Gå til innhold

Protea blir mamma

Protea

Anbefalte innlegg

Protea skrev (På 4.2.2021 den 18.05):

Ble det til at du kjøpte ny test? Jeg har ikke testet enda, men har legetime i morgen så regner med at han ser på prøver om jeg er gravid fremdeles. 
Vi har kommet frem til at vi tar en UL i uke 11 ca for å se at alt er bra med barnet. Det er visst også tvillinger i mannens familie og min egen (heldigvis forteller ingen deg slikt før du er gravid) så krysser fingrene for at det bare er en. Litt nervøs for fødsel allerede, så hvis det plutselig skulle være to kan det tenkes at jeg blir litt mer stressa. Selv tror jeg ikke det er to, men det vet vi jo ikke 100% før en UL. 

Skjønner at du er redd for å miste, men vi får krysse fingrene og håpe at alt går bra. Nå er det opp til kroppen vår og det lille embryoet å bli sterke sammen, og vi får ikke gjort stort annet enn å ta vitaminene våres hver dag, og å prøve å spise sunt (sier hun som nettopp stappet i seg en pose med sjokolade, fordi det er litt kaldt ute :pasha:) Plutselig sitter vi her med unger begge to (det er jo faktisk ikke så lenge til september/oktober 😮 )

Tok ny test, fortsatt 2-3 😕 Tok derfor hcg hos legen som viste lav hcg (dog med litt over 40% økning over 2 dager), trodde derfor i en uke at jeg hadde MA/ kom til å få SA. Var på tidlig UL, og ble helt sjokkert når hjerte banket fint! Trodde det var 99% sjanse for at dette ikke skulle gå. Men, det er fortsatt ekstremt nervepirrende. Selv om gyn var positiv var jeg kun 7+2 når jeg var der og i tillegg måler embryoet litt for lite (6+4). Spurte om dette var noe å bekymre seg over, men gyn sa at de vokser i rykk og napp, og at jeg ikke skulle bekymre meg men selvfølgelig ta med i betraktningen at det fortsatt er veldig tidlig. Nå har jeg ny kontroll om en måneds tid, og går det bra såååå skal jeg endelig slappe av og glede meg over dette :) tørr fortsatt ikke slippe jubelen løs siden hcg er så lav og embryo er målt som mindre. Men håper virkelig du har rett, og det er virkelig ikke lenge til høsten kommer 😄

Så spennende med UL i uke 11 da! 😄 og morro hvis det er tvillinger (selv om det er 2x arbeid haha) 😄 Da skal vi nok på UL cirka samtidig, får håpe tiden går fort og at det går bra med oss begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

emkj11 skrev (11 minutter siden):

Tok ny test, fortsatt 2-3 😕 Tok derfor hcg hos legen som viste lav hcg (dog med litt over 40% økning over 2 dager), trodde derfor i en uke at jeg hadde MA/ kom til å få SA. Var på tidlig UL, og ble helt sjokkert når hjerte banket fint! Trodde det var 99% sjanse for at dette ikke skulle gå. Men, det er fortsatt ekstremt nervepirrende. Selv om gyn var positiv var jeg kun 7+2 når jeg var der og i tillegg måler embryoet litt for lite (6+4). Spurte om dette var noe å bekymre seg over, men gyn sa at de vokser i rykk og napp, og at jeg ikke skulle bekymre meg men selvfølgelig ta med i betraktningen at det fortsatt er veldig tidlig. Nå har jeg ny kontroll om en måneds tid, og går det bra såååå skal jeg endelig slappe av og glede meg over dette :) tørr fortsatt ikke slippe jubelen løs siden hcg er så lav og embryo er målt som mindre. Men håper virkelig du har rett, og det er virkelig ikke lenge til høsten kommer 😄

Så spennende med UL i uke 11 da! 😄 og morro hvis det er tvillinger (selv om det er 2x arbeid haha) 😄 Da skal vi nok på UL cirka samtidig, får håpe tiden går fort og at det går bra med oss begge :)

Åh! Så utrolig deilig det må ha vært å høre det lille hjertet ❤️ Skjønner jo at du er litt nervøs, det er jo så mye som kan skje! Men dette skal gå bra! Og det er bra du får ny kontroll om en måneds tid, det gjør jo at man blir litt beroliget bare det. Dette med hvordan de vokser tror jeg varierer litt. Har vel noe med lengde på syklus og slikt å gjøre også sånn mtp eggløsning og når den faktisk ble til. Jeg krysser uansett fingrene for at alt går bra med deg 😃

Håper egentlig det bare er en der inne, men vi tar det vi får hvis man kan si det sånn :fnise: Har fått undersøkt litt, det er tvegget på min side, og enegget på mannens side, så det er absolutt en mulighet at det er to. Blir veldig spennende å se! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EXB1987 skrev (15 minutter siden):

Hvordan går det @Protea? 😊

Det går egentlig veldig bra 😃 Det bare skjer veldig lite for tiden :fnise: Hvordan går det med deg? Jeg følger med i dagboken din de gangene jeg er innom her, og håper det skal stå at du er gravid hver gang  (det håper jeg egentlig det skal stå i samtlige prøverdagbøker...)

I dag er jeg 8+0 og magebilde er tatt. Fremdeles ingen endring, men tenker at det er hyggelig å ha for senere. 
Jeg starter gjerne dagen med en pepperkake, bare for å få i meg noe kjapt, så blir det frokost litt etter det. Vet jo at jeg kan bli kvalm hvis jeg blir sulten og da er det veldig godt å ha pepperkaker tilgjengelig. Vi hadde en boks etter jula som jeg spiser meg gjennom. Syns ikke Ritz-kjeks lukter noe godt så da måtte jeg finne et annet alternativ til noe jeg kunne spise akutt, så har med meg en liten pose med pepperkaker over alt. 

I dag skal vi på hytta til noen venner, så da blir det naturlig å fortelle de også. Er litt nervøs for det, de er de i gjengen som ikke vil ha barn, så jeg er spent på reaksjonen deres. Jeg skjønner jo hele den "miste nok et vennepar til barn" følelsen, for ting kommer jo til å forandre seg. 

Jeg har fremdeles litt vondt noen ganger, men har slått meg litt til ro med at det bare er at livmoren og musklene der nede strekker seg. Merker at det ofte kommer hvis jeg sitter litt fremoverbøyd over tid, så prøver å strekke meg så godt jeg kan med jevne mellomrom. Jeg har også funnet ut at jeg må kjøpe "strekkmerkekrem" til puppene, de føles så sprengt og jeg tror det blir godt å ha en litt pleiende krem som jeg kan smøre på. Men det tar nok litt tid før jeg får somlet meg til å kjøpe det, jeg merker at jeg er ganske treg. Har ikke kontaktet jordmor enda heller, så det må jeg få gjort neste uke. Det kan jo fort være litt ventetid der og mener jeg... 

Håper alle har en super helg, jeg skal nyte det fine været og masse kakao 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. Denne uken har vært lang. Mye stress på jobben, mannen har jobbet overtid og jeg har hatt mye vondt igjen. Kombinasjonen har gjort at jeg har følt meg trist og alene. Vi visste før vi ble gravide at mannen kom til å ha endel å gjøre på jobben denne våren (stort prosjekt som skal ferdigstilles), og jeg prøver å være støttende til det, men jeg føler at jeg ikke får noe støtte tilbake. Jeg blir sittende alene stort sett hele dagen, spiser middag alene, og når han endelig kommer hjem er det mest bare å se på tv til det er natta. Nå som jeg har hatt så vondt i tillegg kjenner jeg at det ikke er nok, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det for han. 
Det at jeg har så mye vondt gjør at jeg ikke får til å gå de gode turene med hunden vår heller, så jeg føler at jeg svikter han oppi alt dette også.  Dessverre er det ikke så mange som kan hjelpe til med hunden for øyeblikket, så vi går noen småturer ute, og så må mannen gå når han endelig kommer hjem.. 

Forrige helg var fin, det var hyggelig å være rundt folk igjen, men jeg er litt overrasket over at de ikke merket at ikke drakk alkohol hele turen! De er sånne som hadde kommentert det hvis de la merke til det så ja... jeg er både overrasket og litt fornærmet på en gang. Tror hormonene spiller litt puss med hjernen min.

Jaja, et lite hjertesukk/utblåsning fra min side i dag. Får håpe helgen blir bedre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære @Protea!🥰

Så leit å lese at du føler deg alene! Og jeg synes ikke det er rart at du føler det sånn, for det første så jobber han jo mye som du skriver, men for det andre så er det jo du og din kropp som kjenner på alle endringer, vondter og kanskje bekymringer. Det er nok ikke så lett for disse mannfolka å sette seg inn i hvordan det er å være gravid kvinne. Det blir kanskje lettere når du kan fortelle omverdenen om graviditeten slik at du har flere å snakke med? Også må du jo bare lufte tankene dine her inne 😊

Håper helgen din blir fin 😊 Og som jeg bruker å si til meg selv: vi går mot vår og lysere og varmere tider. Alt blir bedre da! Vi legger jo tross alt verdens lengste år bak oss! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode ord @EXB1987! Fikk tatt en prat med mannen og han syns det er leit at jeg føler det sånn. Han syns også det er vanskelig nå, han vet jo at jeg har vondt men så kan han ikke være tilgjengelig for meg fordi jobben må gjøres. Det går heldigvis over etterhvert og da blir det roligere med normale arbeidstider. Det var godt å få tatt det opp, for, som du sier, så vet ikke han hvordan ting føles. Han vil gjerne at jeg skal dele mer av sånne ting, og at vi snakker mer om tankene våre rundt svangerskapet. Så det var en veldig god prat vi fikk tatt på fredagskvelden. 

Jeg gleder meg veldig til å kunne fortelle fler om graviditeten, og håper det vil hjelpe meg mtp mulighet til å snakke om det med fler som har vært gjennom det før meg. Det er jo ikke så lett for foreldrene våres, det er jo endel år siden de sist var gravide og ting har forandret seg veldig siden da. 

Helgen i helhet har vært fin, mangler bare litt solskinn. Det har blitt mildere ute og det er disig hele tiden. Nå venter en bedre frokost, så satser jeg på at batteriene er ladet til uken som kommer 😃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

10+4, snart over første kneika. Babyen er på størrelse med legofigur og har blitt et foster. Jeg er veldig klar for legetime neste uke, og ultralyd dagen etter. Er spent på hvordan ståa er der inne, og om det er en eller fler som vokser. 
Magen er som vanlig, men det ser ut som jeg har fått silikon i puppene. Så de BH'ene jeg kjøpte for noen uker siden er blitt for små. Ha egentlig lyst til å tape de opp, så de holder seg på plass og får støtten de trenger, for å handle bher er noe av det kjedligste jeg vet om. Mannen syns det er helt fantastisk da! Så jeg har allerede advart han mot å bli for glad i de, for det er ikke sånn de ser ut om et års tid :fnise:
Det er mye som skjer på jobben for tiden, som påvirker meg mye ellers også. Kjenner at jeg er ganske langt nede og egentlig bare trenger litt ferie. Så jeg ser frem til påsken og litt fri. Det blir veldig deilig! Jeg planlegger også å bytte jobb etter permisjonen. Jeg kjenner at den jobben jeg har nå ikke gjør meg noe godt, og tiden før jeg skal ut i permisjon er ikke helt tiden jeg ønsker å søke jobb.
Det er også deilig at dagene blir lysere, og at det har vært fint vær i det siste. En liten halvtime på verandaen etter jobb gjør endel for hodet, bare ikke nok. Det som ikke hjelper er at hjernen min tar ufrivillige pauser fra meg. Så plutselig står jeg der uten å ane hva jeg nettopp har snakket om, hva jeg skulle eller hva jeg driver med. Ord forsvinner og ting settes der de ikke skal (melk i kjøkkenskap, sukker i kjøleskapet osv). Mannen burde egentlig gå kontrollrunder når jeg setter på plass varer fra butikken..

Jeg har heldigvis veldig lite plager utover dette. Matlysten sliter jeg litt med, det er ikke så mye som frister, så jeg prøver å få inn mindre måltider flere ganger om dagen. Jeg blir lei underveis mens jeg spiser, og da er det så dumt med store porsjoner. 

Nå skal jeg kose meg med kakao på verandaen med hunden min, og nyte solen mens jeg kan! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å lese 😊 Bra du ikke har så mange fysiske plager! Må le litt av hjernen som kobler ut da 🤭 

Har hatt en jobb selv der jeg ikke hadde det så bra, og det påvirker liksom hele privatlivet utenom jobb.. Kjipt å grue seg og egentlig ønske seg bort. Du får bare se frem til påskeferie og lysere tider! ☀️

Spennende med legetime og ultralyd! Du må oppdatere neste uke 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

12+5 :)
Først den siste uken har jeg begynt å bli skikkelig sliten. Jeg legger meg senest kl 10, våkner ved 7-tiden og sover igjen etter jobb. Kjenner også at kontakt med mennesker sliter meg ut, så for meg passet det fint med litt strengere tiltak her i området. 
Ultralyden gikk veldig fint, en aktiv liten krabat, og termin er satt til 24/9. Syns dette er veldig merkelig, for han mente jeg var 12+1 på lørdag (var 12+0) og dermed bare hadde en dag forskjell på termin/utregning men termin utfra mens var jo den 28/9... Så hvis jeg fyller inn termindatoen jeg fikk fra han i gravidappen så er jeg 13+et eller annet allerede.. Passe forvirret.

Det var uansett et aktivt foster som gjemte seg litt. Jeg har bakoverbøyd livmor så derfor er det lettere å gjemme seg. Morkaken lå fint bak, så ved neste UL ville vi ikke ha noen problemer med å finne den lille :) Det fineste var å høre hjertelyden og når han skrudde på en funksjon slik at vi så hjertet og blodårene i farger. Det så ut som en liten flamme inni der ❤️

Jeg hadde en liten blødning i går (litt brunaktig utflod bare), og ble akutt veldig bekymret. Det gikk veldig fort over, så jeg tror det bare har med slimhinnene mine å gjøre og at jeg måtte ha innvendig UL (pga livmoren). Har ikke hatt noe vondt eller friskt blod så tenkte jeg kunne drøye å ringe legen hvis det ga seg i går, og det gjorde det heldigvis. 

Jeg syns magen har vokst litt, men ikke sånn at andre kan se det. har begynt med gravidbukser, men det er mer fordi ingen av de jeg har passer (koronakilo) og at jeg ikke orker at noe skal stramme sånn rundt magen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
EXB1987 skrev (På 27.4.2021 den 18.04):

Hvordan går det @Protea? 😊

Hei :)
Det er en god stund siden jeg har vært her inne, jeg har rett og slett ikke hatt så mye å skrive om.
Det går veldig bra, magen har begynt å synes ordentlig, og jeg merker at han sparker. Vi fikk bekreftet at det var en gutt på ultralyd 😃 Ryggen er fremdeles ikke så bra, men den er bedre enn den har vært. 
Hvordan er det med deg? (Jeg skal lese meg opp nå)

Ultralyden gikk veldig fin, den viste en aktiv liten gutt, en fin og sterk navlestreng og alt så veldig bra ut. Når de endelig fikk målt han (som aldri lå stille) viste det fine mål og at han var innenfor forventet vekst. 
Vi har handlet inn de første plaggene, og alt burde vært veldig hyggelig og flott, men mannen er fremdeles mye på jobb og jeg tilbringer store deler av dagene alene. Jeg har kjent de første utvendige sparkene, men har liksom ingen å dele gleden med. Det er heldigvis ikke lenge igjen av prosjektet mannen holder på med og da kan han endelig begynne å være mer hjemme. Jeg vet at han har dårlig samvittighet over det hele, så jeg prøver å holde motet oppe. Det er ikke alltid like lett, jeg mistrives på jobben min og bruker mye energi på å komme meg gjennom de åtte timene, og når jeg endelig er ferdig, og trenger noen å ventilere med så har jeg ingen. Heldigvis kan jeg søke trøst hos hunden min. Han kommer gjerne opp i sofaen for litt kos :) 

Det blir nok en stund til jeg skriver igjen, selvom det er godt å skrive, og å få ned litt av det jeg føler på papir, så kjenner jeg at det gjør meg mer bevisst på hvordan jeg egentlig har det og jeg er redd for at det skal påvirke min "hvis du tenker positivt, og holder humøret og motet oppe så blir det bedre"-attitude... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å høre fra deg! Og så bra at alt går fint med graviditeten!😊 Høres ut som du er i god form, bortsett fra vond rygg?

Skjønner at det er kjedelig at mannen er så mye på jobb. Hvis du i tillegg sitter på hjemmekontor uten noe særlig sosial kontakt så skjønner jeg at det blir lange dager. Trivsel på jobb har alt å si! Jeg fikk ny jobb i fjor og føler virkelig at jeg har landa og er der jeg skal være. Ikke minst har jeg innsett hvor dårlig min forrige arbeidsplass virkelig var og er glad jeg ikke trenger å være en del av det miljøet mer. Håper du finner deg noe nytt etter hvert! 😁 

Tenk at du har kjent de første sparkene! Hvor langt er du egentlig på vei nå? Når er termin? 

Har full forståelse for at du ikke føler for å skrive så ofte her. Likevel veldig hyggelig de gangene du legger igjen en liten oppdatering 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EXB1987 skrev (På 5.5.2021 den 20.26):

Så koselig å høre fra deg! Og så bra at alt går fint med graviditeten!😊 Høres ut som du er i god form, bortsett fra vond rygg?

Skjønner at det er kjedelig at mannen er så mye på jobb. Hvis du i tillegg sitter på hjemmekontor uten noe særlig sosial kontakt så skjønner jeg at det blir lange dager. Trivsel på jobb har alt å si! Jeg fikk ny jobb i fjor og føler virkelig at jeg har landa og er der jeg skal være. Ikke minst har jeg innsett hvor dårlig min forrige arbeidsplass virkelig var og er glad jeg ikke trenger å være en del av det miljøet mer. Håper du finner deg noe nytt etter hvert! 😁 

Tenk at du har kjent de første sparkene! Hvor langt er du egentlig på vei nå? Når er termin? 

Har full forståelse for at du ikke føler for å skrive så ofte her. Likevel veldig hyggelig de gangene du legger igjen en liten oppdatering 🥰

❤️

Jeg er 20+1 i dag :) Så halvveis og magen har kommet på plass! 
Gleder meg virkelig til å finne tilbake til en sånn arbeidsplass, en man kjenner at man virkelig trives i. Er nok ikke helt fornøyd med oppgavene jeg gjør heller, og alt i alt så er ikke gode kolleger nok. Nå skal jeg ha litt ferie, så det blir veldig godt! 

Termin er i slutten av september, 27 :) Så blir spennende å se når han kommer. Håper å ikke gå så lenge over, jeg er litt redd for å bli satt igang :fnise: Det blir en liten gutt, så nå prøver jeg å finne ut hva man gjør med gutter og hvordan jeg kan innrede rommet hans. Noe må jeg jo gjøre mens jeg venter :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
EXB1987 skrev (På 11.6.2021 den 8.22):

Hei @Protea! 👋😊

Hvordan går det med deg? 

Hei @EXB1987!
Det går ganske så bra for tiden, gleder meg til ferie og teller ned dager til permisjon (selvom det er to måneder til). Drømmer om varme dager og har kjøpt meg plaskebasseng dersom de skulle komme :) Begynner å merke at det er tungt å være gravid, selv med de få plagene jeg har, så nå ligger jeg mye på sofaen med bena høyt etter jobb. Hvordan er det med deg? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenk at du er så langt på vei!😱 Men så bra at alt er bra 😊

Alt vel her! Ingenting nytt å melde, fortsatt prøver, nå i PP9.. Kjedelig at det tar så lang tid, men håper at det skal klaffe nå i sommer 😊 Uansett skal denne sommeren nytes til det fulle, og forhåpentligvis er dette siste sommeren der vi bare er oss 2 🤞😉 

Riktig god sommer, håper sola kommer snart så du får nyte noen varme dager i bassenget ☀️ 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Her har det gått unna! Babyen har selvfølgelig kommet (for fem måneder siden 🙄) og livet er totalt forandret!

Fødselen gikk overraskende bra, jævli vondt, men bra. Jeg var ganske dårlig etter fødselen, så vi ble lenger på sykehuset enn først forventet. Jeg var også dårlig en god stund etter fødselen, så mannen min måtte bli hjemme lenger enn først planlagt. Det var veldig godt for meg, men fordi jeg var dårlig hadde jeg en ganske mørk periode før jul. Ting går heldigvis mye bedre nå, men enkelte dager er fremdeles tunge. Jeg har heldigvis gode støttespillere rundt meg, og har fått god hjelp fra helsestasjonen også. 
Utover det er livet med mini veldig fint, han er veldig god, og utrolig søt. Litt redd for at det er 100% myrsnipa her, men det gjør jo ingenting :)

så det var en bitteliten oppdatering fra meg, en ganske god stund etter 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...