AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Del Skrevet 20. januar 2021 Hei! Jeg har siden jeg var liten hatt en interesse for den samiske kulturen, og selv om jeg synes akkurat min skole hadde ganske bra undervisning om samisk kultur og historie, har jeg tenkt en del på at man burde vel kunne litt samisk språk også. Men jeg har noen problem: - Hvilken dialekt bør man gå for? De få ordene jeg har lært (på skolen, og i møte med samer) er på nordsamisk. Men hvilke dialekt har mest for seg å lære? Er det sånn at hvis jeg lærer meg en del på for eksempel nordsamisk - at jeg ikke da kan kommunisere med dem som snakker lulesamisk? - Jeg er redd for å miste motivasjonen. Motivasjonen nå springer ut i fra interesse og respekt for samisk kultur og historie. Og en tanke om at "norske nordmenn" burde kunne mer om urfolket i landet. Men jeg kjenner ingen som snakker samisk, og jeg bor på vestlandet og er usikker på om jeg vil komme til å få bruk for samisk. Jeg går ofte raskt inn for å lære nye ting, og har for eksempel begynt å lære mange forskjellige språk, men så dabber interessen av og motivasjonen forsvinner. Du som kan samisk, som enten har lært det i voksen alder eller alltid har kunnet det - hvor mye tid må man legge ned for å lære samisk (nok til å holde en samtale)? Hvilken dialekt gir mest mening å lære? Og hvilken verdi vil det ha, når jeg ikke selv kommer til å bruke det i mitt hverdagsliv og trolig ikke arbeidsliv? Har det en større verdi? Bør flere nordmenn lære språket for å ta vare på det og for å kunne kommunisere på samisk med dem som ønsker å snakke samisk? Eller gir det mer mening at de som kjenner mange som snakker samisk, er samiske selv eller bor i områder der det bor mange samer lærer språket? Anonymkode: dfba5...baa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #2 Del Skrevet 20. januar 2021 Jeg er ikke samisk, men har forsøkt å lære det jeg også. For mange år siden lånte jeg språkkurs på biblioteket og forsøkte å lære meg noe, men jeg syns det er vanskelig når jeg ikke kan praktisere med noen. Gikk gjennom hele kurset med kassetter tre ganger, men det er vanskelig. Hadde samisksnakkende venner for en del år siden og det var vakkert å høre dem snakke sammen. De sa at de forskjellige forgreningene ikke kunne forstå særlig mye av hverandre, kanskje bortsett fra noen få ord, så det er store forskjeller. Hvis en ikke skal praktisere det selv, spiller det vel ikke så stor rolle hva man lærer seg? Anonymkode: 44ab1...077 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 21. januar 2021 #3 Del Skrevet 21. januar 2021 Nordsamisk er det største samiske språket, og mest utbredt i Norge. 90 prosent (ilfg SNL) av samisktalende bruker nordsamisk, så det er nok mest nyttig. https://snl.no/samisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #4 Del Skrevet 6. februar 2021 Dytt Anonymkode: 24aab...6c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #5 Del Skrevet 6. februar 2021 Google språkene. Det er vel fire-fem ulike samiske språk, nordsamisk, sørsamisk, lulesamisk... De minste er det sånn 500 - 1500 personer i Norge som snakker. Nordsamisk er størst, så ville valgt det. Men det krever mye innsats å lære et språk så godt, så det kan være greit å nøye seg med «turistspråk». Hei og takk og hva er klokka og jeg heter... osv. Anonymkode: e139c...39f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå