AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 De er jo litt like og har noe av den samme energien. Begge jakthunder. Begge litt pelsstell. Cockeren er mindre og lettere. Men hvis du skulle velge, hvilken av disse rasene ville du valgt? Anonymkode: 3f64c...640
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 jaktcocker, de fleste flattene har ingen arbeidsfokus og framviser bare mye aktivitet de ikke bruker til noe fornuftig. Anonymkode: e7a63...244 1
Troyamin Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 (endret) Kommer helt an på bruksområdene den er tenkt til. Liker du en intens "jeg-vil-jobbe" hund er jaktcockeren den jeg ville gått for. Flat'n er krevende, men likevel mindre energisk enn en jaktcocker. Det finnes desverre få flater igjen med skikkelig retriver arbeidslyst. Som nevnt over, mye aktivitet men lite som det går an å styre fornuftig. Endret 20. januar 2021 av Troyamin Endret grunnet staveleifer. 1
OppNedPåAlt Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 Kommer litt an på bruken. Min erfaring er at flaten er mye mer fokusert og enklere å få til i hundesporter. De har ikke et jaktinnstinkt sånn egentlig, og de linjene som avler litt mer hundesportrettet har gode hunder som er PÅ. Jaktcockeren har ofte mye jakt i seg, og hvis det jaktinnstinktet våkner, bruker mange mye tid og krefter på å holde det i sjakk, eller omdirigere det. Ja, de er arbeidsmaskiner, men det er flaten også. Så med mindre jeg hadde hatt lyst til å trene spanieljakt så hadde jeg gått for flatten. 3
Myrmica Skrevet 20. januar 2021 #5 Skrevet 20. januar 2021 Om du skal jakte ville jeg gått for cockeren. Om du ikke skal jakte - flat. Jaktcocker kan ha sterkt jaktinstinkt, som overstyrer litt om man skal bruke hunden til andre ting, eller ønsker å kunne ha den løs i skogen. Ei venninne av meg ønsket å trene agility med sin jaktcocker. Det var vanskelig, da den helst ville jage fugl, og mistet alt fokus på treninga hver gang en småfugl var i sikte (de brukte den også til jakt). 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå