må ha vært lokalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (9 minutter siden):

Her jeg bor var det ikke tomt for noe annet enn gjær. (Sørlandsby) Så det må ha vært lokalt. 

Her tror jeg vi hadde en dag eller to med tomme dopapirhyller. Og lite gjær, men butikkene klarte raskt å få tak i det igjen også. Og så fikk de ikke solgt det ...

Men de var jo selvsagt en og annen som bare måtte stable topp med dopapir på vogna, selv når det sto stablet dopapirfjell til taket litt uti april. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen vits i å hamstre når matbutikkene forblir åpne uansett. 

Men hvor langt unna Nedre Follo kommer tiltakene til å spre seg? Helt til Drammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (22 minutter siden):

Men hvor langt unna Nedre Nordre Follo kommer tiltakene til å spre seg? Helt til Drammen?

Drammen er ikke med i tiltakspakka denne gangen. Oslo og kommunene sørover på østsiden av fjorden, ned til Moss.

Sitat

Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet foreslår smitteverntiltak i ti kommuner for å stoppe spredningen av det muterte koronaviruset. Det er Oslo, Enebakk, Ås, Vestby, Nesodden, Indre Østfold, Moss, Frogn og Våler, i tillegg til Nordre Follo. Det melder Helse direktoratet på sin nettside..

NRK erfarer: Regjeringen vil stenge barnehager og skoler – NRK Oslo og Viken – Lokale nyheter, TV og radio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (6 timer siden):

Men hvor langt unna Nedre Follo kommer tiltakene til å spre seg? Helt til Drammen?

Tror det blir flere kommuner. Et virus lever ikke på ett sted. Tror det har spredd seg utover landet i løpet av de tre ukene som har gått, eller det må være flere enn tre uker siden første positive test. 

Men ingen grunn til panikk eller å hamstre. 

At de bruker Follo nå som et skrekk eksempel er egentlig litt ute av fokus. Og myndighetene visste at dette kom, så dumme kan de ikke være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...