Gå til innhold

Sko til begravelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil sko med denne fargen fungere i en begravelse? https://m.boozt.com/no/no/timberland/6in-prem-wheat-nubuc-yellow_15757343/15757451?localLanguage=1&gclid=Cj0KCQiAjKqABhDLARIsABbJrGng7qXsLcKSQ1VmZFWI2XEKTGT3_UzjgBLrznSicoe-lZq8hmr0jaoaAmuYEALw_wcB Den er på vestlandet, på vinteren. Eller må de være svarte i fargen? Jeg skal ikke ha på kjole, men bukse, men lurer på om disse blir for uformelle uansett? Pleier aldri å gå med høyhælte sko.

Anonymkode: c9dda...41b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på begravelsen, og hva du skal. Skal du bare være med i kirken/seremonien, er det helt ok å gå med sånne sko. 

Skal du i "gravølet" etterpå, ville jeg gått for noe mer pyntet. Det trenger ikke være svart. Det er helt ok å gå i sånne sko i kirken, altså, og ute på gravplassen og det er kistesenking, men ville byttet til noen penere sko til gravølet. 

Høye hæler er ikke nødvendig. 

Anonymkode: 4cd3c...a1b

Skrevet

Andre som har meninger om det?

ts

Skrevet

Jeg har vært i mange begravelser, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har lagt merke til andres skotøy. Aldri. 

Anonymkode: 2c12a...f73

• Liker 16
Skrevet

Jeg er vel en av de som er konservative og legger merke til hva folk har på seg. Jeg hadde nok tenkt at det ikke var sko til begravelse, men det har jo strengt tatt ingenting å si. 

Anonymkode: 43f3a...93d

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Til en begravelse bør du absolutt velge godt fottøy, og de du har linket til er ypperlige for norsk vinterføre. Dersom du skal i gravøl eller minnesamvær etterpå kan du eventuelt ta med deg innesko. 
Kondolerer til deg og dine. 

Anonymkode: 0ba88...c55

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er vel en av de som er konservative og legger merke til hva folk har på seg. Jeg hadde nok tenkt at det ikke var sko til begravelse, men det har jo strengt tatt ingenting å si. 

Anonymkode: 43f3a...93d

Samme her. Det finnes pene og nøytrale sko som både passer til været, men også formålet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått i tilsvarende, riktignok sorte, en gang. Til kjole. Da skulle jeg bære kiste ca 100 meter på snø og is. 

Om ikke ville jeg nok valgt vanlige, lave, sorte, ankelstøvletter, med tynn ullsokk i. 

Men som andre allerede har påpekt, selv de få som legger merke til slikt tenker ikke videre over det. Jeg har selv sett noen bruke fargesterke antrekk i begravelse, men tenkte bare da at dette var en person som ønsket å feire livet til den avdøde, i stedet for sørge over døden. 

Anonymkode: 68e77...87b

• Liker 2
Skrevet

Bruk de beste og varmeste vinterskoene du har. Om det er akkurat de der, så la gå. Sko er helt nede på krppen, knapt synlig, om noen reagerer på det så er det deres problem. Man trenger ikke kjøpe nye vintersko (som gjerne er dyre) bare for begravelse når man ellers ikke bruker svarte vintersko. 

Anonymkode: 84e7a...39d

• Liker 3
Skrevet

Jeg har vært i noen begravelser, men har aldri lagt merke til hvilke sko folk har på seg.  Dog hvis du er i nærmeste familie eller skal bære kista, synes jeg svarte sko hadde vært best. Men igjen, det har ikke så mye å si.

Skrevet

Svarte sko, aldri sett noen med noe annet. Kanskje barn i joggesko. 

Anonymkode: f9227...756

• Liker 1
Skrevet

Men klart, jeg har heldigvis aldri vært i noen januar/ februarbegravelse, da vil nok ingen reagere på gode vintersko. 

Anonymkode: f9227...756

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er de vinterskoene du har så er det selvfølgelig helt greit å bruke dem hvis de ellers passer til vær og føre, men jeg ville ikke ha kjøpt dem spesielt med tanke på å bruke dem i begravelse. Generelt når det gjelder fottøy i begravelse så må man nesten tilpasse det for enkelte steder kan gummistøvler til tider være det eneste brukbare hvis man f.eks. skal være med å bære kiste over en gjørmete kirkegård. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.1.2021 den 11.18):

Vil sko med denne fargen fungere i en begravelse? https://m.boozt.com/no/no/timberland/6in-prem-wheat-nubuc-yellow_15757343/15757451?localLanguage=1&gclid=Cj0KCQiAjKqABhDLARIsABbJrGng7qXsLcKSQ1VmZFWI2XEKTGT3_UzjgBLrznSicoe-lZq8hmr0jaoaAmuYEALw_wcB Den er på vestlandet, på vinteren. Eller må de være svarte i fargen? Jeg skal ikke ha på kjole, men bukse, men lurer på om disse blir for uformelle uansett? Pleier aldri å gå med høyhælte sko.

Nei. Fargen skal være nøytral, og klær skal aldri være nye. Man pynter seg ikke for en begravelse. Det handler bare om å ta på seg passende antrekk. Svart gjør det hele veldig enkelt.

• Hjerte 1
Skrevet

Har aldri tenkt på hva folk har på beina i en begravelse, så sånn mener jeg du trygt kan gå i de du linker til. Selv hadde jeg nok valgt noe mer pyntet. Støvletter eller noe. Eventuelt hatt med meg svarte pensko til innebruk. 

Anonymkode: 9b1ed...be9

Skrevet
OlsenHansen skrev (3 minutter siden):

Nei. Fargen skal være nøytral, og klær skal aldri være nye. Man pynter seg ikke for en begravelse. Det handler bare om å ta på seg passende antrekk. Svart gjør det hele veldig enkelt.

Jeg er oppvokst med at man pynter seg, så jo det gjør man! Legger veldig godt merke til de som bare kommer i vanlige klær! 

Til  TS: Om dette er sko du har fra før, og det er de eneste vinterskoene du har, så bruker du disse! Om du skal kjøpe de bare for begravelsen, så bør du se etter noen mørke/sorte. Har vært i en begravelse i 20 minusgrader, og det var kistesenking, dvs tok evig lang tid ute. Da var varme klær viktigst, men alle hadde klart å finne noe i mørke/nøytrale farger.

Anonymkode: 7e8e4...887

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er oppvokst med at man pynter seg, så jo det gjør man! Legger veldig godt merke til de som bare kommer i vanlige klær! 

Til  TS: Om dette er sko du har fra før, og det er de eneste vinterskoene du har, så bruker du disse! Om du skal kjøpe de bare for begravelsen, så bør du se etter noen mørke/sorte. Har vært i en begravelse i 20 minusgrader, og det var kistesenking, dvs tok evig lang tid ute. Da var varme klær viktigst, men alle hadde klart å finne noe i mørke/nøytrale farger.

Anonymkode: 7e8e4...887

Du kommer ikke med vanlige klær, men man går ikke med øyemål å være finest mulig. Det er viktigere å være respektabel. Du vet jo hva som menes, man ser med en gang forskjell på en fest og en begravelse, selv om folk går i penklær.

At noen spør hvor du har kjøpt de freshe skoene er iallefall ikke en samtale man skal rote seg bort i. Derfor en uskreven regel om at man ikke tar på seg nye klær. Det finnes mange slike regler, men mange får dem tydeligvis ikke med seg. Har opplevd to bryllup hvor damer har kommet i knallrød kjole.

• Hjerte 1
Skrevet
OlsenHansen skrev (1 minutt siden):

Du kommer ikke med vanlige klær, men man går ikke med øyemål å være finest mulig. Det er viktigere å være respektabel. Du vet jo hva som menes, man ser med en gang forskjell på en fest og en begravelse, selv om folk går i penklær.

At noen spør hvor du har kjøpt de freshe skoene er iallefall ikke en samtale man skal rote seg bort i. Derfor en uskreven regel om at man ikke tar på seg nye klær. Det finnes mange slike regler, men mange får dem tydeligvis ikke med seg. Har opplevd to bryllup hvor damer har kommet i knallrød kjole.

Hvor i Skikk og bruk står noe av dette?

Anonymkode: 0ba88...c55

• Liker 3
Skrevet
OlsenHansen skrev (14 minutter siden):

Hvordan i huleste kan du se om klær er nye eller gamle i våre dager? :klo: 

• Liker 4
Skrevet
Leo skrev (Akkurat nå):

Hvordan i huleste kan du se om klær er nye eller gamle i våre dager? :klo: 

Det handler nok mest om din egen samvittighet, men folk du treffer regelmessig vil jo selvsagt kunne merke et nytt plagg. Det har med overtro å gjøre også, man handler ikke inn klær til en fremtidig begravelse av åpenbare grunner. Og man kan ikke gjøre det når dødsfallet først har funnet sted heller, for da handler det plutselig mer om hva jeg skal ha på meg enn å sørge. Så velg selv, bare et tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...