Gå til innhold

Katt som gnir rumpa på teppet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten vår gnir rumpa si på teppet i stua. Vi oppdaget for kanskje ett par måneder siden at hun gjorde det, men jeg har sett det flere ganger nå den siste uka. Vet jo ikke om dette er fordi hun nå ikke gjemmer det for oss eller fordi hun gjør det mer. 
Hun gnir seg ikke etter dobesøk, bare ikveld har hun i løpet av en time gnidd seg bortover fire ganger. Hun aker seg fremover med rumpa godt planta på teppet.

Vi har forsøkt å Google, men eneste vi finner er analsekkbetennelse og hun har ingen av de andre tegnene på dette. Vi lurer derfor på om det er flere som opplever dette hos sin katt? Kan det være en irriterende særhet hun har? Vi vurderer sterkt å ringe veterinær imorgen bare for å høre med dem, men føler kanskje jeg overreagerer da det bare er snakk om å gni rumpa på teppet. 

Anonymkode: 73517...1e0

Skrevet

Analkjertelbetennelse eller orm kanskje? Ville kontaktet veterinær, det er nok noe som er ubehagelig for pus. 

Skrevet

Kan være innvollsorm 

Anonymkode: 3e2e7...91e

• Liker 2
Skrevet

Å det er ikke en overreaksjon å ringe dyrlegen når katten åpenbart har det ubehagelig 

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som textbook mark. Få en ormekur.

• Liker 2
Skrevet

De gjør ikke det uten grunn, det er sannsynligvis noe som plager/irriterer katten deres, så det er ikke noe galt i å ringe dyrlegen. Tvert imot. Det går ikke over av seg selv, så du må få undersøkt det.

Skrevet

Trenger sikkert en ormekur, vanlig reaksjon dette, ut i fra det jeg vet fra hunder i alle fall. Det kløøøør!

Anonymkode: bd972...99d

• Liker 1
Skrevet

Jeg burde tatt med at det er innekatt. Derfor ser jeg på orm som ganske usannsynlig. Men det er kanskje mulig for innekatter å få orm? 
godt å se at det ikke er overreaksjon fra vår side og flere som tenker at det er noe mer en «bare moro». 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg burde tatt med at det er innekatt. Derfor ser jeg på orm som ganske usannsynlig. Men det er kanskje mulig for innekatter å få orm? 
godt å se at det ikke er overreaksjon fra vår side og flere som tenker at det er noe mer en «bare moro». 

TS

Innekatter kan også få orm. Dere kan dra inn ting med sko feks. 

• Liker 3
Skrevet

Tenker enten betente analkjertler, uvi eller innvollsorm. Om du klarer å få med en urinprøve til vet kan jo uvi utelukkes. Jeg pleier å følge med når pus skal tisse og holde glasset under når det skjer 🙈 

Anonymkode: 72b0f...e77

• Liker 2
Skrevet

prøv å smør med babysalve 😃

Anonymkode: d22d9...765

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Innekatter kan også få orm. Dere kan dra inn ting med sko feks. 

Takk! Vi ringer veterinær imorgen og hører hva de sier. En ormekur skader jo ikke, og da kan det eventuelt utelukkes om det ikke hjelper. Vi har jo ikke sett orm, og hun har tidligere også gnidd seg (men ikke like intenst som ikveld), så synes orm er rart, men kan tydeligvis ikke utelukkes. 

Skrevet

Min første tanke var problemer med analkjertlene. Enten det, eller innvollsorm som flere har foreslått. Min forrige katt måtte en gang til veterinæren for å få tømt analkjertlene. 

• Liker 1
Skrevet

Har dere tatt en titt i rumpa og sett etter om det er noe der? Som små hvit ris? Da er det mark.

Anonymkode: b643d...dd6

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har dere tatt en titt i rumpa og sett etter om det er noe der? Som små hvit ris? Da er det mark.

Anonymkode: b643d...dd6

Har sett ganske nøye på rumpehullet og rundt det idag, og ser ingenting. Bittelitt tørka bæsj på ene siden som kanskje kan irritere, men såpass lite og tynt at jeg tror det bare sitter fast. Hun vasker seg ofte og nøye bak, men ikke mer enn ellers på kroppen tror jeg (nå ble jeg brått usikker). Siden hun har gjort dette før så har jeg fått en greie med å se etter hver gang hun står med rumpa mot meg og halen rett opp, og har aldri sett noe som i mine, uprofesjonelle, øyne ser ugreit ut. Rent og pent 🙈

Skrevet
Perelandra skrev (6 minutter siden):

Min første tanke var problemer med analkjertlene. Enten det, eller innvollsorm som flere har foreslått. Min forrige katt måtte en gang til veterinæren for å få tømt analkjertlene. 

Vi har lest at med analkjertlene så skal det også være illeluktende og gjerne noe klumper. Vi lukter ingenting etter hun har gnidd seg og kan ikke se at det er klumpete bak. Men vi er jo ikke veterinærer noen av oss, derfor vi tenkte å ringe dit. Måtte vel bare ha en bekreftelse på at vi ikke er hysteriske 🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har lest at med analkjertlene så skal det også være illeluktende og gjerne noe klumper. Vi lukter ingenting etter hun har gnidd seg og kan ikke se at det er klumpete bak. Men vi er jo ikke veterinærer noen av oss, derfor vi tenkte å ringe dit. Måtte vel bare ha en bekreftelse på at vi ikke er hysteriske 🙈

Jeg ringer heller en gang for mye enn en gang for lite. Dyrene får ikke sagt om noe er galt, så det er opp til oss å tolke signaler de kommer med 😛 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, det har du rett i. Da min katt hadde problemer med analkjertlene, hadde han rester av avføring i baken, og var rød og sår. Uansett så er det flott at dere tar kontakt med veterinær. 👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

TS

Kan få orm fordet. Du drar med deg møkk og annet inn i huset. 

Anonymkode: 8b67f...f2c

Skrevet

Klumpete blir det vel bare om analkjertlene er så betente at de har hovnet opp. Det er mulig analkjertlene er fulle selv om det ikke ser klumpete ut. Fulle analkjertler er ubehagelig. Hunder kan ake seg på teppet på den måten om kjertlene er fulle. 

Min hund har litt trange analkjertelåpninger, så jeg må tømme de hver 2-3 uke. Det vises ikke utenpå at de er fulle, men jeg ser det på måten hun snur hodet kjapt mot baken at hun synes det er ubehagelig. Om jeg kjenner med to fingre på hver side av analåpningen, så kjenner jeg to klumper under huden. 

Anonymkode: 3a308...7f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...