Gå til innhold

Periodisk faste 16:8

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med periodisk faste 16:8 de vil dele? Jeg vurderer det, og kan jo forsåvidt hive meg på det, men vil gjerne høre erfaringer først? Fikk du i deg nok mat på de 8 timene? Gikk du ned i vekt, isåfall hvor mye? Noen bivirkninger? 

Anonymkode: 55278...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått på det noen mnd nå. Har ikke gått ned i vekt, selv om jeg beveger meg mer... Lurer på om jeg heller skal prøve 5:2

Anonymkode: 1635c...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har gått på det noen mnd nå. Har ikke gått ned i vekt, selv om jeg beveger meg mer... Lurer på om jeg heller skal prøve 5:2

Jeg leste noe fra fhi.no (tror jeg det var) at et studie viste ingen vektnedgang. Men det sies jo at det fører med en del andre helsefordeler. Har kikket litt på 5:2 jeg og, men de to dagene under 500 kcal vet jeg ikke hvordan jeg isåfall skal klare 😅 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, andre gangen nå. Gikk ned ca. 8 kilo på 6 måneder sist. Har nok 6-10 kilo igjen. Trikset mitt er å bryte fasten med et måltid som metter veldig, men har relativt lite kalorier, sånn at du ikke dytter i deg alt for mye på kort tid. Havregrøt, cottage cheese, egg, oppskåret gulrot etc. Så er neste måltid mulig å kose seg med andre. Bor alene, men er ofte sosial på kveldstid, så for meg passer dette ypperlig. Lykke til. 

Anonymkode: e81e8...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jepp, andre gangen nå. Gikk ned ca. 8 kilo på 6 måneder sist. Har nok 6-10 kilo igjen. Trikset mitt er å bryte fasten med et måltid som metter veldig, men har relativt lite kalorier, sånn at du ikke dytter i deg alt for mye på kort tid. Havregrøt, cottage cheese, egg, oppskåret gulrot etc. Så er neste måltid mulig å kose seg med andre. Bor alene, men er ofte sosial på kveldstid, så for meg passer dette ypperlig. Lykke til. 

Anonymkode: e81e8...730

Hørtes lurt ut. Kan være fort gjort å dytte i seg for mye på kort tid og da kunne man jo likeså godt fordelt det over 24 timer. Får se hva det blir til her. Takk for svar 😊

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.aa.com.tr/en/health/daily-18-hour-fasting-can-help-you-live-longer-study/1684926

Jeg faster 18 timer i døgnet og det går kjempefint. Er ikke sulten, og kroppen nyter å slippe å fordøye mat hele tiden. 

Jeg har brukt 16:8 tidligere, men foretrekker 18:6. 

Spiser lunsj klokken 11 og middag klokken 17.

Anonymkode: 45ab6...503

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser forresten også kun barneporsjon når jeg ønsker å gå ned raskt. Men det er viktig å spise næringsrik mat😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

https://www.aa.com.tr/en/health/daily-18-hour-fasting-can-help-you-live-longer-study/1684926

Jeg faster 18 timer i døgnet og det går kjempefint. Er ikke sulten, og kroppen nyter å slippe å fordøye mat hele tiden. 

Jeg har brukt 16:8 tidligere, men foretrekker 18:6. 

Spiser lunsj klokken 11 og middag klokken 17.

Takk for tips. Hvorfor foretrekker du 18:6? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har du sjekket målene dine? En del går ned størrelser før de ser tallene på vekten går ned.

Jeg har veldig gode erfaringer, men faster 18:6. I fasteperioden er det bare vann og kaffe som gjelder. Har gått ned 14 kg på 6 mnd.

Anonymkode: f6798...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på 16/8 i nesten et år nå og føler at jeg har mer energi. Har ikke gått ned noe i vekt, men det prøver jeg ikke på heller :) 

Anonymkode: aa340...ebd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned nesten 20 kg på et år, var sv et halvt år og vekten var stabil. Nå har jeg akkurat startet igjen

Anonymkode: 506aa...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med 16:8, jeg fulgte det slavisk i noen måneder. Dette er mine observasjoner/svar på dine spørsmål:

Det er veldig lett å holde seg til. Det passer perfekt sammen med det velprøvde måltidsmønsteret frokost - lunsj - middag. Det gir ingen uheldige effekter for friske voksne.
Det lærte meg at det ikke er noe problem å vente på mat, så lenge man spiser skikkelig, og at det i bunn og grunn ikke er viktig når og hvor ofte man spiser, men også at det er bra å ha en eller annen form for måltidsrytme.
Jeg holdt vekta, men det var også det jeg hadde til hensikt.

Anonymkode: eee57...473

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer bedre til 20:4.

Der er mange fordeler, men å gå rett fra ‘normalt’ spisemønster med frokost kl 7 og kvelds kl 21 også rett på 16 timer faste kan for noen bli tøft. En gradvis tilvenning kan da være greit å gjøre. 

Har ikke problemer med å få i meg nok mat. Det er faktisk ikke så mye man egentlig trenger, spesielt om man har et lager (les:fett) å ta av. 

Tar også gjerne en 48 t faste ett par ganger i måneden når det passer (når ungen spiser middag hos andre). 

Anonymkode: 30188...c0d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gjort det en måned nå, og den største fordelen er mer stabilt blodsukker. Jeg har ikke lyst på sjokolade og godteri lengre :) ellellers syns jeg ikke det er en mirakelkur, det passer meg bare greit. 

Anonymkode: 7ffe0...c23

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for tips. Hvorfor foretrekker du 18:6? 

TS

Jeg føler meg bedre når jeg ikke spiser noe etter middag.

Jeg pusser rett og slett tennene når jeg har spist, for da må jeg pusse igjen hvis jeg spiser noe mer😉 Fungerer veldig bra!

Føler at kroppen jobber mer med de to timene ekstra. Føles godt. 😊👍

Og går ned lettere enn på 16:8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe magisk med periodisk faste. Forutsetningene for å gå ned i vekt er fremdeles at man må innta færre kalorier enn man forbrenner. Men det er mange som synes dette er lettere med periodisk faste, fordi mat ikke er et tema hele dagen. Hvis periodisk faste gjør at du spiser voldsomt mye under spisevinduet, så er det neppe for deg. Mulig du kan eksperimentere med et lengre eller kortere spisevindu? Eller du kan se på helt andre metoder. Kosthold er veldig individuelt og det som fungerer for meg, trenger ikke fungere for deg. 

Anonymkode: 4e11e...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det noen her som har erfaring med periodisk faste 16:8 de vil dele? Jeg vurderer det, og kan jo forsåvidt hive meg på det, men vil gjerne høre erfaringer først? Fikk du i deg nok mat på de 8 timene? Gikk du ned i vekt, isåfall hvor mye? Noen bivirkninger? 

"Periodisk faste" er ikke noe nytt, og derfor trenger du ikke være redd for bivirkninger.  Det har blitt nøye utprøvd av tidligere generasjoner. 

Det eneste som er nytt er navnet, og lengden på spisevinduet.
Tradisjonelt var det mest vanlige spisevinduet på 10-12 timer, med 12-14 timers faste.

Bestefar hadde dette måltidsmønsteret frem til han døde på 80-tallet:
Frokost kl 8, middag kl 12, "nons-mat" kl 15/16, og kveldsmat ca kl 18-18.30.  Ingen mellommåltider!
Tante og onkel har fremdeles dette måltidsmønsteret den dag i dag.  (De er i 80-årene)

Selv spiser jeg første måltid kl 10, og siste måltid ca kl 19, og det fungerer bra for meg.

Om man går ned i vekt med dette måltidsmønsteret er avhengig av hvor mye du spiser. 

Anonymkode: a20e0...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette virkelig en "greie"? Er det ikke sånn veldig mange vanlige mennesker spiser da? Frokost i 8-9 tiden, lunsj mellom 11 og 13 et sted og middag kl 15-16.

Selv er jeg ikke glad i å spise frokost, har sjelden tid til lunsj, så spiser oftest kun middag.

Anonymkode: 2ab8b...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er dette virkelig en "greie"? Er det ikke sånn veldig mange vanlige mennesker spiser da? Frokost i 8-9 tiden, lunsj mellom 11 og 13 et sted og middag kl 15-16.

Selv er jeg ikke glad i å spise frokost, har sjelden tid til lunsj, så spiser oftest kun middag.

Anonymkode: 2ab8b...c41

Ja, dette er en veldig vanlig måte for mange å spise på. Jeg har siden jeg ble stor nok til å bestemme over eget matinntak spist etter dette mønsteret. Er ikke sulten på morgenen, så første måltid er lunsj i 11-tiden, siste måltid er middag i 18-tiden. Før de siste årene har jeg aldri tenkt på dette som "periodisk faste".

Anonymkode: 4e11e...fdb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...