AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #1 Del Skrevet 19. januar 2021 Er det noen som kan forklare meg dette?: Jeg er ei dame i 40årene, jeg er 83 kilo og 160 høy. Ifølge treningsklokka mi forbrenner jeg 1500 kalorier om dagen, BMR(?). Kan jeg stole på det? Idag sier klokka mi at jeg har brukt 170 kalorier i "trening", og jeg har gått 6000 skritt (hjemme med sykt barn) Jeg har spist mat idag, og jeg er da 300 kalorier under BMR. Om jeg fortsetter slik vil jeg da iløpet av en uke "gå ned" 2100 kalorier? Er ikke 170 kalorier lite på 6000 skritt og en kropp som er 20 kilo overvektig? Jeg forstår at en ikke kan stole 100 % prosent klokka, men dette syns jeg var lite. Anonymkode: 089c0...e3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #2 Del Skrevet 19. januar 2021 Du trenger ikke, og bør ikke stole på, en treningsklokke for å estimere din BMR. Den regner du ganske lett ut med en "BMR-kalkulator" som du finner overalt på nett. Du beveger deg normalt utover BMR. Det er din NEAT. I tillegg til det, kanskje noe trening. Der har du det totale daglige kaloriforbruket ditt. For å gå ned i vekt, må du ha kaloriunderskudd. Det betyr å ta inn færre kalorier enn du forbruker. 7000 kalorier tilsvarer 1 kg kroppsfett. Derfor tilsvarer et daglig underskudd på 1000 kalorier, en ukentlig vektnedgang på 1 kilo. Men hvor fort du faktisk kan gå ned, kommer an på to ting: Hvor mye fett du har på kroppen, og dermed hvor stort kaloriunderskudd du kan ha, og hvor stort kaloriunderskudd du faktisk har, over tid. Anonymkode: b02e9...e31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #3 Del Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du trenger ikke, og bør ikke stole på, en treningsklokke for å estimere din BMR. Den regner du ganske lett ut med en "BMR-kalkulator" som du finner overalt på nett. Du beveger deg normalt utover BMR. Det er din NEAT. I tillegg til det, kanskje noe trening. Der har du det totale daglige kaloriforbruket ditt. For å gå ned i vekt, må du ha kaloriunderskudd. Det betyr å ta inn færre kalorier enn du forbruker. 7000 kalorier tilsvarer 1 kg kroppsfett. Derfor tilsvarer et daglig underskudd på 1000 kalorier, en ukentlig vektnedgang på 1 kilo. Men hvor fort du faktisk kan gå ned, kommer an på to ting: Hvor mye fett du har på kroppen, og dermed hvor stort kaloriunderskudd du kan ha, og hvor stort kaloriunderskudd du faktisk har, over tid. Anonymkode: b02e9...e31 Så ein bmr-kalkulator på nettet er meir nøyaktig? Alt det andre du skreiv visste jeg fra før, men veldig takknemmelig for svar! Anonymkode: 089c0...e3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #4 Del Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så ein bmr-kalkulator på nettet er meir nøyaktig? Alt det andre du skreiv visste jeg fra før, men veldig takknemmelig for svar! Anonymkode: 089c0...e3d Jeg var litt usikker på om jeg skulle ha skrevet "bør ikke stole på" (men da hadde jeg allerede tykket på Send...). For jeg antar at klokka foretar samme beregning som BMR-kalkulatorene du finner på nettet. Det er noen forskjellige formler som brukes, men de kommer fram til noenlunde samme tall - det viktige er at du legger inn riktige data. Det jeg mest mente å legge vekt på, var at slike klokker er unødvendig - siden man får akkurat den samme informasjonen gratis, på nett. Stole på BMR-beregningen, ja, det synes jeg du kan. Men hva klokka ellers legger til, ville jeg tatt mer med en klype salt. Til syvende og sist er det tallet på vekta som gir deg fasiten. Anonymkode: b02e9...e31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #5 Del Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg var litt usikker på om jeg skulle ha skrevet "bør ikke stole på" (men da hadde jeg allerede tykket på Send...). For jeg antar at klokka foretar samme beregning som BMR-kalkulatorene du finner på nettet. Det er noen forskjellige formler som brukes, men de kommer fram til noenlunde samme tall - det viktige er at du legger inn riktige data. Det jeg mest mente å legge vekt på, var at slike klokker er unødvendig - siden man får akkurat den samme informasjonen gratis, på nett. Stole på BMR-beregningen, ja, det synes jeg du kan. Men hva klokka ellers legger til, ville jeg tatt mer med en klype salt. Til syvende og sist er det tallet på vekta som gir deg fasiten. Anonymkode: b02e9...e31 Takk for utfyllende svar!! Anonymkode: 089c0...e3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå