Gå til innhold

Sko til begravelse

Fremhevede innlegg

Skrevet
OlsenHansen skrev (1 minutt siden):

Det handler nok mest om din egen samvittighet, men folk du treffer regelmessig vil jo selvsagt kunne merke et nytt plagg. Det har med overtro å gjøre også, man handler ikke inn klær til en fremtidig begravelse av åpenbare grunner. Og man kan ikke gjøre det når dødsfallet først har funnet sted heller, for da handler det plutselig mer om hva jeg skal ha på meg enn å sørge. Så velg selv, bare et tips.

Jeg vet ikke hva alle jeg treffer regelmessig har av klær i skapene sine og det tror jeg neppe noen andre har oversikt over heller med tanke på hvor mye klær den jevne nordmann har nå for tiden. Og på ett eller annet tidspunkt må man jo nødvendigvis handle klær som passer i begravelse og da må det også nødvendigvis bli til en fremtidig begravelse. Ikke er det noe i veien for å handle klær før en begravelse heller. En begravelse finner ofte ikke sted før etter 14 dager og selv om det er snakk om et dødsfall i nær familie så har man ofte behov for å finne på noe annet enn å sitte i en stol og gråte. 

Det du serverer er med andre ord bare sludder og pølsevev! 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.1.2021 den 19.56):

Jeg har vært i mange begravelser, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har lagt merke til andres skotøy. Aldri. 

Anonymkode: 2c12a...f73

Det har jeg. Sto bak en dame på veg inn i kirken og hun hadde «horestøvletter». Slike som går over kneet. 

Til TS, du kan trygt gå i de skoene. Det er kaldt å stå i snøen. Skal du på minnestund så ta med småsko til å ha inne.

Anonymkode: 427f9...a0e

• Liker 2
Skrevet
Leo skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke hva alle jeg treffer regelmessig har av klær i skapene sine og det tror jeg neppe noen andre har oversikt over heller med tanke på hvor mye klær den jevne nordmann har nå for tiden. Og på ett eller annet tidspunkt må man jo nødvendigvis handle klær som passer i begravelse og da må det også nødvendigvis bli til en fremtidig begravelse. Ikke er det noe i veien for å handle klær før en begravelse heller. En begravelse finner ofte ikke sted før etter 14 dager og selv om det er snakk om et dødsfall i nær familie så har man ofte behov for å finne på noe annet enn å sitte i en stol og gråte. 

Det du serverer er med andre ord bare sludder og pølsevev! 

Som mann så skal du ikke undervurdere hva andre legger merke til.

Nei, man har sjelden behov for å kjøpe klær til en begravelse. Det er det alle festantrekkene fra tidligere skal brukes til. Men ok, har du bare rosa dresser i skapet, så har du selvsagt lov til å gå ut og kjøpe et mer nøytralt antrekk. Du ser, det handler ikke om at antrekket er nytt, det handler om tankegangen din i forkant en begravelse. Er det "hva kan vi gjøre for de pårørende" eller er det "hvordan skal jeg ta meg flottest mulig ut?". Jo mer åpenbart du gjør sistnevnte, jo mer åpenbart blir det for folk til stede. Og en begravelse er sted nummer en hvor upassende oppførsel blir sett skikkelig ned på, selv i undermålt grad. Du skal ikke ha på deg nye klær på gudstjeneste heller av samme grunn.

• 2 år senere...
Skrevet

Lurer på om jeg kan ha på meg støvletter med tynne litt høyere hæler i kirke i begravelse?  Lignende til :

https://www.zalando.no/anna-field-leather-stoevletter-black-an611n0r4-q11.html

Jeg har ikke mange svart sko og rekker ikke å kjøpe ny. Skal ha på meg lang mørk kåpe og svart stoffbukse. Er ikke nærmeste familie, samboer vil at jeg er med han til begravelsen. 

Evt. mulighet er å gå i Ecco flate sko lignende til https://www.footway.com/no/product/irving-black-black?utm_campaign=Google | Shopping | FWY | NO&utm_source=google&utm_medium=cpc&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAwbitBhDIARIsABfFYIJuDvUtrL_kzzhLueBZ41_aVD8qOYf69akmeRXKcE-HslZclNdopjwaAhxPEALw_wcB 

men synes ikke at det passer å gå i arbeidsko.

Anonymkode: f0af3...fdd

• Liker 1
Skrevet
OlsenHansen skrev (På 23.1.2021 den 21.45):

Nei. Fargen skal være nøytral, og klær skal aldri være nye. Man pynter seg ikke for en begravelse. Det handler bare om å ta på seg passende antrekk. Svart gjør det hele veldig enkelt.

Jo en pynter seg for begravelse og bruker nytt om en må.

Både sorte og brune pene sko går

Skrevet
OlsenHansen skrev (På 23.1.2021 den 22.21):

Som mann så skal du ikke undervurdere hva andre legger merke til.

Nei, man har sjelden behov for å kjøpe klær til en begravelse. Det er det alle festantrekkene fra tidligere skal brukes til. Men ok, har du bare rosa dresser i skapet, så har du selvsagt lov til å gå ut og kjøpe et mer nøytralt antrekk. Du ser, det handler ikke om at antrekket er nytt, det handler om tankegangen din i forkant en begravelse. Er det "hva kan vi gjøre for de pårørende" eller er det "hvordan skal jeg ta meg flottest mulig ut?". Jo mer åpenbart du gjør sistnevnte, jo mer åpenbart blir det for folk til stede. Og en begravelse er sted nummer en hvor upassende oppførsel blir sett skikkelig ned på, selv i undermålt grad. Du skal ikke ha på deg nye klær på gudstjeneste heller av samme grunn.

Så du mener at om en trenger noe nytt for å gå i en begravelse så skal en drite i det. Vel beklager men nei bare nei.

Nå har jeg 2 begravelses kjoler som er gamle men en gang i tiden ble de kjøpt inn nettopp til bruk under begravelser, med din logikk skulle jeg droppet de begravelsene

• Liker 1
Skrevet
OlsenHansen skrev (På 23.1.2021 den 21.57):

Du kommer ikke med vanlige klær, men man går ikke med øyemål å være finest mulig. Det er viktigere å være respektabel. Du vet jo hva som menes, man ser med en gang forskjell på en fest og en begravelse, selv om folk går i penklær.

At noen spør hvor du har kjøpt de freshe skoene er iallefall ikke en samtale man skal rote seg bort i. Derfor en uskreven regel om at man ikke tar på seg nye klær. Det finnes mange slike regler, men mange får dem tydeligvis ikke med seg. Har opplevd to bryllup hvor damer har kommet i knallrød kjole.

https://www.skikkogbruk.no/single-post/antrekk-ved-gravferd

Skrevet

Det er en spesiell type mennesker som legger merke til hva andre har på seg i en begravelse. Noen har dødd liksom, men tante Berit hadde på seg blå sko. Hvordan kunne hun?! :filer:

Anonymkode: aa1e7...600

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Lurer på om jeg kan ha på meg støvletter med tynne litt høyere hæler i kirke i begravelse?  Lignende til :

https://www.zalando.no/anna-field-leather-stoevletter-black-an611n0r4-q11.html

Jeg har ikke mange svart sko og rekker ikke å kjøpe ny. Skal ha på meg lang mørk kåpe og svart stoffbukse. Er ikke nærmeste familie, samboer vil at jeg er med han til begravelsen. 

Evt. mulighet er å gå i Ecco flate sko lignende til https://www.footway.com/no/product/irving-black-black?utm_campaign=Google | Shopping | FWY | NO&utm_source=google&utm_medium=cpc&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAwbitBhDIARIsABfFYIJuDvUtrL_kzzhLueBZ41_aVD8qOYf69akmeRXKcE-HslZclNdopjwaAhxPEALw_wcB 

men synes ikke at det passer å gå i arbeidsko.

Anonymkode: f0af3...fdd

Du skriv at det ikkje er nær familie. Etter mi meining kan du godt gå i begge desse skoa. 

Anonymkode: 1d3bf...dab

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en spesiell type mennesker som legger merke til hva andre har på seg i en begravelse. Noen har dødd liksom, men tante Berit hadde på seg blå sko. Hvordan kunne hun?! :filer:

Må innrømme det når jeg har sett folk i kjoler som hører mer hjemme på nattklubben enn i en begravelse så har jeg undret meg litt

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, vi er mange spesielle ;) Det handlar om respekt for den avdøde og den etterlatte. 

Anonymkode: 1d3bf...dab

Skrevet

Ha på deg det du tror den avdøde hadde ville likt du at brukte 🙂

Anonymkode: 6f350...cbe

Skrevet

det er da vel ingen som bryr seg om hva slags sko man har på seg så lenge det ikke er sko med veldig knall farger eller veldig spesielle

jeg har vært i 2 stk og har aldri tenkt på hva slags sko jeg har på meg når jeg har vært i begravelse

Anonymkode: 27c97...565

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...