Gå til innhold

Har så angst for oppkjøringen


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha oppkjøring klasse B om ei uke, og jeg er så nervøs at jeg holder på å spy når jeg tenker på det. Jeg gruer meg så utrolig, og er redd at min nervøsitet skal ødelegge for meg. Er det noen som har hatt det slik? Noen tips om hvordan jeg kan holde nervene under kontroll?

Er det ellers noen her som har hatt oppkjøring og vet hvor lite som skal til for å stryke, hvor mange feil kan man ha?

Håper på noen innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noe du vet som får deg roligere da? Jeg pleier å tenke på noe som beroliger meg, det funker faktisk.

Utover det så er det egentlig bra å være litt ekstra skerpet tror jeg.

Jeg stod på den tredje oppkjøringen min. Første gangen gjorde jeg egentlig ingen store brølere, men sensor strøk meg pga helhetsinntrykk (den forbanna dritten).

Andre gangen var jeg på Bislett og brøt vikeplikten så sensor måtte bremse, så den var det helt greit å stryke på.

Tredje gang fikk jeg Majorstua og omegn, det er det verste stedet jeg kunne ha fått, kjørte ikke noe bedre enn første gangen egentlig, men denne gangen stod jeg.

Hvor mange feil man kan ha vet sikkert du bedre enn meg, men er det ikke slik at man stryker på 3 toerfeil og 1 treerfeil? Og hvis man har mange enerfeil så er ikke det så innmari positivt heller?

Du må nesten bare hoppe i det, det går helt sikkert bra! Bare hold hodet kaldt og ikke stress med noenting. Jeg la meg feil i en rundkjøring den tredje gangen, jeg skulle til venstre, men lå til høyre. Da kjørte jeg bare rett frem, snudde og kjørte ut igjen riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En trøst

Om det kan være noe, så får du alltids en sjanse til! :) Det er ikke noe nederlag å stryke, det er heller ikke farlig å stryke.

I så fall er du bare en av veldig mange som må prøve igjen. Og når du har hatt lappen i et år (for du KOMMER TIL å få den til slutt) så kommer du til å le av deg selv. At DET var noe å være redd for!

Hva er det verste som kan skje om du stryker? Ikke sant? Ikke noe, et par lapper fattigere og prøv igjen! Han har det verre han som skal gå 10000 meter på skøyter i OL, ligger FETT an til å ta DEN rekorden. Og snubler i sine egne bein, går radikalt på ræv og blir forbigått av en eller annen dust 500 meter fra mål... Fire år til neste sjanse, og for EVIG huska som Bambi på glattisen... :sjarmor:

Bare ta det med ro, bruk god tid, se deg godt for. Og vær forutseende i trafikken. Det kommer til å gå SÅ bra! Vent å se.

Lykke til da! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid78

Jeg vet litt hva du går igjennom der. Jeg strøk nemlig de to første gangene jeg kjørte opp, rett og slett fordi jeg var så nervøs. Til og med kjørelæreren min, som satt i baksettet første gangen, skjønte ikke hva som skjedde. Han sa etterpå at han ikke kunne fatte at jeg klarte å stryke. Men siste gangen tok jeg med en kassett med Pink Floyd (yndlingsmusikken min), og spurte pent om jeg kunne få ha den i . (idag er det vel cd'er) Og da stod jeg!!! Med glans. For den fikk meg til å slapp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro. Kjørelæreren din ville sagt i fra om han/hun mente du ikke var klar for dette. Jeg var skikkelig nervøs før min oppkjøring, og jeg kjørte opp i Oslo og var smertelig klar over den høye strykprosenten. Så kommer sensor, en utrolig hyggelig mann som fikk meg til å slappe helt av. Oppkjøringen gikk som en lek, radioen stod på og vi satt faktisk og diskuterte og lo av programmet underveis. Og han noterte ikke en eneste liten ting på skjemaet sitt (jeg var sikker på at jeg kom til å bli bare mer og mer nervøs jo mer han skrev), jeg gjorde ikke eneste liten feil og stod altså på første forsøk. Oppkjøringen var faktisk 10 ganger lettere enn noen av de kjøretimene jeg hadde hatt på forhånd. Jeg var rimelig stolt av meg selv, gikk rundt som et eneste glis resten av dagen og plutselig var alle de dumme kjøretimene og nervøsiteten bare til å le av. Å stå der med lappen i hånden er litt av en følelse!

Så bare ta det med ro. Gjør ditt beste og ikke tenk for mye på hva sensor måtte skrive, si eller tenke. Husk, sensor er ikke ute etter å ta deg. Sensor kommer ikke til å "drille" deg slik kjørelæreren gjør. Sensor skal bare se at du kjører trygt.

Som andre har nevnt kan du ikke ha en eneste treerfeil (da har du gjort noe ulovlig) og bare en 2'er feil (noe som gir en farlig trafikksituasjon), men du kan ikke ha uendelig mange 1'ere heller. Det kan godt være du ikke gjør store feil, men gjør du mange småfeil som gir et generelt dårlig inntrykk kan det være nok til å stryke også. Men ikke tenk for mye på dette, du skal jo ikke akkurat prøve å se hvor mye feil du kan kjøre før du stryker, du ønsker jo å bestå!

Lykke til, jeg er sikker på at dette går bra!

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne er litt slem, men den hjalp meg...

- tenk på alle de idiotene du kjenner som har sertifikat.

Når DE har greis det så skal da vel du greie det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg strøk på første oppkjøringa mi, tror det var fordi jeg var littegranne vel bråkjekk.. :rodme:

men på andre forsøket gikk det bare fint. de gangene jeg øvelseskjørte i mellomtiden lærte jeg meg å slappe av og føle at jeg hadde 100% kontroll over bilen og situasjonen. og for meg var det ganske vesentlig! men det er jo strengt tatt ikke noe man kan lære seg..

og forresten, de opererer ikke lenger med 1- 2- og 3-feil. De noterer seg underveis hvordan de synes du kjører, og så er det helhetsvurderingen som avgjør. sa iallefall min sensor for 3 år siden.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og forresten,  de opererer ikke lenger med 1- 2- og 3-feil. De noterer seg underveis hvordan de synes du kjører, og så er det helhetsvurderingen som avgjør. sa iallefall min sensor for 3 år siden.

Lykke til!

Jeg tok lappen for 2 år siden, da var det fremdeles slik de gjorde det. Men de noterer likevel hvordan du kjører. Helhetsvurderingen teller også, ikke bare hvor mange feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Cuba_*

Ta det helt med ro..

Jeg var ganske nervøs jeg og..

Men helt seriøst! spør deg selv HVA du er så redd for?

Du vil jo ha lappen, og du er helt sikkert klar for det!

Jeg gruet meg mest for sensoren jeg! så for meg DEN strenge typen/dama!

men det var en koselig dame, som var like mye menneske som meg! prata og tenkte nesten ikke på at det var oppkjøring i det hele tatt!

Det går helt sikkert kjempebra! er bare sundt å grue seg litt, lover deg at du kommer til å bli helt avslappet når du møte sensoren! Du setter deg jo ikke inn i bilen å kjører med en gang... først spør ho noen spørsmål.. hvor er varsellyset for eksempel..

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en time med kjørerlærer rett før oppkjøringen?

Hvis ikke så kan jeg anbefale det på det varmeste :) Jeg var også gresselig nervøs, og på den timen før oppkjøringen så gjorde jeg masse helt fjollete feil.

Men det hjalp å kjøre litt med kjørerlærer like før, kan ikke helt forklare hvorfor... Jeg gjorde som sagt masse feil på den timen før, men kjørte kjempebra på oppkjøringa. Fikk bare noen ener-feil tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var så nervøs da jeg kjørte opp. Jeg satt å skalv av redsel. Husker at jeg måtte stoppe for rødt lys og jeg klarte så vidt å holde benet på bremse pedalen. Den skalv så fælt. Jeg hadde så mye angst at jeg trodde jeg skulle død.

Hadde heller ikke sovet noe natta før, og uka før heller. Var helt utslitt da jeg skulle kjøre opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøk på min oppkjøring for en uke siden. Så da blir det en ny mnd å grue seg på igjen:(

Men stryker man en gang (og den prosenten er ganske høy, spesielt i oslo), så vet man litt mer hva man går til og klarer det kanskje bedre neste gang.

Jeg må være myyye roligere neste gang, nervøsitet kan få en til å gjøre ting en ellers ikke ville gjort.

Jeg har 3 uker på å overbevise meg selv på at dette ikke er farlig, og at det helt sikkert går bra :)

Men mange klarer det på 1.forsøk, krysser fingerne for at du gjør det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tusen takk for alle fine svar, dere. :)

Jeg har ikke hatt anledning til å svare før nå. Oppkjøringen var i dag, og jeg besto med glans! :) Jeg var veldig nervøs på forhånd og kastet opp, men det hjalp å ha med kjørelæreren i bilen. Da ble jeg mer rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Flott at du besto! :klappe:

For meg hjalp det å tenke at sensor er en vanlig snill mann/dame, som ikke er ute etter at jeg skal stryke (tvert i mot!).

Når jeg og kjærelæreren kjørte til Biltilsynet roet han meg ned. Han var kjempeflink! De vet at vi er nervøse. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...