AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Vi er et par som ønsker oss en ny hund, vi har fra før av en terrier på 10 år som begynner å bli bedagelig og med sviktende helse. Vi søker nå en aktiv hund som kan være med å løpe i marka 4-5 ganger i uka og da gjerne 15-30 km (av og til lengre turer på 50 km) uansett vær og vind. Her er det kanskje viktig at hunden kan holde oppmerksomheten og ikke være drevet av jaktinstinkt i skogen. Samtidig bor vi i leilighet i en by, og er avhengig av at hunden kan roe seg ned på hjemmebane og ikke ha et utpreget vakt-instinkt. Vi ser for oss å få barn i de kommende årene og rasen må være kjent for å være barnevennlig. Rasen bør være vennligsinnet mot andre, da vi bor rett ved en hundepark og vil kunne slippe den løs med andre hunder. Vi kommer til å velge tispe uansett hvilke rase, da dette er noe vi har best erfaring med. Hvilken rase kunne passet for oss? Vi ser for oss en mellomstor hund. Anonymkode: 5a8f2...0e5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 Islandsk fårehund kanskje. Den er litt større igjen Anonymkode: 4dec5...d46
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi er et par som ønsker oss en ny hund, vi har fra før av en terrier på 10 år som begynner å bli bedagelig og med sviktende helse. Vi søker nå en aktiv hund som kan være med å løpe i marka 4-5 ganger i uka og da gjerne 15-30 km (av og til lengre turer på 50 km) uansett vær og vind. Her er det kanskje viktig at hunden kan holde oppmerksomheten og ikke være drevet av jaktinstinkt i skogen. Samtidig bor vi i leilighet i en by, og er avhengig av at hunden kan roe seg ned på hjemmebane og ikke ha et utpreget vakt-instinkt. Vi ser for oss å få barn i de kommende årene og rasen må være kjent for å være barnevennlig. Rasen bør være vennligsinnet mot andre, da vi bor rett ved en hundepark og vil kunne slippe den løs med andre hunder. Vi kommer til å velge tispe uansett hvilke rase, da dette er noe vi har best erfaring med. Hvilken rase kunne passet for oss? Vi ser for oss en mellomstor hund. Anonymkode: 5a8f2...0e5 Mange gode veloppdragne hunder på FODgården, ta en tur og hjelp en tass i ønsket størrelse derfra, de har mange raser Anonymkode: 34edd...354 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #5 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mange gode veloppdragne hunder på FODgården, ta en tur og hjelp en tass i ønsket størrelse derfra, de har mange raser Anonymkode: 34edd...354 Ja! Denne 😊 Anonymkode: 4dec5...d46
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mange gode veloppdragne hunder på FODgården, ta en tur og hjelp en tass i ønsket størrelse derfra, de har mange raser Anonymkode: 34edd...354 Har fulgt med litt der, men kommet frem til at det er lurt for vår del å starte med en valp som vi kan trenes opp til å løpe - da dette er et nokså viktig kriterie for oss, og vi tilbakelegger 4000 km i året med løping. Ser det er mange turglade og skogsglade hunder på FOD, men kaaaanskje ikke like glade i vårt tempo, og det er ikke en sjanse vi vil ta Har sett litt på Alaska Husky, men fått fortalt at det er mye blanda drops i rasen, og kjenner det føles litt fryktinngytende med en såpass stor hund i leilighet - men vet ikke? Anonymkode: 5a8f2...0e5 1
Arx Skrevet 20. januar 2021 #7 Skrevet 20. januar 2021 Først vil jeg anbefale å droppe hundeparker, mye rart ute og går der - og plutselig blir din hund involvert i en konflikt. Men til rasevalg har jeg en portugisisk vannhund, og den oppfyller kravene deres. Min elsker å løpe når mamma jogger, løpe med hesten etc. Ellers har jeg en familie i nabolaget med en vanlig labrador som de løper mye med, men lurt å sette seg inn i evt linjer oppdretteren bruker mtp arbeidsvilje. 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #8 Skrevet 20. januar 2021 Sibirian husky må jo være midt i blinken? Eller boarder Coollie? Anonymkode: 442ef...831
