AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Hei jeg har et spørsmål om husleie. Leier gjennom firma. I desember 2019 fikk vi mail om økning av leie fra januar 2020, men siden det ble for kort varsel protestert vi som bor her, og fikk til svar at det skulle gjelde fra mars. Det skjedde aldri, fakturaen var på det samme. Nå i januar fikk vi ny mail om ny regulering av husleia som skulle gjelde fra mars, så varslingen kom i god tid. Beløpet derimot var høyere enn jeg trodde det skulle være. Allerede nå i januar kom det ny faktura på 9835 kr, mer enn 300 kr økning. Dette stusset jeg på, og sendte inn mail, der jeg sier at det virker noe høyt siden kpi i fjor bare var 1,4%. Får til svar at "Leieforholdet ble ikke regulert for 1 år siden så indeks går tilbake til april 2019." (sist min leie ble regulert da jeg tegnet ny kontrakt) Er dette innafor? Anonymkode: d02a4...6bb
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 "De gis med dette melding om at husleien fra og med 01.01.2021 vil bli endret fra kr 9500 til kr 9839 i samsvar med konsumprisindeksen der gammel indeks er 109,3 og ny indeks er 113," Dette sto i dokumentet jeg fikk tilsendt i dag etter at jeg spurte om prisen. Varselet vi fikk tidligere kom i januar og sa at det skulle gjelde fra mars. Anonymkode: d02a4...6bb
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hei jeg har et spørsmål om husleie. Leier gjennom firma. I desember 2019 fikk vi mail om økning av leie fra januar 2020, men siden det ble for kort varsel protestert vi som bor her, og fikk til svar at det skulle gjelde fra mars. Det skjedde aldri, fakturaen var på det samme. Nå i januar fikk vi ny mail om ny regulering av husleia som skulle gjelde fra mars, så varslingen kom i god tid. Beløpet derimot var høyere enn jeg trodde det skulle være. Allerede nå i januar kom det ny faktura på 9835 kr, mer enn 300 kr økning. Dette stusset jeg på, og sendte inn mail, der jeg sier at det virker noe høyt siden kpi i fjor bare var 1,4%. Får til svar at "Leieforholdet ble ikke regulert for 1 år siden så indeks går tilbake til april 2019." (sist min leie ble regulert da jeg tegnet ny kontrakt) Er dette innafor? Anonymkode: d02a4...6bb Utleier har rett. Dette står i husleieloven "endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting" https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§4-2 Anonymkode: 2487f...54b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 ok. jeg visste jo det med kpi men trodde ikke de kunne regne mer enn ett år tilbake. Anonymkode: d02a4...6bb
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #5 Skrevet 20. januar 2021 Just now, AnonymBruker said: Utleier har rett. Dette står i husleieloven "endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting" https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§4-2 Anonymkode: 2487f...54b Og at utleier ikke økte leia likevel i mars ifjor var sikkert en symbolsk gest iforbindelse med at arbeidsledighet skøt i været og at studenter mista ekstrainntekten sin. Anonymkode: 2487f...54b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: ok. jeg visste jo det med kpi men trodde ikke de kunne regne mer enn ett år tilbake. Anonymkode: d02a4...6bb Grunnlaget for justeringen er sist gang leia ble fastsatt og det må gå minst ett år mellom hver justering. Anonymkode: 2487f...54b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #7 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og at utleier ikke økte leia likevel i mars ifjor var sikkert en symbolsk gest iforbindelse med at arbeidsledighet skøt i været og at studenter mista ekstrainntekten sin. Anonymkode: 2487f...54b nei akkurat det tviler jeg sterkt på, for det var flere her i fjor som måtte flytte da de ikke maktet den høye leia. Dette er et firma som kun tenker penger og ikke noe annet.. Anonymkode: d02a4...6bb
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #8 Skrevet 20. januar 2021 Just now, AnonymBruker said: nei akkurat det tviler jeg sterkt på, for det var flere her i fjor som måtte flytte da de ikke maktet den høye leia. Dette er et firma som kun tenker penger og ikke noe annet.. Anonymkode: d02a4...6bb Derfor jeg kalte det en "symbolsk" gest. De 200kr monner jo lite om man gar mista store deler av inntekten sin. Anonymkode: 2487f...54b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #9 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): ok. jeg visste jo det med kpi men trodde ikke de kunne regne mer enn ett år tilbake. Anonymkode: d02a4...6bb Kan regne tilbake helt til forrige endring, om det så skulle være 10 år. Endring som følge av indeksregulering krever bare 1 mnd skriftlig varsel. Anonymkode: ab74c...0e5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå