Gå til innhold

Løshunder i Norge??😰

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette her er helt ny informasjon for meg! Hvorfor er det ingen som tar ansvar?? Får disse hundene mat og den pleien de trenger? Folk blir truet på livet om de prøver hjelpe hundene!

Dette her er ikke bra. De går i flokk. De biter barn og har drept mindre hunder. Folk må gå med våpen eller stokk. Folk må betale dyre regninger for at løshunder parrer løs på hunder i bånd. 

Jeg kan virkelig ikke tro at hundene har det bedre med å leve som villhunder... 

https://www.nettavisen.no/nyheter/voldsom-konflikt-om-loshunder-blir-skutt-og-brent-og-barn-og-voksne-redde-for-a-ga-ute-uten-stokk-eller-vapen/s/12-95-3424074304

https://www.ifinnmark.no/ser-ingen-losning-pa-loshundproblemet-vi-har-provd-med-hundefanger-men-de-ble-truet-pa-livet/s/5-81-1311199?session=2bdc1a1a-3f25-426d-8172-7aa40f6ffbd0&access=granted

Anonymkode: a9d66...20b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis noen tar til ordet for endring, går de med kniv i Kautokeino....

galskapskommune. Reneste mafiaen. 

Anonymkode: 9765c...ff5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis noen tar til ordet for endring, går de med kniv i Kautokeino....

galskapskommune. Reneste mafiaen. 

Anonymkode: 9765c...ff5

Er dette sant?? Må si jeg er en uvitende Oslo boer... jeg trodde keitokeino var et fredelig og rolig idyll i nord jeg 😳

ts

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke litt forvirrende begrepsbruk i artiklene? Løshund er vel ikke det samme som løs hund? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er dette sant?? Må si jeg er en uvitende Oslo boer... jeg trodde keitokeino var et fredelig og rolig idyll i nord jeg 😳

ts

Kautokeino er som et eget land. 

https://www.kommunal-rapport.no/nyheter/kautokeino-prest-mener-bygda-bor-studeres/69411!/
Vi møter ofte gamle holdninger: Er du konfirmert, har du lov til alt

Anonymkode: 55671...575

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kautokeino er som et eget land. 

https://www.kommunal-rapport.no/nyheter/kautokeino-prest-mener-bygda-bor-studeres/69411!/
Vi møter ofte gamle holdninger: Er du konfirmert, har du lov til alt

Jeg leste først at keitokeino ER et eget land. Faen så dum jeg er, tenkte jeg. Så leste jeg at keitokeino er som et eget land 😂🤦🏼‍♀️

ts

Skrevet
Pappi skrev (3 minutter siden):

Er det ikke litt forvirrende begrepsbruk i artiklene? Løshund er vel ikke det samme som løs hund? 

Jo jeg ble litt forvirret jeg også. Virker som de lever som løshunder på deltid 🙄 

ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg leste først at keitokeino ER et eget land. Faen så dum jeg er, tenkte jeg. Så leste jeg at keitokeino er som et eget land 😂🤦🏼‍♀️

ts

Å det heter Kautokeino ;) 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Å det heter Kautokeino ;) 

Åja shit 😂😂😂😂 Hahah jeg har alltid lest og sagt keitokeino 

ts

• Liker 2
Skrevet

Cowboyland det der. Mange hadde hatt godt av å ta seg en tur,blitt kjent med utkant-Norge.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åja shit 😂😂😂😂 Hahah jeg har alltid lest og sagt keitokeino 

ts

😂

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jo jeg ble litt forvirret jeg også. Virker som de lever som løshunder på deltid 🙄 

ts

Det er snakk om gjeterhunder innen reindrift, som har unntak fra regel om båndtvang. Så det er snakk om hunder som har eiere, men som eiere lar gå løst. 

Anonymkode: 7c078...7e4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er snakk om gjeterhunder innen reindrift, som har unntak fra regel om båndtvang. Så det er snakk om hunder som har eiere, men som eiere lar gå løst. 

Anonymkode: 7c078...7e4

De har kun unntak når de er i arbeid. 

Hunder som angriper folk og dyr burde uansett ikke fått gått løst der de har mulighet for å gjøre slikt.

Anonymkode: c025d...0b4

• Liker 4
Skrevet

Dette er jo ikke bra. Virker som de har en eiere / det er flere eiere. Helt utrolig at de synes dette er ok. Folk flest med hund vet jo at hunder kan bli aggressive om de føler seg presset, de kan være usikre (f.eks på barn eller ha fryktaggressjon), de blir mer utagerende hvis det er løpetid, de kan angripe og spise dyr som normalt sett ikke skal skje (katter, andre hunder osv). 

Men noen i Kautokeino bør jo ha noe kjennskap til den/de eieren/eierne. Men godt mulig dette er flere hunder fra ulike hjem som selv har klart å danne seg en flokk fordi de er løse? 

Skrevet

Er like ille i Karasjok. 

Anonymkode: f2619...87c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2021 den 20.56):

Dette her er helt ny informasjon for meg! Hvorfor er det ingen som tar ansvar?? Får disse hundene mat og den pleien de trenger? Folk blir truet på livet om de prøver hjelpe hundene!

[...]

Jeg kan virkelig ikke tro at hundene har det bedre med å leve som villhunder... 

Disse hundene har hjem og eiere, så det er ikke løshunder eller villhunder.

Men det er en lang tradisjon der å bare slippe hundene ut og la de vandre rundt som de vil store deler av dagen. De brukes som gjeterhunder for rein når den flyttes, og eller lever de ganske fritt. 

Et dårlig system når det fører til at hunder gjenger seg sammen, og uplanlagte valper. Men det er lettvint og enkelt for eierne, så derav kommer truslene når myndighetspersoner ønsker å rydde opp. 

Mange av disse hundene lever fine og frie liv, så hovedproblemet er mest for samfunnet, folk og andre hunder som blir plaget, ikke velferden til de som går løse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...