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #9 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har sett litt på Alaska Husky, men fått fortalt at det er mye blanda drops i rasen, og kjenner det føles litt fryktinngytende med en såpass stor hund i leilighet - men vet ikke? Anonymkode: 5a8f2...0e5 Alaska husky er ikke en hunderase, det er diverse krysninger av fuglehunder og polarhunder. Dette for å få løpsvilje nok til å delta i langdistanse hundekjøring, og nok pels til at de tåler kalde temperaturer. Samtidig synes jeg ikke du skal la deg avskrekke av litt størrelse. Anonymkode: e730c...031 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #10 Skrevet 20. januar 2021 Mallanois Snillere men samtidig mer løpeglad hund finner du ikke. Men må aktiveres hver dag da. Tren gjerne søk de dagene dere ikke løper, det er knallgøy med denne rasen. Anonymkode: 0e847...015
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #11 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mallanois Snillere men samtidig mer løpeglad hund finner du ikke. Men må aktiveres hver dag da. Tren gjerne søk de dagene dere ikke løper, det er knallgøy med denne rasen. Anonymkode: 0e847...015 Ja, for malle har INGEN jakt/byttedrift....🙄 Anonymkode: dc471...1a7 8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #12 Skrevet 20. januar 2021 Min umiddelbare tanke er Whippet. De elsker løping, og de elsker sofaen hjemme. Veldig allsidig hund! De ser pusline ut, men er en skikkelig herlig rase! 😄 Barnevennlige er de også. Jobber i dyreklinikk, og har bare møtt på herlige whippeter. Skal definitivt ha whippet en gang i mitt liv! Anonymkode: 44707...eef 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #13 Skrevet 20. januar 2021 Dere står i ett vanskelig dilemma, det ser jeg. De fleste hunder som er avlet fram for å legge kilometer med områder bak seg, er som regel utpregede jakthunder eller gjeterhunder som gjerne skal ha en jobb og selvsagt holdes i bånd mesteparten av tiden. Det at hunden jogger ved siden av deg er ingen garanti, ettersom du ikke har sjans til å lære dette før hunden er rundt 1 - 1 1/2 år gammel, både fordi kroppen ikke er ferdig utviklet og fordi valper så lett blir distrahert av alt mulig. Mange hunder forbinder også utendørs med en tid hvor de kan slappe av i eget tempo. Deretter må dere se på pelsen. Pelsen burde være tynn og luftig, slik at hunden ikke blir alt for varm når dere løper sammen. Å kjøpe dere en trekkhund er dermed ikke en veldig god idé. I tillegg ønsker dere dere en mellomstor hund som ikke tar mye plass i en leilighet i byen, og dermed ikke har lett for å lage lyd. Igjen, trekkhund er nok dermed ikke deres ting. Jeg må vel si at dere kanskje må ofre ett eller annet på listen deres. Mange leter etter "den perfekte hunden" men det er som regel ikke mulig å få en hund som matcher deg hundre prosent. I bunn og grunn fungerer også de fleste hunder som løpehunder og turvenner, det krever ingen "kompetanse" gjennom gener som regel, bare hvordan du oppdrar den. Jeg ville kanskje anbefalt deg Jaktlabrador. Ikke veldig mye pels, slanke og tynne, med stor arbeidskapasitet. Kanskje for stor for byen, men det var den subrasen som slo meg som mest passende for dere. Ellers ville jeg egentlig sagt Labrador eller Puddel. Anonymkode: 102c6...47c 5
Kawa Skrevet 20. januar 2021 #14 Skrevet 20. januar 2021 https://www.nkk.no/raser/rhodesian-ridgeback-article8113-815.html
Julie Skrevet 20. januar 2021 #15 Skrevet 20. januar 2021 (endret) Tja. Dere er godt over snittet fysisk aktive kontra den gjennomsnittlige hundeeier. En del av de rasene med god løpskapasitet har gjerne også et visst jaktinstinkt i seg. Tenker på AH som du selv foreslår,hunder som brukes innen mellomdistanse sprint vil nok også trives med et såpas aktiv liv og har lite vaktinstinkt. Ville i hvertfall vektlagt god helsestatus hvilken enn rase du går for. Viktig med god fysikk for å tåle et såpass aktiv liv over tid. Og: husk at hunder også trenger restitusjon. Uavhengig av rase 🙂 Endret 20. januar 2021 av Julie 1
hysjteria Skrevet 20. januar 2021 #16 Skrevet 20. januar 2021 (endret) Kawa skrev (13 minutter siden): https://www.nkk.no/raser/rhodesian-ridgeback-article8113-815.html Ridgeback er nok alt for stor.. blir brått 50kg+ AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Mallanois Snillere men samtidig mer løpeglad hund finner du ikke. Men må aktiveres hver dag da. Tren gjerne søk de dagene dere ikke løper, det er knallgøy med denne rasen. Anonymkode: 0e847...015 Malle er for spesielt interesserte, med masse hundeerfaring. Den trenger MYE mer enn bare løping, den trenger seriøs hjernetrim. En malle i en leilighet er å be om bråk. I tillegg er den full av vakt og jaktinstinkt. AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Min umiddelbare tanke er Whippet. De elsker løping, og de elsker sofaen hjemme. Veldig allsidig hund! De ser pusline ut, men er en skikkelig herlig rase! 😄 Barnevennlige er de også. Jobber i dyreklinikk, og har bare møtt på herlige whippeter. Skal definitivt ha whippet en gang i mitt liv! Anonymkode: 44707.. Dere må nok gå til en kompromiss med ønskene deres, for noe jaktinstinkt er det i de aller fleste hunder. De er rovdyr. Jeg er enig med deg som foreslår jaktlabrador og whippet. Alternativt ville jeg undersøkt Weimaraner, border collie, vizsla, pointer eller vorsteh. Endret 20. januar 2021 av hysjteria 5
Kawa Skrevet 20. januar 2021 #17 Skrevet 20. januar 2021 https://www.nkk.no/raser/saluki-article8356-815.html ? Har jakt da..
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #18 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi er et par som ønsker oss en ny hund, vi har fra før av en terrier på 10 år som begynner å bli bedagelig og med sviktende helse. Vi søker nå en aktiv hund som kan være med å løpe i marka 4-5 ganger i uka og da gjerne 15-30 km (av og til lengre turer på 50 km) uansett vær og vind. Her er det kanskje viktig at hunden kan holde oppmerksomheten og ikke være drevet av jaktinstinkt i skogen. Samtidig bor vi i leilighet i en by, og er avhengig av at hunden kan roe seg ned på hjemmebane og ikke ha et utpreget vakt-instinkt. Vi ser for oss å få barn i de kommende årene og rasen må være kjent for å være barnevennlig. Rasen bør være vennligsinnet mot andre, da vi bor rett ved en hundepark og vil kunne slippe den løs med andre hunder. Vi kommer til å velge tispe uansett hvilke rase, da dette er noe vi har best erfaring med. Hvilken rase kunne passet for oss? Vi ser for oss en mellomstor hund. Anonymkode: 5a8f2...0e5 En valp kan ikke bli med på joggeturer før den er minst 12mnd, helst 18mnd. Fra den er 18mnd, så kan dere begynne å jobbe den opp til lange løpeturer. Jogging er belastende på ledd, og platene i beina til hunder fester/lukker seg ikke helt før de er godt over ett år. Anonymkode: 3f30d...0aa 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #19 Skrevet 20. januar 2021 Sheltie - Altså Shetland Sheepdog. Den elsker å jobbe og er særdeles hengiven. Mye hund i en mellomstor kropp Enkel mental trening ved siden av den fysiske, vil gjøre at den trives også i bymiljø. Den er også en kjær familiehund. Den kan være noe vokal, men absolutt ikke verre enn andre hunder. Man får igjen med renter av andre egenskaper Selv hatt rasen i 8 og14 år, og har kun positive erfaringer. Stor personlighet... De er meget lettlærte, både vaner (og uvaner, hehe), men dette kan lett justeres.... Anonymkode: 6848b...737 1
Gjest Linny111 Skrevet 20. januar 2021 #20 Skrevet 20. januar 2021 Jeg har selv jaktlabrador for å gå på lange turer i fjellet/skogen og også trene lydighet, nosework og kanskje agility etter hvert. Den er veldig ung og utrolig mye jobb. Det blir ikke mange langturer eller joggeturer i begynnelsen mens leddene fortsatt utvikler seg. Husk å være forberedt på det om dere skal begynne med valp. Dere får ikke automatisk en joggekompis umiddelbart. Jeg var klar over at man må vente, men ikke helt klar for hvor veldig lenge man må vente (selv om det går helt fint). Og nå har jaktlabrador selvsagt jaktinstinkt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå