Gå til innhold

Protea blir mamma


Protea

Anbefalte innlegg

Etter x antall positive tester har jeg innsett at det virkelig stemmer, vi har blitt gravide. Den første tanken når jeg (ved hjelp av flotte KG-damer) skjønte at det var en positiv test var "å faen". Det ble plutselig mer ekte enn jeg hadde trodd. Jeg hadde tenkt til å vente til jeg hadde tatt en test dagen etter (for å være på den sikre siden) før jeg fortalte mannen, men jeg klarte ikke holde meg. Deretter fulgte noen dager med flere tester for å se at det fortsatt stemte, og CB digital ble tatt 17/1 og viste 2-3 uker gravid. Da ble det alvor for mannen også. 

Nå lever vi litt i vår egen boble. Pr nå har vi ikke fortalt det til noen (bortsett fra en ansatt på et apotek, da jeg hadde spørsmål om vitaminer), men vi har lagt en plan for hvordan vi kan fortelle det til foreldrene våres. Det er jo ikke så lett å få møtt alle sammen i disse tider, så det blir litt annerledes enn vi hadde forestilt oss. Men hunden vår er selvfølgelig med på å dele nyheten! Han er med på det meste og jeg gleder meg til å dele han med det lille nurket som vokser inni meg. Han er heldigvis veldig glad i barn, selvom de små babyene er litt kjedelige fordi de ikke leker med han. 

Jeg kan jo fortelle litt om oss også, for de som ikke har fulgt prøverdagboken min. 
Vi er gift og i begynnelsen av 30-årene. Vi har "nylig" kjøpt oss hus med plass til noen små, hadde to prøveperioder før det klaffet. Nr 1 er på vei. Ønsket for fremtiden er 2 barn, men vi får se hvordan dette svangerskapet går først. 
Dagboken er opprettet først og fremst for min egen del, jeg har følelsene på utsiden fra før av og har ofte mange tanker som jeg trenger å få luftet. Selvom mannen er en god støttespiller er det godt å få råd fra andre i samme situasjon, og de som har vært der. Og så er det deilig å være anonym da! 😃

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nå 4+3 (ifølge appen til Bavbyverden og Helseoversikt), og termin ser ut til å bli i september/oktober. Er det noen apper dere anbefaler for førstegangsmødre som lurer på alt? 
Til nå merker jeg egentlig ikke så mye, jeg har litt murringer i livmoren og veldig ømme bryster! Jeg er vant til å ha ømme bryster under mens, men nå er det liksom oppå og ikke under der det pleier å være vondt. Veldig rart! 

Jeg sliter litt med å finne ut hva jeg kan spise av pålegg. Jeg er veldig glad i spekemat, og det er jo uaktuelt, i tillegg er jeg sensitiv på meieriprodukter så endel oster faller bort. Har spist leverpostei til nå, men det er jo lett å bli litt lei av. I dag kjøpte jeg meg krydderskinke med god holdbarhetsdato, så jeg får prøve å variere noe. Vet noen forresten om wienerpølser som nærmer seg utgangsdato er farlig å spise? De har blitt lagt i fryseren (forseglet pakke), men jeg tenkte ikke over at jeg kanskje burde være obs på det også.  Jeg vet at jeg kommer til å ha noen "sorgfulle" runder ang mat fremover, mye av favorittmaten min er slikt jeg må holde meg unna nå, men jeg håper at jeg får noen sunne og spennende cravings! Det blir en spennende tid! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Preggers og Preglife! De to appene er veldig enkle og med mange nyttige verktøy. Ellers kan du jo lese litt på Babyverden og lytte til podcasten Babyverden - Gravid Uke for Uke.

De første ukene hvor det bare er deres lille hemmelighet, og hvor man ikke merker at man er gravid helt enda, er veldig fine :) 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milio skrev (21 timer siden):

Anbefaler Preggers og Preglife! De to appene er veldig enkle og med mange nyttige verktøy. Ellers kan du jo lese litt på Babyverden og lytte til podcasten Babyverden - Gravid Uke for Uke.

De første ukene hvor det bare er deres lille hemmelighet, og hvor man ikke merker at man er gravid helt enda, er veldig fine :) 

Lykke til! 

Tusen takk, de skal jeg sjekke ut!
Syns det er veldig spennende, og ganske skummelt! Men jeg merker jo at det skjer noe i kroppen, kunne bare like gjerne vært at det var mensen som kom. Men jeg prøver å nyte alt sammen 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt anbefalt selv en app som heter ovia pregnancy. Den sier hvor stor fosteret er for hevr uke og sammenligner med mat. F.eks et pepperkorn, en drue, en plomme osv 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Niny skrev (10 minutter siden):

Har blitt anbefalt selv en app som heter ovia pregnancy. Den sier hvor stor fosteret er for hevr uke og sammenligner med mat. F.eks et pepperkorn, en drue, en plomme osv 😊

Det gjør Preggers også! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milio skrev (34 minutter siden):

Det gjør Preggers også! 

Da skal jeg notere den bak øret også! Ikke gravid enda selv, eller som jeg vet enda 🙈

Blir koselig å følge deg, Protea! Håper jeg kommer rett bak så vi kan følge hverandre 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tester ut alle jeg! Nå kan jeg jo slette menskalenderen min :fnise:

I dag har vi gått en lengre tur i drittværet, og hadde med en ordentlig våt hund hjem. Skulle nesten tro han hadde badet. Han elsker heldigvis å være ute i all slags vær. Jeg er redd for å falle så jeg går med piggsko når jeg går med hunden.
Magen er fremdeles bare mensmurringer og puppene er vonde. Hunden er litt ekstra kosete men jeg tror det kommer mest av at vi er litt mer inne enn vi pleier. Vi har lagt en plan for hvordan vi skal dele graviditetsnyhetene til foreldrene våres, så vi er passe spent på tilbakemeldingene der. Vi vet jo at de blir glade, men om de syns måten vi gjør det på er allright 😃 

Jeg elsker trashy reality og har straks sett gjennom hele Bling Empire på Netflix. I den ene episoden føder hun ene, og min første reaksjon var at hvis min fødsel blir sånn som det så ut som hennes var, så har jeg ingenting å bekymre meg for. Det så ikke ut som hun hadde vondt engang! Når jeg skriver dette nå lurer jeg på om det kanskje har vært "filmtriks", og at de egentlig ikke filmet fødselen men simulerte det...  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5+3, "hjertet" har begynt å slå. Det er veldig rart å tenke på, at noe så lite liksom "lever". Prøvde å få mannen til å høre om han hørte det, men han mente det var for tidlig og at han bare kom til å høre at magen min rumlet. Det stemmer nok det, men hadde jeg hatt stetoskop hadde jeg sittet og hørt etter :fnise:
Jeg har kjøpt meg en Gravidjournal som jeg smått har begynt å fylle ut. Syns det er hyggelig å skrive en liten bok til babyen om hvordan livet har vært mens vi ventet på den. Selvom det stadiet her er litt kjedelig, fordi det ikke syns at jeg er gravid, og jeg heller ikke merker noe. Men jeg kommer vel til å savne denne tiden når jeg blir stor og tung, med masse spark i forskjellige innvoller.  
Jeg er heldigvis ikke kvalm (enda?), merker det bare litt hvis det er lenge siden jeg har spist. Jeg kan også merke at noe mat ikke er like godt som før, så jeg kan begynne å spise noe og merke underveis at jeg ikke vil spise det, at jeg rett og slett får avsmak av det. Jeg spiser ritzkjeks som snacks og mellommåltider, men liker ikke lukten av de. 

Ellers har vi delt lykken med besteforelde, det var veldig hyggelig. Vi valgte å fortelle det såpass tidlig fordi vi vet at de kommer til å være gode å støtte seg på dersom det ikke går vår vei og at vi mister barnet. Vi har også tenkt at vi ikke kommer til å holde det skjult at vi er gravide (nå får vi jo ikke lov å møte mennesker så det er heller ikke noe problem), og at vi forteller det når det er naturlig. 

Det blir litt sparsomt med oppdateringer her, det skjer jo veldig lite for tiden (ikke med babyen den jobber jo på spreng), men jeg skal prøve å oppdatere litt underveis 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så morro å følge deg! jeg er selv 5+0 i dag :)  jeg føler meg ikke gravid i det hele tatt, så er veldig spent på tidlig ultralyd om 3 uker 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

emkj11 skrev (22 timer siden):

så morro å følge deg! jeg er selv 5+0 i dag :)  jeg føler meg ikke gravid i det hele tatt, så er veldig spent på tidlig ultralyd om 3 uker 

Så gøy, da er vi nesten likt! Drar du til privat klinikk for tidlig ultralyd? Er det første du venter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Protea skrev (1 time siden):

Så gøy, da er vi nesten likt! Drar du til privat klinikk for tidlig ultralyd? Er det første du venter?

 

Ja 😄 Jeg skal på sykehuset fordi det er prøverør. Det er første alt her, første baby, første graviditet og første ivf innsett faktisk. Føler meg litt for heldig nå, og er så livredd for å miste. Klarer derfor ikke å glede meg helt ennå 😕 Nå babler jeg fælt, men jeg tok en digital test idag og den viser fortsatt 2-3.. Blir helt nervøs.. Syns ikke de babyplan testene heller var så sterke som man skulle tro etter 5+1.. ahh håper virkelig det går veien likevel ❤️ Hvordan går det med deg? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emkj11 skrev (1 minutt siden):

Ja 😄 Jeg skal på sykehuset fordi det er prøverør. Det er første alt her, første baby, første graviditet og første ivf innsett faktisk. Føler meg litt for heldig nå, og er så livredd for å miste. Klarer derfor ikke å glede meg helt ennå 😕 Nå babler jeg fælt, men jeg tok en digital test idag og den viser fortsatt 2-3.. Blir helt nervøs.. Syns ikke de babyplan testene heller var så sterke som man skulle tro etter 5+1.. ahh håper virkelig det går veien likevel ❤️ Hvordan går det med deg? :) 

Jeg tester ikke fortsatt egentlig altså, Skulle bare se om jeg fikk 3+ .. fikk 2-3 for en uke siden og har ikke testet i mellomtiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emkj11 skrev (På 28.1.2021 den 22.09):

Jeg tester ikke fortsatt egentlig altså, Skulle bare se om jeg fikk 3+ .. fikk 2-3 for en uke siden og har ikke testet i mellomtiden

Hehe jeg har en digital jeg planlegger å ta snart bare for å sjekke! Viste sikkert 2-3 fordi selve fosteret er jo ikke så gammelt selvom vi er "lenger" i graviditeten 😃
Krysser fingrene for at alt går bra, tenker at sålenge det ikke gjør dritvondt eller kommer masse blod så kan vi slappe helt av 😃
Veldig spennende med førstemann! Er det fler oppfølginger underveis når det er IVF? Vi har begynt å vurdere tidlig utltralyd selv nå, men da blir det jo på privatklinikk. Vi får se om vi får surret oss til å bestille time 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6+1! Denne uken syns jeg har gått fort! Har vært delvis sykemeldt fra jobb denne uken, ikke pga noe med graviditeten, så jeg har fått vært litt ute med hunden. Det er veldig deilig å kjenne at kulda biter litt i ansiktet, samtidig som sola skinner og varmer når du står vendt mot den. Og utrolig godt å komme hjem, fyre i peisen og drikke varm te eller kakao. 
Jeg merker at jeg blir litt fortere sliten på tur, og fortere tørst, men ellers veldig lite. Spent på om kvalmen melder seg denne uken! Verken min mor eller svigermor slet med kvalme så jeg håper jeg blir som dem. Jeg merker veldig godt når jeg må stoppe å spise, nesten som en fysisk sperre. Veldig delikat for mannen når jeg må stoppe å tygge for å spytte ut maten 🙃 Prøver å være litt diskre men det er ikke alltid jeg får til det. Ellers er jeg oppblåst, men jeg sliter litt med ibs så det kan fint være det også. 
I helgen begynte jeg å eksperimentere med alkoholfri drikke. Jeg er ikke noe glad i brus, så det blir ofte vann og det er ganske kjedelig. Fant en musserende med hylleblomstsmak som var veldig god, og et par øltyper som kan gå. Jeg har også funnet ut at jeg er glad i ingefærøl, men forstår det slikt at man ikke skal ha i seg for mye ingefær i graviditeten. Så nå prøver jeg å finne ut hvor mye som er greit. 
Tar gledelig imot tips på annen god alkoholfri drikke 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Protea skrev (På 31.1.2021 den 16.56):

Hehe jeg har en digital jeg planlegger å ta snart bare for å sjekke! Viste sikkert 2-3 fordi selve fosteret er jo ikke så gammelt selvom vi er "lenger" i graviditeten 😃
Krysser fingrene for at alt går bra, tenker at sålenge det ikke gjør dritvondt eller kommer masse blod så kan vi slappe helt av 😃
Veldig spennende med førstemann! Er det fler oppfølginger underveis når det er IVF? Vi har begynt å vurdere tidlig utltralyd selv nå, men da blir det jo på privatklinikk. Vi får se om vi får surret oss til å bestille time 😃

Håper det! Si gjerne hvilket resultat du får :) Jeg luuurer på om jeg skal kjøpe en å teste i morgen, har ikke så mye symptomer nå og blir litt nervøs.. I morgen er jeg 5+6 så burde virkelig få 3 + 😮 Men vet ikke om jeg tørr..

 

Håper du har rett!! :) ❤️ 

 

Det er kun en ekstra tidlig UL i uke 7/8 :) Ellers som normalt. Ja det er greit å få sjekket tenker jeg :) Missed abortion er mitt store mareritt.. visste ikke at det var noe før en venninne opplevde det 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emkj11 skrev (På 1.2.2021 den 22.37):

Håper det! Si gjerne hvilket resultat du får :) Jeg luuurer på om jeg skal kjøpe en å teste i morgen, har ikke så mye symptomer nå og blir litt nervøs.. I morgen er jeg 5+6 så burde virkelig få 3 + 😮 Men vet ikke om jeg tørr..

 

Håper du har rett!! :) ❤️ 

 

Det er kun en ekstra tidlig UL i uke 7/8 :) Ellers som normalt. Ja det er greit å få sjekket tenker jeg :) Missed abortion er mitt store mareritt.. visste ikke at det var noe før en venninne opplevde det 😕

Ble det til at du kjøpte ny test? Jeg har ikke testet enda, men har legetime i morgen så regner med at han ser på prøver om jeg er gravid fremdeles. 
Vi har kommet frem til at vi tar en UL i uke 11 ca for å se at alt er bra med barnet. Det er visst også tvillinger i mannens familie og min egen (heldigvis forteller ingen deg slikt før du er gravid) så krysser fingrene for at det bare er en. Litt nervøs for fødsel allerede, så hvis det plutselig skulle være to kan det tenkes at jeg blir litt mer stressa. Selv tror jeg ikke det er to, men det vet vi jo ikke 100% før en UL. 

Skjønner at du er redd for å miste, men vi får krysse fingrene og håpe at alt går bra. Nå er det opp til kroppen vår og det lille embryoet å bli sterke sammen, og vi får ikke gjort stort annet enn å ta vitaminene våres hver dag, og å prøve å spise sunt (sier hun som nettopp stappet i seg en pose med sjokolade, fordi det er litt kaldt ute :pasha:) Plutselig sitter vi her med unger begge to (det er jo faktisk ikke så lenge til september/oktober 😮 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende med legetime! Jeg håper virkelig at den lille spiren holder ❤

Hvordan føler du deg om dagen? Tenker du mye på graviditeten og den kommende tiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7+3

Legebesøket på fredag gikk veldig fint, jeg tok endel blodprøver og fikk snakket med legen om hva veien videre er. Jeg skal ta kontakt med jordmor for oppfølging der, i tillegg til å følges opp av legen. Vi har avtalt time for 12-ukers kontroll og fikk snakket litt om tidlig UL og slikt. Ble tipset om noen klinikker i området som tilbød det.

Har hatt endel vondt de siste dagene, sterke menslignende smerter i midten foran. Det bekymrer meg en del, så nå er vi tilbake på å vurdere ekstra tidlig UL. Jeg blør heldigvis ikke, så jeg tror og håper det bare er livmoren som strekker seg, men blir ikke helt beroliget av det. Jeg tenker endel på at vi kan miste, men jeg prøver å være positiv og tenke at for hver dag er vi nærmere 12 uker, og sannsynligheten for å miste minsker. Vi har begynt å fortelle til enkelte venner, og dermed har jeg fått endel støttespillere uansett hvordan det går. Det setter jeg stor pris på. Spesielt de som har barn selv, som jeg kan stille alle de merkelige spørsmålene mine til. 

Den fysiske formen utover smertene er veldig bra fremdels, ikke kvalm, ikke trøtt og sliten, føler ikke at jeg er noe mer følsom enn til vanlig. Men puppene, herrefred, de har vokst, de gjør vondt og føles sprengt ut! Har kjøpt meg myke stoffbher som støtter uten å presse. Føler nesten at jeg vil gå med de hele tiden, at det kan lette litt på smertene. Det er sånn at jeg våkner hvis jeg legger meg feil om natta :fnise: Mannen syns jo det er litt ekstra stas med de, men han får bare se, ikke røre. Tror jeg må ta noen "puppebilder" sånn at jeg har det i tilfelle de endrer seg veldig etter barnet er ute. Mest for min egen del 😃 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...